Permalänk
Medlem

Phoenix

Någon som följer NASAs rymdlandare?
http://www.nasa.gov/mission_pages/phoenix/main/

Den landade på ett korrekt vis i måndags nära en av polerna (nordpolen, tror jag) och ska i isen forskarna vet finns under ytan leta efter saker som kan stödja /har kunnat stödja liv.

Satelliter, både ESAs Mars Express och Nasas egna vad jag vet har påvisat is, antingen på ytan eller strax under, vid nordpolen, och nu har man sett att det inte var på ytan.
Phoenix har en arm som kan gräva några centimeter.

Jag tycker det är rätt kul, på något lätt nördigt vis, att se hur en programmerad liten sak kan klara sig på en annan värld. (Idag ska den 'sträcka på armleden')
Det ska såklart också bli kul att se vad den hittar!

Edit. Det var lite tråkigt att Beagle2n gick åt skogen, men ExoMars lurar ju vid horisonten.
Dessutom blir allt till sist bara skog, för att citera en klockren bok.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

Jag såg livesändningen på nasa tv när den landade, sjukt spännande att höra när de räknade ner avståndet till marken.

Två bilder av Phoenix tagna av Mars Reconnaisance Orbiter:
Under landning
Efter landning

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem

Lustigt. Har precis sett ett program där de pratade om byggnaden av Phoenix och vilket stort projekt det var. Dom nämnde att den skulle landa den 25:e Maj och då märkte jag att det var tre dagar sedan. Önskar man hade sett landningen live.

Permalänk
Medlem

Fan vad intressant det är att kolla på bilderna.
Kan ni tänka er att det här:

är MARS!?!

Visa signatur

[Intel Dual Core 6420 @ 2,13GHz || 2048 DDR2 || ATI Radeon x1950Pro || MX518 || Koss SB45]
[iAudio U3 1 gb + Sennheiser CX-300]
daVanii på PSN

Permalänk
Medlem

Mjo, det kan jag tänka mig... ?
Annat hade det varit om man sett en buske eller nåt där på slätten..

Häftigt med nya bilder dock.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Hedersmedlem

rätt coolt att faktiskt se mars sådär.

Permalänk
Medlem

Jo, livesändningen var ganska intressant att lyssna på.

Visa signatur

Assembly är ett högnivåspråk.

Permalänk
Medlem

Om det är nån som är intresserad så har de kört en daglig pressbriefing på NASA TV varje kväll klockan 8 sen de landade, troligtvis kommer de fortsätta med det i alla fall tills de har börjat gräva någon gång nästa vecka.
De brukar visa nya bilder och animationer, förklara hur instrumenten fungerar, och prata lite om vad de gjort det senaste dygnet.

200k live-stream av NASA TV finns här (jag kör den i VLC utan problem): http://playlist.yahoo.com/makeplaylist.dll?id=1368162

http://www.planetary.org/blog/ brukar posta en sammanfattning av pressbriefingen med lite extra förklaringar av det som sagts och de bilder som visades.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Bara jag som ser beviset för aliens?

Visa signatur

Du skall icke stjäla, staten gillar inte konkurrens.

Permalänk

Fan va kul synd att jag missade live sändningen

Visa signatur

i5 3570K 3,4GHz | Noctua NH-C12P SE14 | Cooler Master HAF XB EVO | Asus MAXIMUS V GENE | G.Skill 8GB 1600Mhz Ripjaws X | FD Newton R2, 800W 80+ Modulär | MSI Radeon R9 280X 3GB | Samsung SSD 830 256 GB | www.muforce.se - Quake Live clan

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kabniel

http://www.planetary.org/blog/ brukar posta en sammanfattning av pressbriefingen med lite extra förklaringar av det som sagts och de bilder som visades.

Bra sida!
Den bilden armkameran tagit av undersidan av Phoenix såg jag ej på Nasas sida, men ser ännu intressantare ut än:

Hoppas de kommer underfund med om det där släta den står över är is eller slags slät sten.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

Mmm dags att börja borra!

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b