Vad händer om man monterar två diskar till samma ställe?

Permalänk
Medlem

Vad händer om man monterar två diskar till samma ställe?

Låt säga att du har 2 diskar och monterar båda dessa till /tjo/hej som exempel, vad händer då? Säger den ifrån eller kan man lagra i /tjo/hej iaf? Lagras datan på båda diskarna i sådana fall eller bara på den ena?

Permalänk
Medlem

Kommer bara mounta över varandra

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Benkaboy
Låt säga att du har 2 diskar och monterar båda dessa till /tjo/hej som exempel, vad händer då? Säger den ifrån eller kan man lagra i /tjo/hej iaf? Lagras datan på båda diskarna i sådana fall eller bara på den ena?

vadå instalera 2 diskar på varann. Det är sannorlikt att det inte går hd addreseras ju som enheter o skapar du en mapp på hd som heter samma sak på alla enheter så är det inga problem för du skickar ju filen till en av hd i vart fall

Visa signatur

Jag kommer inte att vara trevlig mot er som försöker vara stavnings poliser. Det är inte eran sak att komma o kommendera hur jag ska skriva min svenska.

Permalänk
Medlem

Den kommer monteras över. Du kommer se innehållet från den sist-monterade disken. Vill du se både och så kan du använda dig av t.ex UnionFS.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av nokiaback
vadå instalera 2 diskar på varann. Det är sannorlikt att det inte går hd addreseras ju som enheter o skapar du en mapp på hd som heter samma sak på alla enheter så är det inga problem för du skickar ju filen till en av hd i vart fall

???!!!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa

???!!!

va fattar inte du i detta fall, för jag fattade inte 100 va trådskaparen menar så jag svara mest för att få reda på mer va han mena

Visa signatur

Jag kommer inte att vara trevlig mot er som försöker vara stavnings poliser. Det är inte eran sak att komma o kommendera hur jag ska skriva min svenska.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nokiaback
va fattar inte du i detta fall, för jag fattade inte 100 va trådskaparen menar så jag svara mest för att få reda på mer va han mena

Tyckte nog hans fråga var ganska tydlig. Han undrade om man montera två diskar på samma katalog.

I Unix/linux/mfl. Så kan man välja var man vill montera sin disk. Den hamnar inte automatiskt på c: eller d: osv. Utan du skapar först en mapp, dit du sedan monterar den nya disken. Således kan man montera två, eller flera diskar till samma mapp. Frågan var alltså, vad händer då?

Svaret är som tidigare sagts: Du kommer bara åt den sist monterade.

Det har alltså inget att göra med att fysiskt installera diskar.

EDIT: Vore det inte rätt ballt om det blev en mjukvaru raid1 automagiskt om man gjorde så?

Visa signatur

People... What a bunch of bastards... | Mac Pro 2x2.26GHz QuadCore - Nehalem, 24GB DDR3, ATI HD4870, 3TB HDD | MacBook Pro 13.3 ", Core 2 Duo - 2.26GHz, 8GB DDR3, 9400M 256MB, 120GB SSD | PowerMac G4 MDD, Dual 1,25GHz, 2GB DDR, 1,45TB HDD | FCNSA | VCP4

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av larsrohdin
.....
EDIT: Vore det inte rätt ballt om det blev en mjukvaru raid1 automagiskt om man gjorde så?

Helt klart ;D

Permalänk
Medlem

Trådskaparen kan skapa en dynamisk disk av sina båda och därefter montera den dynamiska disken. Funkar i win2k och xp.

Visa signatur

(\_/)
(='.') • warpdrive - svenska citatdatabasen
(")-(")

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av larsrohdin
EDIT: Vore det inte rätt ballt om det blev en mjukvaru raid1 automagiskt om man gjorde så?

haha jo det var precis det jag tänkte, men det lät för bra för att avra sant på något sätt. Jag var hur som helst tvungen att fråga!

Vill ha något säkert att lagra mina bilder på vid sidan av mina dvd-backups. Och då kändes raid1 på 2st 200gb ganska lämpligt eftersom jag sitter på ganska många sata 200gb. Sedan bränner jag såklart ut efterhand så 200gb kommer räcka ett tag. Tänkte då ifall man kunde göra nån fulraid men det gick alltså inte.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sphr
Trådskaparen kan skapa en dynamisk disk av sina båda och därefter montera den dynamiska disken. Funkar i win2k och xp.

Skulle ju varit jätteintressant, om inte tråden legat i "Linux och övriga operativsystem", ellerhur?

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bogg
Skulle ju varit jätteintressant, om inte tråden legat i "Linux och övriga operativsystem", ellerhur?

Oj, någon har inte fått sin dagliga klapp på kinden

Visa signatur

Du vet att det är måndag när du upptäcker en landmina i din frukost. - Garfield

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Twiggz
Oj, någon har inte fått sin dagliga klapp på kinden

Du också, duktig pojke

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.