24 kärnor och 48 gigabyte minne i IKEA-byrå

Permalänk
Medlem

Finns det ingen lämplig 19" rack-möbel på IKEA tros ?

Visa signatur

NEW ::i7 920 || GTX 295 1792MB || 1600MHz 6GB ||P6T Deluxe V2 || P182 || NH-U12P || TX 850W - LG - W3000H LCD MONITOR
--------
OLD :: X2 4400+ @ 2420Mhz x11 || Corsair TWINX2048-3200C2 @ 220Mhz || A lot of HDD-space ;) || A8N-SLI Premium || 6800GT Leadtek || OCZ 520 Modstream || - KÖPA ?

Permalänk
Inaktiv

Snart ryker det som är kvar av lönen om man inte kommer på bättre tankar, detta kallar jag hårdvaru porr!

Lätt 10p om det legat i galleriet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av judge
Men vad ställer det för krav på nätverket? vilket är den minsta hastigheten på nätverket? går det köra kluster med olika cpu´r?

Du kan köra kluster på en vanlig 10/100 switch om du så vill, men ifall du har tänkt flytta stora datamängder så är ju bara gigabit switchen att rekommendera, priset är inte direkt hög idag för såna. 400-500kr för en 8-ports model från valfri tillverkare.

Det fungerar med olika cpu:er, dock så bör man ha det så balanserat som möjligt.

Permalänk
Medlem

För 3D rendering tror jag inte det ställer särskilt höga krav alls på nätverket, däremot finns det väl ingen anledning att inte köra GBit när det är såpass billigt (åtminstone när det rör sig om såpass "få" enheter).

Permalänk
Medlem

Har en sånn hurts hemma hos föräldrarna. Har slagit mej många gånger om vad man kunde byggt av en sånn.

Permalänk
Medlem

Från byggloggen "and just need 400W of power!! This means that it hardly gets warm, and make less noise then my desktop pc."

ehhh... yeah right...

Permalänk
Medlem

Skulle vilja höra hans desktop PC i så fall... jisses.

Förstår inte heller riktigt hur han får ihop en 64 gånger snabbare burk för nästan samma pengar... eller vad det nu står i Update 4.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cimlite
Skulle vilja höra hans desktop PC i så fall... jisses.

Förstår inte heller riktigt hur han får ihop en 64 gånger snabbare burk för nästan samma pengar... eller vad det nu står i Update 4.

Jag undrar om inte hans "desktop PC" är den där MacPro som nämns på sidan. Gissar att en sådan går lös på runt 25 000 kr. Antingen det eller mystiska svampar. =P

Permalänk
Medlem

Åh fan! Blev ju nästan lika bra som mitt projektarbete, fast jag hade 8 st p2or/p3or!

Visa signatur

Datorsystem: Uppdaterar...

Permalänk
Medlem

"6x cases cost almost as much as the motherboards and CPU's!"

Yeah, right..

Och låt mig gissa på att Helmer Red använder GPUer eller PS3 (har ju ingen aning om vad han jobbar i, men är det något OpenSource-alternativ så är det ju inte helt omöjligt).

Visa signatur

g++

Permalänk
Medlem

härligt med stora byggen som är helt onödigt för att ha för en själv men trevligt att se andra som har nytta av dom och 24 kärnor för 26 000 är ju endå inte så farligt han fick ju fler kärnor för pengarna än vad jag fick när jag köpte min dock ska man kanske inte jämföra så.

Visa signatur

i7 970 || EX58-UD5 || R9 290X || Vengeance 24GB || HX 850W || 5,7 TB SSD, 20 TB HDD + 58 TB NAS || U3011 + 3007WFP + 2x LP2065 || Lian li PC-A71B || Asus Xonar STX + Sennheiser HD595 || Qpad MK-85 + Qpad 8K

Permalänk
Medlem

Thats the way you do it.

Bra bevis på hur man sparar pengar med kunskap. Bara att gissa vad de stora tillverkarna av riggar med liknande prestanda hade tagit betalt för en sådan config.

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dinoman
800W full load är inte mycket att hetsa upp sig för. Funderar på vilken prestanda man kommit upp i med hårdvarurendering på samma Watt-tal. Vet att han inte vill hårdvarurendera men bara en nyfiken tanke.

Förresten den som kan sådant här lite mer ingående. Är det detta som kallas virtualisering eller?

Virtualisering = flera "datorer" i en fysisk maskin. Alltså du kan köra tex: Win 2k3 server, två klienter, mm... på samma dator samtidigt (obs inte dual boot).
Googla efter: Virtual PC eller Virtual server (den senare lite mer avancerad, men med bättre funktioner), eller om du vill testa en riktigt bra programvara: VMware (stavning?)

Det som denna kille har gjort, som flera andra har skrivit, är att ha skapat ett kluster med datorer. Detta brukar man oftast göra i servervärlden för att få ut mer kräm till tunga applikationer.
Så han har med andra ord "kopplat ihop" 6st "datorer" för att kunna köra sina tunga renderingar.

För mer info googla om: Kluster

Permalänk

JAG HAR SAMMA MOBO!!!! YEEEY!

Skön kommentar från hans bygglogg.

"Big mess on the floor".

Jag minns att jag hade BIG mess, han har 6 X Big Mess

Visa signatur

INTEL CORE2DUO XEON3060@3GHZ, AMD FIREPRO 3D V4800 1GB, 8GB DDR2 GIGABYTE GA-G33M-DS2R MOBO WINDOWS 8.1 PRO 64bit

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GreenTooth
JAG HAR SAMMA MOBO!!!! YEEEY!

Och jag har IKEA-skåpet - skall vi gå ihop?

Permalänk

[QUOTE]Ursprungligen inskrivet av peterhjalmarsson
Och jag har IKEA-skåpet - skall vi gå ihop? [/QUOTE

Saknas juh 5st MOBO, står du för dom?

PS: Dom var dyra då jag köpte den. Nu är det juh så att G33-chipset blivit lite billigare.]

Och ni ser juh överklockningspotentialen med detta MOBO, 3,6Ghz med en Xeon3060... Flashar man bara mobot till senaste kan man leka en massa. Jag har 667mhz minnen och detta stoppar mig ifrån att gå upp högre, jag tror jag enkelt skulle komma upp i 4ghz faktiskt. Minnen var fortfarande dyra när jag köpet mina. 2 månader senare ville jag gråta när jag såg alla "ball" dominator och supermator och robomator och alla dessa rapid-minnen

Visa signatur

INTEL CORE2DUO XEON3060@3GHZ, AMD FIREPRO 3D V4800 1GB, 8GB DDR2 GIGABYTE GA-G33M-DS2R MOBO WINDOWS 8.1 PRO 64bit

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ncc1701e
Finns det ingen lämplig 19" rack-möbel på IKEA tros ?

Sängbordet Corras fungerar ganska bra, dock måste du ha 2st om servern vär väldigt djup.

Permalänk

med en sån här rigg borde det att gå att folda som fan ska vi bekosta en skitstor sweclocker kluster

Permalänk
Medlem

Tuff läsning
tack till alla som hjälpt till att förklara de olika begräppen,
snacka om lärorik tråd.

Visa signatur

Jag behöver inget krypto...
jag skriver kryptiskt, det räcker.

Permalänk
Medlem

Och jag tyckte att BladeCentret jag fick leka med på min APU var nice. Shit... däremot förstår jag inte varför man inte kan rendera med grafikkortet? Det borde väl vara mer effektivt till den typen av beräkningar?

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Arzei
Och jag tyckte att BladeCentret jag fick leka med på min APU var nice. Shit... däremot förstår jag inte varför man inte kan rendera med grafikkortet? Det borde väl vara mer effektivt till den typen av beräkningar?

Det har diskuterats tidigare i tråden. Verkar ha att göra med att grafikkorten inte är lika flexibla i beräkningar och funktioner.

Kombination av GPU och CPU beräkning vore riktigt optimalt. GPU får arbeta där den kan och CPU sköter resten. Det verkar ju möjligt med GPU klienten för Folding @ Home ivf.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bogey
Thats the way you do it.

Bra bevis på hur man sparar pengar med kunskap. Bara att gissa vad de stora tillverkarna av riggar med liknande prestanda hade tagit betalt för en sådan config.

Precis. Väldigt bra prestanda per krona på det bygget. Och relativt låg strömförbrukning också.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk

Hoho... klart ballt, mycket intressant bygga och tips på "låda".
Hoppas du känner till ordet ESD och läst http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=2...

Annars är jag rädd att din superdator inomöverskådlig framtid kommer att "spunka" ur på nått sett.

Men som sagt ballt bygge.

/T

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KejsarenAfSodom
Kan man använda ett kluster, och ett lämpligt OS, för att köra spel på?

Beror på vilket spel. Schack? Ja. FPS? Nej.
Realtidsprestandakraven på det senare förhindrar någon nämnvärd prestandaökning.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dinoman
800W full load är inte mycket att hetsa upp sig för. Funderar på vilken prestanda man kommit upp i med hårdvarurendering på samma Watt-tal. Vet att han inte vill hårdvarurendera men bara en nyfiken tanke.

Förresten den som kan sådant här lite mer ingående. Är det detta som kallas virtualisering eller?

Alla vanliga grafikkort håller på med rasterisering när de renderar. Det man gör med de här renderingsklustren är ray tracying rendering. Principerna är olika och ray tracing är inte enkelt (går inte?) att parallellisera på så vis att man utför samma instruktion på olika uppsättningar data (SIMD), vilket är det rasteriseringen klarar och grafikkorten är bra på.
Ray tracing är istället trivialt att parallellisera på olika instruktioner och olika data (MIMD). På så vis är det väldigt enkelt att bara sätta ihop renderingskluster, det skalar väldigt bra i hur mycket prestanda man får ut av det man investerar.

Att få ljus osv. bra med rasterisering som i 3D-spel är sisådär och "fuskande" (som förrenderade skuggor på figurerar osv).
I ray tracying är det helt naturligt eftersom man följer ("ljus-")strålar.

Det finns exprimentiell hårdvara för att ta hand om ray tracing.

När vi har beräkningskraft nog i våra desktopdatorer att göra göra realtids ray tracying, då jäklar blir spelen snygga och s.k. fotorealistiska (som man typ i 10 år talat om att spel är, men sen kommer det något snyggare spel och man kallar det för att vara så realistiskt).

Gällande virtualisering. Man kan se det som att klustering är motsatsen till virtualisering. Virtualisering handlar om att man vill köra multipla uppgifter (operativsystem) i en och samma maskin. Med klustering så distribuerar man det över flera olika datorer.
Vad jag vet så finns det idag inget operativsystem som man kan köra så här som skulle vara helt transparent för användaren att det körs på flera maskiner och kan migrera processer, skydda sig mot fel etc. utan att det märks.
Det man ofta gör med klusters är att man har några noder som man sen skickar in stora jobb till en kö som för köras, som i det här fallet med renderingen.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG