Permalänk
Medlem

Hårdvaru stöd

Vilket linux har bäst hårdvarustöd out of the box?

Jag som har en Q6600 och ett 8800GTS 512 vill kunna använda min dator till sin fulla kapacitet.

Vad för linux ska jag installera.

Tackar

Permalänk
Medlem

Ubuntu?

Vad innehåller datorn?

Permalänk
Medlem

Den innehåller:

q6600
Gigabyte p35 ds3
Asus 8800GTS 512 (Har hört att det ska vara problem med dessa, dåliga drivisar)
4gb ram
250gm hdd

Permalänk
Medlem

Du kan inte utnyttja DX10 eftersom wine inte har stöd för mer än DX9 vilket resulterar i att du inte kan utnyttja ditt grafikkort till max.

nvidia har dessutom bättre drivare för Linux än vad ATI har (än så länge).

Visa signatur

E6600 2.4GHz @ 3.2GHz | 4GB 800MHz DDR2 | X1950XTX 512MB @ 695MHz GPU, 2.2GHz mem | WD Raptor | Asus P5B-E | 600W CT600 | FreeBSD & Vista Dual boot
IBM Thinkpad 560X - OpenBSD | Fujitsu Siemens Amilo D - FreeBSD | PSP 4.01-M33 | WRT54GL OpenWRT Kamikaze | iPhone | IMS/SS7 Developer

Permalänk

Titta på exempelvis Sabayon 3.5 loop 3 x86_64. De senaste nVidia beta drivrutinerna är integrerade. Fast den versionen verkar ha lite stabilitetsproblem och det är bara en beta så du kanske vill vänta på 3.5 final.

Jag har inte installerat den än men provkört installeraren lite grann och lekt lite i live miljön och det är en klar förbättring från 3.4. Du kan exempelvis välja vilka paket som ska läggas in när du installerar. Firefox 3.0 RC1 finns från repo osv.

Visa signatur

Kung of överstepräst av Israel, tidigare kung Salomo

Corsair One i160 - MSI GT76 Titan 17,3" FHD 144Hz - Lenovo Thinkpad X1 Tablet 2nd gen - Apple Macbook pro 15" 2019 with touchbar - Xiaomi 12 Pro 256GB - Synology DS920+ - iPhone 14 Pro Max 256GB

Permalänk
Medlem

jag har aldrig hörts talas om denna disten vad är det för speciellt med den?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xclusiv8
jag har aldrig hörts talas om denna disten vad är det för speciellt med den?

Ja det som gör att den sticker ut mest är att saker såsom Adobe flash, nvidia-drivers, ati-drivers, firmware compiz-fusion, en mängd nyttiga program finns med från start. Sen är fbsplash, baserat på Gentoo, två väldigt bra pakethanterare med väluppdaterade repos (Entropy för binärer och Portage för källkod och några få binärer), användandet av KDE i första hand och en otroligt bra design andra anledningar.

Ubuntu är dock bra på sitt sätt. När jag använde Sabayon 3.4F saknade jag ett uppdateringsprogram för att hålla systemet uppdaterat men det är på gång till 3.5. Det känns även simplare och enklare att använda. Jag saknar även många anteckningsprogram för tablets i Gentoo:s repo. Adobe Flashplayer betedde sig även väldigt konstigt under Sabayon 3.4F men nu fungerar det inte helt tillfredställande under Ubuntu iofs.

Jag tänkte främst att eftersom du använder ett så fräscht kort kanske det kan vara aktuellt med en dist som haver beta drivers.

Visa signatur

Kung of överstepräst av Israel, tidigare kung Salomo

Corsair One i160 - MSI GT76 Titan 17,3" FHD 144Hz - Lenovo Thinkpad X1 Tablet 2nd gen - Apple Macbook pro 15" 2019 with touchbar - Xiaomi 12 Pro 256GB - Synology DS920+ - iPhone 14 Pro Max 256GB

Permalänk
Medlem

mm precis=) tack ska du ha för hjälpen

Permalänk

Jag kör x86_64 3.5 loop3 nu med Firefox 3.0 RC1 och jag har sällan skådat en så snabb dist med KDE. Uppdateringsprogrammet fungerar riktigt bra och den har en väldigt bra automatisk funktion för att göra en "merge" med gamla konfigurationsfiler.

Visa signatur

Kung of överstepräst av Israel, tidigare kung Salomo

Corsair One i160 - MSI GT76 Titan 17,3" FHD 144Hz - Lenovo Thinkpad X1 Tablet 2nd gen - Apple Macbook pro 15" 2019 with touchbar - Xiaomi 12 Pro 256GB - Synology DS920+ - iPhone 14 Pro Max 256GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nergala
Du kan inte utnyttja DX10 eftersom wine inte har stöd för mer än DX9 vilket resulterar i att du inte kan utnyttja ditt grafikkort till max.

nvidia har dessutom bättre drivare för Linux än vad ATI har (än så länge).

Man kan fan fortfarande köra OpenGL spel till max. Bara för att MS teknologier inte fungerar betyder inte att skiten är värdelös.

Visa signatur

Opera user | 3.6 GHz AMD Phenom II X4 | 6144MB RAM | AMD ATI HD7870 2GB | Det är jag det.
Linux, Eating apple and smashing Windows.

Permalänk
Medlem

Sabayon är ett ful-gentoo. Allt är helt felconfat och det är så mkt program installerade från start att man kräks. Avråder starkt från denna dist. Kör en riktig gentoo istället. För övrigt har alla linux-distar lika bra hårdvarustöd, inte out of the box dock. men alla bygger på samma grund. så fungerar nåt på A så fungerar det på B och C också.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

För att hijacka tråden lite, hur går det med ATi och deras open source drivare, kommer de någonvart?

Visa signatur

qw q b

Permalänk
Medlem

Jag laddade ner Gentoo live cdn faktiskt. Tycker om utseendet på gentoo Men den vill inte starta. Den bootar allt sen får jag ett fel om att x servern inte vill starta och det blir svart

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FLAGEL
För att hijacka tråden lite, hur går det med ATi och deras open source drivare, kommer de någonvart?

Funderar också på detta och har sökt runt lite utan att jag tycker jag hittat något som talar om hur det går med ATI's öppna drivare... Någon som vet om det finns något pågående projekt kring detta?
Börjar bli less på att Nvidia inte lyckas fixa de problem med deras 8000 (gäller iaf 8600, men tror det gäller alla kort efter 8000-serien) som faktiskt finns. Jag har betydligt bättre både 2D och 3D-prestanda med ett gammalt 6600GT-kort än mitt 8600GT under Linux och nu har dessa kort ändå funits ett bra tag på marknaden. Jag hoppas på att ATI ska komma upp med något bra, så det blir lite konkurrans här.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FLAGEL
För att hijacka tråden lite, hur går det med ATi och deras open source drivare, kommer de någonvart?

Det verkar gå framåt rätt bra. Se här och här.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NakedApe
Det verkar gå framåt rätt bra. Se här och här.

Ser mycket lovande ut, trevligt att se att något händer. Blir defnetvit att överväga ett ATI/AMD-kort nästa datorköp för min del, om inte annat för deras goda intiativ att tillhandahålla dokumentation och support (eller ATI kanske även hjälper till att utveckla drivrutinen?).
Nog med off topic för mig nu.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smygis
Man kan fan fortfarande köra OpenGL spel till max. Bara för att MS teknologier inte fungerar betyder inte att skiten är värdelös.

Nu frågade han om att kunna utnyttja sin hårdvara till max, vilket han inte kan.

Sedan tycker jag det verkar dåligt med nya spel som har stöd för OpenGL by default (vilket är synd). Kan iofs förstå dem med tanke på att directx kommer bundlat medan de får plocka extensions från olika tillverkade då de ska använda nya tekniker för OpenGL (extensions som inte mergats in i OpenGL standarden vill säga).

Visa signatur

E6600 2.4GHz @ 3.2GHz | 4GB 800MHz DDR2 | X1950XTX 512MB @ 695MHz GPU, 2.2GHz mem | WD Raptor | Asus P5B-E | 600W CT600 | FreeBSD & Vista Dual boot
IBM Thinkpad 560X - OpenBSD | Fujitsu Siemens Amilo D - FreeBSD | PSP 4.01-M33 | WRT54GL OpenWRT Kamikaze | iPhone | IMS/SS7 Developer

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NakedApe
Det verkar gå framåt rätt bra. Se här och här.

Underbart!

Visa signatur

qw q b

Permalänk
Medlem

Läste någonstans att mepis skulle ha rätt så bra hårdvarustöd inbyggt, men har inte testat själv.
http://www.mepis.org/

Kör själv ubuntu 8.04 x64 och tycker det mesta funkar för mig, men grafikdrivrutinen till mitt 9600GT fick jag lägga in manuellt...

Permalänk
Medlem

Om du gillade att mepis hade en massa extra bra att ha program installerat direkt, men vill ha ubuntu istället, så kan jag rekomendera Ubuntu Ultimate edition, den är oxå lättast för nybörjare.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.