Permalänk
Medlem

Hur fick du ditt jobb?

Nu börjar det bli dags då, dags att lämna grådaskiga skolan och smyga sig in i arbetslivet.. Dock verkar det vara jäkligt skralt för personer som mig att få jobb (dvs, folk som inte avslutat gymnasiet).
Har tittar runt på AMS, har frågat i butiker etc och hör runt med polarna.
Arbetslivet verkar tommare än min plånbok för tillfället..

Så, nu behöver jag lite inspiration!
Hur gjorde ni? hur säkrade ni er plats som arbetare? och är ni nöjda med jobbet ni har?

Visa signatur

Du vet att det är måndag när du upptäcker en landmina i din frukost. - Garfield

Permalänk

det folk oftast får jobb är på sina kontakter och den som inte har så många kontakter får hellt enkelt inte så mkt jobb. men du kan kanske höra med dina föräldrar brukar ha en del kontakter? så det bästa är ju om man känner arbetsgivaren eller liknande. när du söker jobb så måste man ju representera dig för arbetsgivaren så bra som möjligt liksom vett o etikett? men jag vet inte. jobbare ju inte så men när jag sökte .tex. sommarjobb så vet jag vilka de anställda är där + att min farsa jobbar där.

Permalänk
Medlem

Jag registrerade mitt CV hos Adecco och sökte en montörstjänst dom hade ute. En vecka senare började jag jobba på Volvo som montör. Bemanningsföretag tycker jag är ett bra sätt att få in en fot i arbetslivet. Jag blev erbjuden fast tjänst på Volvo efter ett halvår men tackade nej pga att jag hade tänkt börja plugg igen.

Permalänk
Medlem

Båda mina jobb jag haft har jag fått genom ganska traditionella sätt..

Det första hittade jag på arbetsförmedlingens hemsida, sökte med CV -> intervju osv.
Det andra var jag lite mer ambitiös, tittade dels på ams men kollade även massa olika företags hemsidor, nästan alla har en "Jobba hos oss"-del. Hittade ett företag som sökte folk, sökte med CV etc -> intervju sen anställd

Båda dessa var kundservicerelaterade jobb.

Permalänk
Medlem

jag såg till att ha en mamma som gifte sig med en rik norrman med eget företag där jag fick börja jobba och får utbildning.

Visa signatur

"I wrap my raskal two times, because i like it to be joyless and without sensation. Its a way to punishing supermodels."

Permalänk
Medlem

Jobbade förra året och då var det polaren som sa att de sökte plats på support där han jobbade. Jag drog iväg ett mail och fick komma på intervju dagen efter.

Har fått en hel del jobberbjudanden genom att lägga upp min CV på Proffice, Academicwork, Manpower och säkert några fler jag inte kommer på just nu.

Permalänk
Medlem

Sökte på ett bemanningsföretag efter skolan och fick jobb efter nån vecka. Jobbade där några månader tills det blev arbetsbrist och jag blev uppsagd. Jobbet jag har nu fick jag via kontakter.

Visa signatur

-= Svettig dator och en hårig mobiltelefon =-

Permalänk
Medlem

nån ringde o frågade mig om jag ville ha jobb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mafnus
Jag registrerade mitt CV hos Adecco och sökte en montörstjänst dom hade ute. En vecka senare började jag jobba på Volvo som montör. Bemanningsföretag tycker jag är ett bra sätt att få in en fot i arbetslivet. Jag blev erbjuden fast tjänst på Volvo efter ett halvår men tackade nej pga att jag hade tänkt börja plugg igen.

Varför inte ta det fasta jobbet, ta tjänsteledigt medans du pluggar? Sen är det bara kliva dit på lov osv å jobba järnet, plus att du har en säkerthet ifall du lessnar eller blir klar med studierna, inte lättast att få jobb på sekunden direkt efter plugget.

Själv fick jag jobb genom en kompis jobb, som sökte folk. Dom hade pratat med min kompis om han kände några och den vägen är det. En vecka efter jag börjat jobba ringde dom från ett bemanningsföretag där jag sökt och erbjöd mig en tjänst, så har man inga kontakter är bemanningsföretaget väldigt hett.

Permalänk
Hedersmedlem

Förra året fick jag sommarjobb genom en bekant och det verkar bli samma i år.

Permalänk

Lusläste alla sidor för platsannonser tills jag hittade lite vettiga jobb. Sökte typ 25-30, fick komma på intervju på tre och fick ett. Fast det var ju 2005, mycket bättre marknad nu.

Visa signatur

~ Proud member of Essingeleden Slalom Club ~

Permalänk
Medlem

Blev vald av delegater vid FUM på högskolan. Blev nominerad och fick hålla ett kort tal där jag presenterade mig själv, vad jag ville göra och mina personliga kvaliter som lämpade mig för jobbet.

Kommer sitta tolv månader som arvoderade med ansvar för utbildningsbevakning.

Permalänk
Medlem

Jag gick en KY utbildning som innefattade en hel del praktik.

Var på samma företag alla 3 perioderna och måste gjort bra ifrån mig.

Sista månaden nån gång innan skolan var slut, satt på lektion när en gruppchef ringde mig och frågade om jag kunde börja jobba på Måndag (torsdag då)....
Jag funderade inte så länge innan jag svarade

Tog dock ledigt 2-3 dagar framåt terminslut och skrev klart proven/kursen jag hade börjat på!

Har jobbat som bredbanstekniker i 3 år nu varav fast anställd sen 2 år tillbaka.

Visa signatur

Hörde jag ett skäggo hosta?

Permalänk
Medlem

Fick jobb där jag hade praktiserat under gymnasiet.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem

Mitt sommar/extrajobb fick jag genom kontakter. Mitt exjobb/examensarbete fick jag genom att söka sånt som fanns utlagt på företagets hemsida.

Permalänk
Medlem

Såg en annons på Monster och skickade in en CV. Jobbet var på Ericsson och blev uppringd dagen efter av Adecco som skötte rekryteringen, efter en vecka och två intervjuer hade jag jobbet.

Permalänk
Medlem

Första jobbet genom en vän. Nästa jobb på ett konsultbolag genom en gammal vän. IOM lite uppdrag hittade jag något som jag verkligen tyckte om på Sony Ericsson och där är jag nu.

Så allt genom vänners rekommendationer.

Permalänk
Medlem

Lättast är ju att ha kontakter; släktingar, vänner, famillj o.s.v.

Jag kände löneansvariges son där jag fick jobb. Var ett familje företag så man var i pricip tvungen att känna nån där för att komma in. Man skulle ganska lätt kunnat göra ett släktträd från ägaren och kommit ner både till kontorspersonal och markarbetarna^^

Men det verkar som att de flesta tipsen har kommit fram här. Har du inga direkta kontakter så får du söka via ams, manpower och andra såna ställen.

Permalänk

genom idrottsklubben. dock endast helger, men bra timlön

Permalänk
Medlem

Via bemanningsföretag som ledde till fast anställning.

Permalänk

efter avslutad juridikutbildning skickade jag ansökningar till ett antal advokatbyråer. inte som svar på någon annons eller så utan bara för att visa intresse. blev erbjuden intervju på några stycken och slutligen anställning på tre. valde den jag tyckte verkade mest intressant.

Visa signatur

Holler at thy dragonmaster

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ragganof
jag såg till att ha en mamma som gifte sig med en rik norrman med eget företag där jag fick börja jobba och får utbildning.

Bra idé ska slänga ut en kontaktannons åt morsan på en norsk sida direkt!

*inkomst hos min dejt: 10+ miljoner om året.*

Sådär. Nu får vi vänta och se!

Mitt första jobb som jag har haft till och ffrån i 2 år fick jag genom farsan. som då jobbar i en brädgård. Fixade sen jobb hos manpower och väntar nu på att komma ut på mitt första företag om elektriker.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem

Sprang ut i skogen och skrek efter ett jobb, och vips, så stog jag där med en röjsåg i handen och hur mycket jobb jag orkade med
Vill man slita så finns det hur mycket jobb som helst, är dock inte så många som orkar med skiten!

Visa signatur

Antingen ska du hålla dig lugn, eller slå så det känns.

Permalänk
Medlem

Jag har bytt jobb för 10:e gången nu för 3 veckor sedan. Dock gick jag tillbaka till en firma där jag jobbat tidigare.

Har jobbat med föjande;

  • Telefonist

  • Receptionist

  • Stenläggare

  • Underhållstekniker

  • Ställningsbyggare

  • Maskinoperatör/kakelsättare

  • Nätverkstekniker

  • Labtekniker

  • IT-Konsult

Visa signatur

:: Hell was build for heroes ::

Permalänk
Medlem

Började gymnasiet...

Valde att söka in till Volvos Natur/El linje i Skövde. Där blir man anställd från första dagen man börjar gymnasiet, fick sommarjobb mm och sedan efter en 10v lång praktik (tre i belgien och sju i Skövde) i slutet av 3:an fick jag anställning som underhållselektriker på Volvo Powertrain i Skövde.

Har även läst 3300 gymnasiepoäng, så jag har fulla rättighet att söka högskola.
Har jobbat i två år nu, får se om det är dags att läsa vidare snart. Trivs dock jävligt bra på jobbet, så det är lite svårt att välja!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ryden
Började gymnasiet...

Valde att söka in till Volvos Natur/El linje i Skövde. Där blir man anställd från första dagen man börjar gymnasiet, fick sommarjobb mm och sedan efter en 10v lång praktik (tre i belgien och sju i Skövde) i slutet av 3:an fick jag anställning som underhållselektriker på Volvo Powertrain i Skövde.

Har även läst 3300 gymnasiepoäng, så jag har fulla rättighet att söka högskola.
Har jobbat i två år nu, får se om det är dags att läsa vidare snart. Trivs dock jävligt bra på jobbet, så det är lite svårt att välja!

Lätt jävligt nice... fanns inget liknande när jag gick i gymnasiet.. typiskt

Permalänk
Medlem

Har fått båda mina jobb genom att svara på ansökningar jag råkat snubbla över i den lokala tidningen. Gjort detta via e-mail och bett dom ringa mej om det blir nåt mer för jag är så j*vla rädd för att ringa upp folk.

Visa signatur

Ettan: P160 + BlueStorm 500W - P5B Premium - E4300@3,2GHz - 2x1GB 800MHz - Palit 8800GT@710x1015 - 410GB - Samsung 206BW
Tvåan: NoName + 300W - MSI K8T NeoFIS2R - A64 3000+ - 2x512MB 400MHz - Leadtek 6800LE@16/6 och 403x451 - 80GB - 17" CRT

Permalänk
Medlem

Jobbade på posten direkt efter gymnasiet. Var bara att ringa. Sen lärde jag känna lite folk på krogen och fick jobb på ett eventföretag. Sen tröttnade jag och ville plugga. När jag pluggade fick jag genom kontakter ett jobb som ekonomiassistent. Gjorde bra ifrån mig och bra tajmat mot att jag var klar på högskolan så ringde min chef och frågade om jag ville ha en tjänst. Så nu sitter jag här och är galet nöjd.

Det viktigaste är att inte tro att jobben kommer till dig. Kontakter i all sin ära men det kräver ju att du låter ditt kontaktnät veta att du söker jobb.

Sen kan jag väl säga att du bör fixa ihop kompletta gymnasiebetyg snarast. Det kan ställa till bekymmer senare i livet och när du är äldre är det betydligt svårare att "rätta till" det, med nya komvux och allt.

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MystiX
Varför inte ta det fasta jobbet, ta tjänsteledigt medans du pluggar? Sen är det bara kliva dit på lov osv å jobba järnet, plus att du har en säkerthet ifall du lessnar eller blir klar med studierna, inte lättast att få jobb på sekunden direkt efter plugget.

För att jag hellre går arbetslös än sätter min fot på Volvo igen. Fruktansvärt ostimulerande jobb. Vantrivdes rejält och det passade inte mig alls att jobba på industri (iaf inte den här typen av industri)