Kan inte få åtkomst till en partion.

Permalänk
Medlem

Kan inte få åtkomst till en partion.

Jag har skapat 3 st partioner och installerat kubuntu på den första. Filsystem EXT3. Har även skapat en swap partion som fungerar, men jag har problem med den sista.

Det är min lagrirngspartion då jag vill ha filer som skall lagras helt separat.
Tyvärr är det så att oavsett hur jag gör så kommer jag inte åt att skriva till partionen, jag kan inte skapa mappar eller lägga något på den.

Jag har testat att formatera om partionen montera den på en annan plats, utan resultat. Hur jag än gör så kan jag inte skriva till den.
Vad kan vara felet ? Försökte skriva till den även från windows via samba men det gick inte heller. Jag använder kubuntu. Vad måste jag göra för att få det att fungera. (Partionen visas som aktiv under "filsystem filsystem:ext3)

Permalänk
Medlem

Hur set din fstab ut? (/etc/fstab)
Har du kört makefs? (mak2fs i ubuntu tror jag)

Visa signatur

E6600 2.4GHz @ 3.2GHz | 4GB 800MHz DDR2 | X1950XTX 512MB @ 695MHz GPU, 2.2GHz mem | WD Raptor | Asus P5B-E | 600W CT600 | FreeBSD & Vista Dual boot
IBM Thinkpad 560X - OpenBSD | Fujitsu Siemens Amilo D - FreeBSD | PSP 4.01-M33 | WRT54GL OpenWRT Kamikaze | iPhone | IMS/SS7 Developer

Permalänk
Medlem

Jag körde Kubuntu, och hade ett rent helvete med att försöka få igång partionen, så jag installerade ubuntu istället, fick samma problem men lyckades på något enkelt sätt gå in i filhanteraren och ändra behörighet utan problem. Nu funkar det som det skall.
När det gäller min fstab så har jag varit inne och tittat och ändrat i den innan jag gav upp med kubuntu, det hjälpte inte att skriva rader för partionen.

Problemet är iaf löst, jag startade filhanteraren som root och ändrade behörigheterna för min monterade partion. Ubuntu var mycket enklare.