Adelstitlar fortfarande giltliga?

Permalänk
Medlem

Adelstitlar fortfarande giltliga?

Jag undrar om adelstitlar både från Sverige och andra länder är giltliga samt om de skrivs ut på ID/Pass i Sverige? Dvs om jag skulle ha ett certifikat där det står att jag har tilldelats titeln Baron från tex England, skulle det då kunna stå i mina id-handlingar?

I USA vet jag att det används titt som tätt folk som kallar sig olika saker, men de kanske bara är påhitt för att det ska låta fint?

Permalänk
Medlem

Saxat från sv.wikipedia.org ;
"Adeln i Sverige har som sådan aldrig avskaffats. Däremot upphörde adelns privilegier den 1 juli 2003.[1] Detta hade dock inte någon praktisk betydelse, främst då rättigheterna i privilegierna sedan länge utsträckts till alla innevånare. Samtidigt avskaffades Riddarhusets offentligrättsliga ställning och blev därmed juridiskt likställd med vilken förening som helst. Adlande förekommer alltjämt i Belgien, Liechtenstein, Luxemburg, Nederländerna, Spanien och Storbritannien."

Ovanstående saxat som referens till vad adel betyder idag.

Visa signatur

Error 412: Precondition Failed - You need to use a real browser in order to view this signature!

Permalänk
Medlem

Adel i USA?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av estoves
Adel i USA?

Tänkte mer på folk som lägger dit egna tittlar

x86: Ok, adlar har inte sina privilegier, men om man är adel står det någonstans då?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Karim
Tänkte mer på folk som lägger dit egna tittlar

x86: Ok, adlar har inte sina privilegier, men om man är adel står det någonstans då?

Aldrig hört talas om.
Ge ett exempel.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av estoves
Aldrig hört talas om.
Ge ett exempel.

Man använder ju titlar ganska flitigt i USA vilket man inte gör i Sverige, läste tex om en person som hade titeln "Countess" frågan är om han har det skritfligt eller inte. Tyckte denna länken var ganska kul också:

Become a Lord or a Lady!

http://www.redsave.com/index.asp?pageType=3&pid=2091&catId=21...

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Karim
Man använder ju titlar ganska flitigt i USA vilket man inte gör i Sverige, läste tex om en person som hade titeln "Countess" frågan är om han har det skritfligt eller inte. Tyckte denna länken var ganska kul också:

Become a Lord or a Lady!

http://www.redsave.com/index.asp?pageType=3&pid=2091&catId=21...

Det är i likhet med köp av mark på månen rent nonsens.

Du får kalla dig Lord där eller här för den delen hur du vill, frågan är bara om folk respekterar det.
Gör de inte det så kan du om du köpt en sådan "rätt" åtminstånne visa att du har en obskyr orsak du slösat pengar på.

Permalänk

Man kanske kan byta efternamn till Majestaat (förnamn: Hans).

Tror ni att det skulle gå igenom?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haricots
Det är i likhet med köp av mark på månen rent nonsens.

Du får kalla dig Lord där eller här för den delen hur du vill, frågan är bara om folk respekterar det.
Gör de inte det så kan du om du köpt en sådan "rätt" åtminstånne visa att du har en obskyr orsak du slösat pengar på.

Dock är det där ju egentligen en riktigt titel. Man blir ju faktiskt Lord/Lady/Baron/Baroness of the principality of Sealand på riktigt... men man lär ju inte bli behandlad annorlunda för det. Fast det skulle kanske kunna användas när man bokar bord på restaurang eller liknande

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sando
Dock är det där ju egentligen en riktigt titel. Man blir ju faktiskt Lord/Lady/Baron/Baroness of the principality of Sealand på riktigt... men man lär ju inte bli behandlad annorlunda för det. Fast det skulle kanske kunna användas när man bokar bord på restaurang eller liknande

Men hur ska de som har hand om bokningen se att du är Baron om det inte står på tex ditt leg?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Karim
Men hur ska de som har hand om bokningen se att du är Baron om det inte står på tex ditt leg?

Du låter någon annan boka åt dig (alternativt bokar själv men låtsas vara någon som jobbar åt dig). Han presenterar och bokar sen i namnet Baronen av Sealand Karim Swecsson

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

Hertig Swen af Clockern.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem

Varför skulle man vilja framställa sig som en idiot när man bokar bord på resturang?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av estoves
Varför skulle man vilja framställa sig som en idiot när man bokar bord på resturang?

Mindrevärdeskomplex?

Visa signatur

<cidec> anybody here that can translate a swedish sentence for me pls ?
<Zaq> shot
<cidec> må din pung bli överkörd av femhundra siamesiska elefantbögar samtidigt som du får en ananas uppkörd långt upp i rektum

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sando
Dock är det där ju egentligen en riktigt titel. Man blir ju faktiskt Lord/Lady/Baron/Baroness of the principality of Sealand på riktigt... men man lär ju inte bli behandlad annorlunda för det. Fast det skulle kanske kunna användas när man bokar bord på restaurang eller liknande

Fast Sealand är ju inte ett land, så den adeltiteln kan man använda som dasspapper.

Permalänk
Hjälpsam

Sen kan man ta sig ett namn som man tror låter "adligt" tex Sorkensvans.
Men adelstitlarna finns kvar det är bara det att titlar väldigt sällan används.
Man säger inte längre Greve Sparre eller Baron Ramel, precis om man sällan säger Doktor Jansson eller Ingenjör Nilsson.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

är man adlig idag kan man få speciella bidrag från stiftelser. jag vet en bekant som fick sin utbildning betald för sitt namn

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonaktiv
är man adlig idag kan man få speciella bidrag från stiftelser. jag vet en bekant som fick sin utbildning betald för sitt namn

Precis som vilken som hellst kan få, finns massor av studiefonder att söka. För vem som hellst.

Permalänk
Medlem

Adeln är juridiskt avskaffad. Sjävklart lever den dock kvar på många sätt. Det finns fördelar med att vara adlig, på samma sätt finns det fördelar med att ha rätt efternamn, tur att födas i rätt familj, vara bra på ett yrke, att vara snygg... listan kan göras lång.

Det kommer alltid finnas människor som vill hjälpa sina likar. Detta kan vara för att de kommer från någon särskild plats i världen, finns med i adelskalendern, eller bara har en förmåga att dra grymma vitsar.

Titlar används dock väldigt sällan i Sverige. Detta beror i sin tur mest på att det finns väldigt få personer kvar med adelstitlar även om de fortfarande är adel. Själv använder jag bara min titel i jobbet. Det underlättar kommunikationen inom organisationen. Skulle nog aldrig presentera mig med titeln på en fest, det skulle kännas lite löjligt.

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Medlem

Så det är alltså Lord Bacon vi bör kalla dig?

Permalänk
Medlem

Och vad har man för nytta av en adelstitel då egentligen? Är ju ingen som bryr sig, snarare att de flesta ser ner på högfärdiga fjantar som tror att dom är något bara för att dom har någon "fin" titel...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ronnylov
Och vad har man för nytta av en adelstitel då egentligen? Är ju ingen som bryr sig, snarare att de flesta ser ner på högfärdiga fjantar som tror att dom är något bara för att dom har någon "fin" titel...

ingenting, men lite kul hade det ju varit att vara greve eller hertig eller dylikt.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av erik_odal
Precis som vilken som hellst kan få, finns massor av studiefonder att söka. För vem som hellst.

Ja, men många adelsfamiljer har egna fonder som är reserverade för familjemedlemmar. En väninna får 10k varje år som hon studerar på högskolan från "sin" familjefond. Även om det finns fler fonder att söka bidrag från skadar det ju inte att få lite pengar utan ansträngning.

I övrigt har adeln ingen funktion i Sverige även om de ibland nämns på tv som "Greve Wachtmeister" eller liknande. Svenska baroner har jag aldrig hört talas om och hertigar/hertiginnor är väl alla medlemmar av kungafamiljen? "Kronprinsessan Victoria, hertiginna av Västergötland".

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zarkov
Svenska baroner har jag aldrig hört talas om och hertigar/hertiginnor är väl alla medlemmar av kungafamiljen? "Kronprinsessan Victoria, hertiginna av Västergötland".

Vad jag vet finns det bara ett baroni i sverige som officiellt titulerades baron, baroniet Adelswärd.

Permalänk
Medlem

Kan man fortfarande bli adlad i Sverige? för till exempel någonting man har gjort för riket osv.

Visa signatur

Nikon D90, Nikon 85/1,8, Nikon 50/1,8 + annat skräp i väskan

flickr

Permalänk
Medlem

Gaylord af SweClocker.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av snutte
Gaylord af SweClocker.

Hahahaha!
Där fick du verkligen till det! Du blandade gay med lord sådär i en tråd som handlar om adel precis som många andra gjort... men inte nog med det, du stoppade dessutom in namnet på forumet som du skrev inlägget på.
Hahahaha... du är min idol snutte. Wow!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haricots
Hahahaha!
Där fick du verkligen till det! Du blandade gay med lord sådär i en tråd som handlar om adel precis som många andra gjort... men inte nog med det, du stoppade dessutom in namnet på forumet som du skrev inlägget på.
Hahahaha... du är min idol snutte. Wow!

Ahh. Ett bittert inlägg av en frustrerad datornörd klockan 21.27 på en fredagskväll.
Vad som fungerar för mig kanske inte fungerar för dig. Men om du nu uppskattade det så mycket föreslår jag att du byter namn till mitt förslag.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haricots
Hahahaha!
Där fick du verkligen till det! Du blandade gay med lord sådär i en tråd som handlar om adel precis som många andra gjort... men inte nog med det, du stoppade dessutom in namnet på forumet som du skrev inlägget på.
Hahahaha... du är min idol snutte. Wow!

Jag tänkte inte alls på det så. Gaylord är ju faktiskt ett riktigt namn och behöver inte ha något med adel att göra. Däremot så låter det lagom snobbigt vilket passar på adeln.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax
Jag tänkte inte alls på det så. Gaylord är ju faktiskt ett riktigt namn och behöver inte ha något med adel att göra. Däremot så låter det lagom snobbigt vilket passar på adeln.

För informationens skull finns det tre personer med namnet Gaylord i Sverige, varav en har det som tilltalsnamn. Ingen av dem är adlade.

Mvh

Visa signatur

Man kan inte få allt här i världen... men det vore ju dumt att inte försöka.