Vad innebär det att vara svensk?

Permalänk
Medlem

Vad innebär det att vara svensk?

Tycker det vore intressant att få lite olika exempel på vad ni här på forumet anser det innebär att vara "svensk".

Satt och kikade i den senaste tråden om svt:s misstag med de etniska svenskarna som inte var så etniskt svenska och kan inte sluta förundras över hur man slänger sig med begreppen svensk(som verkar innebära vit, blåa ögon med svenskar i minst 3 led bakåt) och invandrare(som verkar vara otäcka muslimer ifrån något otäckt land nere i Afrika eller vadet heter det där otäcka landet söder om Europa).

Än mer spännande är att begreppet "kultur" ständigt dyker upp i diskussioner som denna. Jag verkar helt ha missuppfattade vad det innebär och det vore intressant att få en förklaring på vad det kan vara för något.

Nå vad säger ni, vad innebär det att vara "svensk" för dig?
Kan man bli svensk även om man inte är född i Sverige?
Är kultur något som är statiskt och har väldigt stor inverkan på individens beteende?

(Skapar tråden då det skulle bli allt för OT i annan)

Permalänk
Medlem
Visa signatur

E8400,Scythe Ninja Plus B,Gigabyte GA-P35-DS3,4Gb Corsair PC6400,LeadTek GeForce 8800GT 512MB,WD6400AAKS 16MB 640GB,Pioneer DVR-215,Antec P182,NesteQ NA4501 450W,

Permalänk

Jag ser svensk som ett substantiv som beskriver något, det kan vara allt från människor, bilar, till svenska köttbullar. Beroende på varför man ska skilja ut något så är man olika noggrann.

Citat:

Kan man bli svensk även om man inte är född i Sverige?

Så ser jag samma sak som med en bil, kan den vara svensk fast tillverkas i ett annat land? (Saab cab monterades i Finland) Min åsikt är att det beror på varför man ska särskilja en svensk person, precis som vilka färgnyanser som räknas som röd.
Däremot etnisk svensk som svt använde är en stark betoning på att de menar svensk i många generationer.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

När man känner sig svensk är man svensk. Enklare blir det inte.

Permalänk
Medlem

Att vara svensk innebär att man inte får prata med främmande människor under några som helst förhållanden utom när man är full. och då ska man vara otrevlig, gärna spy.

Visa signatur

Du vet att det är måndag när du upptäcker en landmina i din frukost. - Garfield

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Twiggz
Att vara svensk innebär att man inte får prata med främmande människor under några som helst förhållanden utom när man är full. och då ska man vara otrevlig, gärna spy.

Glöm inte att vi kommunicerar med arga lappar om nånting inte är bra

Visa signatur

This place it's driving me insane.
Napalm it's burning us all.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Obbe
Glöm inte att vi kommunicerar med arga lappar om nånting inte är bra

ahaha, min granna har gett mig såna

Permalänk
Medlem

Tror det är svårt att vara "svensk" om man inte är fööd här eller flyttade hit väldigt tidigt i livet så man inte minns sitt förra land.

jag t ex skulle fortfarande räkna mig som svensk om jag flyttade till USA

Permalänk
Medlem

Svensk är man per min definetion när man hoppar runt en gigantisk fallosymbol, käkar skinka på julafton och beklagar sig alltid att man röstade på fel parti.

Visa signatur

<cidec> anybody here that can translate a swedish sentence for me pls ?
<Zaq> shot
<cidec> må din pung bli överkörd av femhundra siamesiska elefantbögar samtidigt som du får en ananas uppkörd långt upp i rektum

Permalänk
Medlem

Re: Vad innebär det att vara svensk?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av brsk
Tycker det vore intressant att få lite olika exempel på vad ni här på forumet anser det innebär att vara "svensk".

Satt och kikade i den senaste tråden om svt:s misstag med de etniska svenskarna som inte var så etniskt svenska och kan inte sluta förundras över hur man slänger sig med begreppen svensk(som verkar innebära vit, blåa ögon med svenskar i minst 3 led bakåt) och invandrare(som verkar vara otäcka muslimer ifrån något otäckt land nere i Afrika eller vadet heter det där otäcka landet söder om Europa).

Än mer spännande är att begreppet "kultur" ständigt dyker upp i diskussioner som denna. Jag verkar helt ha missuppfattade vad det innebär och det vore intressant att få en förklaring på vad det kan vara för något.

Nå vad säger ni, vad innebär det att vara "svensk" för dig?
Kan man bli svensk även om man inte är född i Sverige?
Är kultur något som är statiskt och har väldigt stor inverkan på individens beteende?

(Skapar tråden då det skulle bli allt för OT i annan)

Att vara svensk är att känna att man är det. I samma sekund man gör skillnad på sig själv och andra svenskar så är man inte det. Om dem sen ser den skillnaden är sak samma, det viktiga är vad man själv anser.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

det här är en såndär grej jag tör mig mycke på.

har aldrig orkat bry mig att deffinera svenskt och svensk kultur men förstår att vissa(rätt många) kanske tycker att svergie har en kultur.
Och då att folk ska komma och säga att dom har minsan fel och vi är bara avensjuka på "invandrare" för att dom har en kultur. som tex mona sahlin gjorde. Kändes inte riktigt skyst på nått sätt alls.

som som sagt är väll svensk att supa sig redlös några gånger om året, inte prata med folk spontant om du inte är redigt full, klaga på det mesta och sen göra samma sak själv.

Visa signatur

"I wrap my raskal two times, because i like it to be joyless and without sensation. Its a way to punishing supermodels."

Permalänk
Inaktiv

Det här med arga lappar som nån nämnde är så härligt svenskt på något vis!

Annars är det väl ganska svenskt att överhuvudtaget gnälla i sin egna stuga men aldrig klaga öppet på det man tycker är fel. Kan tycka att svensken har eller i alla fall har haft en bra arbetsmoral också. Det finns ju faktiskt positiva saker med.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Att vara svensk är att känna att man är det. I samma sekund man gör skillnad på sig själv och andra svenskar så är man inte det. Om dem sen ser den skillnaden är sak samma, det viktiga är vad man själv anser.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ragganof
det här är en såndär grej jag tör mig mycke på.

har aldrig orkat bry mig att deffinera svenskt och svensk kultur men förstår att vissa(rätt många) kanske tycker att svergie har en kultur.
Och då att folk ska komma och säga att dom har minsan fel och vi är bara avensjuka på "invandrare" för att dom har en kultur. som tex mona sahlin gjorde. Kändes inte riktigt skyst på nått sätt alls.

som som sagt är väll svensk att supa sig redlös några gånger om året, inte prata med folk spontant om du inte är redigt full, klaga på det mesta och sen göra samma sak själv.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av W|ckerMan
Det här med arga lappar som nån nämnde är så härligt svenskt på något vis!

Annars är det väl ganska svenskt att överhuvudtaget gnälla i sin egna stuga men aldrig klaga öppet på det man tycker är fel. Kan tycka att svensken har eller i alla fall har haft en bra arbetsmoral också. Det finns ju faktiskt positiva saker med.

Man måste göra skillnad på vad som är "typiskt" svenskar att göra och vad som gör en svensk.

Jag håller med belga, svensk är man när man dels likställer sig med andra svenskar och ser sig som svensk själv, och dels när man utgår ifrån sig själv som svensk. Att man sätter likhetstecken mellan sig själv och andra svenskar.

Håller också med, det viktiga är vad man själv anser.

Visa signatur

Error 412: Precondition Failed - You need to use a real browser in order to view this signature!

Permalänk
Medlem

kan man språket, bor man här, kritiserar man inte kulturen

då är man svensk

jag är svensk, och mina rötter är i danmark

Permalänk

Re: Re: Vad innebär det att vara svensk?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Att vara svensk är att känna att man är det. I samma sekund man gör skillnad på sig själv och andra svenskar så är man inte det. Om dem sen ser den skillnaden är sak samma, det viktiga är vad man själv anser.

Visst när man känner sig svensk, så kan man själv anse sig vara svensk.
Jag tycker dock det är viktigare vad andra tycker och hur man blir behandlad.

Gemenskapen att vara svensk finns knappt, det skulle i sådant fall vara vid idrottsevenemang, men där kan turister vara med och fira sveriges medaljer utan att "någon" bryr sig. -Jag vet t.o.m. flera svenskar som brukar åka till Norge den 17maj och firar att norrmänen slapp oss svenskar, knappt ingen bryr sig där heller.
Det enda med "svenskhet" är att det finns en stor utanförskap, där många ser ner på folk som de inte anser vara svenskar. Det är det jag tycker problemet är. Jag själv kan kalla mig göteborgare hur mycket jag vill, men ändå kommer folk i stan p.g.a. dialekt direkt höra att någon göteborgare är jag inte. -Så vad en själv tycker anser jag inte vara mycket värt för ens egen del, detta gäller för övrigt allt. Göteborgare, svensk, smart, bra på något etc. (Jantelagen är stark)
*edit*
Det jag menade var att den "enda" fördelen med att av andra bli sedd som svensk i sverige, är att slippa folk som ser ner på en för att man för dem inte är svensk.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonaktiv
kan man språket, bor man här, kritiserar man inte kulturen

då är man svensk

jag är svensk, och mina rötter är i danmark

Det är väl klart man får kritisera "sin" kultur utan att för den skull vara mindre svensk?

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Vad innebär det att vara svensk?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av bud_bundy
Visst när man känner sig svensk, så kan man själv anse sig vara svensk.
Jag tycker dock det är viktigare vad andra tycker och hur man blir behandlad.

Gemenskapen att vara svensk finns knappt, det skulle i sådant fall vara vid idrottsevenemang, men där kan turister vara med och fira sveriges medaljer utan att "någon" bryr sig. -Jag vet t.o.m. flera svenskar som brukar åka till Norge den 17maj och firar att norrmänen slapp oss svenskar, knappt ingen bryr sig där heller.
Det enda med "svenskhet" är att det finns en stor utanförskap, där många ser ner på folk som de inte anser vara svenskar. Det är det jag tycker problemet är. Jag själv kan kalla mig göteborgare hur mycket jag vill, men ändå kommer folk i stan p.g.a. dialekt direkt höra att någon göteborgare är jag inte. -Så vad en själv tycker anser jag inte vara mycket värt för ens egen del, detta gäller för övrigt allt. Göteborgare, svensk, smart, bra på något etc. (Jantelagen är stark)
*edit*
Det jag menade var att den "enda" fördelen med att av andra bli sedd som svensk i sverige, är att slippa folk som ser ner på en för att man för dem inte är svensk.

Vad spelar andras åsikter för roll? Egentligen?
Det finns alltid folk som itne kommer acceptera en, oavsett var ens ursprung ligger. Så att användra andra som måttstock är ju dömt att misslyckas redan från start.

Och som du säger, någon gemenskap har vi knappt. Vår kultur ändras konstant och är inte heller mycket att gå efter. Kvar är då när man faktiskt är det rent pappersmässigt och när man själv anser att man är det. Och av de två så tycker jag nog att vad man själv anser är det bättre.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aijoj
Det är väl klart man får kritisera "sin" kultur utan att för den skull vara mindre svensk?

klart, jag menade som tidigt placerad i livet i landet.

har man svårt för det kulurella så är det svårt att se sig själv som svensk tror jag.

vet inte dock, en teori

Permalänk

http://www.coolabah.com/sweden/youknow.html ifall du har varit i sverige för länge lista läs igenom :).

ger er några exempel som är i länken

65. You know all of the “telephone times” by heart.

66. It seems sensible that the age limit at Stockholm night clubs is 25.

67. You actually care who wins 'Expedition: Robinson'

68. You have your own innebandy club.

69. You find yourself debating the politics of the social democrats.

70. You use ’mmmm’ as a conversation filler.

71. You have only two facial expressions, smiling or blank.

72. You think it's more fun to stay at home and drink then go out.

73. You wear warm clothing when it's 25 degrees plus in April - because it's April.

74. You wear shorts and t-shirt when it's barely 10 degrees in July - because it's July.

75. You get extremely annoyed when the bus is two minutes late.

Permalänk
Medlem

Jag skulle säga att man är svensk om man har svenska som enda modersmål. (Är man flerspråkig kan man vara svensk-grek, svensk-amerikan osv.)

Hur låter det som definition? Hur många undantag kan ni hitta?

Visa signatur

Är det inte Fingal Olsson som sitter där borta?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jerka^
Jag skulle säga att man är svensk om man har svenska som enda modersmål. (Är man flerspråkig kan man vara svensk-grek, svensk-amerikan osv.)

Hur låter det som definition? Hur många undantag kan ni hitta?

Så det är beroende av språkkunskaper? Det skulle göra mig till Svensk, fransman, engelsman, japan, tysk, kines och wookie...

Och vad definierar då ett modersmål? Det man helst pratar? Det man kan bäst? Det man pratar hemma?

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Modersmål eller förstaspråk är det språk som en person först lär sig tala som litet barn.
(http://sv.wikipedia.org/wiki/Modersmål)

Visa signatur

Är det inte Fingal Olsson som sitter där borta?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ragganof
som som sagt är väll svensk att supa sig redlös några gånger om året, inte prata med folk spontant om du inte är redigt full, klaga på det mesta och sen göra samma sak själv.

mer svensk änså blir man inte... hahah

fast supa sig redlös några fler gånger om året skadar nog inte...

om du nu vill vara en Uber-svensk...

Visa signatur

Zalman GT900 - Corsair 850W - ASUS H97-PLUS - Intel Core i5 4590 - Ballistix sport 1600MHz 16GB - Nvidia 970GTX OC -Crucial ssd256GB - x2 WD 1000GB

Permalänk
Medlem

Att uppskatta sprit är ganska svenskt. Speciellt snapps och att shotta.

Att resa till Spanien är SJUKT svenskt. Likadant att resa till Norge och åka skidor. Att resa överhuvudtaget är något svenskar gillar att fördriva tiden med.

Matvanemässigt? Färskpotatis är i princip bara uppskattat i Sverige. Sen har vi ju sill och strömming, som geografiskt sett knappast kan vara mycket mer än svenskt (och finskt, då).

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av brsk
Kan man bli svensk även om man inte är född i Sverige?

Inte enligt min åsikt.

Visa signatur

Generalpucko av högsta kaliber (verifierat utav 118100's sms tjänst)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av EvilNed
Att uppskatta sprit är ganska svenskt. Speciellt snapps och att shotta.

Fel. Svenskar uppskattar att bli fulla... spriten är för det mesta skit.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Povel
Inte enligt min åsikt.

Min kompis som är född på ett tåg i Indien, han är inte svensk då?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jerka^
Modersmål eller förstaspråk är det språk som en person först lär sig tala som litet barn.
(http://sv.wikipedia.org/wiki/Modersmål)

Så om man är född i sverige och lär sig ett språk hemma och ett "ute". vad är man då eftersom man lär sig 2 språk sammtidigt.

Själv skulle jag säg att man är det man har i blodet, oavsett hur länge eller vart du bor.

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem

En ganska självklar definition på att vara svensk torde vara att ha svenskt medborgarskap. Eventuellt endast svenskt, dubbelt medborgarskap torde innebära att man är svenk-grek eller svensk-fransk.

Alla andra definitioner är rimligtvis mest tyckande utifrån hur rasistisk man är.

Permalänk
Medlem

Jag tycker att man är svensk om man ser svensk ut och har ett svenskt namn. Skulle kännas "fel" att säga att Mohammed är svensk även om han egentligen är det.