Telia tar iPhone till Sverige

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Kul att du är nöjd med den, men det är nog dags att inse att alla inte tycker som du.

Jag sa inte att iphone var stor jag sa att SEs motsvarigheter är klumpiga... Sen sa jag inte att det var något problem att ha den i fickan utan att navigera med den i fickan.

De e klart ja vet att inte alla tycker som ja om de va så du tolkade de. Hur menar du me å navigera i fickan???

Visa signatur

Skärm: Acer Predator X34A • Moderkort: ASUS Maximus V Gene • CPU: Core i5 2500K @ 4GHz • RAM: Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 16GB • GPU: ASUS GeForce GTX 1080 • APU: ASUS ROG Xonar Phoebus • SSD: Intel X-25 M 80GB • HDD: WD Caviar Black 1TB, Hitachi Deskstar 1TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Porraz
De e klart ja vet att inte alla tycker som ja om de va så du tolkade de. Hur menar du me å navigera i fickan???

Tjae, svarar du med "Asså va fan snackaru om?" så får man ju lätt intrycket att jag inte har rätt till min åsikt

Att jag t.ex. kan byta låt, stänga program m.m. bara genom att stoppa ner handen i fickan eller rentutav utanpå fickan i vissa fall (särskilt vad gäller mp3-spelare där t.ex. ipoden har det problemet). Behöver inte vara en ficka heller utan att man mer avslappnat kan jobba med telefonen utan att titta på den alls, det går förstås att memorera ganska mycket rörelser på en touchscreen också men det är inte alls samma sak, anser jag.

Apples rent generella "så få knappar som möjligt" och "så få klick som möjligt för att komma dit man vill" attityd biter sig själv i svansen, hårt, anser jag. Men det har ju gått bra för dem och det är populärt - men det betyder inte att det passar alla.

Permalänk
Medlem
Citat:

Apples rent generella "så få knappar som möjligt" och "så få klick som möjligt för att komma dit man vill" attityd biter sig själv i svansen, hårt, anser jag. Men det har ju gått bra för dem och det är populärt - men det betyder inte att det passar alla.

Har du hört talas om uttrycket som är vanligt inom fotografering? Jag tycker det passar väl in i sammanhanget för digitala produkter också.

"Less is More"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Skillnaden med det var att sony ericsson har ett betydligt bredare sortiment. Det är inte samma sak att dissa ericssons mobiler generellt som att dissa en nylansering iphone

om jag inte gillar nån av deras nuvarande mobiler, även om det finns 20 olika modeller, varför skulle jag börja gilla den 21 modellen de lanserar? hoppas du förstår irronin o att sonyericson bara är ett exempel.
jag gillar inte microsofts operativsystem, men det betyder ju inte att jag kan säga att deras windows 7 kommer vara skit, 2 år innan det ens lanserats, även om det finns rykten om saker det kommer innehålla.
denna duskussion kunde lika gärna handlat om bilar, eller va som helst.

men visst, alla får ju göra som man vill. vill man dissa nått som inte finns, eller rättare sagt inte är släpt o inte har en aning om vad det är som kommer, visst får man göra det, vi lever i ett fritt land.

Citat:

Jag är ingen fan av iphonen dels för att jag tycker att den är sönderhypad precis som alla andra liknande telefoner (det är inget verkligen märke-specifikt).

ja, det får man ju respektera. då kommer säkert nya iphonen vara skit, för dig vill säga. en nalle med microsoft OS är skit för mig, det betyder ju i o för sig inte att den är skit för andra.

Citat:

Du drar inte lite slutsatser. Tro fan att jag skulle dissa en sony ericsson som såg ut som dagens iphone. Bara touchscreen är urkasst och jag har inte sett någon lösa det bra. Borsett från de uppenbara problemen att skärmen blir flottig och att man har stor ovillja att röra den om man känner sig lite kladdig (större än en vanlig mobil), utöver det har du ingen taktil igenkänning, du kan heller inte arbeta med mobilen när den är i fickan. Fullständigt värdelöst.
Det är förstås min åsikt men trotts apples revolutionerande produkter tvivlar jag på att de kan ändra min åsikt där genom v.2 av iphonen

aha, så du sms:ar o pratar me mobilen i fickan. låter praktiskt vill inte ens säga va mina tankar far kan ju säga att iphonen som den nu inte är nått för mig heller, så jag oxå vill ha knappar, det betyder ju dock inte att jag tycker den är skit, den passar bara inte mig. för övrigt tycker ja det är lite svårt att skriva sms när nallen ligger i fickan på min nuvarande mobil som har traditionella knappar

Citat:

Jag håller med dig delvis, samtidigt som jag tycker att du har helt fel. Visst är det spekulationer osv. men ta då inte en diss som uppenbart är baserat spekulationer på fullt allvar. Precis som folk hyllar den utan att veta vad det exakt rör sig om så finns det folk som dissar den, det är det enda man kan göra i väntan på bättre information och det görs det om varenda produkt som det finns någon hype omkring. Åsikter och uttalanden om den görs ju självfallet med den (knapphändiga) information som finns för tillfället. Finns ingen anledning att bli upprörd över det.

ska ju erkänna att jag tycker det är lika fel att hylla nått som inte är släppt.har ju i o för sig inte sett så många hyllningar, i ordets rätta bemärkelse. har sett folk som säger saker så som "om iphonen får 3G o bättre kamera kommer den bli grym", men det är ju knappast nått ja skulle kalla för att hylla nått men vi ser det väll på olika sätt.

Citat:

Det är ganska logiskt också, det är ju bara den gamla vanliga ihponen som ska lanseras för en ny marknad - det är inte en helt ny produkt. Självklart tar man och anpassar den lite för den nya marknaden och passar självklart på att uppgradera den med både hårdvara och mjukvara (oavsett vad som i slutändan märks för kunden).

o vad får dig att tro att det är den gamla iphonen telia ska sälja i höst, alltså om 3-5 månader? eller du kanske menar att bara för att man lägger in bättre kamera, gps o 3g eller liknande, så äre inte en ny mobil. i så fall finns det inte många nya mobiler där ute, de är ju bara som min 7 år gamla nokia, men me lite mer funktioner

Citat:

Har jag missat något eller tror du något annat?
Om inte, är inte åsikter baserade på dagens iphone rättfärdiga när de inte ens berör de ämnena som 3G osv. som är bland de spekulerade uppgraderingarna? Inte ens om man tar med i beaktningen att det självklart är åsikter baserat på spekulationer? (om inte kan vi ju ta bort nyhetskommentarerna för 50% av nyheterna )

jag tycker det är fel att hoppa på nått (eller för den delen hylla) med motiveringar baserade på spekulationer, att basera sin motivering på högst spekulativ fakta. men men, man får ju göra som man vill.

Citat:

Om nu apple släpper en mobil som man utan problem kan navigera fullständigt utan att röra skärmen så kommer jag vara den första att tänka om. Och jag kan redan nu säga (VARNING! spekulation!) att det antagligen vore ett steg i rätt riktning (anser jag).

skulle vara nått, de har ju sitt gyro i den, så nått mer än vrida skärmen skulle de ju kunna göra. ser dock lite svårigheter me att knappa in ett nummer me hjälp av rörelser av nallen

Citat:

Jag slår gärna vad om hurvida den kommer ha touchscreen

självklart kommer den ha det, kommer inte passa dig o mig alltså. i o för sig, så efter att ha fått en ipod touch i julklapp (utan att önska mig en), så har ja ändrat lite i min åsikt om touch skärmar, har funkat bättre än ja trodde.

Citat:

Va?

ja, sonyericson k800 är ju inte mer eller mindre mobil än iphonen o vise versa. vad är en mobiltelefon, slår du upp ordet så kommer beskrivningen passa in både på iphone o vilken annan mobil du än väljer

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem

Omdebatterat uttalande från David Lynch angående iPhones förmåga att ge användaren en upplevelse/uppfattning av en film(35mm):

Visa signatur

”Ingen må utsättas för godtyckliga ingripanden i fråga om privatliv, familj, hem eller korrespondens.
Artikel 12, FN:s deklaration för mänskliga rättigheter

Permalänk
Avstängd

Nu är väl filmgrejen mer att se ett sunkigt avsnitt av Simpsons än senaste långfilmen med Tom Cruise. Men jag förstår poängen, jag skulle aldrig se en film på en telefon heller.

Permalänk
Medlem

Innan du hoppar på mig så kan du ju kolla vad det är jag dissat med iphonen, och om jag nu inte glömmer något har jag bara nämnt jusst touchscreenen som enda inmatning.

Det är dessutom skillnad att dissa ericssons utbud rent generellt än en uppgradering av en nischad produkt. Ericsson kommer med helt nya telefoner allt ofta, apple kommer inte med en helt ny telefon den här gången.
Jämför det inte med Windows 7, jämför det med Vista SP1. Och nog kunde man berättigat kritisera Vista även om man inte visste exakt vad som ingick i SP1.

Det enda mina inlägg handlat om i den här tråden är i princip den diskussionen vi har nu.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av jens
o vad får dig att tro att det är den gamla iphonen telia ska sälja i höst, alltså om 3-5 månader? eller du kanske menar att bara för att man lägger in bättre kamera, gps o 3g eller liknande, så äre inte en ny mobil. i så fall finns det inte många nya mobiler där ute, de är ju bara som min 7 år gamla nokia, men me lite mer funktioner

Som jag sa. Det är samma koncept nu som för den första iphonen varför man utan problem kan dissa den för saker som är "fel" redan på konceptstadiet.
Om det enda man lägger till är bättre kamera, GPS, 3G så ser jag det inte som en ny telefon, ny generation visst - men inte en helt ny telefon. Kommer den med ett helt nytt chassi och gärna andra större skillnader för användaren så visst.

Avsaknaden av 3G och sådant är väl däremot kanske inte det bästa att dissa den för eftersom vi inte vet hur det ligger till med det.

Och andra saker som att man inte kan kopiera text (eller är det fixat via någon mjukvaruuppgradering?) känns väldigt konstigt, men det är väl kanske till och med rätt troligt att det kommer med i nästa version (om den inte redan finns i nuvarande).

Citat:

Ursprungligen inskrivet av jens
ja, sonyericson k800 är ju inte mer eller mindre mobil än iphonen o vise versa. vad är en mobiltelefon, slår du upp ordet så kommer beskrivningen passa in både på iphone o vilken annan mobil du än väljer

Absolut, men jag förstår inte varför du säger det till mig, menade du någon annan eller har jag lyckats missa vad jag själv skrivigt?
Om jag inte skrev i nattmössan har jag aldrig skrivigt att iphonen skulle vara mindre mobil än någon annan, eller tvärtom.

Permalänk
Avstängd

Om jag bar afår inflika en liten sak:
Om Apple klämmer in 3g, en bättre kamera, GPS osv så kommer telefonen INTE bli revolutionerande. Detta är snarare krav från mobilköparna att sådana här egenskaper ska mer eller mindre finnas. Iphone kommer med andra ord att vara jämbördig med konkurrenterna, inte långt fram. Vi vet alla att om den skulle lanseras med 3g så kommer Apple försöka få det att låta som om de var först i världen med det.

Klar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BOFH
Har du hört talas om uttrycket som är vanligt inom fotografering? Jag tycker det passar väl in i sammanhanget för digitala produkter också.

"Less is More"

Absolut, men det är ju en kompromiss. Många gånger kommer man långt med det synsättet men att göra så rakt av (som jag tycker att apple ofta gör) är att gå för långt.

Går man för långt med att göra saker för enkla så slutar det med att användaren får gå enorma omvägar för att uppnå önskat resultat (och då kan det bara vara någon liten detalj som skiljer sig).

Jag ser det som en självklarhet att man ska komma åt de vanligaste funktionerna snabbt och smidigt men saker som man inte ställer in ofta gör det inget om man får gå in i två eller fler menyer extra för att komma åt om det då istället ger en mycket större valmöjlighet med de nya inställningsmöjligheterna.

Det finns ingen poäng och ingen blir glad av att det ska vara lika lätt att ändra typsnittet i enheten som att ändra volymen... (överdrivet exempel, jovisst).

Permalänk
Moderator
Testpilot

Här har vi kommit igång igen märker jag.

Apple-hatarna börjar bli mer rabiata än de som älskar. Ärligt talat förstår jag inte varför man lägger ner så mycket energi på att spy sin galla på en produkt. Lägg energi på något vettigt istället.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Avstängd

Det tar ingen energi eller tid att hitta brister i någon Appleprodukt.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Damodred
Det tar ingen energi eller tid att hitta brister i någon Appleprodukt.

Varför inte fokusera på saker som är bra istället och skita i det som är dåligt. Tycker du att Apples produkter är skit så varför bry dig. Det finns alternativ.

Jag äger två Apple produkter, en MacBook och en Ipod Nano och jag tycker dem är fantastiska. Hörlurarna man fick med Nano är dock under all kritik.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Damodred
Det tar ingen energi eller tid att hitta brister i någon Appleprodukt.

Det tar inte lång tid att hitta större brister i SonyEricsson, Nokia, Motorola eller valfri mobiltelefon... eller valfri digital produkt överhuvudtaget.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Innan du hoppar på mig så kan du ju kolla vad det är jag dissat med iphonen, och om jag nu inte glömmer något har jag bara nämnt jusst touchscreenen som enda inmatning.

Det är dessutom skillnad att dissa ericssons utbud rent generellt än en uppgradering av en nischad produkt. Ericsson kommer med helt nya telefoner allt ofta, apple kommer inte med en helt ny telefon den här gången.
Jämför det inte med Windows 7, jämför det med Vista SP1. Och nog kunde man berättigat kritisera Vista även om man inte visste exakt vad som ingick i SP1.

förstår inte va skillnaden är mellan att apple uppgraderar sin iphone me t.ex. 3G,gps osv. mot att sonyericsson uppgraderar K800 till K810, eller W880 till W890, ja listan kan göras mycket lång, även på seras smartphones. vad äre som gör sonyerisson till "bättre". jag kan då inte se vad de uppgraderar mer än vad apple nu troligen kommer uppgradera.

Citat:

Som jag sa. Det är samma koncept nu som för den första iphonen varför man utan problem kan dissa den för saker som är "fel" redan på konceptstadiet.
Om det enda man lägger till är bättre kamera, GPS, 3G så ser jag det inte som en ny telefon, ny generation visst - men inte en helt ny telefon. Kommer den med ett helt nytt chassi och gärna andra större skillnader för användaren så visst.

ja men vart har du källan du använder när du så säkert vet vad som kommer. skulle vilja se den. för du måste ju ha den, eftersom du vet att det inte kommer ändras nått. eller hur för du dissar väll inte nått på rena spekulationer?

Citat:

Avsaknaden av 3G och sådant är väl däremot kanske inte det bästa att dissa den för eftersom vi inte vet hur det ligger till med det.

jaha, vi vet inget om 3g, då kan vi inte dissa det, men det går bra att dissa allt annat som vi inte heller vet nått om ja, att den troligen är lik den förra iphonen är ju rätt sannolikt, men det vet du ju inte helt säkert heller. det vet du ju lika lite som om det är 3G eller inte. ska man basera det på vad som är troligt, så äre ju troligt att den har 3G med.

Citat:

Och andra saker som att man inte kan kopiera text (eller är det fixat via någon mjukvaruuppgradering?) känns väldigt konstigt, men det är väl kanske till och med rätt troligt att det kommer med i nästa version (om den inte redan finns i nuvarande).

ingen aning, äger inte en iphone då ja inte är vänn me touch skärm på mobil. eller rättare sagt, vill ha knappsats. att nuvarande saknar mms är ju inte heller särskilt bra, men kommer ju säkerligen när när iphonen nu börjar säljas i fler o fler europeiska länder. men finns ju fel på de flesta mobiler, t.ex. så lär sig ju inte min nokia nalle nya ord i t9, man måste stava ord den inte känner igen varje gång man skriver dem (efter att ha startat om mobilen), det vill säga den lär sig inte de nya orden.

Citat:

Absolut, men jag förstår inte varför du säger det till mig, menade du någon annan eller har jag lyckats missa vad jag själv skrivigt?
Om jag inte skrev i nattmössan har jag aldrig skrivigt att iphonen skulle vara mindre mobil än någon annan, eller tvärtom.

sorry, är väll jag som missuppfattat nått inlägg du gjorde tidigare.

för övrigt så är ju allt detta en väldigt subjektiv fråga, vad som är bra eller inte. jag gillar inte saab bilar, det betyder ju inte att det är en kass produkt eller en skitprodukt. varför inte? för att min smak kanske inte är allas smak, alltså vem är jag att komma o säga va som är skit eller inte skit men vi ser ju tydligen på detta från olika håll

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jens
förstår inte va skillnaden är mellan att apple uppgraderar sin iphone me t.ex. 3G,gps osv. mot att sonyericsson uppgraderar K800 till K810, eller W880 till W890, ja listan kan göras mycket lång, även på seras smartphones. vad äre som gör sonyerisson till "bättre". jag kan då inte se vad de uppgraderar mer än vad apple nu troligen kommer uppgradera.

Inte jag heller, men du missar poängen. SE släpper helt nya mobiler hela tiden. W980 ersatte W880 - men varifrån kom W880 då? Den var ny, precis som iPhonen var ny när den kom.
Ser du inte skillnaden på att dissa en uppgradering av en nischad produkt med att dissa en tillverkare som gör tiotals modeller i alla tänkbara marknader och då inte bara uppgraderingar utan allt nytt som denna kan tänkas släppa.

För att skriva så du kanske förstår. Jag räknar inte en ny generation av ipoden som en helt ny mp3-spelare. Däremot när de lanserade ipod shuffle - det var en helt ny produkt.

Jag är ledsen, jag brukar svara på det allra mesta som är riktat mot mig men ditt inlägg tar det till helt nya nivåer. Jag pallar inte att svara på resten.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av jens
för övrigt så är ju allt detta en väldigt subjektiv fråga, vad som är bra eller inte.

Du kan inte vara seriös.
Förlåt alla, jag ska inte mata trollet mer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dinoman
Här har vi kommit igång igen märker jag.

Apple-hatarna börjar bli mer rabiata än de som älskar. Ärligt talat förstår jag inte varför man lägger ner så mycket energi på att spy sin galla på en produkt. Lägg energi på något vettigt istället.

För varje reaktion finns det en lika motreaktion. I samma stund som de rabiata apple-fansen uppstod gjorde även de rabiata motståndarna det.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Inte jag heller, men du missar poängen. SE släpper helt nya mobiler hela tiden. W980 ersatte W880 - men varifrån kom W880 då? Den var ny, precis som iPhonen var ny när den kom.
Ser du inte skillnaden på att dissa en uppgradering av en nischad produkt med att dissa en tillverkare som gör tiotals modeller i alla tänkbara marknader och då inte bara uppgraderingar utan allt nytt som denna kan tänkas släppa.

jag kan se en viss skillnad ja, men i grunden är det ju detsamma. tog bara sonyericson som exempel. men vad äre då som du anser klassas som ny? är sonyericson p800,p900,p990,m600 och P1 bara uppgraderingar eller helt nya modeller? ja de har bytt grundläggande hårdvara, men det kan ju ha gjort på iphonen med. äre bara om skalet ändras som det avgörs om det är en ny modell o inte uppgradering, om man ska se det på ditt sätt eller vad?

kollar man i sonyericssons utbud, så är det rätt många som bygger på samma hårdvaru plattform med små ändringar, ibland så lite ändringar så det bara är skal och mjukvara som skiljer.

det jag igentligen sätter mig emot, är ju bara att du dissar nått som inte finns. eller den finns, men du dissar nått utan att veta nått om det utan grundar din motivering på ren spekulation. principsak. kunde handlat om vad som helst.

Citat:

För att skriva så du kanske förstår. Jag räknar inte en ny generation av ipoden som en helt ny mp3-spelare. Däremot när de lanserade ipod shuffle - det var en helt ny produkt.

nähä, så du menar att första generationens ipod som släptes för en herrans massa år sen och den nya är samma, bara att den nya är en uppgraderad version. även om allt är ändrat, såväl design som all hårdvara.

Citat:

Jag är ledsen, jag brukar svara på det allra mesta som är riktat mot mig men ditt inlägg tar det till helt nya nivåer. Jag pallar inte att svara på resten.

tråkigt

Citat:

Du kan inte vara seriös.
Förlåt alla, jag ska inte mata trollet mer.

kunde inte sagt det bättre själv.
Du kan inte vara seriös.
Förlåt alla, jag ska inte mata trollet mer.

för frågan är vem som är troll, den som vill vänta o se va som ändras innan man dissar eller hyllar nått, eller den som dissar direkt utan att ha nå matnyttig info eller källa utan utgår från rena spekulationer och antaganden.

kan väll dock konstatera att ingen av oss troligen köper nån mobil me bara touch skärm, oavsett märke. själv kan ja konstatera att ja vill ha en iphone nano me vanliga knappar

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dinoman
Varför inte fokusera på saker som är bra istället och skita i det som är dåligt. Tycker du att Apples produkter är skit så varför bry dig. Det finns alternativ.

Jag äger två Apple produkter, en MacBook och en Ipod Nano och jag tycker dem är fantastiska. Hörlurarna man fick med Nano är dock under all kritik.

Enbart för att det är så fantastiskt roligt att se hur en del kan hylla en helt misslyckad produkt (ur en teknisk synvinkel).

Macbook Air, iPod Shuffle, Apple TV, iPhone - ja jag kan göra listan lång.

Citat:

Det tar inte lång tid att hitta större brister i SonyEricsson, Nokia, Motorola eller valfri mobiltelefon... eller valfri digital produkt överhuvudtaget.

Ej heller diskuterar vi deras produkter i dessa Apple- trådar heller. Men självklart blir en del irriterade på Apple när de lanserar produkter där de låter som om de var först i världen med att lansera det, än värre är det med de användare som är för inlåsta i sin lilla värld att de inte klarar av att skilja på sanning och skitsnacket.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Damodred
Enbart för att det är så fantastiskt roligt att se hur en del kan hylla en helt misslyckad produkt (ur en teknisk synvinkel).

Macbook Air, iPod Shuffle, Apple TV, iPhone - ja jag kan göra listan lång.

Ej heller diskuterar vi deras produkter i dessa Apple- trådar heller. Men självklart blir en del irriterade på Apple när de lanserar produkter där de låter som om de var först i världen med att lansera det, än värre är det med de användare som är för inlåsta i sin lilla värld att de inte klarar av att skilja på sanning och skitsnacket.

Ser du seriöst iPhonen som en misslyckad produkt?
Det är ju den mest revolutionernande multitouchprodukten som finns på marknaden just nu. Det är en iPhone med telefon btw. Inte en ren telefon, kanske därför du missat vad det är för prodult.
Hur kan folk bli irriterade för att de lanserar något, ofta man blir arg på BMW när de säger att deras bil är bäst på asfalterade väger. Det är ju bara marknadsföring. Väx upp lite nu va.

Permalänk
Avstängd

Apple är ett efterblivet företag som mångt och mycket säljer produkter till människor som inte är särskilt insatta med motiveringen att de är banbrytande och bäst - men allt som oftast glömmer att specificera vad den är bäst på. Om jag minns rätt så var Time Machine en av de största försäljningsargumenten till Leopard. Allvarligt? Backup som en av huvudfunktionerna år 2007?

Jag ser inte iphonen som en misslyckad produkt, den säljer ju i stort sett slut överrallt. Däremot anser jag att den är allt för begränsad för att motivera hypen, dess funktioner, priset och det avtal som Apple har förhandlat fram. Problemet med Apple är att deras produkter inte klarar en ordentlig syning (heter det så?) iPhone är en otroligt dålig produkt, specifikationsmässigt, och när Apple bestämmer sig för att strypa den än mer så förvånar det mig att folk ändå köper den. Så länge de tror att de är ensamma i världen och fullständigt saknar ödmjukhet så kommer jag fortsäta håna de som sväljer allt Apple säger och säljer. Har inget att göra med att vara omogen.

Vi kan ta det igen, de säljer den som en smartphone men den klarar inte av att klippa/klistra. En funktion väldigt många andra lurar kan, speciellt i den prisklassen. Den har antagligen en av de allra bästa 2mp- kameror en telefon har skådat, ändå går det inte att ta en bild och MMSa iväg den. Inte vilken ringsignal som helst. Bara tre exempel som dök upp som snabbast, det är verkligen begränsningar gjort av Apple för att de anser att deras kunder -inte- ska kunna göra detta. Jag förstår att många av dagens användare har ett behov av att återgå till dagisnivån där de slipper tänka själva och bli vallade runt hörnen men Apples försvarsmur av hängivna fans tar det hela till en helt ny nivå.

Det är som att försöka lära en användare att filhantera, vad olika enhetsbeteckningar betyder och hur partitioner fungerar. Idag är det stört omöjligt att lära, för tio år sedan kunde alla detta.

Permalänk
Medlem

Damodred: du har aldrig övervägt att alla kanske inte värderar samma saker som dig? att din smak om vad som är bra eller inte, är synonymt me alla andras smak?

alltså, för mig får du ju tycka vad du vill, det är ju din personliga åsikt, men tycker det är fel när du säger att du därmed tycker att det är rätt att håna sånna som gillar apple produkter, bara för att du inte gör det.
ännu konstigare blir det när du skriver "fullständigt saknar ödmjukhet", så som du uttrycker dig om apple produkter så lyser ju ödmjukheten med sin frånvaro, betyder det att med ditt sätt att se på det, är helt okay att håna dig? ja menar, om det är okay att håna andra med den motiveringen, så borde det ju vara okay för dig att andra hånar dig med, med samma motivering. personligen tycker ja inte man ska håna nån för att han/hon inte har samma smak som en själv, eller inte värderar samma saker som en själv. gissar ju att du gör windows, windows som jag inte gillar, o är en bristfällig produkt (som jag ser det, du ser det säkerligen annorlunda), inte tycker ja att det ä rätt att håna dig för det. barnsligt o mogoget om du frågar mig, men det är ju min högst personliga åsikt.

du gör dig bara löjlig över att alla inte värderar samma saker som dig, att alla inte värderar att det finns 1 miljard funktioner.

håller me Sidde om va de säger om sina produkter, väx upp o inse att det är marknadsföring precis som när bmw, audi, mercedes osv. säger att deras produkter är bäst o att de ä först me nått. det är ju skitvanligt att företag gör så, oavsett bransch, bara att här på swec får apple skitmycket skit för det. när t.ex. microsoft säger samma sak, då gapas det inget alls om det utan är knäpptyst

o nej, för 10 år sen kunde inte alla partionera eller visste va det innebär. det är sådan bullshit, möjligen kunde den typ av folk som hänger här det, men att gemene man skulle kunnat det, det tror ja inte en sekund på. du utgår igen från att alla var/är som dig. det är som de som klagar på att ipod har få funktioner och att de flesta köper en för att alla andra har en och avstår funktioner de egentligen vill ha bara för att alla andra har en ipod o då vill man ha en egen. visst kan många köpa en ipod pga. att det är den vanligaste mp3 spelaren, men skulle de anse att de funktioner som ipod saknar va viktiga för dem, skulel de ju köpa nå annat. de flesta anser ju dock att man inte behöver ha en miljon inställningar o funktioner, det rimmar dåligt mot va folk här på swec tycker, men jag tror inte att swec är särskilt representativt för den vanliga "svenssons".

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Damodred
Apple är ett efterblivet företag som mångt och mycket säljer produkter till människor som inte är särskilt insatta med motiveringen att de är banbrytande och bäst - men allt som oftast glömmer att specificera vad den är bäst på. Om jag minns rätt så var Time Machine en av de största försäljningsargumenten till Leopard. Allvarligt? Backup som en av huvudfunktionerna år 2007?

Jag ser inte iphonen som en misslyckad produkt, den säljer ju i stort sett slut överrallt. Däremot anser jag att den är allt för begränsad för att motivera hypen, dess funktioner, priset och det avtal som Apple har förhandlat fram. Problemet med Apple är att deras produkter inte klarar en ordentlig syning (heter det så?) iPhone är en otroligt dålig produkt, specifikationsmässigt, och när Apple bestämmer sig för att strypa den än mer så förvånar det mig att folk ändå köper den. Så länge de tror att de är ensamma i världen och fullständigt saknar ödmjukhet så kommer jag fortsäta håna de som sväljer allt Apple säger och säljer. Har inget att göra med att vara omogen.

Vi kan ta det igen, de säljer den som en smartphone men den klarar inte av att klippa/klistra. En funktion väldigt många andra lurar kan, speciellt i den prisklassen. Den har antagligen en av de allra bästa 2mp- kameror en telefon har skådat, ändå går det inte att ta en bild och MMSa iväg den. Inte vilken ringsignal som helst. Bara tre exempel som dök upp som snabbast, det är verkligen begränsningar gjort av Apple för att de anser att deras kunder -inte- ska kunna göra detta. Jag förstår att många av dagens användare har ett behov av att återgå till dagisnivån där de slipper tänka själva och bli vallade runt hörnen men Apples försvarsmur av hängivna fans tar det hela till en helt ny nivå.

Det är som att försöka lära en användare att filhantera, vad olika enhetsbeteckningar betyder och hur partitioner fungerar. Idag är det stört omöjligt att lära, för tio år sedan kunde alla detta.

Du ser saker lite annorlunda än de flesta, därför världen ser så konstig ut för dig.
Grejen är att vad som är på papper inte alltid fungerar så bra i verkligheten. Jag har kört Windows mobile senaste åren. Visst, den kan klippa och klistra, men det tar verkligen evigheter att surfa på den, dålig webläsare, dålig mailhanterare. Den har MMS ja, men hur bra fungerar det.

Bara för att min HTC-mobil har alla de där funktionerna som är så nya och fräsiga betyder inte det att mjukvaran är till belåtenhet för att de ska gå att använda. Det är faktiskt ett av de allra största problemet med mobilmarknaden just nu. Vare sig Nokia, Sony Ericsson eller HTC kan göra smartphones som går att arbeta produktivt på. Och tro mig, jag har verkligen försökt, med allt från bluetooth-tangentbord med inbyggd docka, till extern skärm.

Iphonen kanske inte har alla de där teknikerna som de andra har, men den är makalöst bra att surfa med, att skriva på och faktiskt smidig att rigna med i jämförelse med en Windows Mobile-telefon.
Om du inte testat en iphone, skit i att ens uttala dig.

Folk klagar på att Apple stryper SDKn. Har de som uttalar sig om det kodat .Net för Windows Mobile. Där finns det SDKer, men åt helvete vad jävla dåliga apierna är. Hela systemet stinker. Det går inte att göra en enda funktion tillfredställande i systemet.
Folk whinar på att iPhonen som den ser ut just nu bara har 2G och Edge begränsar hastigheten när man surfar.

Jag har 3G på min Windows mobile-telefon, jag har även Wlan på den. Men jag kommer max upp i 40KB/s över Wlanet och max 8-9KB/s på 3G-telefonen. Och hemsidor laddas gräsligt långsamt.
Nätverksstacken i Windows Mobile 5 och 6 är så värdelöst att ftpar du något går det inte att använda andra nätverkstjänster eftersom du äter upp systemets resurser till den grad att telefonen i stort sätt står still.

I jämförelse till Symbian med S60/S40 osv. eller UIQ, i jämförelse med Windows Mobile 6, då är iPhonen otroligt överlägsen som smartphone. Även fast den saknar funktioner som Cut and Paste. Sålänge du ska surfa, anteckna och kolla din mail.

Permalänk
Avstängd

Jens: Har aldrig påstått att sättet jag ser världen på är hur världen ser ut. Kommer aldrig hävda det heller, däremot anser jag mina åsikter vara väl grundade samt motiverade. Det har inget att göra med dig, Apple eller någon annan. Jag påstår inte att jag hånar de som köper Apple- produkter, har förhoppningsvis aldrig påstått det heller och jag anser inte att jag skrev det heller där du citerade mig. Men du är din fria vilja att tolka som du vill, du kan omöjligen påstå att avsaknad av funktionen klipp&klistra är en fördel för iPhone?.
Jag tycker att vill man köpa en produkt från Apple så gör man det, men jag tycker att man ska se över funktionerna på en produkt oavsett tillverkare. Det finns de som köper allt Apple säljer utan att ens reflektera över det. Väljer man en produkt som inte har alla funktioner många andra har så utgår jag också ifrån att man anser att man inte behöver dem. Jag tycker absolut inte att jag gör mig löjlig över att ha åsikter som du inte håller med om. Jag slutade för länge sedan att stryka folk medhårs och jag kan utan problem tycka att Apple är töntiga som i sin reklam klankar ned på andra företags produkter. Samtidigt kan jag tycka att dina läs och skrivkunskaper verkar vara ytterst begränsade och hänger bara på tåget hela tiden.

Sidde: Jag vet att vi sällan har samma åsikt i frågor men jag gillar att du kan formulera dig på ett vettigt vis. Håller absolut med om att bara för att funktionen finns betyder det inte att den är bra, däremot vill jag hävda att det är bättre att tillverkaren lägger till den, om möjligt, och låta kunden avgöra om de vill använda den eller ej, istället för att tvinga kunden att enbart använda ett specifikt sett.

Citat:

Om du inte testat en iphone, skit i att ens uttala dig.

tråkig attityd, iphonen är för ointressant för att ens vara värd att lägga ned allt för mycket tid på. Där med inte sagt att jag inte har provat den, eller hur? För många funktioner saknas som jag anser att jag behöver för att den ska vara värd min tid. Och jag har bara påpekat att funktioner saknas och där med gör det till en tråkig telefon. jag behöver funktioner, spelar mindre roll om det är lite bök att ta sig dit men än så länge har jag inte sett någon lur som det är onormalt svårt att göra det jag vill.

Citat:

Sålänge du ska surfa, anteckna och kolla din mail.

Precis vad jag vill försöka säga. Varför implementera funktioner till hälften? Tycker framför allt Apple gör detta väldigt ofta. De hade världens chans att göra en helgjuten telefon och så faller de mellan två stolar för att de får sina dumma idéer för sig.

edit

Vagt förtydligande: Jag stör mig på att SonyEricsson inte har någon topptelefon med inbyggd gps som nokia men jag skriver inte det här i en iPhone tråd. Om någon tycker att jag sprider min galla över Apples produkter så beror det på att det är en produkt från Apple som tråden handlar om.

Permalänk
Medlem

jag tycker bara att det är fel att håna nån över huvudtaget, speciellt för en så löjlig sak som att nån köpt deras reklam. o ska jag vara ärlig, de som hänger upp sig mest på deras reklam och vad de säger, är ju de som inte gillar apple o tycker väll att det är fel att håna nån bara för att de köpt reklamen/uttalandena.

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Damodred
Bah, iPhone i sitt nuvarande utseende är en tekniskt efterbliven telefon. Kommer alltid att vara det så länge det är Apple som håller i trådarna.

Tack för din nyanserade och objektiva syn på saken. Antar att du har en omfattande erfarenhet om Iphone. (Det har jag för övrigt så den diskussionen kan vi lämna där hän.)

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt