Kreditprovning nekad. Ngn som vet hur det funkar?

Permalänk
Medlem

Kreditprovning nekad. Ngn som vet hur det funkar?

Tjena, nu är det så att jag började jobba strax innan 2007, har jobbat hela 2007 och haft en årslön på cirka 220 000. Men när man t.ex ska lägga upp en delbetalning på en grej på valfri datorbutik på internet så kollar dom min årsinkomst 2006 även fast det står att det är beroende av föregående års inkomst.

Någon som vet när det där uppdateras så dom faktiskt kollar hur mkt jag tjänade 2007?

Och jag behöver ingen lektion i hur dumt det är att handla på kredit då jag tycker det e väldigt smidigt att slippa dom stora smällarna på kontot o balansera det lite bättre.

Tack för svar

Permalänk
Medlem

Re: Kreditprovning nekad. Ngn som vet hur det funkar?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av SueCia
Tjena, nu är det så att jag började jobba strax innan 2007, har jobbat hela 2007 och haft en årslön på cirka 220 000. Men när man t.ex ska lägga upp en delbetalning på en grej på valfri datorbutik på internet så kollar dom min årsinkomst 2006 även fast det står att det är beroende av föregående års inkomst.

Någon som vet när det där uppdateras så dom faktiskt kollar hur mkt jag tjänade 2007?

Och jag behöver ingen lektion i hur dumt det är att handla på kredit då jag tycker det e väldigt smidigt att slippa dom stora smällarna på kontot o balansera det lite bättre.

Tack för svar

Förmodligen när ditt slutskattebesked är klart TROR JAG det är, inte säker. Om du deklarerat elektroniskt på något vis bör detta vara klart innan midsommar?

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Re: Re: Kreditprovning nekad. Ngn som vet hur det funkar?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Förmodligen när ditt slutskattebesked är klart TROR JAG det är, inte säker. Om du deklarerat elektroniskt på något vis bör detta vara klart innan midsommar?

Mkay, skattebeskedet är klart när jag fått in pengarna på kontot eller?

Jo jag deklarerade över nätet så det lär väl vara klart i juni iaf.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Kreditprovning nekad. Ngn som vet hur det funkar?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av SueCia
Mkay, skattebeskedet är klart när jag fått in pengarna på kontot eller?

Jo jag deklarerade över nätet så det lär väl vara klart i juni iaf.

Jo jag tror det, du får dina pengar när de "räknat klart" så att säga

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: Kreditprovning nekad. Ngn som vet hur det funkar?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Jo jag tror det, du får dina pengar när de "räknat klart" så att säga

Mkay Låter gött. Hoppas det läggs ut så kreditföretagen kan se det direkt så det inte är massa delay däremellan också.

Permalänk
Medlem

Även om det känns jobbigare att ta en stor smäll så är det rekommenderat då kredit kostar mer än vad du ser. Så kort och gott betalar du mer pengar när du handlar på kredit med avbet. än att ta en stor klumpsumma.

Permalänk
Medlem

Re: Kreditprovning nekad. Ngn som vet hur det funkar?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av SueCia

Och jag behöver ingen lektion i hur dumt det är att handla på kredit då jag tycker det e väldigt smidigt att slippa dom stora smällarna på kontot o balansera det lite bättre.

Lägg undan pengar varje månad tills du har kommit upp i summan? Så slipper du en stor klumpsumma samt att du slipper avbetalning...

(Man bör också ha en buffert för plötsliga utgifter)

Permalänk
Medlem

Re: Kreditprovning nekad. Ngn som vet hur det funkar?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av SueCia
Tjena, nu är det så att jag började jobba strax innan 2007, har jobbat hela 2007 och haft en årslön på cirka 220 000. Men när man t.ex ska lägga upp en delbetalning på en grej på valfri datorbutik på internet så kollar dom min årsinkomst 2006 även fast det står att det är beroende av föregående års inkomst.

Någon som vet när det där uppdateras så dom faktiskt kollar hur mkt jag tjänade 2007?

Och jag behöver ingen lektion i hur dumt det är att handla på kredit då jag tycker det e väldigt smidigt att slippa dom stora smällarna på kontot o balansera det lite bättre.

Tack för svar

2007's inkomster reggas väll i Augusti, då kommer de vara 2007 som gäller vid köp på butiker.
Många ställen kollar inte BARA på inkomster, de är betalningsanmärkningar, hur ofta du flyttat osv.

Visa signatur

Irish today, hungover tomorrow

Permalänk
Medlem

Re: Kreditprovning nekad. Ngn som vet hur det funkar?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av SueCia
Och jag behöver ingen lektion i hur dumt det är att handla på kredit då jag tycker det e väldigt smidigt att slippa dom stora smällarna på kontot o balansera det lite bättre.

Ni vill bara väl förstår jag, men vill ni diskutera kreditfällor kanske ni kan starta en ny tråd? (Yes, jag håller med, kredit är djälvulen)

Visa signatur

Error 412: Precondition Failed - You need to use a real browser in order to view this signature!

Permalänk
Medlem

Re: Re: Kreditprovning nekad. Ngn som vet hur det funkar?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av head
Lägg undan pengar varje månad tills du har kommit upp i summan? Så slipper du en stor klumpsumma samt att du slipper avbetalning...

(Man bör också ha en buffert för plötsliga utgifter)

Men om jag behöver prylen snabbare än vad jag har råd att betala kontant är det smidigt med avbetalning.

Hur kan det kosta mer än man ser? Man betalar summan för produkten + 295 i upplägg och 29 kr i aviseringsavgift varje månad. Vad förutom det tillkommer? 320 kronor är jag beredd att ge för att få produkten nu och inte om 3 månader :).

Angående buffert håller jag med till 100%, problemet är att min buffert gick åt när jag gjorde slut med tjejen och hon flyttade ut o tog med sig alla möbler.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Kreditprovning nekad. Ngn som vet hur det funkar?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av SueCia

Hur kan det kosta mer än man ser? Man betalar summan för produkten + 295 i upplägg och 29 kr i aviseringsavgift varje månad. Vad förutom det tillkommer? 320 kronor är jag beredd att ge för att få produkten nu och inte om 3 månader :).

det blir 382...

(om du betalar av den på tre månader.. )

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: Kreditprovning nekad. Ngn som vet hur det funkar?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av head
det blir 382...

(om du betalar av den på tre månader.. )

sant, räknade bara på en månad i all hast. Men hur som helst är det inte jättedyrt. Det jag menar är att hur kan det bli dyrare än vad man ser? Jag ser ju faktiskt att det tillkommer en uppläggningsavgift och en aviseringsavgift. Detta är såpass litet belopp att det inte stör mig och jag betalar det gärna för att ha prylen innan semestern :).

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: Re: Kreditprovning nekad. Ngn som vet hur det funkar?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av SueCia
sant, räknade bara på en månad i all hast. Men hur som helst är det inte jättedyrt. Det jag menar är att hur kan det bli dyrare än vad man ser? Jag ser ju faktiskt att det tillkommer en uppläggningsavgift och en aviseringsavgift. Detta är såpass litet belopp att det inte stör mig och jag betalar det gärna för att ha prylen innan semestern :).

får jag fråga vad det är för pryl?

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Kreditprovning nekad. Ngn som vet hur det funkar?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av head
får jag fråga vad det är för pryl?

Är det relevant?

Det är en vill ha men inte behöver pryl om man säger så. Precis som en TV

Permalänk
Medlem

Om det är dumt beror ju helt på omständigheterna. Om det är nått man behöver snabbt så kan det vara bra att ta det på kredit, men det kan ju vara bra att jämföra kostnaderna och kolla den procentuella ökningen. Kostar prylen 2000:- så blir den 20% dyrare med 382:- extra, vilket imo. är en rätt fet prisökning!

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem

kredit på något på datorbutik är det inte värt.

finns väl inget som kostar så mkt? om man nu ska betala av på 3 månader kan man väl spara?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonaktiv
kredit på något på datorbutik är det inte värt.

finns väl inget som kostar så mkt? om man nu ska betala av på 3 månader kan man väl spara?

Ett konkret exempel skulle vara om du behöver en mellanformatskamera för att kunna jobba under kommande 3 månader. Om du då vet att du med säkerhet kommer att ha minst 3 uppdrag som kommer att dra in 100 000 per uppdrag, så kan det vara värt att betala en ganska hög ränta för att få tillgång till kameran direkt. Om du annars hade varit tvungen att tacka nej till jobben.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av SueCia
sant, räknade bara på en månad i all hast. Men hur som helst är det inte jättedyrt. Det jag menar är att hur kan det bli dyrare än vad man ser? Jag ser ju faktiskt att det tillkommer en uppläggningsavgift och en aviseringsavgift. Detta är såpass litet belopp att det inte stör mig och jag betalar det gärna för att ha prylen innan semestern .

Om du har läst avtalen som gäller så är det inte "dyrare än det ser ut".
Dock så, i min snabba uträkning, så missade du vad det kostade med dryga 16%, det är ganska mycket, framförallt om det är en billigare produkt du ska köpa.

Jag ska inte lägga någon moral i det jag skriver. Ränta kan vara superbra om man känner att det är värt priset, vilket det finns många exempel på.
Dock så är det inte så att du får en jättestor avgift skickad hem genom posten ála "Du accepterade räntan på 382 kronor sammanlagt, nu vill vi ha försvars- och hanteringsavgiften ála 3200kronor". Har du räknat rätt och inte skriver på något dolt avtal, som höjer kostnaden, så blir det aldrig mer än 382 kronor.
MEN! Det handlar inte om att folk inte har råd att betala tillbaka lån. Det handlar om att lånen ger så dålig ränta att man kan se det som "lurendrejeri" i många fall. Det verkar väldigt billig med bla sms-lån. Du får 1000 kronor och du behöver bara betala 200 kronor för det. 1000 kronor för 200. Låter bra, men det är 20%, vilket är gigantiska summor om man räknar på räntor och sånt.

Dock så måste jag stärka att ett företag givetvis Får låna ut pengar till vilken ränta som helst, bara att det i många fall är en väldigt hög och ovärd sådan.
Jag menar, om 1000 personer lånade 1000 kronor vardera på 20%, då skulle du innom 60 dagar ha dragit in 200 000 i ränta.
Men det är inte många som skulle låna 2 000 000 till ett hus för att vara tvungna att betala tillbaka 2 400 000.

Visa signatur

Cat funeral! Cat funeral!
>>> 112383 <<<

Permalänk
Medlem

Att ta lån, handla på kredit och dela upp betalningar är inte ekvivalent med att lyxfällan kommer på besök. Jag, och många med mig, använder kredit som ett instrument för att reglera kassaflödet. Jag har för övrigt bra med likvida medel och handlar aldrig på kredit om jag inte skulle kunna ta smällen också, men det är skönt att reglera kassaflödet som sagt.

Det är trevligt att allting samlas på en månadsräkning.

Tänk på det, innan ni predikar ihjäl er. Det finns olika sorters krediter också. Det bästa är helt klart att ansöka om ett kredit- och betalkort hos din bank. Då får du cirka 50 dagar räntefritt och en schysst ränta.

Att dela upp betalningen via detaljhandels "medlemskort" avråder jag från.

Visa signatur

» Answer to Life, the Universe, and Everything.
» How can we balance the budget overnight? Easy. Put a tax on sex.

Permalänk

Eh, det känns som att du inte har någon aning om hur det här fungerar.
Nej, du betalar inte 300:-, du betalar normalt sett betydligt mer, då du betalar mer varje månad än vad kostnaden blir totalt sett.
Exempel: varan kostar 1050:-. du betalar 99:-/månad, då gör du det troligtvis i 12 månader, det blir 1188:- eller 13% mer.

De totala kostnader är avi-avgifterna, uppläggningsavgifterna samt de extra pengar du betalar i ränta ("räntefritt" säger i princip ingenting).

Det är dumt att betala med kredit om du har pengarna. Lägg pengar varje månad till en buffer istället, så att du alltid har några tusen kronor att spendera, så att du aldrig behöver lägga pengar på kredit.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk

Precis, om du lägger ihop alla månadskostnaderna så brukar det skilja ganska mycket mot kontantpriset. Det är långt ifrån så att de delat priset med 36 (om du ska betala av på 3 år).

Jag har för mig att butiken ska kunna uppge varans totalpris när man köper på avbetalning. Fråga om det innan du köper och känn efter om det verkligen är värt det. Inte nog med att man köper en "onödig" pryl, man köper den också för ett riktigt överpris.

Visa signatur

~ Proud member of Essingeleden Slalom Club ~

Permalänk
Medlem

Måste bara passa på att påpeka vad duktiga ni är som predikar om varför man ej bör handla på kredit. Ni är verkligen duktiga.

"Och jag behöver ingen lektion i hur dumt det är att handla på kredit då jag tycker det e väldigt smidigt att slippa dom stora smällarna på kontot o balansera det lite bättre."

Visa signatur

» Answer to Life, the Universe, and Everything.
» How can we balance the budget overnight? Easy. Put a tax on sex.

Permalänk
Medlem

Lite roligt hur halva tråden handlar om det är bra eller dåligt med avbetalning när trådskaparen specifikt skrev att han inte vill ha detta

Företaget som gör kreditkontroller åt det företaget jag jobbar på är det ganska stor fördröjning på. Om jag kommer ihåg rätt så börjar de använda förra årens uppgifter i oktober ungefär varje år. Verkar onödigt att nämna vilket det är men det men det är ett väldigt stort och känt kreditföretag, så skulle inte förvåna mig om det handlar om september-oktober för många andra företag också.
Sen är det kanske olika om det är ett kreditkontrollsföretag som gör kollen eller om det är en bank eller något sånt.

Precis som någon sa så är det dock inte bara inkomst som räknas. Hur ofta du flyttat är ganska viktigt, sen finns det massa andra variabler också.. hur gammal du är etc.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sneo
Lite roligt hur halva tråden handlar om det är bra eller dåligt med avbetalning när trådskaparen specifikt skrev att han inte vill ha detta

Ja visst är det underbart Swec i ett nötskal.

Prylen jag ska köpa kostar 10 800 cirka.
Jag vill gärna ha grejen nu så att jag har den innan semestern för att det är då jag kommer ha som mest användning av den.

385:- har vi alltså kommit fram till att det blir o kosta mig extra utöver dom 10800 som produkten kostar. Alltså blir produkten att kosta mig cirka 3.5% extra pga. att jag vill ha den tidigare än jag kunnat lägga kontant.

Jag själv anser inte att 385:- eller 3.5% av 10800 är något att bråka om, det är ett par öl på krogen visst, men det är inte ens en fylla ;).

Permalänk

Jag tappade bort mig av alla miniSverker som ska förklara hur dumt kredit är så att jag kanske missat om du fått svar.

Uppgifterna uppdateras i Augusti.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av erik_odal
Jag tappade bort mig av alla miniSverker som ska förklara hur dumt kredit är så att jag kanske missat om du fått svar.

Uppgifterna uppdateras i Augusti.

Tack för svaret :).

Jag har löst problemet nu dock, riktigt skönt :). Dessutom slipper man uppläggningsavgiften helt o hållet om man tar avbetalningen på 3 månader så nu är det alltså bara 29kr månaden som tillkommer, alltså total summa av 87 kronor extra som denna fasansfulla kredit kommer kosta mig

Permalänk
Medlem

Måste påpeka att det inte bara handlar om den extra summan som tillkommer. Det är också viktigt att tänka på att man handlar för pengar som man i nuläget inte har.
Uppkommer det någon plötslig större utgift under de kommande tre månaderna kanske du får svårt att betala för prylen, särskillt som du nu inte har någon buffert.

Nej, jag vidhåller att det är bättre att spara varje månad än att ha en avbetalningsplan.

Hoppas du blir nöjd med prylen ivf

Permalänk

Ok, så du betalar endast 10800/3 + 29:- i månaden i tre månader? Dvs 3629:-?

Så brukar det inte vara, vanligtvis har man en högre månadskostnad priset delat på antal månader. Men funkar det så - grattis. Kanske har att göra med den korta betalningstiden. Annars håller jag med head ovan.

Visa signatur

~ Proud member of Essingeleden Slalom Club ~