Civilekonom - militärekonom?

Permalänk
Medlem

Civilekonom - militärekonom?

Jag undrar lite vad begreppet civilekonom kommer ifrån. Civilingenjör kommer ju av att man (tidigare i alla fall) skiljde på militäringenjörer och civilingenjörer. Men har det tidigare funnits militärekonomer? Och vad skiljde i så fall deras sysslor från de civila ekonomerna?

Permalänk
Medlem

Civilekonom har aldrig varit en riktigt titel. Förmodlien togs det för att låta flashigt och häftigt som civiling. Ekonom - civilekonom, välj själv.

Men nu med den nya civilekonomexamen så är civilekonomtiteln ett bevis på att man har nått upp till en viss kvalitet.

Permalänk
Medlem

Är det alltså så att tidigare sa en civilekonomtitel ingenting om vad man hade uppnått akademiskt?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Wikipedia har fel... Civilekonomexamen är idag en yrkesexamen.

Det har som sagt aldrig funnits någon icke-civil motsvarighet. Utbildningen kom dock till för väldigt många år sedan när kraven ökade på samhället att kunna sköta bra bokföring. Man ville helt enkelt visaatt det var en akademisk utbildning under en tid där folk skröt om titlar på ett annat sätt.

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bacon
Wikipedia har fel... Civilekonomexamen är idag en yrkesexamen.

Det har som sagt aldrig funnits någon icke-civil motsvarighet. Utbildningen kom dock till för väldigt många år sedan när kraven ökade på samhället att kunna sköta bra bokföring. Man ville helt enkelt visaatt det var en akademisk utbildning under en tid där folk skröt om titlar på ett annat sätt.

Testa att läsa wikipedia? Den motsäger dig inte.

Titeln Civilekonom kan dock innehas även av personer som inte tagit en civilekonomexamen utan en annan ekonomiexamen.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox

Titeln Civilekonom kan dock innehas även av personer som inte tagit en civilekonomexamen utan en annan ekonomiexamen.

Nej det kan du inte. För att få en civilekonomexamen i dagens läge MÅSTE du examanieras på en skola som har RÄTT att examinera civilekonomer.

Bara för att en skola har ekonomutbidlning betyder det inte per automatik att du blir en "civilekonom", du blir en ekonom.

Citat:

En ny civilekonomexamen infördes den 1 juli 2007. De universitet som då fick rätten att ge examen var: Lund, Göteborg, Stockholm, Linköping ,Växjö och Umeå. Från och med höst´terminen 2008 har även Örebro universitet fått examensrätt.

Civilekonomtiteln är, liksom tidigare, oskyddad. Förändringen 2007 innebär att det är själva examen som blivit skyddad. Det betyder i sin tur att det är hela utbildningen som kommer att kvalitetsgranskas, inte bara enskilda ämnen.

Civilekonomutbildningen är fyraårig och befinner sig, enligt den nya ordningen, på avancerad nivå.

Civilekonomerna har länge arbetat för att få en civilekonomexamen. Vi är övertygade om att det borgar för en högre kvalitet i utbildningen, och att det kommer att vara till gagn för hela yrkeskåren.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Furir
Nej det kan du inte. För att få en civilekonomexamen i dagens läge MÅSTE du examanieras på en skola som har RÄTT att examinera civilekonomer.

Bara för att en skola har ekonomutbidlning betyder det inte per automatik att du blir en "civilekonom", du blir en ekonom.

Men eftersom det inte är en skyddad titel har vem som helst rätt att kalla sig civilekonom, om de nu skulle vilja det. Sen är det dock en annan femma om en arbetsgivare kräver att få se en pappersbit som styrker ens påstående.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Men eftersom det inte är en skyddad titel har vem som helst rätt att kalla sig civilekonom, om de nu skulle vilja det. Sen är det dock en annan femma om en arbetsgivare kräver att få se en pappersbit som styrker ens påstående.

Om det stämmer så är jag en civilekonom (är civilist och sköter min egna ekonomi).

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crippa90
Om det stämmer så är jag en civilekonom (är civilist och sköter min egna ekonomi).

Då det enligt Furirs citat inte är en skyddad titel så är det tillåtet för vem osm att kalla sig civilekonom, till skillnad från tex polis eller läkare, gör att nämna ex på skyddade titlar.

Så visst, du kan kalla dig själv civilekonom, men söker du jobb behöver du ha något som backar upp ditt påstående.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Då det enligt Furirs citat inte är en skyddad titel så är det tillåtet för vem osm att kalla sig civilekonom, till skillnad från tex polis eller läkare, gör att nämna ex på skyddade titlar.

Så visst, du kan kalla dig själv civilekonom, men söker du jobb behöver du ha något som backar upp ditt påstående.

Nej, det behöver han inte. Däremot kan han aldrig påstå att han tagit en civilekonomexamen.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Furir
Nej det kan du inte. För att få en civilekonomexamen i dagens läge MÅSTE du examanieras på en skola som har RÄTT att examinera civilekonomer.

Bara för att en skola har ekonomutbidlning betyder det inte per automatik att du blir en "civilekonom", du blir en ekonom.

Du säger ju själv i ditt citat att jag har rätt. Jag har aldrig hävdat att man får en civilekonomexamen gratis, dock är titeln civilekonom oskyddad. Dvs, du behöver inte ta en civilekonomexamen för att kunna kalla dig civilekonom.

Från wikipedia "Praxis har sedan utvecklats till att defininera en civilekonom som någon med kandidat- eller magisterexamen i företagsekonomiska eller nationalekonomiska ämnen, även om HHS fram till 2006 var det enda lärosätet som hade formell rätt att utfärda denna examen genom ett unikt avtal med utbildningsdepartementet."

För övrigt anser jag att en master i företagsekonomi eller annat är en bättre väg att gå.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax
Nej, det behöver han inte. Däremot kan han aldrig påstå att han tagit en civilekonomexamen.

Det jag mende var att han, om en arbetsgivare är ute efter att anställa en civilekonom, måste kunna backa upp det med civilekonomexamen. Anledningen är inte att han inte kan komma att anställas, utan att det finns gott om "riktiga" civilekonomer där ute som kan utkonkurrera honom.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Det jag mende var att han, om en arbetsgivare är ute efter att anställa en civilekonom, måste kunna backa upp det med civilekonomexamen. Anledningen är inte att han inte kan komma att anställas, utan att det finns gott om "riktiga" civilekonomer där ute som kan utkonkurrera honom.

Fast en civilekonom är ju just bara någon som läst ämnena. Har han en utbildning inom t.ex. företagsekonomi så kan han ju backa upp det utan att ha en civilekonomexamen.

Själv är jag skeptisk till civilekonomexamen då den känns lite väl kort.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk

Fint, då är jag nu civilekonom och sexolog. Några mer titlar som är bra att ha i sin samling som är oskyddade?

Visa signatur

Neun und neunsich.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av C22H28N2O
Fint, då är jag nu civilekonom och sexolog. Några mer titlar som är bra att ha i sin samling som är oskyddade?

Tror det ska gå bra att kalla sig jurist också, rätta mig om jag har fel.

Visa signatur

BAAH

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Fast en civilekonom är ju just bara någon som läst ämnena. Har han en utbildning inom t.ex. företagsekonomi så kan han ju backa upp det utan att ha en civilekonomexamen.

Då det idag finns civilekonomexamen utformat så kan han ändå inte påstå att han har civilekonomexamen, vilket kan krävas av en arbetsgivare som är ute efter att anställe, you guessed it, civilekonom.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Då det idag finns civilekonomexamen utformat så kan han ändå inte påstå att han har civilekonomexamen, vilket kan krävas av en arbetsgivare som är ute efter att anställe, you guessed it, civilekonom.

Jo fast folk som anställer civilekonomer idag är nödvändigtvis inte ute efter någon som tagit en civilekonomiexamen. Har någon tagit en master i företagsekonomi har ju denna läst i princip samma saker som en civilekonom + massa extra. Så denna är ju mer kvalificerad.

Som jag tidigare sagt känns civilekonomexamen lite kort. Du läser ju i princip företagsekonomi fast endast 4 år...

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Jo fast folk som anställer civilekonomer idag är nödvändigtvis inte ute efter någon som tagit en civilekonomiexamen. Har någon tagit en master i företagsekonomi har ju denna läst i princip samma saker som en civilekonom + massa extra. Så denna är ju mer kvalificerad.

Som jag tidigare sagt känns civilekonomexamen lite kort. Du läser ju i princip företagsekonomi fast endast 4 år...

Men exemplet du drar håller inte riktigt imo. I ditt exempel handlar det om hur man anställer en överkvalificerad person (företagsekonomen) som civilekonom. Skulle däremot någon som bara läst en ekonomikurs på universitet försöka få ett civilekonomjobb tror jag det skulle vara annorlunda.

Det är aldrig svårt för en överkvalificerad att få ett jobb, utan för den underkvalificierade

Är dock inget vidare insatt i de olika nivåerna av ekonomer, men hoppas du förstår vad jag menar och är ute efter.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Men exemplet du drar håller inte riktigt imo. I ditt exempel handlar det om hur man anställer en överkvalificerad person (företagsekonomen) som civilekonom. Skulle däremot någon som bara läst en ekonomikurs på universitet försöka få ett civilekonomjobb tror jag det skulle vara annorlunda.

Det är aldrig svårt för en överkvalificerad att få ett jobb, utan för den underkvalificierade

Är dock inget vidare insatt i de olika nivåerna av ekonomer, men hoppas du förstår vad jag menar och är ute efter.

Jo, men dock är ju praxisen att en civilekonom är någon som läst ett programm som omfattar minst 3 år och inriktar sig på företags- eller nationalekonomi. Jag pratade mer om de som i omvärldens ögon var just civilekonomer (oavsett ifall de innehar civilekonomexamen eller ej). De som endast läst en ekonomikurs kan ju självklart hävda att de är cibilekonomer men i omvärldens ögon är de ju ej det

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Haha, jävlar Derox, jag ber om ursäkt. Nu har jag iallafall lärt mig något nytt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Swuppo
Tror det ska gå bra att kalla sig jurist också, rätta mig om jag har fel.

Ja fast det är samma problem där som med civilekonom, ingen bryr sig om vad du kallar dig om du inte har en examen att backa upp det med, i det här fallet en juristexamen.