Asus fasar ut ny Eee PC – satsar på Atom

Permalänk
Melding Plague

Asus fasar ut ny Eee PC – satsar på Atom

I mitten av april lanserade Asus officiellt datorn Eee PC 900, som har en större 8,9-tum skärm jämfört med Asus första modell av den populära minidatorn. Nu kommer Asus att börja fasa ut datorn till förmån för Eee PC 901, som kommer att lanseras den 3 juni.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

ge mig wind....

Visa signatur

Cherry MX Brown:Compaq MX 11800, Cherry MX Blue: Razer Blackwidow, Cherry MY: Schneider g81, Black ALPS : Delll AT102W Black, Buckling Spring: IBM Model M, IBM Model N2, Rubber Dome: Keytronic ErgoForce....Senast aktiv Idag

Permalänk
Medlem

Haha, kul att komplett just beställt 1000 st Asus Eee 700. Jag säger som joshoa, ge mig wind...

Visa signatur

- In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move
- The Guide is definitive. Reality is frequently inaccurate.
Douglas Adams

Permalänk
Medlem

901:an verkar fin, blåtand och Atom med mera

Permalänk
Moderator
Moderator

Intressant. Nu ska vi se vad batteritiden blir. Den är ju inte lite viktig i jämförelsen med Wind till exempel.

Hehe, kom ihåg - nyheten handlar om lanseringen av 901, det tar minst ett halvår innan den kommer en variant med svenskt tangentbord. Antagligen 3-4 månader innan den kan köpas med engelskt tangentbord på svenska siter.

Men men...who knows?

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk
Medlem

precis som Lan undrar jag över batteritiden.

Permalänk

100 spänn på att batteritiden suger då de knappast vill konstruera om för ett större batteri.

Visa signatur

dualsata2| A64 3500+ 2,7 ghz | Cruical ballistix 2 gig DDR 4000 | jag hatar Nvidia 8800GTS 100% buggar (nu 5% och gudomligt 660/1044)|Windows XP Pro | Proff deluxe - kungen av vattenkylning| 480 W Hiper typeR nätagg

Permalänk
Moderator
Moderator
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nyarlathotep
100 spänn på att batteritiden suger då de knappast vill konstruera om för ett större batteri.

Njae, Det har spekulerats i att Atom processorn kommer att ge 20-25% minskning av totala strömåtgången, dvs, ge lika mycket mer tid om de använder befintligt batteri.

Men med tanke på dålig lansering med sämre batteri i UK, batteritid på 2-2,5 h så förväntar jag mig inte speciellt mycket.

Wind sägs erbjuda 5-7h vilket väger rätt tungt i jämförelserna.

Mina kriterier på datorn jag vill ha;
1 kg eller under.
4+ timmar batteritid
9-10 tums skärm.
WiFi
Edge. (3g vore ju bra men den vill jag inte vänta på, köra via tfn modem funkar ju ändå).

Surfa, ordbehandling och lättare bildbehandling (mellanlagring och preview).

Wind passar rätt bra just nu, bonus med tangentbordets storlek. Minus för vikten.

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nyarlathotep
100 spänn på att batteritiden suger då de knappast vill konstruera om för ett större batteri.

Finns det tester på 900:s batteritid? Den här borde åminstone vara lite mer strömsnål tack vare processorn!

Visa signatur

FROJDMACHINE [list][*]Sharkoon Rebel9 Economy Edition • Corsair HX520 • 3x Nexus 120mm • TR Ultima-90i • Accelero S1
[*]Gigabyte P-35 DS3 • E6750 • 4GB Corsair XMS2 • Asus HD4850
[/list]

Permalänk
Medlem

Den är SUPER ful och 900 modellen har inte snabbare hårdvara än 701. Båda har en 900MHz celeron som enligt tester presterar pyttelite bättre än Atom i prestanda.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem

Ska bli en MSI wind för min del i sommar.

Ingen som vet vart man kan boka dessa?

Permalänk

Den som släpps först av Wind och 901 med svenskt tangentbord tar jag.

Visa signatur

GA-P35-DS4 | E8500 3160 MHz @ 4303 MHz | Ultra-120 Extreme | 3x Noctua | GeForce 8800GTS 512MB | http://www.minhembio.com/Kneeclass

Permalänk
Medlem

Ingen är intressant tills dom har inbyggt HDSPA modem!

Visa signatur

Linux Manjaro XFCE på en MacBook Pro late 2013, gammal slö Asus X202E, Nintedo Switch, gamla Huawei 20Pro

Intel är apartheid

Permalänk

hoppas asus väljer ett chipset med gma500 (typ poulsbo)...
...det ska tydligen vara extemt strömsnålt under idle o även under aktivt läge som videouppspelning (o fixar uppspelning av HD video helt ok)

http://www.anandtech.com/showdoc.aspx?i=3276&p=17
http://en.wikipedia.org/wiki/Intel_GMA#GMA_500

det borde spara ytterligare en hel del energi i EEE datorerna eftersom det annars är risk att chipsetet blir energi hungrigt

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kneeclass
Den som släpps först av Wind och 901 med svenskt tangentbord tar jag.

Samma här, kommer att förhandsbeställa om det blir möjligt

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem

någon som har Eee som kan bekräfta CS?

Visa signatur

MacBook Pro 15" i5 520M 8GB GT330M 750GB

Permalänk
Medlem

Bra att den kommer snart. Mindre strömförbrukning är alltid bra. Ska över till Nordamerika i sommar så kanske blir en av de här nya ultramobila datorerna. Säger som Lan, vill ha batteritid på över 4h. Tycker det borde vara lätt med tanke på hur lite de lär dra. Varför snåla med batteriet när batteritiden är bland det viktigaste på en bärbar? Poängen med bärbar är väl att man ska kunna använda den utan strömkontakt men under de senaste 15 åren verkar det som batteritiden inte ökat speciellt alls alltid legat runt 2-3h för laptops =(

Fire_Ice: 701 har ju dock sin Celeron strypt till 600mhz medan på 900 kör den i 900mhz så om man inte klockar själv är det ju är de inte båda 900mhz.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Avstängd

Blir en msi wind för min del med... när släpps den? väntar otåligt!!!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dagas
Bra att den kommer snart. Mindre strömförbrukning är alltid bra. Ska över till Nordamerika i sommar så kanske blir en av de här nya ultramobila datorerna. Säger som Lan, vill ha batteritid på över 4h. Tycker det borde vara lätt med tanke på hur lite de lär dra. Varför snåla med batteriet när batteritiden är bland det viktigaste på en bärbar? Poängen med bärbar är väl att man ska kunna använda den utan strömkontakt men under de senaste 15 åren verkar det som batteritiden inte ökat speciellt alls alltid legat runt 2-3h för laptops =(

Fire_Ice: 701 har ju dock sin Celeron strypt till 600mhz medan på 900 kör den i 900mhz så om man inte klockar själv är det ju är de inte båda 900mhz.

Ehum, strypt, underklockad heter det. Det kan 900 också vara, i bios finns två lägen. Det är dessutom smidigare att klocka i windows så det är fan inget problem med 701. Och även om en är underklockad så har de samma hårdvara, tänk på det.

Dessa bilderna på 901 såg jag för ca 1 månad sedan på EEE forum.

Som det verkar nu så blir det ett 945 chipset och då kommer batteritiden vara ungefär samma. Atom drar max 2,4W och Celeronen underklockad drar ca 3,5W och i 900MHz drar den ca 5W. Chipseten drar ungefär samma. Då sparar man bara ca 1,1 till 2,6W och det är ju inte så mycket.

Poulsbo är mycket dyrare så det blir nog inte det men inget är bekräftat.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem

Varför står det "bättre" processor i nyheten innan vi ens har några specifikationer på om den är snabbare eller drar markant mindre ström?

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk

"Eee PC 901 ersätter helt Eee PC 900"
Skall det inte vara så att 700 försvinner och att 900 och 901 existerar parallellt?
Dessutom, det som oroar mest är att priset skall gå upp.
Eee-PC-700s storhet var ju trots allt priset och att den var "helt" befriad från rörliga delar, iom SSD och CF.
Det skall vara enkelt, strippat, billigt, strömsnålt och lätt.
INTE massa extra majonäs i form av stora vanliga HD och annat..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr Dorkington
"Eee PC 901 ersätter helt Eee PC 900"
Skall det inte vara så att 700 försvinner och att 900 och 901 existerar parallellt?
Dessutom, det som oroar mest är att priset skall gå upp.
Eee-PC-700s storhet var ju trots allt priset och att den var "helt" befriad från rörliga delar, iom SSD och CF.

Jo frågan är hur det blir med 700:an. Jag skriver detta svar på en just nu. För mig var storleken och priset de viktiga faktorerna för inköpet. Jag tror fortfarande 700:an kan attrahera en hel del personer genom just de egenskaperna när man behöver en liten smidig dator som resesällskap.

För övrigt så är den inte helt befriad från rörliga delar, det sitter en liten fläkt i den.

//C

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av conio
Jo frågan är hur det blir med 700:an. Jag skriver detta svar på en just nu. För mig var storleken och priset de viktiga faktorerna för inköpet. Jag tror fortfarande 700:an kan attrahera en hel del personer genom just de egenskaperna när man behöver en liten smidig dator som resesällskap.

För övrigt så är den inte helt befriad från rörliga delar, det sitter en liten fläkt i den.

//C

Som sagt det är synd om Asus avviker för mycket från grundformen, dvs billig, liten, lätt och enkel.

Jag är medveten om fläkten, just därför skrev jag "helt" och inte helt, eftersom jag syftade på hårddiskarna i första hand..