Foton på Bloomfield och nya Intel X58

Permalänk
Melding Plague

Foton på Bloomfield och nya Intel X58

Det fjärde kvartalet i år släpper Intel sin första processor med den nya arkitekturen Nehalem, som ersätter Core. Processorn har kodnamnet Bloomfield och använder nordbryggan X58. Nu har flera fotografier dykt upp på processorn, styrkretsen och ett moderkort.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ser ut (sista bilden) som om intel räknar med att man måste ha monsterkylare till processorn!
Hoppas det inte stämmer...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mudde
Ser ut (sista bilden) som om intel räknar med att man måste ha monsterkylare till processorn!
Hoppas det inte stämmer...

kanske kmr sitta en jätte processor-fläkt original från intel haha

Visa signatur

Intel Core i7 5820K @3.7ghz | 16GB Corsair LPX 3000mhz DDR4 | ASUS GeForce RTX 2060 DUAL EVO Advanced | Kingston A1000 480GB M.2 | Phanteks P300 | EVGA Supernova 650w | Asus X99-A | Aerocool Pulse L240 F |

Permalänk
Medlem

Jämför du kylaren intel skickar med och den kylaren många av swecs läsare slänger på, ja då blir det ju ganska uppenbart att Intel gör bäst i att lämna lite utrymme för den som vill.

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Medlem

Spännande

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bacon
Jämför du kylaren intel skickar med och den kylaren många av swecs läsare slänger på, ja då blir det ju ganska uppenbart att Intel gör bäst i att lämna lite utrymme för den som vill.

ganska taktiskt med tanke på att de som har råd med den ävenlär ha råd med en bättre kylare

Visa signatur

Återfinns under en sten 1.6mil ut på landet.
100/100 Mbit Fiber | Cisco EA4500 N900 Smart Router
Acer Aspire 6930G | ASUS K55VJ

Permalänk
Medlem

Blir kul att se vad dom där presterar sen, och hur dom klockar om inte annat.

Visa signatur

PC1: Ryzen 7 2700X / Noctua NH-D15 / GTX 1080 / 16GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Rog Strix X470-F / 500GB SSD / Define C
PC2: i7 7700k / Cryorig C7 / GTX 1060 6GB / 32GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Strix Z270F / 500GB SSD / In-Win 904
PC3: i5 3570k / Be Quiet pure rock / GTX 960 / 8GB 1600MHz DDR3 / Win 10 / ASRock P67 Extreme4 / 80GB SSD / AeroCool Shard TG

Permalänk

Intressant.

Visa signatur

Intel Core 2 Q6600 G0 2.4Ghz@3,6Ghz | Tuniq Tower 120 |Gigabyte GA-P35-DQ6 | 4x1gb Corsair XMS2-6400 CL4
| XFX GTX260+ 896MB | Antec Three Hundred | Corsair HX520 | Intel 510 120GB | Samsung Spinpoint F1 750GB | Samsung Spinpoint F3 1TB | Windows 7 Pro x64

Permalänk
Hedersmedlem

Prestandan lär inte vara att leka med

Permalänk
Medlem

Ser bra ut, väntar bara på att vi laptop nissar får se lite nya saker snart me.

Permalänk
Medlem

45nm?

Visa signatur

We are the music makers, and we are the dreamers of dreams.
Youtube | Spotify Playlists | Soft | Rapp | Rytm | Kött | Kalas |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cloudstone
45nm?

Som störst, ja, antar jag, såvida de inte redan nu har planer för en 22nm variant. Jag är övertygad om att de har någon form av plan för det, frågan är bara när det kan vara dags. Det är ju nästa naturliga steg.

Visa signatur

Spel: Intel i5 9600K@4,8GHz | Hydro H100i Pro | 32GB Vengeance RGB Pro 3000MHz | Z390 Gaming X | HX750 | GTX1060 6GB | MSI Optix G273QF | Corsair Obsidian 500D RGB | EVO 970 Pro 500GB + EVO 980 1TB
Barnens: Intel i7 920 | 16GB Corsair | GA-X58A-UD7 | HX520 | GTX460 SLI | P182 | EVO 840 256GB

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av epatnor
Som störst, ja, antar jag, såvida de inte redan nu har planer för en 22nm variant. Jag är övertygad om att de har någon form av plan för det, frågan är bara när det kan vara dags. Det är ju nästa naturliga steg.

Det kommer förmodligen gå så här: 45 nm > 32 nm > 22 nm > 16 nm om det går att bli så litet.

Permalänk
Avstängd

Tycker det är ganska najs det här, oroar mig för AMD dock.

Samtidigt köper jag ett Intel-system om några veckor, det har ju tidigare tagit emot att köpa intel med deras ruskigt klumpiga, slöa och efterblivna FSB.
Men vill man ha massa prestanda och svalt så är det ju intel som gäller trots denna nackdel. Dessutom billigt. Men jag undrar hur Nehalem kommer prestera. Det måste vara något extremt.

AMD får lägga på ett kol med bulldozer. Shanghai lär ju inte kunna konkurera med Penryn ens.

Permalänk
Avstängd

Processorn har dessutom åtta megabyte L2-cache

Skall vara

Processorn har dessutom åtta megabyte L3-cache

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.

Permalänk
Medlem

denna kommer ju kosta multum men jag är otroligt sugen på att skaffa en Bloomfield istället för Lynnfield men få se hr dyr den blr, betalar ju inte hur mkt som helst

Visa signatur

Bärbar: MacBook Pro 17" Unibody, tidig 2009 (första Unibody)
Stationär: SilverStone SUGO SG08 | Gigabyte Z270 ITX | Intel 7700K @ 5 ghz | Gigabyte GTX1080 Ti 11gb | 32gb Corsair Vengeance 3000 mhz | Samsung SM961 1tb | SilverStone 600W PSU | Noctua NH-C14S |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ozoom
denna kommer ju kosta multum men jag är otroligt sugen på att skaffa en Bloomfield istället för Lynnfield men få se hr dyr den blr, betalar ju inte hur mkt som helst

Tänk bara på att om du vill tweaka eller göra något som är inom ramen av överklockning så är du mer eller mindre tvingad att köpa Bloomfield då Intel redan från tillverkning kommer att låsa resten av sina processorer. Sedan är det väl upp till moderkortstillverkarna att försöka låsa upp skiten, men tills dess får du nog öppna upp plånboken mer än väntat. Om du nu har behovet att ha allting nytt precis efter release. För då ska väl priset ändå inte spela någon roll

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av THE.KGB
Tänk bara på att om du vill tweaka eller göra något som är inom ramen av överklockning så är du mer eller mindre tvingad att köpa Bloomfield då Intel redan från tillverkning kommer att låsa resten av sina processorer. Sedan är det väl upp till moderkortstillverkarna att försöka låsa upp skiten, men tills dess får du nog öppna upp plånboken mer än väntat. Om du nu har behovet att ha allting nytt precis efter release. För då ska väl priset ändå inte spela någon roll

Hehe okej
Nä har tänkt å köpa en ny dator sent i höst / vinter för typ 20.000 så jag får se hur långt de räcker helt enkelt
Men jag måste väll uppfölja då jag var ung och dum i december 2005 och köpte mitt X1800XT för 5700 också. haha!

Visa signatur

Bärbar: MacBook Pro 17" Unibody, tidig 2009 (första Unibody)
Stationär: SilverStone SUGO SG08 | Gigabyte Z270 ITX | Intel 7700K @ 5 ghz | Gigabyte GTX1080 Ti 11gb | 32gb Corsair Vengeance 3000 mhz | Samsung SM961 1tb | SilverStone 600W PSU | Noctua NH-C14S |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ozoom
Hehe okej
Nä har tänkt å köpa en ny dator sent i höst / vinter för typ 20.000 så jag får se hur långt de räcker helt enkelt
Men jag måste väll uppfölja då jag var ung och dum i december 2005 och köpte mitt X1800XT för 5700 också. haha!

Hoppsan ! haha, joo, då förstår jag hur det känns nu...:D

Men tur att man har SweC då, var inte så länge sedan man gjorde dåliga datoraffärer själv och tänker på hur man blev straffad av den okunksap man hade...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av THE.KGB
Hoppsan ! haha, joo, då förstår jag hur det känns nu...:D

Men tur att man har SweC då, var inte så länge sedan man gjorde dåliga datoraffärer själv och tänker på hur man blev straffad av den okunksap man hade...

Precis
Nä då var det bara, jag ska ha det bääääästa även att jag hade kunnat köpt ett 7800 GTX för kanske lite under 4000 så var man ju bara tvungen att ha ATI;s nya som typ hade varit ute i handeln 2 veckor så det var ju apdyrt för marginellt bättre prestanda men säg de man inte lär sig ngt av och som du säger tack och lov att SweC finns och att man har rätt så mycket bättre överblick på allt som finns å välja på

Visa signatur

Bärbar: MacBook Pro 17" Unibody, tidig 2009 (första Unibody)
Stationär: SilverStone SUGO SG08 | Gigabyte Z270 ITX | Intel 7700K @ 5 ghz | Gigabyte GTX1080 Ti 11gb | 32gb Corsair Vengeance 3000 mhz | Samsung SM961 1tb | SilverStone 600W PSU | Noctua NH-C14S |

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Men jag undrar hur Nehalem kommer prestera. Det måste vara något extremt.

För trådade program kommer den prestera mycket bra, däremot kommer den sannolikt inte att prestera speciellt mycket bättre (kanske sämre) än dagens Intel på vanliga entrådade desktop applikationer.

Intel jobbar rätt hårt på att man skall skriva program på ett "nytt" sätt.

http://www.realworldtech.com/page.cfm?ArticleID=RWT0402081827...
The last level cache in Core 2 was the L2, which was shared between two cores to reduce coherency traffic and weighed in at 6MB with 24 way associativity and a very low load to use latency of 14-15 cycles. Nehalem’s cache hierarchy has been extended to three levels, with the first two levels staying relatively small and private to each core, while the L3 cache is much larger and shared between all cores.

[...]

Nehalem’s L3 load to use latency is somewhere in the range of 30-40 cycles according to Intel architects. The advantage of an inclusive cache is that it can handle almost all coherency traffic without disturbing the private caches for each individual-core. If a cache access misses in the L3, it cannot be present in any of the L2 or L1 caches of the cores. On the other hand, Nehalem’s L3 also acts like a snoop filter for cache hits.

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.

Permalänk

Så jävla häftigt, snart dags att uppgradera från min AMDX2@3003MHz...

En 4-5GHz Quad skulle inte sitta fel ^_^

Permalänk

En sådan vill man ju bara ha extremt mycket (om den presterar bra vill säga) synd att man förhoppningsvis är fattig student när den lanseras.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gosh
För trådade program kommer den prestera mycket bra, däremot kommer den sannolikt inte att prestera speciellt mycket bättre (kanske sämre) än dagens Intel på vanliga entrådade desktop applikationer.

Intel jobbar rätt hårt på att man skall skriva program på ett "nytt" sätt.

http://www.realworldtech.com/page.cfm?ArticleID=RWT0402081827...
The last level cache in Core 2 was the L2, which was shared between two cores to reduce coherency traffic and weighed in at 6MB with 24 way associativity and a very low load to use latency of 14-15 cycles. Nehalem’s cache hierarchy has been extended to three levels, with the first two levels staying relatively small and private to each core, while the L3 cache is much larger and shared between all cores.

[...]

Nehalem’s L3 load to use latency is somewhere in the range of 30-40 cycles according to Intel architects. The advantage of an inclusive cache is that it can handle almost all coherency traffic without disturbing the private caches for each individual-core. If a cache access misses in the L3, it cannot be present in any of the L2 or L1 caches of the cores. On the other hand, Nehalem’s L3 also acts like a snoop filter for cache hits.

Ok, väldigt likt Phenom alltså. Hoppas folk kan koda till dem bara. Eller så får Epic (de som gjort Unreal-motorerna som alltid tycks koda bra) visa hur man gör. Bättre enkeltrådsprestanda än Core2 lär vi nog aldrig få i framtiden. Nu är det bara flera trådar som gäller.

Väldigt intressant iaf. 192-bitars minnesbus är ju inte fel.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Tycker det är ganska najs det här, oroar mig för AMD dock.

Jo, man undrar vad AMD har på gång för att hänga med. De går ju inte direkt lysande nu precis och om Intel fortsätter att pressa på så undrar man vad som kommer att hända.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Buio
Jo, man undrar vad AMD har på gång för att hänga med. De går ju inte direkt lysande nu precis och om Intel fortsätter att pressa på så undrar man vad som kommer att hända.

AMD har ju faktiskt Bulldozer (en ny arktitektur) på gång, men den lär komma långt senare. Men deras Shanghai (en tweakad Barcelona/Phenom tror jag) lär nog ha hunnit komma iaf.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m3tr0
AMD har ju faktiskt Bulldozer (en ny arktitektur) på gång, men den lär komma långt senare. Men deras Shanghai (en tweakad Barcelona/Phenom tror jag) lär nog ha hunnit komma iaf.

Hoppas Bulldozer är lika brutal som den låter

Visa signatur

Bärbar: MacBook Pro 17" Unibody, tidig 2009 (första Unibody)
Stationär: SilverStone SUGO SG08 | Gigabyte Z270 ITX | Intel 7700K @ 5 ghz | Gigabyte GTX1080 Ti 11gb | 32gb Corsair Vengeance 3000 mhz | Samsung SM961 1tb | SilverStone 600W PSU | Noctua NH-C14S |

Permalänk

TDP = ?

Visa signatur

Intel Core i5 760, Gigabyte P55A-UD4, 2x4gb 1333mhz, 120gb Intel 510 SSD + Hitachi 2TB 59xx rpm, Corsair HX650 nätagg, Fractal Design R4 White.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ozoom
Hoppas Bulldozer är lika brutal som den låter

Tidiga uppgifter säger att det med råge är den starkaste processorn någonsin.
Andra rykten säger att de lyckats hitta processortillverkarnas heliga gral och lyckats med threadfusing, med andra ord få processorns 16 kärnor att agera som en enda fast 16 gånger så snabb. Med andra ord kan en sån i 3GHz motsvara en 48GHz processor med hög IPC.

Men man ska absolut inte lita för mycket på dessa uppgifter. Dessutom lanseras den om minst ett år, antagligen 2 eller mer. Fast den var planerad till 2009 först.

Men man märker nästan att det är på gång. AMD förlorar alltid sin förmåga att göra något några år innan en stor lansering. Athlon slutade ju utvecklas ganska mycket innan A64 kom. De har för lite resurser för att utveckla nya grejer samtidigt som de håller sina nuvarande grejer konkurrenskraftiga. De kan inte satsa 100% på flera saker.