Fler detaljer om Geforce GTX 200

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Här problemet ligger, jag pratade inte alls om eran diskussion, den har jag inga som helst invändningar mot. Du har inte skrivit något i hela tråden som jag har invändningar mot, så ta inte åt dig. Jag menar många av de andra inläggen. Där folk, utan att vända sig till någon specifik person, försöker förklara för varandra hur diagrammet funkar. Liksom 75% av inläggen säger bara "titta jag förstår också diagrammet, nu ska jag bevisa det genom att förklara"
Tråden borde handla om den angivna prestandan. Inte diagrammets utformning. Sådana diagram får man se överallt.

Med andra ord ska du inte ta åt dig, ingen av min kritik riktas till dig. Varför tar du åt dig så?

Öh... Ok.

Jag tog förmodligen åt mig för att du skrev inlägget efter mig och det kändes riktat till min och Elgots diskussion som var lite halv off topic.

Men i så fall ber jag om ursäkt, då har vi två fört en tämligen meningslös diskussion.

Är väl det som är problemet med skriftlig form, missförstånd är lätt att uppstå.

Nåväl, hoppas inte det är några "hard feelings" som jänkarna säger.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Ursäkta att vi fyller tråden med inlägg som dessa..
Meningen är förvisso syntaktiskt korrekt, men semantiken lämnar en del övrigt att önska. Får man använda andra egenskaper än idioti, till exempel? "Jag skriver på min egen längd/ålder"? Du har dock givetvis all rätt att uttrycka dig så, men risken är att folk inte förstår (ok, i det här fallet är det inte så svårt att lista ut vad du förmodligen menar).

Det är ett vedertaget begrepp även om det inte används ofta nuförtiden, jag har även hört "skriva under på sin egen oförmåga"mm.
Jag tycker om sånt Dinoman så fortsätt gärna,det berikar språket.
Jag hör ibland samtal idag som påminner mig om "Newspeak" (från Orwells 1984).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av EEKA
Ja, jättebra. Tror du missade att jag snackade om pris/prestanda

Jaså, du var ju tydlig på hur imponerad du var över låg effektförbrukning/prestanda, så därför spann jag vidare på det.

Permalänk
Medlem

Ser ju bra ut, blir det ny burk blir det förmodligen GTX 260 för min del. Blir spännande att se riktiga testresultat sedan.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

Siffrorna synkar väldigt bra med 3Dmark Vantage-testet som varit ute några dagar.

Vi vet nu med stor sannolikhet hur GTX 200-serien kommer att prestera.

Av diagrammet kan man dra slutsatsen att GTX280 kommer att prestera ca 75% bättre än 3870X2 och ca 80% bättre än 9800GTX i oberoende tester (med hänsyn taget till sannolikt Nvidia-gynnade spel, upplösningar och effekter).

9800GTX kostar ca 2600 kr (hos DB).
$600 för GTX 280 blir ca 5000 kr.

Nvidias prestandaökning jämfört med förra generationen är alltså ca 80% (280GTX jämfört med 8800GTX). Rätt okej men inget spektakulärt med tanke på att det är mer än 18 månader emellan.

Nu gäller det för ATI att lyckas dubbla sin prestanda för att komma ikapp en aning.

Visa signatur

Memento mori...

Permalänk
Medlem

Konstigt att så många missuppfattar diagramet, specielt att skribenten gick på det ^^

Det var väll inte så orimligt diagram, och de flesta top kort hos nVidia kostar 5000-7000 kr vid lanseringen - titta på Ultra till exempel.

Men det är riktigt fult gjort av nVidia att använda Catalyst 8.3, då de senaste (8.5) har mycket boost i de spelen.

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - RTX 3070 - 16 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pellias
Rätt okej men inget spektakulärt med tanke på att det är mer än 18 månader emellan.

Nu gäller det för ATI att lyckas dubbla sin prestanda för att komma ikapp en aning.

Glöm inte att arkitekturen är verkligen päron och äpplen mellan G71 och G80 medans detta är samma.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Hjälpsam

Ja, om Nvida blev ledsna när dom var tvugna att designa G80 från grunden, var dom nog inte lika ledsna när dom såg vad den presterade.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oscarstegland
Vad får du dubbel prestanda ifrån?

Själv undviker jag helst att spekulera i hur snabba korten kommer att bli, men jag vill minnas att jag svarade någon som sade att dubbel prestanda inte är imponerande.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av JockeP
Det är ett vedertaget begrepp även om det inte används ofta nuförtiden, jag har även hört "skriva under på sin egen oförmåga"mm.

Själv har jag inte hört det och tycker att det låter märkligt. Kan det vara lokalt? Bor du och Dinoman i samma trakter? Jag lyckades inte hitta något stöd för uttrycket genom googling, men jag skulle som sagt gärna se hur det brukas.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Själv undviker jag helst att spekulera i hur snabba korten kommer att bli, men jag vill minnas att jag svarade någon som sade att dubbel prestanda inte är imponerande.

Dubbel prestanda är relativt. Här har de ju jämfört med ett kort som inte var det snabbaste den här gångna generationen vilket gör att helt plötsligt blir det inte särkilt imponerande längre. Som jag sa tidigare så om detta stämmer så är ju GTX 280 kanske 10-30% bättre än 9800GX2 vilket är jävligt imponerande med tanke på att GTX 280 bara har en GPU, men att ha ett sådant litet prestandahopp när de snackat om den här arkitekturen sedan 8800GTX släpptes är lite pinsamt. För övrigt ryktas det om att HD4870 kommer släppas med $300 som utgångspris i stället och där ser det ju ut som om de ligger ganska mycket bättre till än HD3870X2. Senaste ryktet säger ju 40% bättre än 9800GTX vilket innebär 40-50% bättre än HD3870X2.

Visa signatur

Macbook Pro 15" Retina 2013 | Spelriggen: Asus Rampage Formula | Sapphire HD7970 | 4GB ram | Intel Q6600 @ 3.2 ghz | Samsung 840 Pro 256gb + 3.3TB HDD | Antec P182B | Zalman ZM-850HP | BenQ FP241W | Logitech G500+Qpad MK-85 Pro|
Ljud: Peachtree Grand Pre, Emotiva XPA-2, Triangle Magellan Duetto, Beyerdynamic DT990

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Själv har jag inte hört det och tycker att det låter märkligt. Kan det vara lokalt? Bor du och Dinoman i samma trakter? Jag lyckades inte hitta något stöd för uttrycket genom googling, men jag skulle som sagt gärna se hur det brukas.

http://64.233.183.104/search?q=cache:2j5D3ENNfKIJ:www.op.se/p...
http://64.233.183.104/search?q=cache:tUmPLrQIEa8J:padawan.blo...
http://64.233.183.104/search?q=cache:bHWTMAmxzBQJ:www.svensk....
http://64.233.183.104/search?q=cache:0sg8BE3KMDMJ:www.peterul...
http://gogilol.blogs.se/?tag=kunnig%2Fkunskap+undervisa

Där har du några ställen uttrycket förekommer. Google har markerat det i de 4 första länkarna. Den sista får du söka i själv.

Hursomhelst, uttycket är inte så vanligt men det är något så naturligt i innebörden att man förstår vad som menas.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Där har du några ställen uttrycket förekommer.

Där ser man, det fanns en träff i alla fall. Alla utom
"Att anse att elchocker är behandling eller hjälp är att skriva under på sin egen totala oförmåga att faktiskt ge riktig HJÄLP"
verkar dock vara meningar som "skriva under sin egen dödsdom" eller "skriva under sin egen idiotförklaring", som är helt normala konstruktioner. Det jag reagerar mot är när det som skrivs under inte på ett normalt sätt kan associeras till kontrakt/domar/papper eller liknande. Till exempel idioti.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Där ser man, det fanns en träff i alla fall. Alla utom
"Att anse att elchocker är behandling eller hjälp är att skriva under på sin egen totala oförmåga att faktiskt ge riktig HJÄLP"
verkar dock vara meningar som "skriva under sin egen dödsdom" eller "skriva under sin egen idiotförklaring", som är helt normala konstruktioner. Det jag reagerar mot är när det som skrivs under inte på ett normalt sätt kan associeras till kontrakt/domar/papper eller liknande. Till exempel idioti.

Men snälla. Du är ruskigt petig och det är ett utryck, som alla (nåja) förstår. Jag la mig i för att försöka få slut på det.

Permalänk

AHAHAHAHA! Där fick man sig allt ett gott skratt:P Dom kunde ju gjort de lite mer troligt och visat hur ATIs kort faktist också variera, men nä, det har samma prestanda i alla test... >< (:

Visa signatur

| Fractal Design Define R2 | AMD Phenom II X6 1100T BE @ 3.6GHZ stock volt | Asus Crosshair IV Formula | 8GB Corsair DDR3 1600Mhz | HD 5870 + VF3000A | Cooler Master Real Power 620W | Samsung 840 Pro 256GB |
Submerged Computer Bygglogg

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av helmesjoe
AHAHAHAHA! Där fick man sig allt ett gott skratt:P Dom kunde ju gjort de lite mer troligt och visat hur ATIs kort faktist också variera, men nä, det har samma prestanda i alla test... >< (:

Just det är faktiskt inte alls roligt. Läs tråden.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Där ser man, det fanns en träff i alla fall. Alla utom
"Att anse att elchocker är behandling eller hjälp är att skriva under på sin egen totala oförmåga att faktiskt ge riktig HJÄLP"
verkar dock vara meningar som "skriva under sin egen dödsdom" eller "skriva under sin egen idiotförklaring", som är helt normala konstruktioner. Det jag reagerar mot är när det som skrivs under inte på ett normalt sätt kan associeras till kontrakt/domar/papper eller liknande. Till exempel idioti.

Seriöst. Du behöver semester...

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dinoman
Seriöst. Du behöver semester...

Hehe, ok, vi kanske kan släppa frågan. För ett tag i alla fall.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Där ser man, det fanns en träff i alla fall. Alla utom
"Att anse att elchocker är behandling eller hjälp är att skriva under på sin egen totala oförmåga att faktiskt ge riktig HJÄLP"
verkar dock vara meningar som "skriva under sin egen dödsdom" eller "skriva under sin egen idiotförklaring", som är helt normala konstruktioner. Det jag reagerar mot är när det som skrivs under inte på ett normalt sätt kan associeras till kontrakt/domar/papper eller liknande. Till exempel idioti.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Hehe, ok, vi kanske kan släppa frågan. För ett tag i alla fall.

Ähh det är skoj med språk så jag vill avsluta med ett sista svar bara.
"skriva under på sin egen idioti" Vet jag inte hur lokalt det är men det känns igen i bohuslän värmland och dalarna i allefall (bor själv i bohuslän och passade på att fråga under ett par telefonsamtal)

Här är föresten en intressant användning av ett liknande utryck.

"Annars är det som att skriva på sin egen barndom på nytt"

http://debatt.passagen.se/show.fcgi?category=3500000000000014...

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JockeP
Här är föresten en intressant användning av ett liknande utryck.

"Annars är det som att skriva på sin egen barndom på nytt"

http://debatt.passagen.se/show.fcgi?category=3500000000000014...

Fan ta dig. Var det nödvändigt att komma med fler sånna saker.
Bums in i ÖÄ och starta en tråd om det och ta bort det härifrån.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JockeP
"Annars är det som att skriva på sin egen barndom på nytt"

Öj, det här är det bästa jag har läst på länge. Men nu måste väl folk hålla men om att det börjar bli svårbegripligt?

Permalänk
Medlem

Jo där börjar det definitivt bli knepigt. Men jag slutar nu annars blir jag väl bannad för att ha varit för mycket off topic.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CazeW
Men det är ju det som är hälften av det roliga.

Inte när alla början snacka skit om ena sidan bara.....har nästan BARA hört dåliga saker om Nvidia det senaste...och att dom släppt ett diagram.....skadar det någon? nej det gör det inte då folk kollar mer på vad det gör i riktiga tester....varför klaga då?
Och som det ser ut så såg ju diagrammet inte så förjävligt dåligt ut...
Ni vet varken vilka inställningar spelen körs i så varför gnälla om det?
Jag väntar rent av och om ATI presterar bättre väljer jag ju självklart det men är 280GTX bättre så väljer jag ju det isf.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av CorranHorn
Det där var riktigt lågt av Nvidia, det är rätt så uppenbart varför de "kortat" av diagrammet. Visst det gör ju ingen skillnad egentligen men det "lurar" oss konsumenter att tro att deras kort är så mycket bättre än Nvidias än det egentligen är iom att man inte ser hela stapeln. Nej det var som sagt var väldigt lågt, hoppas Ati inte tar till samma metoder för sådant här vinner man inte på snarare tvärtom.

lågt? det är väl folk som är dumma som inte nogrant KOLLAR på diagrammet eller?
Det är väl inte lågt av dom att kapa av 0.0-0.8 eller?
Du själv säger att det inte gör någon skillnad varför gnälla då?
Fattar inte folk ibland

Citat:

Ursprungligen inskrivet av marcusnns
diagrammet kan vara missvisande. titta på skalan. hade ati gjort diagrammet så hade de inte utformat det så där. man kan göra mycket med diagram så att det blir till sin fördel.

hur vet du i all världen att ATI/AMD inte hade gjort samma utformning?
Alla verkar bara klaga på Nvidia nu för tiden och jag börjar fan bli less på det....nejdå ATI/AMD har inte gjort dåliga saker i sina dagar nejdå men Nvidia är fan värsta drugdealers som ger droger till barn eller nåt..riktigt surt att ni bara klagar på Nvidia.

Visa signatur

nuvarande dator: Asus ROG STRIX Z370-E GAMING, Intel i7 8700k 4,7Ghz, Corsair 32gb3200mhz, ASUS RTX 2070 STRIX Gaming OC

Permalänk

diagrammet kan vara missvisande. titta på skalan. hade ati gjort diagrammet så hade de inte utformat det så där. man kan göra mycket med diagram så att det blir till sin fördel.

Visa signatur

Antec Performance P182 | Intel Core i7 920 | Gigabyte GeForce GTX 660Ti | Gigabyte GA-EX58-DS4 | Corsair XMS3 1333 MHz 6 GB | Samsung SpinPoint F3 | Corsair 650TX | Windows 7 x86-64 | QPAD MK-50

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av marcusnns
diagrammet kan vara missvisande. titta på skalan. hade ati gjort diagrammet så hade de inte utformat det så där. man kan göra mycket med diagram så att det blir till sin fördel.

Men det ju det alla företag går ut på:

i) Tjäna pengar
ii) Visa att just våra produkter är bättre/bäst

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Hehe, ok, vi kanske kan släppa frågan. För ett tag i alla fall.


Om de öppnar ÖÄ-ämnen igen så får vi blåsa liv i diskussionen igen.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av JockeP
Ähh det är skoj med språk så jag vill avsluta med ett sista svar bara.
"skriva under på sin egen idioti" Vet jag inte hur lokalt det är men det känns igen i bohuslän värmland och dalarna i allefall (bor själv i bohuslän och passade på att fråga under ett par telefonsamtal)

Här är föresten en intressant användning av ett liknande utryck.

"Annars är det som att skriva på sin egen barndom på nytt"

http://debatt.passagen.se/show.fcgi?category=3500000000000014...

Jag är från Halland för övrigt. Närmare bestämt från Falkenberg.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av JockeP
Jo där börjar det definitivt bli knepigt. Men jag slutar nu annars blir jag väl bannad för att ha varit för mycket off topic.

Jo, snart börjar AirWolf vifta med pekpinnen!

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mudde

Tror du blandar ihop lite begrepp! Inget logaritmiskt eller pseudologaritmiskt på y-axeln i diagrammet, bara att x-axeln korsar den i ett annat värde. Y-axeln är helt linjär. Den skulle mycket väl kunnat börja på noll om nVidia velat det.

Självklart har du rätt. Store Herre Thor... Vad håller jag på med? Vilket hjärnsläpp.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dinoman

Om de öppnar ÖÄ-ämnen igen så får vi blåsa liv i diskussionen igen.

Hehe, faktum är att det finns en tråd där den här frågan skulle ha passat: http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=7...

Permalänk

Behöver jag påminna alla om att denna tråd handlar om Geforce GTX 200 – pris och prestanda

Visa signatur

Vill du ha svar eller min uppmärksamhet så rekommenderar jag att du citerar ;D

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sisjöbävern
Behöver jag påminna alla om att denna tråd handlar om Geforce GTX 200 – pris och prestanda

Meningslöst att bumpa den för en sån påminnelse va?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Meningslöst att bumpa den för en sån påminnelse va?

Nej, för det verkade som att alla trodde de va ÖÄ-svenska språket. Nu till Nvidia. Hur länge dröjer det tills den "upphottade" verisionen kommer ? (den som e svalare och tillverkad med mindre kretsar ? (mitt enter funkar inte)

Visa signatur

Vill du ha svar eller min uppmärksamhet så rekommenderar jag att du citerar ;D