Permalänk
Medlem

Flink

http://sv.wikipedia.org/wiki/Mattias_Flink
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=775681
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_1318745.svd
http://www.dalademokraten.se/ArticlePages/200406/08/200406081...

Vad tycker ni?

Ska han få tidsbestämt straff eller ska han fortsätta sitta på obestämd tid?

Själv tycker jag att han gott kan sitta där i sisådär tjugo trettio år till innan frigivning ens kommer upp på tal igen.

Permalänk
Medlem

Röstade nej. Fängelse på livstid som verkligen är livstid är vad jag tycker...

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

Om han har visat tecken på förbättring och experterna har bedömt att han troligtvis inte kommer falla in i alkoholpsykos igen är det dags att sätta ett datum.

Permalänk
Medlem

Har man gjort någonting som han har och är mentalt labil så ska man inte få komma ut i samhället igen!

Låt han ruttna där inne, jag bryr mig inte om han ett dugg!

Visa signatur

Antingen ska du hålla dig lugn, eller slå så det känns.

Permalänk
Medlem

Jag är tveksam.
Livstid behöver inte nödvändigtvis vara livstid, men det är iallafall mer än den tid han har suttit... iallafall en 20 år skulle jag säga är ett minimum om man fått livstid. Men man ska ju också ta med att han skött sig och att han sägs vara stabil numera.

Njae... Jag tycker han får sitta kvar till 2012 och därefter borde han få blåsa i en larmkopplad alkoholtestare 2 gånger om dagen fram till 2020 för att verkligen vara säker på att han är lika stabil även i frihet.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Jag är tveksam.
Livstid behöver inte nödvändigtvis vara livstid, men det är iallafall mer än den tid han har suttit... iallafall en 20 år skulle jag säga är ett minimum om man fått livstid. Men man ska ju också ta med att han skött sig och att han sägs vara stabil numera.

Njae... Jag tycker han får sitta kvar till 2012 och därefter borde han få blåsa i en larmkopplad alkoholtestare 2 gånger om dagen fram till 2020 för att verkligen vara säker på att han är lika stabil även i frihet.

Håller med till stor del.

Men vad jag inte förstår är hur man kan klassa honom som stabil då han knappast fått sig en ordentlig fylla i finkan, vilket gör att man inte kan veta hur pass han förbättrat sig.

Att han ångrar sig tvivlar jag inte på, men att han skulle vara psykiskt stabilare är något jag inte tror på.
Vidare anser jag att livstid ska innefatta minst 30 år innan man får en möjlighet till kortare straff.

Permalänk

Även om det var 7 döda så var det en engångshändelse, detta ska jämföras med idioter som hela tiden misshandlar, saboterar/jävlas etc och ändå blir frisläppta efter en kort tid och åker in och ut ur fängelserna. Så jag tycker 24år är en rimlig tid jämfört med straff för andra brott.
Dessutom kan jag se lite symparti med flink, vilket jag inte alls gör med många andra gärningsmän. Dock inte att han attackerade oskyldiga.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk

Det rätta svaret bör givetvis vara "vet inte".
Då ingen av oss lär ha varit i närheten av honom så har vi ingen aning om huruvida han bör släppas ut i samhället eller inte.
Vi är inte rätt personer att dömma.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
Det rätta svaret bör givetvis vara "vet inte".
Då ingen av oss lär ha varit i närheten av honom så har vi ingen aning om huruvida han bör släppas ut i samhället eller inte.
Vi är inte rätt personer att dömma.

I.o.f.s. rätt, men man kan ändå ha en åsikt.
Sedan tycker jag inte de i vårat rättsväsende är så bra på att besluta heller. Släpper lös mördare efter några månader, finns en massa exempel:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article423197.ab (5mån)
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article463365.ab (9mån, fortsatte att mörda sedan)
Visst aftonbladsartiklar, men det är inte troligt de ljuger om antal månader,
Kollar man brås rapport så ser man att återfallsgraden är hög för många brott, vilket innebär att rättsväsendet inte är så bra på att släppa ut folk före de är rehabiliterade.

Med allt detta menar jag att man kan gött kan ha en åsikt på den lilla faktan man har, de som däremot skall besluta behöver såklart ha mer kött på benen, dock har jag ingen hög förtroende för dessa ändå.
Det är som det mesta, man vet egentligen inte tillräckligt för att kunna fatta ett korrekt beslut. Men ändå kan man ha en åsikt och ibland vara med att bestämma.
Kärnkraftverk, EG, euro är några val vi hade, där de flesta som röstade inte visste mycket om vad de röstade på.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Röstade ja. Om han inte visar några tecken på ett möjligt återfall så självklart. Skulle bli väldigt förvånad om han utförde ett liknande dåd igen. Som jag förstod det så hade han suttit inne i 14 år, tror knappast att det har en positivt effekt för någon om han skulle sitta inne ännu längre.

Visa signatur

alla forumedlemmar skapar glädje.
vissa när de loggar in.
andra när de loggar ut.

Permalänk
Medlem

Tycker nog att han kan få sitt straff tidsbestämt.

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk
Medlem

Vet inte aka bryr mig inte. Släpp ut honom, låt honom sitta kvar, spelar ingen roll.

Visa signatur

Detta är första varningen va, jag ämnar brisera ur denna japanska kampställning och fullständigt förinta dig om inte du försvinner härifrån.

Permalänk

bud_bundy - Tro mig, aftonbladet har inga som helst problem att ljuga (eller snarare vinkla extremt mycket) så att det se ut som att nyheten är större än vad den egentligen är.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Inaktiv

Finns ingen anledning att hålla kvar honom om man inte av någon anledning tror att något sånt här kommer hända igen. Inget vi kan bedömma till fullo men man får väl tro doktorerna i frågan.

Permalänk
Medlem

Röstade vet ej, men jag lutar åt ja. Det som har hänt har hänt, och han borde få en ny chans, fast problemet är att det inte går att garantera att han inte dricker och får nya sammanbrott.

Visa signatur

Citera mig när du skriver till mig, tack!

Permalänk
Medlem

Om det ens finns en minsta lilla tvekan till att han ej får återfall borde han få fortsätta sitta inne. Varför ska man alltid spela med de oskyldigas hälsa och liv?

Visa signatur

P4 2.0 GHz@2.26 GHz | GF6600GT Core 500 MHz@580 MHz Mem 900 MHz@1135 MHz | 1 GB pc2700 <<Lite kuriosa bara: Ping eller mer korrekt latency är en storhet, ms är enheten. Spänning är också en storhet medan volt är enheten. Tänk vad skoj det skulle låta om du sa: "Hörru höj upp kilometer per timmen va!" (Brun hårig sjuk sköterska)>>

Permalänk
Medlem

Hela problematiken baseras på att ingen vet om han kommer få en alkoholepisod igen.

Men helt klart, vi har inte expertisen att kunna avgöra i frågan, men varför skulle det hindra oss nu när detta aldrig hindrat oss från att tycka och rösta tidigare?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Hela problematiken baseras på att ingen vet om han kommer få en alkoholepisod igen.

Vilket är varför jag tycker 2 blåsningar om dagen i ett antal år är en bra idé, så att både omvärlden kan se att han sköter sig och han själv kan vänja sig vid livet i frihet och hålla sig ifrån sprit även i omgivningar där det är lätt tillgängligt.

Om han blåser och han har druckit så går larmet, och likadant om han missar att blåsa. Och kommer man då fram till att han inte sköter sig så är det ju direkt till fängelsen, utan att passera gå som gäller.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

röstade "vet ej" dock är väl risken för ett nytt massmord låg då han inte har samma tillgång till vapen och ammunition som tidigare?;)

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Vilket är varför jag tycker 2 blåsningar om dagen i ett antal år är en bra idé, så att både omvärlden kan se att han sköter sig och han själv kan vänja sig vid livet i frihet och hålla sig ifrån sprit även i omgivningar där det är lätt tillgängligt.

Om han blåser och han har druckit så går larmet, och likadant om han missar att blåsa. Och kommer man då fram till att han inte sköter sig så är det ju direkt till fängelsen, utan att passera gå som gäller.

Frågan är väl hur det ska gå till dock, han kan ju inte pallra sig ner till snutstationen 2 ggr om dan. Känns lite galet. Men annars är det väl en vettig lösning. Tycker pisstest 1 eller 2 ggr i veckan funkar bättre. Där ser man väl ganska länge(?) om han druckit något tidigare i veckan. Varvar man sen detta med att han fortsätter träffa sina läkare känns det vettigt tycker jag.

Ingen ska ju sitta i fängelse för lidandets skull.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av W|ckerMan
Frågan är väl hur det ska gå till dock, han kan ju inte pallra sig ner till snutstationen 2 ggr om dan. Känns lite galet. Men annars är det väl en vettig lösning. Tycker pisstest 1 eller 2 ggr i veckan funkar bättre. Där ser man väl ganska länge(?) om han druckit något tidigare i veckan. Varvar man sen detta med att han fortsätter träffa sina läkare känns det vettigt tycker jag.

Ingen ska ju sitta i fängelse för lidandets skull.

Jag tänkte mest på att det finns gott om varianter på larm. Att koppla ett mot en alkotestare kan ju inte vara den svåraste manövern i världen. Men viss, att knalla ner till stationen en gång i vekcan (eller två tycker jag nog) kan ju vara bra det med, så att man har någon fortsatt kontroll på att läget håller sig lika stabilt som det nu verkar vara. För vi vet ju alla vad som hände sist så att säga.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Jag tänkte mest på att det finns gott om varianter på larm. Att koppla ett mot en alkotestare kan ju inte vara den svåraste manövern i världen. Men viss, att knalla ner till stationen en gång i vekcan (eller två tycker jag nog) kan ju vara bra det med, så att man har någon fortsatt kontroll på att läget håller sig lika stabilt som det nu verkar vara. För vi vet ju alla vad som hände sist så att säga.

Röstade Ja, lite motvilligt.

Visst, visar man förbättring så.
Men förstår även offrens familjers tankar kring detta.

Varför inte göra ett alkolås för lägenheten, borde väll inte vara så svårt?
Eller ha en ledsagare med sig på dagtid som när han kommer till Flink låter han blåsa för att testa. Sen kan de göra stickprov på nattetid.

Eller vad vet jag

Visa signatur

Irish today, hungover tomorrow

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Vilket är varför jag tycker 2 blåsningar om dagen i ett antal år är en bra idé, så att både omvärlden kan se att han sköter sig och han själv kan vänja sig vid livet i frihet och hålla sig ifrån sprit även i omgivningar där det är lätt tillgängligt.

Om han blåser och han har druckit så går larmet, och likadant om han missar att blåsa. Och kommer man då fram till att han inte sköter sig så är det ju direkt till fängelsen, utan att passera gå som gäller.

Bra tanke, men tyvärr lite för naiv kanske?

hur svårt är det att be en man känner blåsa istället? Eller pinka i en mugg med för den delen.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Bra tanke, men tyvärr lite för naiv kanske?

hur svårt är det att be en man känner blåsa istället? Eller pinka i en mugg med för den delen.

Därför man får göra det på ett sätt där man har uppsyn över vad han gör så att blåsning alternativt pissning görs på rätt sätt.

Vill precis som redflip också flika in att jag förstår att de anhöra vill låta honom skaka galler ett tag till. Men de är inte direkt objektiva i frågan.

Också tycker jag vi ska undvika att ge honom vapenlicens.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av W|ckerMan
Därför man får göra det på ett sätt där man har uppsyn över vad han gör så att blåsning alternativt pissning görs på rätt sätt.

Jo, det är ju ett sätt, om än riktigt omständigt och resurskrävande.

Problemet i mina ögon är att han, om han nu släpps fri, ska vara fri, då han suttit av sitt straff. Att då förbjuda honom från att tex dricka alkohol funkar ju inte, inte heller att inskränka hans frihet på sådant sätt, dvs att vara tvungen at blåsa/pissa x ggr/dag på en polisstation. För mig har en person som inte längre sitter i fängelse sonat sitt straff och ska behandlas som vilken medborgare som helst (är dock dubbelmoral från min sida här då jag ändå är lite kluven till frågan). Därför tycker jag inte att han ska få komma ur finkan än på ett tag, utan sitta längre, för att sen när han väl kommer ut, få vara en fri man.

Bara lite tankar såhär på eftermiddagen...

Permalänk
Medlem

Frågan är ju dock om det är farligare att Flink dricker sig full nu än att en vanlig svensson gör det. För knappast va de ju alkoholen i sig själv som fick honom att flippa, utan den fungerade nog bara som en trigger till all annan skit som låg och tryckte, och som han hoppeligen ha blivit av med nu. För om han fortfarande har de underliggande faktorerna kvar så tycker jag nog inte att han ska släppas ut, fast än han inte dricker, för alkohol behöver ju inte vara den ända triggern. Men vad vet jag, jag är ingen psykolog.

Röstade ja.

Visa signatur

Vem vaktar vakterna?

Permalänk

Det är ju helt cp om man kan döda sju pers och sen inte sona för det resten av livet. I vilket annat land än Sverige kan ens en frigivning komma på tal?

Visa signatur

My ego is my god. Given authority by the enlightenment of science, the enlightenment of the age of freedom. Freedom - the name in which we legalize all. The name in which we tolerate all.

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Dubblettinlägg raderat,

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Billy Bob
Det är ju helt cp om man kan döda sju pers och sen inte sona för det resten av livet. I vilket annat land än Sverige kan ens en frigivning komma på tal?

Att hålla någon inlåst på livstid är som att döma någon till döden, han har ju inte ett liv då.
Och vilka är vi att bestämma vem som ska leva och dö, samma för han dock. Vem är han att bestämma vem ska ska leva eller dö. Så de blir en djup funderare

Visa signatur

Irish today, hungover tomorrow

Permalänk
Medlem

Jag tycker inte att han ska bli släppt om c:a 2 år. Visst, det kanske inte är så kul att sitta i fängelse och han sköter sig mycket väl men han har själv satt sig i den sitsen med ett mycket grovt brott. Att ta 7 människoliv ska kosta mer än 16 år i fängelse.

Visa signatur

Amiga 500, Vampire 500 V2
Pentax K-1, Ricoh GR III, Dji Mini 2