Permalänk
Medlem

Need hjälp med minnen 1066MHz

Hejsan, jag är lite förvirrad när det kommer till minnen...
1) Dels för att jag inte har tillräckligt med kunskap om det
2) För att det står så mycket olika överallt.

Så jag ska nu ge er all info jag kan om mitt system, och hoppas sen på hjälp.

System:
Processor: AMD Athlon 64 X2 5000+
Moderkort: Gigabyte GA-MA790FX-DS5
Minnen: 2GB kit (1GBx2), Ballistix 240-pin DIMM, DDR2 PC2-8500 memory module. (Specs: DDR2 PC2-8500 • 5-5-5-15 • Unbuffered • NON-ECC • DDR2-1066 • 2.2V • 128Meg x 64)
Dessa går i Dual Channel.

Hoppas den informationen räcker till min fråga.

Till huvudfrågan: Jag får inte upp mina minnen i 1066MHz hastighet, jag har ju alla förutsättningar till att få dom i att gå i 1066MHz?
De segar runt på 800Mhz nu.

Jag har precis läst en guid som har rätat ut lite frågor angående minnen och inställningar i bios, men jag har tydligen inte förstått det hela ändå.

Om jag förstått det hela rätt så kan jag inte bara stoppa i minnena i moderkortet och slå på datorn och tro att dom går i 1066MHZ utan att ändra det i bios? För i bios så är det förinställt på ett sätt. (SPD-JEDEC)

Men jag vill ju ha (EPP) inställt, jag har läst i min manual för moderkortet och kan inte finna ngt om det, det ända som står är om singel channel och dual channel.

Så istället för att dessa går i 800MHZ så vill jag få upp dom i vad dom är byggda för nämligen 1066Mhz.

Hur går jag tillväga?
Måste jag clocka upp processorn för att få upp dom i 1066MHz?

Permalänk
Medlem

Du kan glömma att få "Dual channel" på två stycken minnesstickor. Dual channel står för att två minneskanaler används på moderkortet, i ditt fall använder du bara en då du kör 2 st stickor.

På ditt moderkort skall du kunna välja minnesfrekvens förmodligen under "Intelligent tweaker". Har du varit där ?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ghosty
Du kan glömma att få "Dual channel" på två stycken minnesstickor. Dual channel står för att två minneskanaler används på moderkortet, i ditt fall använder du bara en då du kör 2 st stickor.

På ditt moderkort skall du kunna välja minnesfrekvens förmodligen under "Intelligent tweaker". Har du varit där ?

Vad menar du nu?

När jag startar datorn så står det dual channel, och i CPU-Z står det med dual channel... så vad menar du?

Permalänk
Medlem

NVM dualchannel. Jag kom på att man kan stoppa stickorna på två olika kanaler på kortet...

Har du varit inne i Intelligent tweaker ?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ghosty
NVM dualchannel. Jag kom på att man kan stoppa stickorna på två olika kanaler på kortet...

Har du varit inne i Intelligent tweaker ?

Jo jag har kikat runt lite i bios systemet, och jag vet så mycket som att vart jag än tittar i bioset så ser jag ingenstans där jag kan "välja" 1066Mhz.. så börjar fundera på om det verkligen ska gå... men enligt minnes tillverkarna ska de ju gå i 1066MHz... Och enligt ett svar från en person från komplett så ska moderkortet klara det.... så jag förstår inte vad som är felet.

Permalänk
Medlem

Jag kan inte heller välja rakt av, utan måste välja en "multiplier"

Till exempel i stil med "2.00A" "2.60B" osv, när man välje en av dessa så får man olika värden för minneshastigheten.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kiptanoi
Jo jag har kikat runt lite i bios systemet, och jag vet så mycket som att vart jag än tittar i bioset så ser jag ingenstans där jag kan "välja" 1066Mhz.. så börjar fundera på om det verkligen ska gå... men enligt minnes tillverkarna ska de ju gå i 1066MHz... Och enligt ett svar från en person från komplett så ska moderkortet klara det.... så jag förstår inte vad som är felet.

Dina minnen kan du inte "ställa in i BIOS", Bara om du klockar din CPU. Just nu har du minnen på en 1:2 ratio vilket betyder att du behöver en FSB på 266 - 267 för att få 1066mhz på minnena. Sen spelar faktiskt inte din Minnes MHZ någon större roll om du inte ska klocka, annars är det bara en penis förlängare

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smartidiot89
Dina minnen kan du inte "ställa in i BIOS", Bara om du klockar din CPU. Just nu har du minnen på en 1:2 ratio vilket betyder att du behöver en FSB på 266 - 267 för att få 1066mhz på minnena. Sen spelar faktiskt inte din Minnes MHZ någon större roll om du inte ska klocka, annars är det bara en penis förlängare

Ah, tackar, nu fick jag svar på en fråga iaf... och vet nu att jag måste klocka lite för att få upp dom i hastighet...

Så kan man få lite hjälp med vettiga tal, så att man inte gör fel.

Jag var in och ändrade lite och för att utgå ifrån ngt så kan vi ju utgå ifrån mina nuvarande inställningar som jag bara tog för att se ngt resultat i CPU-Z och AMD OverDriver.

********************************************
AMD OverDrive:
CPU Frequency: 2648MHz
Miltiplier: 11.5 X
Volt Processor: 1.35?
Bus Speed: 230 MHz
Memory Frequency: 441MHz
Hyper Trasport Link Multiplier: 5 X
Hyper Trasport Link: 1150 MHz
Volt på minnen: 1.89? (ej säker)
********************************************
CPU-Z:
CPU Frequency: 2648MHz
Miltiplier: 11.5 X
Volt Processor: 1.36?
Bus Speed: 230,3 MHz
Memory Frequency: 441,5 MHz
Hyper Trasport Link Multiplier: 5 X
Hyper Trasport Link: 1151,5 MHz
Volt på minnen: 1.89? (ej säker)
********************************************

Kan man optimera detta på ngt sätt?

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Du har riktigt bra grejer i ditt system.

Sänk Hyper Transport till 3 x
Ställ in dina minnen på 2.2 volt
Hittar du något som heter Spread Spectrum eller liknande Disable
Hittar du något som heter Cool'n'Quiet Disable.

Dina Minnen ska vara på 2.2v för att klara specsen, och det rekommenderas ju av Corsair själva Kylningen är så pass bra så det klarar dom. Mina minnen har 2 patetiska metalplattor som kylning fungerar utmärkt på 2.1 - 2.2v.

Nu till klockningen. Här skiljer det mycket från hårdvara till hårdvara så jag kan bara försöka så gott jag kan för att hjälpa här.

Dra upp din FSB på cpun från 200 - 210. Testa att spela/stabilitets testa m.m, är systemet stabilt öka lite till och lite till. Börjar det krångla, det blir segare eller klarar inte av diverse stabilitetstester så öka volten på din CPU. Skulle rekommendera max till 1.50 - 1.55v om du har bra kylning på CPUn

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smartidiot89
Du har riktigt bra grejer i ditt system.

Sänk Hyper Transport till 3 x
Ställ in dina minnen på 2.2 volt
Hittar du något som heter Spread Spectrum eller liknande Disable
Hittar du något som heter Cool'n'Quiet Disable.

Dina Minnen ska vara på 2.2v för att klara specsen, och det rekommenderas ju av Corsair själva Kylningen är så pass bra så det klarar dom. Mina minnen har 2 patetiska metalplattor som kylning fungerar utmärkt på 2.1 - 2.2v.

Nu till klockningen. Här skiljer det mycket från hårdvara till hårdvara så jag kan bara försöka så gott jag kan för att hjälpa här.

Dra upp din FSB på cpun från 200 - 210. Testa att spela/stabilitets testa m.m, är systemet stabilt öka lite till och lite till. Börjar det krångla, det blir segare eller klarar inte av diverse stabilitetstester så öka volten på din CPU. Skulle rekommendera max till 1.50 - 1.55v om du har bra kylning på CPUn

Åh, tackar tackar....

Ska testa det så fort jag kan idag...

Men nu börjar jag se saker och ting när jag ändrar saker i bios, börjar förstå vilka siffror som hör till vad och vad som ändras om jag ändrar vissa siffror....

Ska testa dina råd senare idag.

Återkommer med resultat

Tackar för svaren så länge.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kiptanoi
Åh, tackar tackar....

Ska testa det så fort jag kan idag...

Men nu börjar jag se saker och ting när jag ändrar saker i bios, börjar förstå vilka siffror som hör till vad och vad som ändras om jag ändrar vissa siffror....

Ska testa dina råd senare idag.

Återkommer med resultat

Tackar för svaren så länge.

Ta det lugnt bara så borde det inte vara några problem Vad har du för kylare på CPU?

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smartidiot89
Ta det lugnt bara så borde det inte vara några problem Vad har du för kylare på CPU?

Jag har inget extra som kylare....
Har den orginalfläkt som följde med bara.

Tänkte inte extrem clocka ngt så utan är mest nyfiken av mig och om möjligt så tänkte jag klocka i spel som är krävande, eller jag måste det idag för att hänga med, då jag lider av en stor flaskhals till grafikkort (XFX Gefoorce 7600 GT XXX 256Mb )

Så jag tänkte clocka upp cpu lite, minnen lite, samt att jag clockar upp grafikkortet då jag spelar de mera krävande spelen, eller gör annan krävande.

Har dock 2 extra fläktar som jag kan rikta lite hur som, en av dom brukar stå under grafikkortet och kyla det, den andra brukar vara riktag mot Nordbryggan samt lite mot minnena.

Nu har jag gått ett steg till...
Stoppade i 2st 512Mb minnen (533MHz)
Så resultatet av det är:
Size, Form Factor, Frequency, Slot,
512 MB, DIMM, 533 MHz, A0 [Bank0/1],
512 MB, DIMM, 533 MHz, A1 [Bank2/3],
1024 MB, DIMM, 533 MHz, A2 [Bank4/5],
1024 MB, DIMM, 533 MHz, A3 [Bank6/7],

Jag har sedan tidigare testat 3dmark05 och märker att jag får 100 poäng mindre nu med 1gig mera minne, men med lägre hastighet än 800MHz vilket de minnen på 1024MB rullar på annars.

Finns det ngn möjlighet att trimma på de 2st 512MB minnen så man får ngn nytta av att ha stoppat i en gig minne till?

Allt är i nuläget ställt på default/Orginal

Permalänk
Medlem

Re: Need hjälp med minnen 1066MHz

Citat:

Ursprungligen inskrivet av kiptanoi
Hejsan, jag är lite förvirrad när det kommer till minnen...
1) Dels för att jag inte har tillräckligt med kunskap om det
2) För att det står så mycket olika överallt.

Så jag ska nu ge er all info jag kan om mitt system, och hoppas sen på hjälp.

System:
Processor: AMD Athlon 64 X2 5000+
Moderkort: Gigabyte GA-MA790FX-DS5
Minnen: 2GB kit (1GBx2), Ballistix 240-pin DIMM, DDR2 PC2-8500 memory module. (Specs: DDR2 PC2-8500 • 5-5-5-15 • Unbuffered • NON-ECC • DDR2-1066 • 2.2V • 128Meg x 64)
Dessa går i Dual Channel.

Hoppas den informationen räcker till min fråga.

Till huvudfrågan: Jag får inte upp mina minnen i 1066MHz hastighet, jag har ju alla förutsättningar till att få dom i att gå i 1066MHz?
De segar runt på 800Mhz nu.

Jag har precis läst en guid som har rätat ut lite frågor angående minnen och inställningar i bios, men jag har tydligen inte förstått det hela ändå.

Om jag förstått det hela rätt så kan jag inte bara stoppa i minnena i moderkortet och slå på datorn och tro att dom går i 1066MHZ utan att ändra det i bios? För i bios så är det förinställt på ett sätt. (SPD-JEDEC)

Men jag vill ju ha (EPP) inställt, jag har läst i min manual för moderkortet och kan inte finna ngt om det, det ända som står är om singel channel och dual channel.

Så istället för att dessa går i 800MHZ så vill jag få upp dom i vad dom är byggda för nämligen 1066Mhz.

Hur går jag tillväga?
Måste jag clocka upp processorn för att få upp dom i 1066MHz?

Om du sätter multipeln x10 FSB på 267 och minnerna på 800Mhz i bios, då går minnerna i 1068Mhz

Visa signatur

ASRock Z97M OC Formula / Intel Pentium Anniversary Edition G3258 3,2GHz 1.09v @ 4.5Ghz 1.26v / Corsair Hydro H110i GT / Sapphire HD7750 1GB Ultimate / Kingston HyperX Savage (2x4GB) 2400Mhz / Fractal Design Tesla R2 500W 80+ Gold / Fractlal Define S

Permalänk
Medlem

I skrivandes stund så har jag detta

System:
********************************************
Processor: AMD Athlon 64 X2 5000+
Moderkort: Gigabyte GA-MA790FX-DS5
Minnen: 2GB kit (1GBx2), Ballistix 240-pin DIMM, DDR2 PC2-8500 memory module. (Specs: DDR2 PC2-8500 • 5-5-5-15 • DDR2-1066 • 2.2V • 128Meg x 64) Dual Channel.

********************************************
Clockning
CPU
********************************************
CPU Frequency: 2883,5MHz
Miltiplier: 12 X
Volt Processor: 1.360 (Orginal)
Bus Speed: 240,3 MHz
Memory Frequency: 480,6 MHz
Hyper Trasport Link Multiplier: 3 X ??
Hyper Trasport Link: 720,9 MHz

Minnen
********************************************
Volt på minnen: 1.89 (Orginal)
CAS#Latency (CL): 5
RAS#to CAS# Delay (tRCD): 5
RAS# Precharge (tRP): 5
Cycle Time: (tRAS): 15
Bank Cycle Time (tRC): 24
Command Rate: (CR): 2t
********************************************

Ökar jag nu Bus speeden till 250 och mera, så får jag blå skärm efter en stund, ska jag öka volten lite på CPU då?

Och jag hade ökat volten till ovanstående förslag på både CPU och minnena, men fick blå skärm ändå efter 10 minuters körande i windows bara.

Och vilket program kan man testa systemet med, se så att det klarar av att köra så här en stund?

Och kan man optimera mera än dessa inställningar jag har nu?

Permalänk
Hedersmedlem

Det är dina nya 512 som inte klarar dessa hastigheter, sänk eller plocka bort =/

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Vad är det för minnen du kör med? Om du kör med Crusial PC8500 så öka volten till 2.2v

Du kan ladda ner Orthos stress test. den testar CPU och minnen.

Nu såg jag vilka minnen du kör med

Visa signatur

ASRock Z97M OC Formula / Intel Pentium Anniversary Edition G3258 3,2GHz 1.09v @ 4.5Ghz 1.26v / Corsair Hydro H110i GT / Sapphire HD7750 1GB Ultimate / Kingston HyperX Savage (2x4GB) 2400Mhz / Fractal Design Tesla R2 500W 80+ Gold / Fractlal Define S

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jalle64
Det är dina nya 512 som inte klarar dessa hastigheter, sänk eller plocka bort =/

Glömde nog säga att jag plockade ur dom innan jag clockade, så de var inte med i bilden på min clockning...

Men får testa att öka volten lite då på minnen och testa igen.

Låt oss säga nu att jag har närmat mig maxläget nu snart för vad grejjerna klarar av... hur mycket/lite kan jag sänka och köra det som vardagsclock, dv en clockning som jag har hela tiden utan att vara nervös över att grejjerna ska säcka ihop vilken dag som helst?

Permalänk
Hedersmedlem

Funkar allt stabilt och inte kommer upp i jättetemps så finns ingen anledning att sänka

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kiptanoi
Glömde nog säga att jag plockade ur dom innan jag clockade, så de var inte med i bilden på min clockning...

Men får testa att öka volten lite då på minnen och testa igen.

Låt oss säga nu att jag har närmat mig maxläget nu snart för vad grejjerna klarar av... hur mycket/lite kan jag sänka och köra det som vardagsclock, dv en clockning som jag har hela tiden utan att vara nervös över att grejjerna ska säcka ihop vilken dag som helst?

prova Memtest86+ eller hcidesign memtest då märker du om det funkar som det ska

Visa signatur

ASRock Z97M OC Formula / Intel Pentium Anniversary Edition G3258 3,2GHz 1.09v @ 4.5Ghz 1.26v / Corsair Hydro H110i GT / Sapphire HD7750 1GB Ultimate / Kingston HyperX Savage (2x4GB) 2400Mhz / Fractal Design Tesla R2 500W 80+ Gold / Fractlal Define S

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bredband
prova Memtest86+ eller hcidesign memtest då märker du om det funkar som det ska

Är det ok att använda det senaste och sedan testa halva minnet. dvs 1024Mb av mina 2048Mb eller är det bara skit då, måste/ska man helst boota och testa hela minnet?

Permalänk
Medlem

Vissa säger att man ska köra ett minne i taget i olika minneplatser och sen köra andra minnet likadant. Men jag vet inte vilket som är bäst.

Visa signatur

ASRock Z97M OC Formula / Intel Pentium Anniversary Edition G3258 3,2GHz 1.09v @ 4.5Ghz 1.26v / Corsair Hydro H110i GT / Sapphire HD7750 1GB Ultimate / Kingston HyperX Savage (2x4GB) 2400Mhz / Fractal Design Tesla R2 500W 80+ Gold / Fractlal Define S

Permalänk
Medlem

Sänkte lite och höjde volten lite... kör nu med:
Dessa har klarat hcidesign memtest över 100%

********************************************
Clockning
CPU
********************************************
CPU Frequency: 2775,9 MHz
Miltiplier: 11 X
Volt Processor: 1.360 (Orginal)
Bus Speed: 252,4 MHz
Hyper Trasport Link Multiplier: 3 X ??
Hyper Trasport Link: 757,1 MHz

Minnen
********************************************
Memory Frequency: 462,6 MHz
Volt på minnen: 2.2
CAS#Latency (CL): 5
RAS#to CAS# Delay (tRCD): 5
RAS# Precharge (tRP): 5
Cycle Time: (tRAS): 15
Bank Cycle Time (tRC): 24
Command Rate: (CR): 2t
********************************************

Permalänk
Medlem

Du kan höja Hyper link multipeln till x4 så ligger den runt 1000 istället för 757Mhz. Annars ser det bra ut

Visa signatur

ASRock Z97M OC Formula / Intel Pentium Anniversary Edition G3258 3,2GHz 1.09v @ 4.5Ghz 1.26v / Corsair Hydro H110i GT / Sapphire HD7750 1GB Ultimate / Kingston HyperX Savage (2x4GB) 2400Mhz / Fractal Design Tesla R2 500W 80+ Gold / Fractlal Define S

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bredband
Du kan nog höja Hyper link till x4 så ligger den runt 1000 istället för 757Mhz. Annars ser det bra ut

kan den överstiga 1000 med?
Läste ngnstans här inne att man ska hålla den på 1000 och under?

Permalänk
Medlem

Jag har kört min över 1068 utan problem, det går.

Visa signatur

ASRock Z97M OC Formula / Intel Pentium Anniversary Edition G3258 3,2GHz 1.09v @ 4.5Ghz 1.26v / Corsair Hydro H110i GT / Sapphire HD7750 1GB Ultimate / Kingston HyperX Savage (2x4GB) 2400Mhz / Fractal Design Tesla R2 500W 80+ Gold / Fractlal Define S

Permalänk
Medlem

och du trycker din processor till 3204Mhz? och kör så vardagligt?

Permalänk
Medlem

Nu på sommaren kör jag bara 3000Mhz 250x12, så nu ligger HT på exakt 1000, men annars så har jag kört 267x12 och HT x4 (1068) har funkar bra.

Måste köpa nya minnen imorron, sen ska jag börja prova 267x12 igen

Visa signatur

ASRock Z97M OC Formula / Intel Pentium Anniversary Edition G3258 3,2GHz 1.09v @ 4.5Ghz 1.26v / Corsair Hydro H110i GT / Sapphire HD7750 1GB Ultimate / Kingston HyperX Savage (2x4GB) 2400Mhz / Fractal Design Tesla R2 500W 80+ Gold / Fractlal Define S

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bredband
Nu på sommaren kör jag bara 3000Mhz 250x12, så nu ligger HT på exakt 1000, men annars så har jag kört 267x12 och HT x4 (1068) har funkar bra.

man kanske skulle testa det

Vad har du och kyler med... ngt extra till CPU samt minnena?
Jag kanske inte ska testa det än eftersom jag inte har ngt extra utan det jag har är en flökt som jag i normalfallet har till mitt grafikkort, den kan jag rikta mot minnen om jag vill, men annars har jag inget annat....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kiptanoi
man kanske skulle testa det

Mutipel x12 på min 5000+ tycker jag passar bra, då får jag en bra fart på minnerna.

Har du en 5000+ BE?

Visa signatur

ASRock Z97M OC Formula / Intel Pentium Anniversary Edition G3258 3,2GHz 1.09v @ 4.5Ghz 1.26v / Corsair Hydro H110i GT / Sapphire HD7750 1GB Ultimate / Kingston HyperX Savage (2x4GB) 2400Mhz / Fractal Design Tesla R2 500W 80+ Gold / Fractlal Define S

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Inte att rekommendera om du inte köper en bättre kylare. Stock kylaren kommer nog inte klara av sådan överklockning.

Sen vad gäller klockning. Dina temps ökar inte det minsta när du överklockar (kanske 1 - 2 grader) tills du ökar spänning/volt, då ser du stora skillnader.

Jag får upp min från 2100mhz till 2845mhz utan att öka spänningen, där tar det stopp då måste jag dra på en hel del.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner