Permalänk

Naturvetenskap programmet?

tjenare jag undrar om det är värt och söka till naturvetenskaps programmet om man bara har g i matte? om jag nu kommer gå naturvetenskap så kommer jag satsa 100% att plugga men kommer det vara någ?

Permalänk
Medlem

G i matte säger inte så mycket.
Du kan ha haft dåliga lärare, inte lagt ner någon tid etc.

Har du inte lätt för matte och inte är beredd att lägga ner mycket tid är det nog ingen bra idé.

Fundera lite över vad du vill göra senare i livet. Vill du plugga på teknisk högskola krävs naturvetenskap/teknik (för att läsa till matte D, övriga linjer har till B) om du inte vill gå basår eller liknande.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk

Matte d? asså jag är beredd och lägga ner 4 timmar om dan och bara plugga om jag verkligen behöver. Och lätt för matte vet jag inte redigt liksom jag gjårde bara g uppgifter och dom var lätta och lära sig. Jag hade it som första val kan inte jag komma in på något universitet eller högskola oavsett vilket slutbetyg jag kommer få?. Jag hade tänkt mig att söka till ett universitet eller en högskola efter gymnasiet men lite surt att man måste vara matte snille för kunna komma in.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndenAnden
Matte d? asså jag är beredd och lägga ner 4 timmar om dan och bara plugga om jag verkligen behöver. Och lätt för matte vet jag inte redigt liksom jag gjårde bara g uppgifter och dom var lätta och lära sig. Jag hade it som första val kan inte jag komma in på något universitet eller högskola oavsett vilket slutbetyg jag kommer få?. Jag hade tänkt mig att söka till ett universitet eller en högskola efter gymnasiet men lite surt att man måste vara matte snille för kunna komma in.

Jag hade samma problem när jag sökte till natur. Tror iof jag hade Vg i matte från högstadiet, men sen skrev jag i stort sett G på alla prov i gymnasiet (min ambitionsnivå var inte så hög) och nu går jag på teknisk högskola där matten, jag ska inte ljuga, är rätt svår tycker jag, men jag klarar mig.

Så jag tycker inte du ska stirra dig blind på betyg, gör det du vill & gå inte efter dina betyg.

Permalänk
Medlem

Har dom sänkt från Matte E till Matte D nu för att söka t.ex. civilingenjör?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pelleplu
Har dom sänkt från Matte E till Matte D nu för att söka t.ex. civilingenjör?

En del skolor har gjort det. Är väl åtminstone ett par kvar med MaE-krav.

Visa signatur
Permalänk

polygon5 skönt och höra några kreativa förslag så tror ni jag kommer klara det om jag verkligen studerar så hårt det bara går?. kan någon förklara matte D E och det? jag vill antigen bli programmerare eller vetenskaps man och då är jue naturvetenskap ett måste eller igallafall om man vill bli vetenskaps man. om man söker till civilingenjör kan man ha datavetenskap som inriktning?

Permalänk

Absolut. Natur är inget program för übermänniskor eller nåt sånt, även om studievägledarna verkar vilja lura i en det. Själv har jag just gjort färdigt första året på teknik, vilket i stort sett är samma sak, fast utan språk och historia.

Mitt tips är att inte gå teknik eftersom det kommer att fucka upp dina meritpoäng, satsa på Natur, du kommer inte ångra dig!

Visa signatur
Permalänk

Zack_ersa det är gött och höra . Jag sökte till naturvetenskap med inrikting matematik och datavetenskap valde jag fel eller går det ändra inriktning när man börjar?. då är det bara bita ihop och plugga stenhårt och hoppas på det bästa :).

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndenAnden
Zack_ersa det är gött och höra . Jag sökte till naturvetenskap med inrikting matematik och datavetenskap valde jag fel eller går det ändra inriktning när man börjar?. då är det bara bita ihop och plugga stenhårt och hoppas på det bästa :).

Hur ska andra veta om du valde fel för dig?

Ja, klart du kan ändra inriktning.

Jag antar att du kommer läsa matematik A-E och diskret (kan kallas F ibland).
Läser du annat så behöver du bara läsa matematik D. E och diskret är rätt lätta, och diskret är faktiskt förbaskat roligt... så ur matematikperspektiv så behöver du inte oroa dig för ditt val.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haricots
Jag antar att du kommer läsa matematik A-E och diskret (kan kallas F ibland).

Jag ska läsa matte F och matte diskret, så det är nog två olika kurser.

Men läs till matte E minst om du vill ha behörighet till civilingenjörs utbildningen. De flesta universitet är på väg att ändra tillbaka kravet från D till E. Dessutom är innehåller bara matte E lite mer av allt du lär dig i matte D. Om du ändå ska läsa till E så är det lika bra att välja alla mattekurser som finns eftersom att man kommer att få extrapoäng för alla mattekurser som man läser över minimum kravet när man söker in till universitet.

Visa signatur

alla forumedlemmar skapar glädje.
vissa när de loggar in.
andra när de loggar ut.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rankko
Jag ska läsa matte F och matte diskret, så det är nog två olika kurser.

Okej.
Är F då mer av calculus-matte? Dvs integraler, derivator och annat fanskap?

Permalänk
Medlem

Jag hade VG i högstadiet och var ingen superlirare på matematiken och klarade mig bra.

Permalänk

Kan ni skriva upp alla olika kurser och vad skillnaderna är mellan dom jag blir lite förvirrad?. Så om jag tex kommer in på it och väljer matte d kan jag komma in på civilingenjörs utbildningen ändå??

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rankko
Men läs till matte E minst om du vill ha behörighet till civilingenjörs utbildningen. De flesta universitet är på väg att ändra tillbaka kravet från D till E.

Oj, källa på det där tack. Ser att du bor i Luleå i sådana fall är det väl LTU som gäller kan jag tänka mig? Sitter själv med i lite grejor där och har inte hört något alls om en sådan förändring utan snarare det omvända. När Gymnasiet byggs om 2009 (eller var det 2010?) så kommer det väl snarare bli tvärt om när Matte4 plötsligt blir normen för att komma in på ingenjörsutbildningar då denna ej innehållar allt som MaD gör nu för tiden.

Nu låter det kanske som jag är lite anti höga krav men det är helt fel, har själv läst Matte A-F och anser det vara helt åt helskotta att inte ha kvar Matte E som intagningskrav.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk

Kravet för de flesta högskoleutbildningar inom exempelvis civilingenjör är matematik A-D eller A-E, Fysik A-B samt Kemi A.
Annars kan du ju alltid satsa på att få fler meritpoäng, och istället gå ett basår (där du bara läser matte, fysik och kemi).

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem

Med tanke på hur mycket man hört om att högskolorna har problem med att de som söker till civilingenjörsutbildningarna inte har tillräckligt med mattekunskaper verkar det ju helt galet att SÄNKA intagningskraven.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Willhelm
Oj, källa på det där tack. Ser att du bor i Luleå i sådana fall är det väl LTU som gäller kan jag tänka mig? Sitter själv med i lite grejor där och har inte hört något alls om en sådan förändring utan snarare det omvända. När Gymnasiet byggs om 2009 (eller var det 2010?) så kommer det väl snarare bli tvärt om när Matte4 plötsligt blir normen för att komma in på ingenjörsutbildningar då denna ej innehållar allt som MaD gör nu för tiden.

Nu låter det kanske som jag är lite anti höga krav men det är helt fel, har själv läst Matte A-F och anser det vara helt åt helskotta att inte ha kvar Matte E som intagningskrav.

Det var min mentor som jag hörde det ifrån. Han sa dock inget om LTU. Skulle förvåna mig om dem höjde kraven med tanke på hur det går för dem i nuläget. Anledningen till att många skolor vill sätta tillbaka matte E som krav är på grund av att sänkandet till matte D inte gav önskad effekt. Man ville ha in fler men det enda det har gett är att fler läser endast just till matte D.

Visa signatur

alla forumedlemmar skapar glädje.
vissa när de loggar in.
andra när de loggar ut.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haricots
Är F då mer av calculus-matte? Dvs integraler, derivator och annat fanskap?

Nu var det i och för sig många år sedan jag läste den kursen, men på den tiden var skolorna rätt fria att själva bestämma vilka moment som skulle ingå.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av pelleplu
Med tanke på hur mycket man hört om att högskolorna har problem med att de som söker till civilingenjörsutbildningarna inte har tillräckligt med mattekunskaper verkar det ju helt galet att SÄNKA intagningskraven.

Det kan man tycka, men ett annat problem är att antalet sökande sjunker.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Nu var det i och för sig många år sedan jag läste den kursen, men på den tiden var skolorna rätt fria att själva bestämma vilka moment som skulle ingå.

Det kan man tycka, men ett annat problem är att antalet sökande sjunker.

Jo det är sant, men det blir säkert desto fler som hoppar av när dom kuggar alla matte-tentorna för att dom inte kan tillräckligt mycket. Alternativt att högskolorna sänker nivån på kurserna, men det skulle ju innebära att man sänker nivån på civilingenjörsutbildningen och det är det nog ingen som vill.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haricots
Okej.
Är F då mer av calculus-matte? Dvs integraler, derivator och annat fanskap?

Matte F var i min skola för det mesta linjär algebra. Men även en liten snutt kombinatorik ingick (diskret matte).

I princip ingen analys nej.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pelleplu
Jo det är sant, men det blir säkert desto fler som hoppar av när dom kuggar alla matte-tentorna för att dom inte kan tillräckligt mycket.

Givetvis är sannolikheten att någon får det svårt högre ju mindre han har studerat tidigare, men man kan nog inte räkna med att en stackars gymnasiekurs har alltför stor inverkan på hur det kommer gå längre fram. Tempot på högskolan kommer att vara betydligt högre i alla fall, så det är inte säkert att arbetsbelastningen kommer att bli så mycket större än den annars skulle ha varit. Och så länge någon som annars inte hade fått söka klarar sig tjänar skolorna på det (i alla fall om man bortser från kostnader för personal som annars inte hade behövts, negativ inverkan på bättre förberedda studenter och dylikt).

Permalänk
Avstängd

Mattekurser som finns på gymnasiet idag är Matte A-E, Matte diskret och Matte Breddning.

Man sänkte kraven på civilingenjör från Matte E till Matte D för att få in fler sökande, dock så har inte civilingenjörsutbildningen förändrats något (verkar inte helt klarttänkt). Jag rekomenderar att man iaf läser Matte E om man vill söka som civilingenjör.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Givetvis är sannolikheten att någon får det svårt högre ju mindre han har studerat tidigare, men man kan nog inte räkna med att en stackars gymnasiekurs har alltför stor inverkan på hur det kommer gå längre fram. Tempot på högskolan kommer att vara betydligt högre i alla fall, så det är inte säkert att arbetsbelastningen kommer att bli så mycket större än den annars skulle ha varit. Och så länge någon som annars inte hade fått söka klarar sig tjänar skolorna på det (i alla fall om man bortser från kostnader för personal som annars inte hade behövts, negativ inverkan på bättre förberedda studenter och dylikt).

Nu minns jag inte riktigt exakt vad som Matte E innehöll, men var det inte en hel del nya saker jämfört med Matte D? Om så är fallet så är det ju en stor nackdel att när man börjar på universitetet direkt få höra talas om en massa nya saker som man aldrig har sett förut. Som jag minns det var det i början mestadels fortsättning/högre nivå av det man läste under gymnasiet, och inte så mycket nytt.

Men jag håller med dig om att tempot är ju oerhört mycket högre på universitet/högskola än vad den var i gymnasiet, så innehållet i kurs E bör man ju kunna inhämta relativt snabbt. De flesta brukar väl även ha förberedelse/intromatte i början under nolleperioden? Fast dom flesta kanske har för mycket alkohol i blodet för att kunna tillgodogöra sig någonting då

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pelleplu
Nu minns jag inte riktigt exakt vad som Matte E innehöll, men var det inte en hel del nya saker jämfört med Matte D?

Jag vill minnas att komplexa tal var det största syftet med kursen, och visst kan det vara bra att ha sett sådana förut. Jag tror dock som sagt inte att man gick så djupt att det skall vara något större besvär att komma ikapp på ett par veckor senare.

Permalänk
Hedersmedlem

Är nu klar med MaE och vi har läst komplexa tal, lite svårare derivata än vad MaD hade och sen differentialekvationer. Komlexa tal var ju det som var nytt men det var ju inte väldigt svårt om man bara läste lite.

Permalänk
Medlem

Kan du matte, klarar du natur. Men om du är riktigt sämst på matte, ingen chans skulle jag säga.
Du säger att du gjorde alla G uppgifter i högstadiet och klarade det lätt, då klarar du nog natur.

Visa signatur

[Intel Dual Core 6420 @ 2,13GHz || 2048 DDR2 || ATI Radeon x1950Pro || MX518 || Koss SB45]
[iAudio U3 1 gb + Sennheiser CX-300]
daVanii på PSN

Permalänk
Glömsk

Re: Naturvetenskap programmet?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndenAnden
tjenare jag undrar om det är värt och söka till naturvetenskaps programmet om man bara har g i matte? om jag nu kommer gå naturvetenskap så kommer jag satsa 100% att plugga men kommer det vara någ?

Lyssna inte på de negativa personerna i den här tråden, inte ens gymnasiematten är en säker indikator på hur bra man klarar högskolematematiken. Om du är intresserad så kör hårt!

Det viktigaste om du vill studera till ingenjör sen (eller i alla fall ha möjlighet till det) är att du läser upp till Matte E, Fysik B, Kemi A i gymnasiet. Du _bör_ även läsa Kemi B och Biologi B, och du bör även läsa mer språk än bara engelska. Just nu ändras antagningskraven till högskola så det blir lättare att komma in på program för den som läst mer språk.

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk

okey okey det här ska jag komma ihog matte e fysik b kemi a och kemi b och biologi b blir och plugga stenhårt :D. vilka språk kurser har naturvetenskap?

Permalänk
Medlem

Re: Re: Naturvetenskap programmet?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Psionicist
Du _bör_ även läsa Kemi B och Biologi B ...

Varför anser du dessa kurser så viktiga?

Visa signatur