Slippa tv-licensen i ett Comhem hus.

Permalänk
Medlem

Slippa tv-licensen i ett Comhem hus.

Hej allihopa! Jag ska flytta in i ett comhemhus där Comhems grundabonnemang ingår i hyran. (TV1, 2, 4, 6 och nån kanal till.)

Frågan lyder; blir jag automatiskt kopplad till att betala tv-licensen, eller går det på något sätt att slippa den? (Tex genom att inte anmäla tv-innehav)

Tack för alla svar!

Permalänk

Givetvis behöver du inte betala den. Bara för din hyresvärd tvingar på dig massa kanaler behöver du ju inte ha en TV-mottagare. Det är om du äger en TV-mottagare Radiotjänst vill ha dina pengar.

Permalänk
Medlem

"Det är om du äger en TV-mottagare Radiotjänst vill ha dina pengar"

-Ok, är det en digital-tv box som du menar med mottagare eller? (E Noob).
Och i så fall, går det att ha en digital-tv box som inte är registrerad på någons namn. Alltså kan jag ha TV-kanaler utan att betala licensen?

Permalänk
Medlem

Radiotjänst har ingen aning om vad du har hemma hos dig, punk slut.
Har ägt boxar, haft alla möjliga och omöjliga "TV tjänster", köpt TV på avbetalning o.s.v. Har aldrig betalat ett öre till radiotjänst, och varje gång nån av dom ringer där ifrån får dom samma svar;
- Nej jag har ingen TV, nej jag ser inte på TV via nätet eller på nått annat sätt, tack å hej.

Dom började terroriserar mig första gången för över 10år sedan (typ när man fyllt 18 eller nått) och fortfarande bodde hemma hos föräldrarna, som självklart betalade licensen för hushållet. Så dom har som sagt inte en aning om vem du är och vad du äger, och kan lugnt skita i att betal.

Permalänk

är la lika bra o betala o hålla tyst pengarna går väll ändå till staten som i sin tur ger pengar till den offentliga sektorn?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Verkel
"Det är om du äger en TV-mottagare Radiotjänst vill ha dina pengar"

-Ok, är det en digital-tv box som du menar med mottagare eller? (E Noob).
Och i så fall, går det att ha en digital-tv box som inte är registrerad på någons namn. Alltså kan jag ha TV-kanaler utan att betala licensen?

Allt som kan ta emot tv-signaler räknas som tv-mottagare. Alltså en vanlig TV, TV med inbyggd digitalbox, video, DVD-recorder, digitalbox, sattellitbox, bredbands-tv-tjosan, tv-kort i datorn osv.

Permalänk
Avstängd

Radiotjänst har vart efter mig i 3 år nu, börjar tröttna rejält på den ,täker dock inte betala för äran att se SVT och lyssna på P kanalerna , sämmre skit får man leta efter.

Dem tror sig också ha polis befogenheter att komma in i folks hem etc. men jag brukar bara snällt stänga igen dörrn framför näsan på dem.

Permalänk

Re: Slippa tv-licensen i ett Comhem hus.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Verkel
Hej allihopa! Jag ska flytta in i ett comhemhus där Comhems grundabonnemang ingår i hyran. (TV1, 2, 4, 6 och nån kanal till.)

Frågan lyder; blir jag automatiskt kopplad till att betala tv-licensen, eller går det på något sätt att slippa den? (Tex genom att inte anmäla tv-innehav)

Tack för alla svar!

Till att börja med skulle Comhem aldrig ge ut sina register till Radiotjänsten, för det andra skulle det ändå strida mot datalagen/PUL att samköra register (i detta fall att matcha avsaknaden av betalning av tv-licensen mot kunder i Comhems register) utan datainspektionens godkännande (ett godkännande de aldrig skulle ge) och slutligen så är det givetvis inget bevis i sig att du skulle ha en TV för att du har ett abbonemang[1].

[1] Rimligaste förklaringen är nog att du har tecknat upp dig på ett t.ex. 24 månader abb. men inte längre har en TV eller att du pga diverse anledningar skaffade abb. innan en TV som du inte längre har råd eller intresse av att köpa.

Visa signatur

Lee Adama is a bitch!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av donic1989
är la lika bra o betala o hålla tyst pengarna går väll ändå till staten som i sin tur ger pengar till den offentliga sektorn?

Tycker du verkligen dom behöver ha in mer om det nu går dit...inte jag, slösare har jag inget för!

Visa signatur

Antingen ska du hålla dig lugn, eller slå så det känns.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BorN
Tycker du verkligen dom behöver ha in mer om det nu går dit...inte jag, slösare har jag inget för!

Nej, precis. Jäkla pack som slösar vår skattemedel på överklassen. Bara så de har råd med några extra flaskor champange med lämpligt tilltugg.

Svar till trådskaparen. Har du en tv-mottagare betalar du gladeligen din avgift, om inte så låter du bli.

Permalänk
Medlem

Jag, personligen anser att tv-avgiften är ett skämt.

Exempel 1: Om jag har en TV t.ex enbart för att spela xbox360.. Då MÅSTE jag enligt deras regler betala licensen som går till att finansiera SVT b.la.

Exempel 2: OM jag har tv och aldrig nånsin tänker se SVT och bara ser reklamfinansierade kanaler så måste jag fortfarande betala för SVT-skiten som jag aldrig vill se.

Exempel 3: Om jag har en TV som inte används som står i lägenheten måste jag betala en TV-Licens, Eftersom jag "innehar" en tv-mottagare.

Det är ju bara sjukt.

För mig får dom gärna införa reklam på SVT eftersom jag aldrig ser på det.. Att tvinga oss som redan har ont om pengar att slänga ut tusenlappar varje år.. Det är ju inte billigt heller.. 500kr per år hade jag nästan kunnat köpa..

Fritt land my ass?

Visa signatur

Citera för svar
Det är aldrig för sent att ge upp!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MasteraCe
Jag, personligen anser att tv-avgiften är ett skämt.

Exempel 1: Om jag har en TV t.ex enbart för att spela xbox360.. Då MÅSTE jag enligt deras regler betala licensen som går till att finansiera SVT b.la.

Exempel 2: OM jag har tv och aldrig nånsin tänker se SVT och bara ser reklamfinansierade kanaler så måste jag fortfarande betala för SVT-skiten som jag aldrig vill se.

Exempel 3: Om jag har en TV som inte används som står i lägenheten måste jag betala en TV-Licens, Eftersom jag "innehar" en tv-mottagare.

Det är ju bara sjukt.

För mig får dom gärna införa reklam på SVT eftersom jag aldrig ser på det.. Att tvinga oss som redan har ont om pengar att slänga ut tusenlappar varje år.. Det är ju inte billigt heller.. 500kr per år hade jag nästan kunnat köpa..

Fritt land my ass?

Kan inte annat än att hålla med.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Olegh
Nej, precis. Jäkla pack som slösar vår skattemedel på överklassen. Bara så de har råd med några extra flaskor champange med lämpligt tilltugg.

Svar till trådskaparen. Har du en tv-mottagare betalar du gladeligen din avgift, om inte så låter du bli.

Du verkar inte veta vart våra skattepengar försvinner så det är ingen ide att börja debatera med dig!

Visa signatur

Antingen ska du hålla dig lugn, eller slå så det känns.

Permalänk
Medlem

Jag är en betalare men...

Jag har en jobbarkompis som inte betalar TV-avgiften och hennes historia är ganska rolig.

Radiotjänsten ringde och sa det vanliga: -"Har ni en tv i ert hushåll?

Jobbarkompis svarade ärligt: -"Ja?"

Radiotjänsten: -"Jag kan se här att ni inte betlar radio och tv licens."

Jobbarkompis: -"Ja, det stämmer men det ska jag inte behöva."

Radiotjänsten: -"Det är så att alla som innehar en tv eller radio måste betala för sig."

Jobbarkompis: -"Det är inte min tv, det är mammas tv och hon betalar avgiften, jag har ingen egen, ingen radio heller för den delen."

Radiotjänsten: -"Jaha.... *tyst* ... Ja men då tackar jag för samtalet. *klick*"

Hon har aldrig hört av dem sedan dess. Men som jag förstår så ska det inte spela någon roll, har hon en tv i hemmet så sa man betala. Jag gissar dock att Radiotjänsten tror att hon bor hemma fortfarande eller något.

Visa signatur

[Dator]: Asus-N56VM-S4034V ¤ [SSD] Intel-520-Series-240GB ¤ [Youtube - Fys]: ¤ Rygg & Bröst ¤ Mage & Triceps
[Graveringar]: ¤ Angel ¤ Devil + Tribal ¤ Dragon ¤
[Recensioner]: ¤ 3R System R201 ¤ Acousticase ¤ Colorsit ATX8010-A43 ¤ Lian Li PC7 SE ¤ Ultra X-Connect 500W ¤

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av trollhattan
Radiotjänst har vart efter mig i 3 år nu, börjar tröttna rejält på den ,täker dock inte betala för äran att se SVT och lyssna på P kanalerna , sämmre skit får man leta efter.

Dem tror sig också ha polis befogenheter att komma in i folks hem etc. men jag brukar bara snällt stänga igen dörrn framför näsan på dem.

När du köper en tv är butiken skyldig att ange dig med namn och address till rånartjänst i kiruna. Köper du den i (fysisk) butik tas den informationen från garantibeviset du ombeds fylla i. Somliga (kriminella tv-snyltare!) tar här hjälp av förälder eller annan släkting som redan betalar tv-licens för att slippa förföljas av babylons discipler.. har jag hört. Visst är det förslaget av dem?

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aphex
När du köper en tv är butiken skyldig att ange dig med namn och address till rånartjänst i kiruna. Köper du den i (fysisk) butik tas den informationen från garantibeviset du ombeds fylla i. Somliga (kriminella tv-snyltare!) tar här hjälp av förälder eller annan släkting som redan betalar tv-licens för att slippa förföljas av babylons discipler.. har jag hört. Visst är det förslaget av dem?

har oxå hört det. är väll bara som sagt "låna" någon som betalar då haha!

tycker oxå det är 1600 tals fasoner, låt det ingå i skatten eftersom typ 99.999.99% av befolkningen ändå har någon form av tv mottagare. gäller det radio mottagare oxå?

man måste väll skriva på för att betala, dvs att dom skickar någon till dig med papper eller att man genom telefon gör ett "röst-kontrakt"?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Tycker också det är helt sjukt att man tvingas betala för SVT vare sig man vill ha kanalerna eller inte. Här borde det finnas ett fritt val - varför inte koda kanalerna och sälja ett abbonemang som finansierar dom istället? Bör ju inte vara särskilt svårt med det analoga marknätet släckt.

Man har såvitt jag vet ingen skyldighet att ha någon kontakt alls med Radiotjänst - ringer dom har man ingen skyldighet att svara på deras frågor, likadant om dom hälsar på. Skulle man ändå av någon anledning få anmält TV-innehav så är det ju bara att avanmäla, den enda motiveringen som behövs är ju att man inte har någon TV. Du behöver inte bevisa eller förklara något.

Visa signatur

Intel Core i7 920, Gigabyte GA-EX58-UD5, 6x2 GB Corsair XMS3 Twin3X DDR3 1333 MHz, XFX GeForce GTX 280 1 GB, Gigabyte GeForce 8600 GT 512 MB, Corsair TX650 650W
NileCity 105,6 Playlist

Permalänk
Medlem

Har nyligen köpt ny tv, jag har 2 comhem boxar.

De har varit här några gånger, coh de har ringt några gånger. MEn men, jag har fortfarande ingen tv.

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem

Nu räcker det väl med att ha en mobil eller uppkopling till internet för att man ska vara tvungen att betala? Helt sjukt...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rile
Nu räcker det väl med att ha en mobil eller uppkopling till internet för att man ska vara tvungen att betala? Helt sjukt...

Haha ja, snart ringer dom väll folk som sitter på nätet via jobbet "hej ser att du kollar på svts webtv, du måstebetala tv-licens you know..."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av raaaz
Tycker också det är helt sjukt att man tvingas betala för SVT vare sig man vill ha kanalerna eller inte. Här borde det finnas ett fritt val - varför inte koda kanalerna och sälja ett abbonemang som finansierar dom istället? Bör ju inte vara särskilt svårt med det analoga marknätet släckt.

Man har såvitt jag vet ingen skyldighet att ha någon kontakt alls med Radiotjänst - ringer dom har man ingen skyldighet att svara på deras frågor, likadant om dom hälsar på. Skulle man ändå av någon anledning få anmält TV-innehav så är det ju bara att avanmäla, den enda motiveringen som behövs är ju att man inte har någon TV. Du behöver inte bevisa eller förklara något.

Eh jo du är skyldig att anmäla tv-innehav.

Citat:

Lag (1989:41) om finansiering av radio och TV i allmänhetens tjänst

8 § Den som blir innehavare av en TV-mottagare och som är avgiftsskyldig för innehavet, skall senast 15 dagar därefter anmäla innehavet till RIKAB.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av silvr
Eh jo du är skyldig att anmäla tv-innehav.

Ja. Vad jag menade var att man inte behöver stå och svara på Radiotjänsts frågor med att neka med olika motiveringar och förklaringar. Allt man behöver göra är att anmäla tv-innehav om man har en TV. Det står ingenstans att man ska behöva anmäla att man inte har en TV till Radiotjänst och i så fall motivera varför man inte har en TV.

Visa signatur

Intel Core i7 920, Gigabyte GA-EX58-UD5, 6x2 GB Corsair XMS3 Twin3X DDR3 1333 MHz, XFX GeForce GTX 280 1 GB, Gigabyte GeForce 8600 GT 512 MB, Corsair TX650 650W
NileCity 105,6 Playlist

Permalänk
Medlem

Det roligaste är deras brev dom skickar ut...!

"Du har glömt att betala din TV-avgift!"

Jag har inte glömt att betala TV-avgiften era jävla iglar, det är ett aktivt val.

mvh

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av donic1989
är la lika bra o betala o hålla tyst pengarna går väll ändå till staten som i sin tur ger pengar till den offentliga sektorn?

Tyvär är det bara en minimal del som går till faktisk nytta. Resten försvinner i gammla bidrag och kassa upphandlingar.

Men tanken med tv-licesen är väll att det ska gå direkt till SVT/SR. I vilket fall som hellst är det på tok för dyrt för en student/ungdom.

Permalänk
Medlem

haha det är ju inte så att jag tänker betala 2000:-/år när jag flyttar bara för att jag har ett tv-kort i datorn. (Som för övrigt används till spelkonsol).

Visa signatur

Phenom II X6 1055t @ 3,5GHz
Sleeva.se »

Permalänk
Medlem

F*ck that säger jag bara, kommer de och knackar och jag öppnar och de ser att jag har en TV så säger jag att jag köpte den nyligen. 2000kr/år som student verkar helt insane, kollar inte ens på tv.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aphex
När du köper en tv är butiken skyldig att ange dig med namn och address till rånartjänst i kiruna. Köper du den i (fysisk) butik tas den informationen från garantibeviset du ombeds fylla i. Somliga (kriminella tv-snyltare!) tar här hjälp av förälder eller annan släkting som redan betalar tv-licens för att slippa förföljas av babylons discipler.. har jag hört. Visst är det förslaget av dem?

när jag köpte tv-kort förra året så frågade de inte vad jag hette och jag har absolut för mig att det stog att jag hade köpt ett grafikkort när jag tittade på kvittot, ha ha.

pappa betalar dock tv-licensen så det är ju inget problem egentligen.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem

Mig har dom jagat med ljus och lykta.

Även försökt få det till att vi i dörren har medgett tv innehav trots att vi inte gjorde det.
Bad att få ut namnet samt personnummer på kontrollanten så jag kunde dra han inklusive Radiotjänst inför rätta då drog dom tillbaka allt, konstigt

En annan gång köpte jag tv åt morsan och det börja dimpa ner räkningar från dom efter ett tag, var ett rent h-vete att bli av med.

Om jag har tv eller inte framgår självklart inte i denna post

Dom borde absolut lägga avgiften på skatten för att slippa allt sånt här, fett med deg att spara på att lägga ner Radiotjänst, och kapa ett par mellanled.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sampa
Dom borde absolut lägga avgiften på skatten för att slippa allt sånt här, fett med deg att spara på att lägga ner Radiotjänst, och kapa ett par mellanled.

det skulle även bli mer rättvist, hur rättvist är det att ensamstående fattigpensionärer betalar lika mycket som ett yngre välbetalt par?

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av heande
det skulle även bli mer rättvist, hur rättvist är det att ensamstående fattigpensionärer betalar lika mycket som ett yngre välbetalt par?

Ungefär lika rättvist som att de betalar lika mycket för ett boxer-abbonemang.
Förstår inte varför inte SVT kan finansieras som ett abbonemang också när analoga nätet är släckt. Då skulle man ju även få ett fritt val att slippa kanalerna och deras överpris (imo).

Visa signatur

Intel Core i7 920, Gigabyte GA-EX58-UD5, 6x2 GB Corsair XMS3 Twin3X DDR3 1333 MHz, XFX GeForce GTX 280 1 GB, Gigabyte GeForce 8600 GT 512 MB, Corsair TX650 650W
NileCity 105,6 Playlist