Minde fel att använda piratkopierade program som är gamla?

Permalänk
Medlem

Minde fel att använda piratkopierade program som är gamla?

Satt nyss och funderade på om det är mer "ok" att piratkopiera ett gamalt program.

Så som att det vore mer ok att använda Windows 2000 Server än vad det är att använda Windows 2003 Server.

Förstår ni hur jag tänker? Vet ni om det är olika mycket "straff" beroende på hur nytt programmet är?

Hur känner ni?

(hoppas denna typen av duskussion är ok, annars lås tråden)

Visa signatur

Detta är min tjusiga signatur. <<<<<<<

Permalänk
Inaktiv

Jag tycker det är skit samma. Lagen tycker nog likadant. Stämningen kanske kan bli lägre dock ?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

jodå jag förstår precis hur du tänker..

tror dock inte att det spelar nån roll om spelet/programvaran är 1,2,5 eller 15 år gammalt, eller har jag fel ?

Permalänk
Medlem

vissa grejer måste man väl kopiera efter ett tag? Därför har jag fått för mig att det är okej.

Menar... Hur köper man produkter som "Windows 95" eller "Warcraft - Orcs and Humans" nu för tiden?

Permalänk
Medlem

Det är väl ingen skillnad ur lagens synpunkt.

Det är väl dock så att företag ofta inte är intresserade av att driva dyra processer mot folk som piratkopierar produkter som ändå inte längre driver in några större inkomster.

Så det är nog ingen skillnad straffmässigt, men mindre risk för att åka fast.

Visa signatur
Permalänk

Tmi skrev bra!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av fsvo
Menar... Hur köper man produkter som "Windows 95" eller "Warcraft - Orcs and Humans" nu för tiden?

Tradera och blocket, jag tycker dock äldre mjukvaror ofta är dyra.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk

Stöld som stöld, jag skulle bli förbannad om du snodde min gammla cykel, kanske inte lika arg som om du skulle snott min nya cykel men ändo arg.

Visa signatur

Okay, what am I doing?
I'm chasing this guy.
Nope. He's chasing me.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ingemansson
Stöld som stöld, jag skulle bli förbannad om du snodde min gammla cykel, kanske inte lika arg som om du skulle snott min nya cykel men ändo arg.

Sluta tramsa runt, tråden handlar inte om stöld, utan piratkopiering.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem

Har mitt FF7 till PC ståendes här på hyllan. Kan inte spela det, för skivorna har snart ett decennium på nacken och ser mer ut so rivjärn än någonting som en gång i tiden var spegelblankt.

Så nej, jag tänker inte ha dåligt samvete för att jag laddar ner FF7, eftersom nya skivor är omöjliga att få tag på. Samma sak gäller saker som inte går att få tag på längre. Har tillverkarna själva slutat och därmed sagt att de inte längre vill tjäna pengar på sakerna, så tycker jag inte de ska säga nått om folk kopierar dem, eftersom de i brist på tillgång helt säkert inte skulle tjänat nått på det iallafall.

Begagnat-handeln är inget de tjänar pengar på, så om spelet utgått ur ordinarie sortiment så har de ju sagt ifrån sig framtida inkomst från produkten, alltså har piratkopieringen ingen som helst negativ inverkan. När det gäller mjukvara i form av ordentliga program kan ju dock läget vara annorlunda, då tidigare versioner kan komma ivägen för ett köp av nuvarande version.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
Sluta tramsa runt, tråden handlar inte om stöld, utan piratkopiering.

Ja, och vissa anser det vara stöld. Varesig du gör det eller inte är irrelevant. Liknelssen kvarstår.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av EvilNed
Ja, och vissa anser det vara stöld. Varesig du gör det eller inte är irrelevant. Liknelssen kvarstår.

Nej det gör den inte.
Man kan inte få ett äpple till ett päron bara för att man vill det och själv tycker att äpplen smakar päron. Kopiering och stöld är inte samma sak, har aldrig varit och kommer aldrig bli. Det är inte jämförbara på den nivån och liknelsen är därmed felaktig då den baserar sig på något som är fel.

Sen kan man ju tycka att kopiering är stöld, det står en fritt. Men man skall åtminstone vara medveten om skillnaden, och veta att det inte är en tolkningsfråga, även om man inte håller med.

Edit**
Glömde stavningskontrollen i andra byxorna.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Nej det gör den inte.
Man kan inte få ett äpple till ett päron bara för att man vill det och själv tycker att äpplen smakar päron. Kopiering och stöld är inte samma sak, har aldrig varit och kommer aldrig bli. Det är inte jämförbara på den nivån och liknelsen är därmed felaktig då den baserar sig på något som är fel.

Sen kan man ju tycka att kopiering är stöld, det står en fritt. Men man skall åtminstone vara medveten om skillnaden, och veta att det inte är en tolkningsfråga, även om man inte håller med.

Edit**
Glömde stavningskontrollen i andra byxorna.

Då det inte handlar om harmlös copy/paste kopiering så jo, det är faktiskt stöld när du sätter det i situationen: Och situationen är att du inte betalar för något som någon skapat.

Jag är inte mot piratkopiering, men ej heller lika liberal med det som vissa andra då det ofta mest används av snorungar som tror att de ska få allt gratis, lyxvaror eller ej.

Så jo, liknelsen kvarstår.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av EvilNed
Då det inte handlar om harmlös copy/paste kopiering så jo, det är faktiskt stöld när du sätter det i situationen: Och situationen är att du inte betalar för något som någon skapat.

Det är ingen idé att argumentera med folk som tycker sådär; de kommer bara att hävda att ingen har blivit av med något fysiskt ting, vilket de givetvis har rätt i. Man drar dock som sagt nytta av någon annans arbete uttan att kompensera denne, men definitionen av stöld tar nog inte hänsyn till detta.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av EvilNed
Jag är inte mot piratkopiering, men ej heller lika liberal med det som vissa andra då det ofta mest används av snorungar som tror att de ska få allt gratis, lyxvaror eller ej.

Hur menar du nu?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot

Hur menar du nu?

Jag tycker det är extremt lågt när folk aldrig någonsin betalar för filmer, utan bara laddar ner en film så fort de vill se den. VILL man se filmen, så ge artisten lite pröjs, för fan, de jobbar ju inte gratis.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av EvilNed
Jag tycker det är extremt lågt när folk aldrig någonsin betalar för filmer, utan bara laddar ner en film så fort de vill se den. VILL man se filmen, så ge artisten lite pröjs, för fan, de jobbar ju inte gratis.

Man skulle nästan kunna tolka det som att du var mot piratkopiering..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Det är ingen idé att argumentera med folk som tycker sådär; de kommer bara att hävda att ingen har blivit av med något fysiskt ting, vilket de givetvis har rätt i. Man drar dock som sagt nytta av någon annans arbete uttan att kompensera denne, men definitionen av stöld tar nog inte hänsyn till detta.

Hur menar du nu?

Intressant hur du vet bättre vad jag tycker än jag själv... Du kanske kan upplysa mig om det är nått mer jag missat?

Jag vill inte ha saker gratis på utvecklarnas bekostnad. Jag tycker de ska ha skäligt betalt för det arbete dem gör. Jag påpekar bara det faktiska fel det är att säga kopiering = stöld. Jag har inget emot att folk argumenterar emot piratkopiering, jag uppmuntrar det faktiskt. Men då bör de åtminstone inte köra med faktavridning a lá aftonbladet i sin argumentation.

Säger folk att de tycker att bortfallet av inkomst är negativt och att det i sig är lika illa som stöld så visst, gärna för mig. Men att bli av med någonting och att helt enkelt inte få något är ändå inte samma sak, även om man anser att de är lika illa.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av EvilNed
Då det inte handlar om harmlös copy/paste kopiering så jo, det är faktiskt stöld när du sätter det i situationen: Och situationen är att du inte betalar för något som någon skapat.

Jag är inte mot piratkopiering, men ej heller lika liberal med det som vissa andra då det ofta mest används av snorungar som tror att de ska få allt gratis, lyxvaror eller ej.

Så jo, liknelsen kvarstår.

Så om att inte betala för något som någon skapat är det enda kriteriet för stöld så är ju även lån av, delning och samtida bruk av saker stöld... Med andra ord är det förbjudet att glo på film tillsammans, att låna musikskivor av polarna och spela flera stycken på samma installation av ett spel.

Argumentet piratkopiering = stöld fungerar bara inte. Hade det gjort det så hade det inte hetat kopiering, utan stöld. Piratkopiering kan i absolut värsta fall jämställas med en frånvaro av inkomst, vilket inte heller är stöld. Att säga att piratkopiering = stöld är att säga att man blivit bestulen när någon på stan säger "Vill du ha en hundring av mig? Nej det får du inte". Du har inte blivit av med några pengar, men du har inte fått några heller... vilket inte är stöld.

Det är verkligen två olika saker. De är inte jämförbara på den nivån. Bara om man kör argumentet "kopiering = plus minus noll = minus" kan man få kopiering till stöld. Men med samma logik kan man då också få "1+1=2, vilket är nästan 3, alltså är 1+1=3" att stämma, vilket är löjligt.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga

Så om att inte betala för något som någon skapat är det enda kriteriet för stöld så är ju även lån av, delning och samtida bruk av saker stöld... Med andra ord är det förbjudet att glo på film tillsammans, att låna musikskivor av polarna och spela flera stycken på samma installation av ett spel.

Argumentet piratkopiering = stöld fungerar bara inte. Hade det gjort det så hade det inte hetat kopiering, utan stöld. Piratkopiering kan i absolut värsta fall jämställas med en frånvaro av inkomst, vilket inte heller är stöld. Att säga att piratkopiering = stöld är att säga att man blivit bestulen när någon på stan säger "Vill du ha en hundring av mig? Nej det får du inte". Du har inte blivit av med några pengar, men du har inte fått några heller... vilket inte är stöld.

Det är verkligen två olika saker. De är inte jämförbara på den nivån. Bara om man kör argumentet "kopiering = plus minus noll = minus" kan man få kopiering till stöld. Men med samma logik kan man då också få "1+1=2, vilket är nästan 3, alltså är 1+1=3" att stämma, vilket är löjligt.

Du anser att det inte är jämförbara på den nivån, men det är det, tyvär. Eftersom i båda fallen (stöld, kopiering) så får du information, lagrad på datorn i binära koder, som du aldrig annars hade fått. Informationen är du menad att betala för, i DVD format.

Att spela in film från TVn är inte alls samma sak, då TV stationen då betalat för att visa den. Din kompis betalade ju för sin kopia, eller hur? Du rippar ju inte hans kopia, du lånar den för att se igenom den en gång. Det är låna. Jag har inget emot folk som laddar ner en film för att se den en gång, även om tekniskt sett så är det ju stöld, ja. Men folk som bygger upp hela sin DVD samling med filmer de laddat ner är ju rent och skärt folk som jag anser tjuvar.

Dessutom, är matte alltid en svart och vitt fråga, medans detta inte är det. Så, den liknelsen funkar inte du!

Permalänk
Avstängd

Win95 t ex. finns ju ingen support(uppdateringar bla bla) för och då är det väl "okej" med nerladdning..

Fast jag köpte min win95 för 95kr förra veckan, oöppnad

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Intressant hur du vet bättre vad jag tycker än jag själv... Du kanske kan upplysa mig om det är nått mer jag missat?

Ursäkta om du känner dig påhoppad, det var inte min avsikt. Det är dock förvånande många som, efter att ha konstaterat att upphovsmannen inte blir av med något fysiskt (och stöld därför inte har begåtts), tycker sig ha tillstånd att kopiera. Diskussionen brukar i regel avstanna ungefär här.

Intressantare än huruvida fysika objekt hanteras är förmodligen ägandefrågan. Vid normal handel och liknande har de inblandade parterna olika krav som måste uppfyllas för att framgång skall nås. Om någon inte uppfyller motpartens krav, till exempel plockar på sig varor i en affär som vanligt men låter bli att betala, blir folk upprörda. Är man inte beredd att uppfylla motpartens krav har man inte heller rätt att utnyttja hans tjänster.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Så om att inte betala för något som någon skapat är det enda kriteriet för stöld så är ju även lån av, delning och samtida bruk av saker stöld... Med andra ord är det förbjudet att glo på film tillsammans, att låna musikskivor av polarna och spela flera stycken på samma installation av ett spel.

Är det inte så det är i många fall? Nu råkar det i och för sig finnas regler om huruvida man har rätt att spela in tvprogram, visa film i mindre sällskap och liknande men om man skall ställa dessa mot upphovsmannens rätt till ersättning måste man fundera på vilka som är mest logiska.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
Win95 t ex. finns ju ingen support(uppdateringar bla bla) för och då är det väl "okej" med nerladdning..

Fast jag köpte min win95 för 95kr förra veckan, oöppnad

Men det säljs fortfarande begagnat, vilket fri nerladdning skulle minska värdet på den gamla mjukvaran. Dessutom finns det personer som skulle kunna nöja sig med en äldre version av ett program istället för att köpa nytt, kanske inte så mycket win95, men photoshop 5 duger åt många än idag.

Förutom detta tycker jag det av konkurrensskäl bör vara olagligt för ledande företag att skänka äldre mjukvara i syfte att hindra konkurrenter från att etablera sig på marknaden. T.ex om adobe skulle göra photoshop 6 gratis för alla, så skulle konkurrenter få det mycket svårare. Likaså med Ms om de nu skänkte win2000 eller t.o.m. winXp till alla som ville ha.
Det finns lagar kring prisdumpning för monopolistiska företag, men jag vet ej hur det är med programlicenser.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Är det inte så det är i många fall? Nu råkar det i och för sig finnas regler om huruvida man har rätt att spela in tvprogram, visa film i mindre sällskap och liknande men om man skall ställa dessa mot upphovsmannens rätt till ersättning måste man fundera på vilka som är mest logiska.

Nej det är det faktiskt inte. Industrin vill gärna ha det så, och har därför en massa korkade regler om detta i EULA m.m. men det gör det inte olagligt. Det är fullt tillåtet att köpa en film och titta på den med polarna en kväll, men om industrin fick bestämma skulle ju givetvis alla som ser den ha behövt köpa den först, vilket bara är rent nonsens i mitt tycke.

Men om man ska hävda rakt av att användande utan att skaparen får betalt är samma sak som stöld så är ju givetvis en filmkväll med polarna samma sak som ett rent rån, och att spela musik på sin egen fest ska vi ju inte tala om.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av bud_bundy
Men det säljs fortfarande begagnat, vilket fri nerladdning skulle minska värdet på den gamla mjukvaran. Dessutom finns det personer som skulle kunna nöja sig med en äldre version av ett program istället för att köpa nytt, kanske inte så mycket win95, men photoshop 5 duger åt många än idag.

Förutom detta tycker jag det av konkurrensskäl bör vara olagligt för ledande företag att skänka äldre mjukvara i syfte att hindra konkurrenter från att etablera sig på marknaden. T.ex om adobe skulle göra photoshop 6 gratis för alla, så skulle konkurrenter få det mycket svårare. Likaså med Ms om de nu skänkte win2000 eller t.o.m. winXp till alla som ville ha.
Det finns lagar kring prisdumpning för monopolistiska företag, men jag vet ej hur det är med programlicenser.

Tillverkarna tjänar ingenting på att det säljs begagnat. Pengarna där går från privatperson till privatperson, så i värsta fall så skulle då piratkopieringen enbart skada enskilda individer, vilket jag tvivlar starkt på att industrin bryr sig ens det minsta lilla om.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Tillverkarna tjänar ingenting på att det säljs begagnat. Pengarna där går från privatperson till privatperson, så i värsta fall så skulle då piratkopieringen enbart skada enskilda individer, vilket jag tvivlar starkt på att industrin bryr sig ens det minsta lilla om.

En piratkopia på någonting som utgått leder inte till någon som helst förlust, i någon form, för skaparen. I absolut värsta fall kan det leda till att någonting får sitt begagnade paket sålt på blocket, men det är också bara i absolut värsta fall, och ingenting industrin lider av.

Andrahandsvärdet påverkar direkt den totala kostnaden för konsumenten, vilket höjer marknadsvärdet på nästa alla nya dyrare icke förbrukningsprodukter, ju dyrare produkten är ju mer intressant är såklart andrahandsvärdet.
Detta är ingen skillnad på om det är en bil eller mjukvara som säljs, den totala kostnaden har en stor påverkan på valet av vilken produkt som kunden köper.
Nu köper de flesta konsumenter billig mjukvara (spel ca 500kr), vilket tappar sitt värde fort, och att det efter några år snarare blir ett samlarvärde på att ha ett original. (iaf pc spel)
*edit*
Ett fel många gör är att se mjukvara småinvesteringar, men det finns dyra som photoshop, maya och själv har jag lagligt tillgång till dyrare simuleringsprogram per användare än vad en vanlig ny volvo kostar.(robcad) Där man ser direkt att det har betydelse vid nyköp om man får 150 000kr eller bara 100 000kr begagnad för mjukvaran om något år. Nu är väl photoshop mer aktuellt, men samma sak gäller såklart där.
*edit2*
Dock som jag skrev innan så kan ett lågt andrahandsvärde vara bra på att hindra konkurrenter etablera sig på marknaden. Så hur viktig andrahandsvärdet är för företaget beror på den aktuella marknaden. För kunden däremot, så är både konkurrens och högt andrahandsvärde bra vid nyköp, beg så är ju det såklart bra att det är billigt.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Nej det är det faktiskt inte. Industrin vill gärna ha det så, och har därför en massa korkade regler om detta i EULA m.m. men det gör det inte olagligt. Det är fullt tillåtet att köpa en film och titta på den med polarna en kväll, men om industrin fick bestämma skulle ju givetvis alla som ser den ha behövt köpa den först, vilket bara är rent nonsens i mitt tycke.

Men om man ska hävda rakt av att användande utan att skaparen får betalt är samma sak som stöld så är ju givetvis en filmkväll med polarna samma sak som ett rent rån, och att spela musik på sin egen fest ska vi ju inte tala om.

Även tillverkarna har förmodligen intresse av att du kan spela musik på din fest, och vad jag vet säger de inte något om detta. Du får dock inte till exempel spela din köpta skiva offentligt utan att betala ersättning till stim.

Permalänk
Inaktiv

Belga menar du att det ska vara fysiska resurser för att kallas stöld? Om man haxar något då? Och snor pengar på det viset, inte stöld?

Stöld i mina ögon är att tillskansa sig en resurs utan tillåtelse från resursens ägare.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av W|ckerMan
Belga menar du att det ska vara fysiska resurser för att kallas stöld? Om man haxar något då? Och snor pengar på det viset, inte stöld?

Så blir personen av med pengar.
Stöld är brott som går under 8 kap. 1 § brottsbalken.
Så det är inte stöld att ta svamp/bär från andras marker, likaså ta någon annans fru, detsamma gäller såklart upphovsrättbrott.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Inaktiv

1) om handlingen (l. verksamheten) att stjäla (se d. o. 1 ), stjälande; i sht konkretare, om enskilt fall av stjälande; särsk. ( jur. ) om uppsåtligt, olovligt tillgrepp av annans lösegendom vari gärningsmannen gör en vinning o. den bestulne tillfogas skada;

Enligt SAOB

Lösegendom gäller dessutom rättigheter med. Och den bestulne tillfogas skada i form av förlorad ekonomisk ersättning.

Är vi inte jävligt off topic dock ?

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av W|ckerMan
1) om handlingen (l. verksamheten) att stjäla (se d. o. 1 ), stjälande; i sht konkretare, om enskilt fall av stjälande; särsk. ( jur. ) om uppsåtligt, olovligt tillgrepp av annans lösegendom vari gärningsmannen gör en vinning o. den bestulne tillfogas skada;

Enligt SAOB

Lösegendom gäller dessutom rättigheter med. Och den bestulne tillfogas skada i form av förlorad ekonomisk ersättning.

Är vi inte jävligt off topic dock ?

Förlorad ekonomisk ersättning är inte skada. Om det vore fallet så stjäl ju Volvo från Saab varje gång någon köper en bil från volvo istället för från saab.

Kort sagt så är det brott mot upphovsmannens rättigheter, dvs upphovsrättsintrång, men inte stöld.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lyml
Om det vore fallet så stjäl ju Volvo från Saab varje gång någon köper en bil från volvo istället för från saab.

Det här är dock inte olovligt tillgrepp, så resonemanget faller redan där. På samma sett har man rätt (om än begränsad) att spela musik även när andra är närvarande och liknande. Genom allemansrätten har man också tillåtelse att plocka svamp i andras skogar, som någon var inne på, så inte heller där händer något konstigt.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Nej det är det faktiskt inte. Industrin vill gärna ha det så, och har därför en massa korkade regler om detta i EULA m.m. men det gör det inte olagligt. Det är fullt tillåtet att köpa en film och titta på den med polarna en kväll, men om industrin fick bestämma skulle ju givetvis alla som ser den ha behövt köpa den först, vilket bara är rent nonsens i mitt tycke.

Men om man ska hävda rakt av att användande utan att skaparen får betalt är samma sak som stöld så är ju givetvis en filmkväll med polarna samma sak som ett rent rån, och att spela musik på sin egen fest ska vi ju inte tala om.Tillverkarna tjänar ingenting på att det säljs begagnat. Pengarna där går från privatperson till privatperson, så i värsta fall så skulle då piratkopieringen enbart skada enskilda individer, vilket jag tvivlar starkt på att industrin bryr sig ens det minsta lilla om.

Fast o andra sidan så förstår industrin att det inte skulle gå att alla dina polar skulle behöva betala för att se film under din filmkväll, så därför nöjer de sig med att du betalar för den - de har alltså gjort en vinst.

(Ny liknelse!) säg så här, jag lyckas kopiera Coca Colas super duper hemliga recept och börjar mass producera cola hemma i mitt hem för att sedan ge det till alla som är törstiga... Handlar de då inte om stöld när jag kopierade Coca Colas recept?

Visa signatur

Okay, what am I doing?
I'm chasing this guy.
Nope. He's chasing me.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av W|ckerMan
Belga menar du att det ska vara fysiska resurser för att kallas stöld? Om man haxar något då? Och snor pengar på det viset, inte stöld?

Stöld i mina ögon är att tillskansa sig en resurs utan tillåtelse från resursens ägare.

Stöld är enkelt.
Någon har 2 äpplen, du tar av dem, och denne någon har bara 1 äpple kvar. Det är stöld. Någonting har gått förlorat, blivit taget från den ursprungliga ägaren som denne nu inte längre har kvar.

På detta sätt är ju egentligen kunskap omöjligt att stjäla, då man inte kan sno någonting ur huvudet på någon annan. Då får man istället ta hela delen med otillåten användning av kunskap som tillhör någon annan, men det är någonting annorlunda än stöld.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ingemansson
Fast o andra sidan så förstår industrin att det inte skulle gå att alla dina polar skulle behöva betala för att se film under din filmkväll, så därför nöjer de sig med att du betalar för den - de har alltså gjort en vinst.

(Ny liknelse!) säg så här, jag lyckas kopiera Coca Colas super duper hemliga recept och börjar mass producera cola hemma i mitt hem för att sedan ge det till alla som är törstiga... Handlar de då inte om stöld när jag kopierade Coca Colas recept?

Jag tvivlar på att de "förstår" någonting... de sitter nog och svär bäst de vill om att inte precis alla som som ser, hör eller upplever deras verk behöver betala. Sen att de inte lyckas besegra sunt förnuft till den grad att de faktiskt lyckas och därmed inte har något annat val är en annan sak.

Men nej, fortfarande inte stöld. Du har fortfarande inte tagit receptet ifrån Coca cola. Och då menar jag inte fysiskt, utan de har fortfarande kunskapen och därmed medlen för att fortsätta sin tillverkning kvar. Du har kopierat någonting, inte stulit. Sen kan man ju börja snacka om rättigheter, patentintrång, att du sluppit betala för riktig cola och liknande vilket i sig kan vara allvarliga saker, men grunden till detta är fortfarande inte en stöld. Cola har kvar kunskapen, orginal-receptet och all cola de gjort, de har alltså inte blivit av med någonting. Alltså, ingen stöld.

De har ju sen inte fått in de pengar de annars skulle, men eftersom dessa pengar omöjligt kan garanteras (ingen, absolut ingen kan med säkerhet veta att du annars skulle köpt den cola du själv gjort). Detta kan man ju sen säga vara rätt allvarligt, men det är ändå ingen stöld, det är en frånvaro av inkomst.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.