Klarar Asus Commando PC8500? Visar PC6400

Permalänk

Klarar Asus Commando PC8500? Visar PC6400

Hej i värmen!

Jag har stött på bekymmer vid byte av mina minnen. Jag bytte ut mina 2Gb Corsair Dominator TWIN2X6400C4D emot 4Gb OCZ Reaper HPC

Länk: https://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=4GBKDDR2...

Problemet jag har är att mitt bios (1605) i Asus Commando visar dessa PC8500 som PC6400, samt att det visas som 3Gb och inte 4Gb, vilket det borde vara.

Cpu-z visar allt rätt förutom att "Max bandwidth" är PC2-6400 (400 MHz).

"System" i Windows Vista (64-bits) visar 4Gb, men all annanstans visar det som sagt 3gb.

Vad beror felet på? Jag vet dom som kör PC9600-minnen på Asus Commando.

MVH

Visa signatur

ASUS Maximus III Extreme | i7 930 @ 4.2ghz | A-Data 6GB XPG PlusSeries V2 | EVGA GTX 480 SC SLI | Intel X25-M G2 160Gb SSD | 2st WD Caviar Black 640Gb | Corsair AX1200W | Silverstone Fortress II

Permalänk
Medlem

Standarden för DDR2 är max 800 MHz (PC-6400). Således kan den inte visa mer. Däremot är är minnena garanterade att klara angiven max-gräns vid överklockning. Alltså 1066 MHz.

För att utnyttja hela minneskapaciteten måste du aktivera Memory Remapping i BIOS.

Läs denna utmärkta tråd av "Skillz" om minnen: http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=7...

Visa signatur

Jag gillar inte fakta, de stör min argumentation.

Permalänk
Medlem

Hej!

Asus Commando stödjer PC6400/800MHz minnen, men sen kan man alltid klocka upp de.

Det med att du endast ser 3GB och inte 4GB är just för att du kör 32-bits OS. Hade du installerat 64-bits OS så hade det stått 4GB. Med 32-bits brukar det visa mellan 3-3.5GH RAM. Jag kör också med 4GB men endast 3.5GB visas för mig, dock kör jag med Linux. Har hört att i Windows visas endast mellan 3-3.16GB eller så.

Läs Skillz tråd som sagt, mycket bra skrivet. Vi brukar prata ofta tillsammans om hårdvara.

Lycka till!

/Mvh x_link.

Visa signatur

Intel C2D E8400 @ 4.7GHz (Nuvarande Max) | Thermalright Ultra 120 Extreme + Noctua 120mm | Gigabyte GA-P35-DS4 rev 2.0 | Antec P182 G-M-B | GeForce 7600GT 256MB GDDR3 + Thermaltake Schooner | Corsair HX620 Watt | Samsung SpinPoint 250GB SATA2 16MB [Systemdisk] + 3x Samsung SpinPoint 500GB SATA2 16MB [Storage] | Crucial BallistiX 2x2GB DDR2 PC6400 4-4-4-8 Tracer Red | 22" Samsung SyncMaster 226BW | Logitech Z-2300 | Linux.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av x_link
Hej!

Asus Commando stödjer PC6400/800MHz minnen, men sen kan man alltid klocka upp de.

Det med att du endast ser 3GB och inte 4GB är just för att du kör 32-bits OS. Hade du installerat 64-bits OS så hade det stått 4GB. Med 32-bits brukar det visa mellan 3-3.5GH RAM. Jag kör också med 4GB men endast 3.5GB visas för mig, dock kör jag med Linux. Har hört att i Windows visas endast mellan 3-3.16GB eller så.

Läs Skillz tråd som sagt, mycket bra skrivet. Vi brukar prata ofta tillsammans om hårdvara.

Lycka till!

/Mvh x_link.

Nu står det ju faktiskt att han kör 64-bit Vista. Alltså borde det handla om Memory Remapping. Annars är det ju en ungefär upprepning av vad jag skrivit i mitt inlägg.

Visa signatur

Jag gillar inte fakta, de stör min argumentation.

Permalänk

Jag testade att aktivera Memory Remapping, och efter omstart så visade det 4gb överallt.

Tack så mycket för hjälpen! Jag uppskattar det verkligen. Men nu är det så att minnet verkar köra i 400MHz (PC6400).

Är detta en del utan standarden till DDR2 som du nämnde? Måste jag ställa in rätt till 533Mhz (PC8500) manuellt?

Sedan ska dessa minnena behöva 2.2V. Det låter mycket tycker jag, men jag vill vara säker först på att det stämmer innnan jag börjar ställa in dessa värderna.

MVH

Visa signatur

ASUS Maximus III Extreme | i7 930 @ 4.2ghz | A-Data 6GB XPG PlusSeries V2 | EVGA GTX 480 SC SLI | Intel X25-M G2 160Gb SSD | 2st WD Caviar Black 640Gb | Corsair AX1200W | Silverstone Fortress II

Permalänk
Medlem

För att du ska kunna utnyttja den högre hastigheten på minnena så måste du överklocka (höja busfrekvensen) Det innebär att du kan gå högre i busfrekvens i förhållande 1:1 mot minnena i BIOS med dina minnen som har gräns på 1066 MHz. Mej veterligen går det inte att enbart höja minnesfrekvensen utan man måste upp med busfrekvensen för att få ut kapaciteten ur minnena.

Ska försöka att vara pedagogisk: 400 MHz (standard) busfrekvens i förhållande 1:1 ger i autoläge 800 MHz minnesfrekvens. 500 MHz (överklockad) busfrekvens ger 1000 MHz i minnesfrekvens vid läge auto. Jag vill inte göra dej besviken, men det innebär rent konkret att om du inte överklockar så hade du faktiskt klarat dej med 800 MHz-minnen eftersom 1066 MHz-minnen egentligen enbart är till för öveklockning.

Hoppas nu jag räknade rätt annars får någon rätta mej.

Minnenas högsta frekvens (i detta fall 1066 MHz) kräver att du matar dom med 2,2 volt. Dom ska tåla det enligt spec. Kör du dom i 800 MHz behövs förmodligen inte mer än standardspänningen.

Visa signatur

Jag gillar inte fakta, de stör min argumentation.