Extrema moderkort till Intel Nehalem

Permalänk
Melding Plague

Extrema moderkort till Intel Nehalem

Även om lanseringen av processorer byggda kring arkitekturen Nehalem fortfarande ligger några månader fram i tiden har moderkortstillverkarna för fullt börjat utveckla sina produkter. På Computex finns bland annat modeller från Intel, Gigabyte, MSI, Abit och Asus att beskåda varav alla är byggda kring Intels X58-Tylersburg-krets.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

NR 1 Second Time
Hehe, riktiga värstingar detta, vågar inte ens gissa prislappen. Om dom ens kommer i produktion....verkar mest som prototyper/demo-ex än så länge.

Visa signatur

AMD; [Suck]
Living for :arrow: Quad Core :up:

Permalänk

Nice det verkar inte behövas så mycket kylning till dessa.

Visa signatur

Q6600 @ 3 Ghz + Xigmatek Hdt s1283 - Asus P5Q Deluxe - 4850 - 200Mhz 4gb ddr2 800mhz - P182 -

Permalänk
Medlem

Verkar som att Nehalem är ett stort hopp i teknologin, jag menar det är knappt nån kylning på de där och ändå är de riktigt maffiga ... *längtar*

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 16GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ravix_04
NR 1 Second Time

Är det här du eller? http://www.youtube.com/watch?v=ciG-Xs7mBwU
Kollade igenom dina tidigare inlägg och du verkar söka dig till att få första inlägget för nån anledning.

Jag undrar hur dessa moderkort kommer klocka. Bör väll gå ganska mycket.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av apamedvapen
Är det här du eller? http://www.youtube.com/watch?v=ciG-Xs7mBwU
Kollade igenom dina tidigare inlägg och du verkar söka dig till att få första inlägget för nån anledning.

Haha.

"Det mest intresseväckande här är den extrema strömförsörjningen som enligt uppgift skall bestå av tolv faser" - Betyder detta att dagens nätaggregat inte kommer att fungera med de nya moderkorten? Har dagens nätaggregat en sladd för tolv fasig strömförsörjning?

Permalänk
Medlem

Dålig stil av skribenten att ta bort nyheten och sedan lägga upp en redigerad.. Jag vet att jag var först!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av jagge_
Haha. "Det mest intresseväckande här är den extrema strömförsörjningen som enligt uppgift skall bestå av tolv faser" - Betyder detta att dagens nätaggregat inte kommer att fungera med de nya moderkorten? Har dagens nätaggregat en sladd för tolv fasig strömförsörjning?

Tror det fixas med en vanlig molex som görs om till extra ledningar till ATX:en. Inget att oroa sig för tror jag.

Visa signatur

MacBook Pro 15" i5 520M 8GB GT330M 750GB

Permalänk
Medlem

dom säger ju att nya maximusforumla p45 ska ha 12 faser

Visa signatur

Sker på egen risk!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JameCa
dom säger ju att nya maximusforumla p45 ska ha 12 faser

Ska inte P5Q Deluxe ha 16?

Visa signatur

Q6600 @ 3 Ghz + Xigmatek Hdt s1283 - Asus P5Q Deluxe - 4850 - 200Mhz 4gb ddr2 800mhz - P182 -

Permalänk
Inaktiv

Vad förutom gissningvis priserna, är extremt här?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av joeghurt
Tror det fixas med en vanlig molex som görs om till extra ledningar till ATX:en. Inget att oroa sig för tror jag.

Det görs på moderkortet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av joeghurt
Tror det fixas med en vanlig molex som görs om till extra ledningar till ATX:en. Inget att oroa sig för tror jag.

Man får ju hoppas det. Annars va det kanske lite onödigt att jag nyss köpte ett nytt nätagregat

Permalänk

ABIT's, den enda med 6 minnesplatser?

Visa signatur

3570K | Asus P8Z77-V Pro | Corsair 16GB | Asus 7970T DCII | Fractal Design R3 | Phanteks PH-TC14P | Svintyst

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skooglund
ABIT's, den enda med 6 minnesplatser?

Nej, man ser inte hela korten på bilderna.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skooglund
ABIT's, den enda med 6 minnesplatser?

Gigabyte ser ut att ha 6 platser också

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kryll
Gigabyte ser ut att ha 6 platser också

Citat:

Ursprungligen inskrivet av TubularBoy
Nej, man ser inte hela korten på bilderna.

Det är sant! Nu såg jag att det var 6 st på Gigabyte's kort också.

Visa signatur

3570K | Asus P8Z77-V Pro | Corsair 16GB | Asus 7970T DCII | Fractal Design R3 | Phanteks PH-TC14P | Svintyst

Permalänk
Medlem

Lite lustigt att 12-fas spänningsmatning skulle vara något nytt och extremt, vad jag vet så har det väl funnits sen 965-DQ6 om inte tidigare, och nu har ju Asus tagit fram ett kort med 16, tror inte antalet spelar någon jätteroll utom i just extremfall, märker i alla fall ingen skilldnad i stabilitet på 6 eller 12..

Visa signatur

Spel/Multimediaburk: Antec P182b | Gigabyte EX58-UD5 | Core i7 920 | 3x1GB Kingston HyperX 1600mhz | Asus 9600GT Silent | 3x500gb Spinpoint | Corsair VX450 | XP Pro x86 | iPhone 3GS 16gb

Permalänk
Avstängd

vad e de för super spec me dom, förklara för mig

Visa signatur

Cherry MX Brown:Compaq MX 11800, Cherry MX Blue: Razer Blackwidow, Cherry MY: Schneider g81, Black ALPS : Delll AT102W Black, Buckling Spring: IBM Model M, IBM Model N2, Rubber Dome: Keytronic ErgoForce....Senast aktiv Idag

Permalänk
Medlem

mmmm, ser trevliga ut.

Hoppas att Abit går tillbaka till början med sin MAX serie, bort med alla gamla portar som PS/2, LPT, FDD etc

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av apamedvapen
Är det här du eller? http://www.youtube.com/watch?v=ciG-Xs7mBwU
Kollade igenom dina tidigare inlägg och du verkar söka dig till att få första inlägget för nån anledning.

Jag undrar hur dessa moderkort kommer klocka. Bör väll gå ganska mycket.

Är väl alltid kul att vara först

Visa signatur

AMD; [Suck]
Living for :arrow: Quad Core :up:

Permalänk
Medlem

Är ruggigt intresserad av vad Intel kommer ha för argument att uppgradera från tidigare Core 2 till Nehalem?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ravix_04
Är väl alltid kul att vara först

Såvida man inte jagar varningar så bör man fira i tysthet.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Tror det här kommer bli en väldigt mogen plattform eftersom moderkorten verkar nästan klara trots att lanseringen ligger ~4 månader bort. Jag tror inte jag kommer hoppa på denna generation av intels CPU. Kör på 45nm sen inväntar jag att se vad AMD kommer med efter deras 45 nm.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BiffenL
Är ruggigt intresserad av vad Intel kommer ha för argument att uppgradera från tidigare Core 2 till Nehalem?

Prestanda kanske? Och det är ju alltid ett argument tycker jag. Sen är det väl upp dig om det är värt det. Nehalem blir nog inte billig direkt.

De små kylflänsarna verkar tyda på att chipset och moderkort är rätt svala. Ser bra ut.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W