Intel Atom i prestandatest

Permalänk
Melding Plague

Intel Atom i prestandatest

Den mycket energisnåla processor-serien Atom från Intel kommer inom kort att bli tillgänglig på marknaden. Redan innan produkter med denna processor börjat säljas har prestandasiffror dykt upp, och resultaten skiljer sig något från vad många har förväntat sig.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Gör inget dem är slöa, tycker det ganska ballt endå att en sån liten processor och lågeffektbrukning endå fungerar att starta.. Sen om några månader kommer det komma en massa uppdateringar och snart så är atom klara vinnaren över quaden

Permalänk
Medlem

"...i många ger Atom bara halva prestandan jämfört med samma processor som tidigare. Exempelvis tar det hela 93 sekunder för Atom att räkna ut pi med en miljon decimaler, medan en Celeron 220 utför samma uppgift på strax över 60 sekunder."

93 / 2 = 60?

"effektförbrukning på 4 Watt jämfört med Celeron 220 1,2 GHz som har hela fem gånger mer, 19 Watt. "

hela? visst petigt, men onödigt att krydda till meningarna så att de inte längre är korrekta...

Visa signatur

www.infocom.lth.se - Bli civilingenjör inom IT

Permalänk
Medlem

Hela grejen med Atom var ju just att:
1) den ska vara strömsnål
2) den ska vara billig.

Då måste man skära ned nån annanstans och då blir det naturligtvis prestandan. Däremot undrar jag om prestanda/TDP-förhållandet är speciellt bra på Atom. En Celeron M ULV 353 på 900 MHz presterar tydligen bättre än Atom på 1.6 GHz och då har den ändå bara 5W TDP.

Får hoppas Atom är förbaskat billig. ^^

Visa signatur

Genius may have its limitations, but stupidity is not thus handicapped.

Permalänk
Avstängd

"Redan innan produkter med denna processor börjat säljas har prestandasiffror dykt upp, och resultaten skiljer sig något från vad många har förväntat sig."

Va? Har redaktionen eller någon annan förväntat sig att den skulle prestera bättre? Var ju väntat att den skulle ligga långt efter. Krävs ju inget geni för att räkna ut det. Typsik sån mening swec slänger in bara för att det ser bra ut.

Dessutom, när Atom och Celeron 220 jämförs i praktiken med chipset och allt skiljer det endast 5W.

Permalänk
Medlem

Jaa, vill du ha en spelrigg så får du nog bortse från denna. Meningen med processorn är som sagt att den ska vara billig och strömsnål och med dessa två egenskaper tycker jag man borde ha tålamod som man hade med vilken annan rigg från Pentium 2 serien som helst. Det mest krävande är väl att man ska öppna applikationer på datorn och om nu en Celeron tar 2 sek att öppna "Den här datorn" så väntar jag gärna 4 sek med pengar i plånboken och ljudnivån i behaglig form.

Permalänk
Medlem

Det är ju tufft att Atom drar så lite, men tyvärr så spelar det inte speciellt stor roll när moderkorten drar så mycket som de gör.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av THE.KGB
Jaa, vill du ha en spelrigg så får du nog bortse från denna. Meningen med processorn är som sagt att den ska vara billig och strömsnål och med dessa två egenskaper tycker jag man borde ha tålamod som man hade med vilken annan rigg från Pentium 2 serien som helst. Det mest krävande är väl att man ska öppna applikationer på datorn och om nu en Celeron tar 2 sek att öppna "Den här datorn" så väntar jag gärna 4 sek med pengar i plånboken och ljudnivån i behaglig form.

4 sek. Låter som en evighet tycker jag, men det är ju jag det.

Men nog var det väntat att atom skulle var rätt kass i prestanda. Det är väl lite av kompromissen man får göra för att den ska dra lite.

Men egentligen kan man ju faktiskt komma väldigt lågt i strömförbrukning om man tar en vanlig processor och underklockar och undervoltar den. Tänk min 90nm (E6) Athlon64-kärna. Den drar 25-30W som mest i original (2GHz, 1,4V) har jag för mig. Om man klockar ner den till säg 800MHz och 1V så kommer den dra ungefär 5-6W. Det är inte illa det heller och då kanske den har bättre prestanda också. Och sen ett svalt 780G-mobo till det.

Sen finns ju Isaiah...

edit: som ghb sa alltså...

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem

Precis, Isaiah finns också och är så vitt jag vet en smula snabbare än Atom på en hel del punkter, men drar samtidigt mer ström. Sen vet jag inte om det kommer hända saker i framtiden när Via har optimerat "drivrutinen" för sin Nano som den heter, kanske finns det mer prestanda att hämta iom att det är en helt ny arkitektur.

Hur som haver är jag inte heller överaskad över att atom presterar "dåligt". Vad intel behöver nu är ett passande chipset som inte drar så förbannat med ström. Som det ser ut nu så är det som att köra mopedbil med ett hästsläp, inte helt optimalt.

Visa signatur

Lenovo Thinkpad T14 gen 2 - i7 1165G7 - 32Gb ram - 512Gb OPAL2 ssd - 300 nit 1080p

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m3tr0
4 sek. Låter som en evighet tycker jag, men det är ju jag det.

Men nog var det väntat att atom skulle var rätt kass i prestanda. Det är väl lite av kompromissen man får göra för att den ska dra lite.

Men egentligen kan man ju faktiskt komma väldigt lågt i strömförbrukning om man tar en vanlig processor och underklockar och undervoltar den. Tänk min 90nm (E6) Athlon64-kärna. Den drar 25-30W som mest i original (2GHz, 1,4V) har jag för mig. Om man klockar ner den till säg 800MHz och 1V så kommer den dra ungefär 5-6W. Det är inte illa det heller och då kanske den har bättre prestanda också. Och sen ett svalt 780G-mobo till det.

Sen finns ju Isaiah...

Skillnaden är väl just att Atom har en TDP på 4W inte att den faktiskt drar 4W.

Visa signatur

Om man tänker en tanke, så är den tanken inte den tanke man tror att man tänker. Utan det är den tanke som får en att tro att man tror den tanke man tror att man tänker.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Prizephitah
Skillnaden är väl just att Atom har en TDP på 4W inte att den faktiskt drar 4W.

Processorn är så slö att den kommer gå på max hela tiden ändå..

Permalänk
Medlem

Föga förvånande siffror!
Är i linje med vad man såg på tidigare siffror från intel om man justerar för att intel då använde program som ATOM presterar bra i och man samtidigt lade mer tyngd på prestandan utan HT eftersom det bara ger ökad prestanda i väldigt få program.

Permalänk
Medlem

Vore kul att se en jämförelse med Nano för ett helt system, och hur TDP:erna relaterar till vardagligt bruk, Nano har ju visserligen högre TDP, men i verklig användning kommer den förmodligen komma långt ifrån det då den bla ska ha en idle förbrukning på 0,1W osv, så en systemjämförelse vore bra där!

Visa signatur

USA har aldrig varit på månen, Sverige hade aldrig vm 1958 och 9/11 har aldrig inträffat och därmed basta.
P4 2,6C@<3,0Ghz + CNPS7000A-CU|AI7|1,5Gb BH5 & BH6|Antec Sonata|R9800np(BBA) + VF700-CU@425/258|HP LP2465|Logitech MX500, Seasonic S12 500W

Permalänk
Medlem

Så länge den klarar word och firefox å sånt så. Man köper inte en ultramobile laptop för att spela eller göra CAD ritningar med.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Hedersmedlem

UMPC ftw

Visa signatur

Samlingstråd om SSD/HDD | PC:amd ryzen 9 5900x, 64gb, nvme SSDs | Silverstone ft03 svart | Seasonic x460FL Server:Intel, 8GB, 20+TB,Ubuntu | Kamera:Canon 5d mk4 oj vad gammal länk MySpace

Permalänk
Hedersmedlem

Uppgifterna gör mig aningen tveksam. VIA alternativet kanske ändock blir mer intressant. Det känns liksom det finns en nedre gräns för hur intressant TDP värdet i förhållande till prestanda, men det har ju även andra här påpekat.

Permalänk

Enligt Anandtech kändes nya Asus Atom Eee snabbare än den gamla celeron varianten när det gällde surf, word och den tänka skiten.

Många som hakat upp sig på moderkortet som drar mycket ström, intel släpper snart det nya som utvecklats enkomt för Atom. Det lär bli grymmt.

Själv tror jag inte det är en slump att Atom sålt slut för resten av 2008. Företag brukar ju sällan kasta sig över det sämsta.

Visa signatur

dualsata2| A64 3500+ 2,7 ghz | Cruical ballistix 2 gig DDR 4000 | jag hatar Nvidia 8800GTS 100% buggar (nu 5% och gudomligt 660/1044)|Windows XP Pro | Proff deluxe - kungen av vattenkylning| 480 W Hiper typeR nätagg

Permalänk
Avstängd

Atom använder sig bättre av watten än celeron gör med andra ord

Själv sitter man ju på en prolle som vill ha 125watt:)

Permalänk
Medlem

billig iaf

Permalänk
Avstängd

Hela Atoms syfte försvinner ganska snabbt när man parar ihop den med en G945.

Slöseri, skulle jag vilja påstå.

Visa signatur

Space, the final frontier

It's not what you've got, it's how you use it, som gamle Ray Stevens sa.

Permalänk
Medlem

Om den säljs med Linux förinstallerat så blir den billigare och kanske också användbar?

Visa signatur

/Bear Spirit

Permalänk

Intel Atom är som Zlatan: Alla slickar deras röv men trots det presterar de aldrig som förväntat.

Permalänk
Medlem

Som någon annan sa, en jämförelse med Isiaha eller hur det stavas vore intressant.