Socialbidrag - svårt att få?

Permalänk

Socialbidrag - svårt att få?

Jag har varit sjukskriven ett halvår och min sjukskrivning har nu gått ut. Jag har inget arbete (pga arbetet jag blev sjukskriven) och ingen a-kassa. Kommer därför att söka socialbidrag, för jag måste ju överleva på någonting.

Är det svårt att få socialbidrag? Vad krävs? Har du haft det, vad ställs för krav på en? Hur mycket får man?

Att gå på soc är ju absolut inget jag vill, men måste ju ha någon inkomst att betala hyra och mat med.

Visa signatur

Gigabyte EX38 DS4 :: Intel Core 2 Duo E8400 3GHz :: Reaper PC8500 2x2GB :: Gigabyte Crossfire ATI Radeon HD4850 :: 1,35TB HDD :: Soundblaster Audigy 2 ZS

Permalänk
Medlem

Jag tror det första är att du inte får ha haft några pengar på 3 månader.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem

du måste sysslo sätta dig med nåt, söka jobb ellr plugga.

du får inte ta några tillgångar alls, typ bil och besparingar. då måste du sälja detta. dom kommer kräva konto utdrag av dig.

sen får du betal hyra och 3300 tror jag att köpa mat,kläder och nöjen med.
bor du i en omotiverat dyr lägenhet kommer du måsta byta.

va berädd på alla "jävla parasit" kommentarer som kommer att dyka fram här.

Visa signatur

"I wrap my raskal two times, because i like it to be joyless and without sensation. Its a way to punishing supermodels."

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ragganof
va berädd på alla "jävla parasit" kommentarer som kommer att dyka fram här. [/B]

Jo jag har sett en del "onda" kommentarer, men vad ska man göra då om man inte får jobb eller får inkomst på något sätt? Inte har föräldrar som kan bistå en med några pengar.

Visa signatur

Gigabyte EX38 DS4 :: Intel Core 2 Duo E8400 3GHz :: Reaper PC8500 2x2GB :: Gigabyte Crossfire ATI Radeon HD4850 :: 1,35TB HDD :: Soundblaster Audigy 2 ZS

Permalänk
Medlem

Finns ju nästan alltid jobb, det handlar väl mest om hur lågt man kan tänka sig att sjunka.

Visa signatur

Detta är första varningen va, jag ämnar brisera ur denna japanska kampställning och fullständigt förinta dig om inte du försvinner härifrån.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Loaded
Finns ju nästan alltid jobb, det handlar väl mest om hur lågt man kan tänka sig att sjunka.

Söker allt jag har kvalifikationer för, både det jag är utbildad för och andra jobb som inte kräver utbildning.

Visa signatur

Gigabyte EX38 DS4 :: Intel Core 2 Duo E8400 3GHz :: Reaper PC8500 2x2GB :: Gigabyte Crossfire ATI Radeon HD4850 :: 1,35TB HDD :: Soundblaster Audigy 2 ZS

Permalänk

Får jag fråga vad för typ av sjukdom/skada du lider av eftersom du är sjukskriven?

Permalänk

Här är lite info från socialförvaltningen.

Vem kan få försörjningsstöd?
Den som bor och vistas i kommunen och själv gör allt hon eller han
kan för att klara sin försörjning; tex. söker arbete, ansöker om andra
bidrag, inte säger upp sig, inte nekar till anvisat arbete eller praktik
och därmed blir avstängd från A-kassa m.m.
Försörjningsstöd kan inte ersätta andra försäkringar som man har rätt till.

För att sökanden ska ha rätt till socialbidrag gäller att man har
ett faktiskt behov och att detta inte kan tillgodoses på annat sätt.
Samtidigt skall vägas in i vilken omfattning som den enskilde själv
försökt tillgodose sitt behov. Det innebär i praktiken att innehav av
kapital dvs aktier, bankmedel, fastighetsinnehav och bil etc. inte godtas.
Vid den ekonomiska beräkningen medräknas inte banklån, privatlån
eller andra krediter som en godtagbar utgift.
Den senaste deklarationen eller taxeringsmeddelande skall uppvisas.

Den som är arbetsför skall vara arbetssökande via Arbetsförmedlingen,
vara aktivt arbetssökande på egen hand, ha kontakt med socialkontorets
arbetsmarknadsavdelning samt även kunna redovisa flera sökta arbeten per vecka.

Ta dig en titt HÄR
också.

Permalänk
Avstängd

Jävla parasit, skämta bara.

Det är ett helvete att man inte får peng genom försäkringskassa eller liknande, var är våra välfärd någonstans som var så viktig i EMU valet?

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Starálfur
Får jag fråga vad för typ av sjukdom/skada du lider av eftersom du är sjukskriven?

Ja, men jag tänker inte svara

Det är klurigt, får ta och ringa på måndag och se vad de säger.

Visa signatur

Gigabyte EX38 DS4 :: Intel Core 2 Duo E8400 3GHz :: Reaper PC8500 2x2GB :: Gigabyte Crossfire ATI Radeon HD4850 :: 1,35TB HDD :: Soundblaster Audigy 2 ZS

Permalänk
Medlem

I huvudsak: du ska vara inskriven på arbetsförmedlingen och aktivt arbetssökande. Du måste första använda alla egna tillgångar (ex sälja bil, fonder). Det krävs också att du sökt de olika ersättningar du kan tänkas ha rätt till, tex bostadsbidrag, sjukpenning etc från försäkringskassan.

Citat:

Den som inte själv kan tillgodose sina behov eller kan få dem tillgodosedda på annat sätt har rätt till bistånd av socialnämnden för sin försörjning (försörjningsstöd) och för sin livsföring i övrigt.
Den enskilde skall genom biståndet tillförsäkras en skälig levnadsnivå. Biståndet skall utformas så att det stärker hans eller hennes möjligheter att leva ett självständigt liv. (SoL 2 kap § 1)