Räkna ut grader mellan två punkter

Permalänk
Medlem

Räkna ut grader mellan två punkter

Som många av er vet så är jag värdelös på matte men programmerar ändå hehe, vilket gör att jag stöter på irriterande problem som jag är för envis för att kringgå.

Jag har två objekt som kan ligga var som helst på ett plan i XY-led. Båda objekten har alltså två värden, var de ligger i X- och Y-led. Hur ska jag tänka för att räkna ut var dessa ligger i grader i förhållande till varandra?

Visa signatur

i7 920 | 12GB DDR3 | GTX 480 | GA-X58A-UD7 | 160GB SSD X25-M G2 | 1TB F3 HD103SJ | W7 64-bit | Mac Mini
Webb: bluekitestudios.com

Permalänk
Medlem

Med:
ARCTAN(skillnad i Y-led / skillnad i X-led)
så får du vinkeln från x-axeln.

Från y-axeln så blir det:
ARCTAN(skillnad i X-led / skillnad i Y-led )

Visa signatur

I'm Winston Wolfe. I solve problems.

Permalänk
Medlem

Skalärprodukten (Dot product)

http://en.wikipedia.org/wiki/Dot_product

Visa signatur

Intel Core i7-3770K | NVIDIA Geforce GTX 980 | 16 GB DDR3 | DELL P2415Q | DELL U2711 | DELL U2410

Permalänk
Glömsk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av matti4s
Med:
ARCTAN(skillnad i Y-led / skillnad i X-led)
så får du vinkeln från x-axeln.

Från y-axeln så blir det:
ARCTAN(skillnad i X-led / skillnad i Y-led )

Problemet är när skillnaden i nämnaren är 0, exempelvis om punkterna ligger i en linje parallell med en axel. Detta går att programmera runt med specialfall.

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Medlem

Tack vad snälla ni är. Det får bli en arctan på det här med en if <> 0 då.
När läser man arctan, Matte C eller D?

Visa signatur

i7 920 | 12GB DDR3 | GTX 480 | GA-X58A-UD7 | 160GB SSD X25-M G2 | 1TB F3 HD103SJ | W7 64-bit | Mac Mini
Webb: bluekitestudios.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av save
Tack vad snälla ni är. Det får bli en arctan på det här med en if <> 0 då.
När läser man arctan, Matte C eller D?

I Matte D börjar man med trigonometri, och där dyker sådant upp.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Drille
I Matte D börjar man med trigonometri, och där dyker sådant upp.

Man börjar väl med trigonometri redan i Ma B? Inte just med arcusfunktionerna, men man pratar väl om sinus, cosinus och tangens?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av badboll
Man börjar väl med trigonometri redan i Ma B? Inte just med arcusfunktionerna, men man pratar väl om sinus, cosinus och tangens?

Nä det är i A kursen sen forstätter man lite mer avancerat i D kursen

Visa signatur

I'm Winston Wolfe. I solve problems.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av badboll
Man börjar väl med trigonometri redan i Ma B? Inte just med arcusfunktionerna, men man pratar väl om sinus, cosinus och tangens?

Kommer inte ens i MaC.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hagbarddenstore
Kommer inte ens i MaC.

Ha ha ha... två sköna bud här... "kommer redan i A-kursen" vs. "kommer inte ens i Ma C".

Jag vet med säkerhet att jag läste grundläggande trigonometri i ettan, men om det var A eller B har jag ingen aning om (snart 11 år sedan...). Analytisk trigonometri (med kurvor, derivator, enhetscirklar och annat godis) stötte jag däremot inte på förrän i Ma D, det vet jag med säkerhet.

Permalänk
Medlem

Det här med skalärprodukter och sådant (i.e. linjär algebra) kommer inte i någon mattekurs vad jag vet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av badboll
Ha ha ha... två sköna bud här... "kommer redan i A-kursen" vs. "kommer inte ens i Ma C".

Jag vet med säkerhet att jag läste grundläggande trigonometri i ettan, men om det var A eller B har jag ingen aning om (snart 11 år sedan...). Analytisk trigonometri (med kurvor, derivator, enhetscirklar och annat godis) stötte jag däremot inte på förrän i Ma D, det vet jag med säkerhet.

Teknik och NV läser trigonometri på Ma A för att kunna använda det till fysiken, dom resterande programmen läser inte trigonometri alls.

Och lycka till Save.

Visa signatur

Q6600 @ 2,8Ghz | 8800GT 512MB | 8gb A-data pc-6400 | GA-P35-DS4 |Antec sonata 3 | HP W2207

Permalänk
Medlem

Med atan så måste man ju kolla tecken och grejjer, om det finns så kör atan2(dy, dx);
Annars har du definitionen här som du kan implementera:
http://en.wikipedia.org/wiki/Atan2

Visa signatur

I just love the fact that there is a global integer variable named 'i'. Just think, you will never need to declare your loop variable again!
To avoid collisions where a loop that uses 'i' calls another function that loops with 'i', be sure to stack 'i' and restore it when your function exits.

Permalänk
Medlem

Har läst matte A,B,C funnits trignometri i böckerna men ingenting som kommit på prov eller någonting vi behövt lära oss. Det blev endel räkning i Fysik A på ljusbrytningar, inte på mattelektioner

Visa signatur

mobo Asus M4A88TD-M EVO/USB3 cpu 1100T kylare Noctua NH-D14
gpu RX 460 passive ram 16GB DDR3 1600MHz ssd Samsung 850 EVO 250GB
psu Corsair AX 850 skärmar 3 * 40" NEC P401

Permalänk
Medlem

Trigonometri verkar inte komma förrän i Ma D enligt kursplanen iaf.

Permalänk
Medlem

Vad ni pratar, skalärprodukten läste jag i Matte F (fördjupning). Det kommer inte tidigare. Strunt samma vilken kurs det är. Nu har personen som behövde hjälp med saken fått det.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av data xp
Teknik och NV läser trigonometri på Ma A för att kunna använda det till fysiken, dom resterande programmen läser inte trigonometri alls.

Och lycka till Save.

Och EC får lära sig det i elläran (eller delar av det iaf, cos, sin, tan och dylikt för att kunna räkna trianglar).

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Girgoo
Vad ni pratar, skalärprodukten läste jag i Matte F (fördjupning). Det kommer inte tidigare. Strunt samma vilken kurs det är. Nu har personen som behövde hjälp med saken fått det.

Jajemen, och vilket resultat det blev då, nu har jag en boll som studsar hejvilt mellan en massa objekt.

Tack igen för hjälpen!

Visa signatur

i7 920 | 12GB DDR3 | GTX 480 | GA-X58A-UD7 | 160GB SSD X25-M G2 | 1TB F3 HD103SJ | W7 64-bit | Mac Mini
Webb: bluekitestudios.com

Permalänk

Grundläggande rigonometri tror jag ingår i MaB, men T och NV brukar just läsa det i MaA för att det behövs i fysiken. Sedan kommer det mer under MaD.

Permalänk
Hedersmedlem

Tillbaka till topic?
Korrekta svaret har redan gets:

Citat:

Ursprungligen inskrivet av data xp
Teknik och NV läser trigonometri på Ma A för att kunna använda det till fysiken, dom resterande programmen läser inte trigonometri alls.

Och lycka till Save.

Samhälls-estetmatte (vilket går upp till maC) läser ingen trigonometri alls.
Det är meningslöst att ni rabblar upp när ni började läsa det eftersom det skiljer mellan olika gymnasieprogram.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG