Permalänk
Medlem

Men de där jätteflänsarna som du har på en bild, vad var vitsen med dom?

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk

Herre min skapare! Detta var fan något av det coolaste jag sett i modifikationsväg! Lätt full pott!

Permalänk
Medlem

För mycket fritid!

EDIT: Menade det på ett bra sätt!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KlavKalashj
Var hittade du det programmet till 3g-anslutningen? Jag har väldiga problem med att få igång mitt 3g från 3. Har provat både gnome-ppp och Vodafones mobile connect-klient, men inget av dom hittar ens mitt modem, även om jag haft det i från boot.

Edit: Glömde säga, snyggt jobb!

3G-modemet används genom /dev/ttyUSB0 och de flesta program hittar inte det själv så man får skriva in det manuellt. Ett bra program är umtsmon (http://umtsmon.sourceforge.net/) ger felmeddelande vid start, men det tar man sig förbi genom att klicka på ignore.
(Ska skriva litet om mjukvara i byggloggen fast kanset inte idag.)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av heande
Men de där jätteflänsarna som du har på en bild, vad var vitsen med dom?

De är till för att kyla komponenterna medans jag testade en del saker, orkade inte skruva ihop hela datorn för att se om don startade tog het enkelt vad jag hadde i närheten.

Permalänk

Nice, ska hämta ut 2gb ram, 8gb sd shcd, 4gb usbminnessticka imorgon till min eee900. Har tänkt att modda in en internBT modul precis som dig. Jag funderar dock på att ha en av och på knapp till den för att spara på batteriet. Finns ett par som har det på eeeuser.com's forum. Finns en massa andra bra tips och trix där.

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ornotermes
3G-modemet används genom /dev/ttyUSB0 och de flesta program hittar inte det själv så man får skriva in det manuellt. Ett bra program är umtsmon (http://umtsmon.sourceforge.net/) ger felmeddelande vid start, men det tar man sig förbi genom att klicka på ignore.
(Ska skriva litet om mjukvara i byggloggen fast kanset inte idag.)

Jo, i gnome-ppp är det samma....det fungerade fint i Gutsy, men har ännu inte fått igång det i Hardy! Vet du något man ska göra för att komma runt? Behövde du göra något, eller fungerade det direkt?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LsdBoy
Nice, ska hämta ut 2gb ram, 8gb sd shcd, 4gb usbminnessticka imorgon till min eee900. Har tänkt att modda in en internBT modul precis som dig. Jag funderar dock på att ha en av och på knapp till den för att spara på batteriet. Finns ett par som har det på eeeuser.com's forum. Finns en massa andra bra tips och trix där.

Japp, läst lite där och kommer nog läsa lite till.
Du kan ju fösöka ta reda på hur snabbknappen för att slå av wlanet funkar, vore ju praktiskt om man kunde slå av/på wlan och bluetooth med knappen för wlan.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av KlavKalashj
Jo, i gnome-ppp är det samma....det fungerade fint i Gutsy, men har ännu inte fått igång det i Hardy! Vet du något man ska göra för att komma runt? Behövde du göra något, eller fungerade det direkt?

Du kan kolla om den hittar modemet genam att skriva "lsusb" i en terminal om den inte listar modemet är det nått som är knas med hårdvaran.
Annars använder jag antingen umtsmon eller nätverksikonen i Gnome/Xfce, för att använda den klicka på ikonen och välj "Manual configuration...". Lås upp verktyget. Markera Point to point och klicka Properties.
Kryssa i "Enable this connection", skriv "*99#" i rutan för telefonnummer, fyll i valfritt användarnamn och lösenord(spelar ingen roll vad det står bara det står nått).
Under fliken Modem Fyller du i "/dev/ttyUSB0" som modemport.
Alla tre rutor under options ska vara i kryssade, Klicka på OK. Klicka på Close.
Om du nu klickar på Nätverksikonen så har du en undermeny för att ansluta/koppla från ppp0.

Permalänk
Medlem

tjena! lite nyfiken bara på varför du byter ut nätverkskortet ?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maaxxii
tjena! lite nyfiken bara på varför du byter ut nätverkskortet ?

För att det intelkortet funkar bättre med Linux (Inbygd drivrutin i Ubuntu 8.04 och funkar med kismet) och dessutom har stöd för flera nättyper(802.11A,B,G och N)

Permalänk
Medlem

vad kostade hela kalaset? Du verkar ha lyckats skapa en riktigt sjysst dator för övrigt credd för det

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jodoxxx
vad kostade hela kalaset? Du verkar ha lyckats skapa en riktigt sjysst dator för övrigt credd för det

Svårt att säga exakt eftersom jag beställt en del annat vid samma tillfälle så därför kan jag inte göra en helt rättvis bedömning av fraktkostnader och sånt.

Det som man kan påverka mest är nog priset på bredbandsmodem då man kan få ganska fördelaktiga priser på det med vissa abonemang, jag räknar med att jag kommer få betala 500-600kr för mitt men köper man ett utan abonemang kostar det en bit över 1000-lappen. Resten av grejerna hamnar nånstans mellan 4000 och 5000 kr.

Permalänk

Lagringsutrymme, har du funderat på att förstora det med ett minneskort eller?
Skulle också vara najs!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Splinter Snake
Lagringsutrymme, har du funderat på att förstora det med ett minneskort eller?
Skulle också vara najs!

Det har jag redan gjort, har ett 8Gigs SDHC-kort till den.

Permalänk
Medlem

Häftigt

Permalänk
Inaktiv

Edit: [Inlägget borttaget]

Sorry

Permalänk
Medlem

Riktigt stiligt :):up:

Permalänk
Medlem

Hur fungerar simkortet? Vad är det för idé med att ha det?

Visa signatur

HHKB Pro2 - HHKB Pro JP - IBM Model M SSK - Phantom - GH60 - LZ-GH - Raptor K1 - Ducky Shine3 TKL - Filco Majestouch2 Ninja

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pheting
Hur fungerar simkortet? Vad är det för idé med att ha det?

Det är till det mobila bredbandet, som är baserat på 3g som är beroende av att terminalerna(telefoner, modem) har simkort, så utan simkort inget mobilt bredband.

Permalänk

Väldigt nice mod! 10p!
Ett par frågor bara:
Hur pass mycket bättre räckvidd ger en 3g-antenn?
Går det eventuellt att använda en av de 2 integrerade antennerna som går till nätverkskortet?.

Permalänk
Visa signatur

Systemet: E8500 @ 3990MHz • 9800GTX 512MB @ 780MHz • 8 GB XMS2 Xtreme DDR2 PC6400 • GA-P35-DS4 • 2 * X25 120GB SSD + 2 * 2TB + 2 * 750GB HD • Antech P182 • TRUE • Corsair HX 520W • BenQ FP241W + Dell P1911 • W7 64bit

Permalänk

Kan man byta ut processorn på den mån tro? 900MHz är inte mycket att hänga i granen

Permalänk

Du är GRYM!

edit: 10p

Visa signatur

C2D E6400 | Kingston 2gb | 8800GT 512 Zalman | Asus P5B | 3x WD 500gb | p182 | Zalman 370w

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av karlulfeinar
Väldigt nice mod! 10p!
Ett par frågor bara:
Hur pass mycket bättre räckvidd ger en 3g-antenn?
Går det eventuellt att använda en av de 2 integrerade antennerna som går till nätverkskortet?.

Kan inte uttala om skillnaden i signalstyrkan, gjorde inga tester av det då jag bygde in modemet samma dag som jag fick det och fick simkortet först flera dagar senare.
Och att använda wlanantennerna för 3g eftersom de är anpassade för wlan på 2,4GHz och inte 2,1GHz som 3g nätet använder, dessutom kan man ställa till en massa annat om man blandar på ett sånt sätt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av tannertedt
Då är det bara att klämma dit en touch-screen nu då

http://cgi.ebay.com.sg/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=1202650...
http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.12561

Har börjat fundera på att offra kameran till förmån till nått roligare, men touchscreen tappar charmen lite när man ändå måste vika upp datorn för att komma åt den :P.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rokker_Stu
Kan man byta ut processorn på den mån tro? 900MHz är inte mycket att hänga i granen

Nej den är fastlödd, man kan där emot överklocka den till åtminstone 900MHz... men det får man betala i värme och batteritid, blir nog bättre när de stoppar i Atom-processorer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ornotermes
Det är till det mobila bredbandet, som är baserat på 3g som är beroende av att terminalerna(telefoner, modem) har simkort, så utan simkort inget mobilt bredband.

Okej, riktigt najs. Hur mycket kostade datorn sammanlagt?

Visa signatur

HHKB Pro2 - HHKB Pro JP - IBM Model M SSK - Phantom - GH60 - LZ-GH - Raptor K1 - Ducky Shine3 TKL - Filco Majestouch2 Ninja

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pheting
Okej, riktigt najs. Hur mycket kostade datorn sammanlagt?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ornotermes
Svårt att säga exakt eftersom jag beställt en del annat vid samma tillfälle så därför kan jag inte göra en helt rättvis bedömning av fraktkostnader och sånt.

Det som man kan påverka mest är nog priset på bredbandsmodem då man kan få ganska fördelaktiga priser på det med vissa abonemang, jag räknar med att jag kommer få betala 500-600kr för mitt men köper man ett utan abonemang kostar det en bit över 1000-lappen. Resten av grejerna hamnar nånstans mellan 4000 och 5000 kr.

Permalänk

Har du ngn uppfattning om hur stort det största utrymmet är inuti 701?

På platsen där du satt 3G-modemet, skulle man få rum med ngt som är 71*54*5 mm där eller ngn annanstans?

Visa signatur

Systemet: E8500 @ 3990MHz • 9800GTX 512MB @ 780MHz • 8 GB XMS2 Xtreme DDR2 PC6400 • GA-P35-DS4 • 2 * X25 120GB SSD + 2 * 2TB + 2 * 750GB HD • Antech P182 • TRUE • Corsair HX 520W • BenQ FP241W + Dell P1911 • W7 64bit

Permalänk
Medlem

nice nice!.. kommer nog skaffa 9" och härmas lite

Permalänk
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tannertedt
Har du ngn uppfattning om hur stort det största utrymmet är inuti 701?

På platsen där du satt 3G-modemet, skulle man få rum med ngt som är 71*54*5 mm där eller ngn annanstans?

Bredden verkar knepigt, kanske på någon annan plats men inte vad jag vet. Vad vill du skruva i då?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av DjHypnoz
nice nice!.. kommer nog skaffa 9" och härmas lite

Be my guest. Men kom ihåg att det är mindre plats i skärmen bara.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av GenuineDexxa
Här är en till kille som uppgraderar sin eeepc, http://beta.ivancover.com/wiki/index.php/Eee_PC_Internal_Upgr...

Ja, han verkar veta vad han gör, men han har inte något 3G-modem, antensladden till det var den största utmaningen för mig. men ändå välgjort och så.

Permalänk

tanken på en 1.8" hd har slagit mig och toshibas variant har den storleken.

Visa signatur

Systemet: E8500 @ 3990MHz • 9800GTX 512MB @ 780MHz • 8 GB XMS2 Xtreme DDR2 PC6400 • GA-P35-DS4 • 2 * X25 120GB SSD + 2 * 2TB + 2 * 750GB HD • Antech P182 • TRUE • Corsair HX 520W • BenQ FP241W + Dell P1911 • W7 64bit