Rädda Hajarna från utrotning.

Permalänk

Rädda Hajarna från utrotning.

Om ni vill rädda hajar från och bli utrotade så skriv gärna på denna sida.

www.savethesharks.se

Man undrar hur folk kan äta hajfenor.

Permalänk
Medlem

Re: Rädda Hajarna från utrotning.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Prometeia
Om ni vill rädda hajar från och bli utrotade så skriv gärna på denna sida.

www.savethesharks.se

Man undrar hur folk kan äta hajfenor.

Det är väl gott?

Visa signatur

"Linux användare, släng er i väggen, fast ni har ju tillräckliga problem med MacOSX som är ett kommersiellt fungerande nix system till skillnad från Linux." - Meme, 2005-07-22 22:10
Självutnämnd expert inom mobil kommunikation.
Solaris Vs Linux, An indepth view. | Halflife.nu

Permalänk
Medlem

Re: Re: Rädda Hajarna från utrotning.

Ni som inte har koll på vad det handlar om, kolla in filmen Sharkwater
http://www.sharkwater.com/
Tänkvärd dokumentär.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Slemmig hajfenssoppa - en festlig delikatess

Ser halvgott ut

Slutar hajar attackera oss så får välll vi sluta attackera dem ,hehe...

Jag supportar väll de till en viss del, men ofta man får bort allt ^^

Visa signatur

Irish today, hungover tomorrow

Permalänk
Medlem

Re: Rädda Hajarna från utrotning.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Prometeia
Om ni vill rädda hajar från och bli utrotade så skriv gärna på denna sida.

www.savethesharks.se

Man undrar hur folk kan äta hajfenor.

Om jag skriver mitt namn, slutar du då äta vad du nu än råkar tycka om?
Nej, namninsamlingar är slöseri med tid.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem

Re: Re: Rädda Hajarna från utrotning.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av rezuth
Det är väl gott?

Fenorna bidrar inte till smaken utan endast konsistens.

Permalänk
Medlem

Man äter inte fenorna, det fenorna gör att att soppan blir gelé aktig.

Visa signatur

Du skall icke stjäla, staten gillar inte konkurrens.

Permalänk
Medlem

Varför inte bara ha i... gelé...?

Permalänk
Sötast

som sagt: namninsamling har nog aldrig hjälpt... något.... någonsin?

Permalänk
Medlem

Jag skriver på när första hajen skrivit på..vi ska inte behöva göra allt arbete för dem

Visa signatur

Irish today, hungover tomorrow

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RedFLip
Slemmig hajfenssoppa - en festlig delikatess

Ser halvgott ut

Slutar hajar attackera oss så får välll vi sluta attackera dem ,hehe...

Jag supportar väll de till en viss del, men ofta man får bort allt ^^

Det är exakt den fördommen 95% utav världens befolkning har, kolla på filmen istället så kommer duändra helt uppfattning om hajar. Hajar dödar 5personer per år, TOM elefanter dödar mer. Dessutom så äter de inte människor, vi är inte goda.

Visa signatur

Halleluja

Permalänk
Avstängd

Jag skulle gärna vilja se en graf över hajfiske och hajbestånd.

Jag kan köpa att vårt fiske gör att hajpopulationen inte kan hålla sig på samma nivå som den var innan, men i takt att de blir färre blir det ju mer föda per haj och det blir mer och mer lätt att vara haj. Jag har svårt att tro att denna faktor inte skulle nå en jämnvikt med minskningen pga hajfisket.
Att hajarter skulle försvinna tror jag säkert... men att hajar som grupp skulle bli utrotade är rätt vågat påstående.

Hur de blir fiskade är för mig en skitsak, ska man bry sig om djurhållning så är det väll bättre att fokusera på oss däggdjur med våra stora hjärnor såsom vid grisuppfödning.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MarkoV
Det är exakt den fördommen 95% utav världens befolkning har, kolla på filmen istället så kommer duändra helt uppfattning om hajar. Hajar dödar 5personer per år, TOM elefanter dödar mer. Dessutom så äter de inte människor, vi är inte goda.

Vart försvann de andra ~67% av dödsfallen och för att inte tala om alla olycksfall pga hajattacker.

För er som inte fattar kolla på filmen

http://www.imdb.com/title/tt0073195/

, om det är någon som jag tror på så är det Steven Spielberg och inte någon vid namn Rob Stewart! Lyssna på namnet Rob, det är vad han gör när ni donerar till honom.

Ne, värre är det med japaner som dödar och äter valar och delfiner som verkligen är utrotningshotade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av T-Unit
Vart försvann de andra ~67% av dödsfallen och för att inte tala om alla olycksfall pga hajattacker.

För er som inte fattar kolla på filmen

http://www.imdb.com/title/tt0073195/

, om det är någon som jag tror på så är det Steven Spielberg och inte någon vid namn Rob Stewart! Lyssna på namnet Rob, det är vad han gör när ni donerar till honom.

Ne, värre är det med japaner som dödar och äter valar och delfiner som verkligen är utrotningshotade.

De andra 67%? Du menar attt 15 personer dör varje år av hajattacker? Ooohhhh! Skit, va många!

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk

Varför ska vi lägga ner enorma summor pengar på att rädda de hajar som vi vill äta?
Om de är utrotningshotade så är de ändå så pass få att de inte påverkar ekosystemet nämnvärt, så varför rädda dem?
Kopiera deras DNA och återskapa dem i framtiden istället. (se http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=7...)

Sålänge inte de som gillar att äta hajmat själva vill betala kostnaden för att se till att hajar inte dör ut, alltså. (Vad kan man göra? Uppfödning? Jag har ingen aning).

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
Varför ska vi lägga ner enorma summor pengar på att rädda de hajar som vi vill äta?
Om de är utrotningshotade så är de ändå så pass få att de inte påverkar ekosystemet nämnvärt, så varför rädda dem?
Kopiera deras DNA och återskapa dem i framtiden istället. (se http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=7...)

Sålänge inte de som gillar att äta hajmat själva vill betala kostnaden för att se till att hajar inte dör ut, alltså. (Vad kan man göra? Uppfödning? Jag har ingen aning).

Med samma tankegång kan man undra varför man ens ska bry sig om utrotningshotade djur överhuvudtaget, bara ta DNA för att spara i en grotta någonstans...

När vi ändå håller på, varför bry sig om fattiga människor? Bara låta dem dö ut ju (kanske ta deras DNA också för att i framtiden kunna återskapa dessa fattiga människor...).

Eller ännu bättre, varför inte bara skita i allt och köra starkast vinner överallt?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101

Eller ännu bättre, varför inte bara skita i allt och köra starkast vinner överallt?

Det har funkat förr, men jag håller med, Darwin is a motherfucker!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av polygon5
Det har funkat förr, men jag håller med, Darwin is a motherfucker!

Tur för er allihopa att det nu inte behövs ett sådant system, annars hade ni varit mina biatchezzz varenda en av er XD

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Allexz
som sagt: namninsamling har nog aldrig hjälpt... något.... någonsin?

hm, låt mig se... nej, never and never will.

Undrar hur många jag skrivit på men inget hänt... högre bensinpris m.m.

Borde göra "who gives a shit" listor i stället

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk

Det är jue lika bra och göra det lilla man kan även om det är 1/1000 chans att någon kommer ta den listan på allvar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndenAnden
Det är jue lika bra och göra det lilla man kan även om det är 1/1000 chans att någon kommer ta den listan på allvar.

Skriva sitt namn är i praktiken detsamma som att inte göra något alls. Bättre att be till Gud istället.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ilja
Skriva sitt namn är i praktiken detsamma som att inte göra något alls. Bättre att be till Gud istället.

I Sverige är det så, men USA, där är det andra bullar

Permalänk
Medlem

Jag gillar inte hajar.

Visa signatur

REFUSED

Permalänk
Medlem

Morgonpasset i P3 har hajtema imorgon, söndag, 8 - 11.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
I Sverige är det så, men USA, där är det andra bullar

Är det USA som fiskar hajfenor?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av estoves
Är det USA som fiskar hajfenor?

Bland annat och säljer till asiaterna.

Permalänk
Inaktiv

Hajar är nog de djur i världen jag bölar mest över när de far illa eftersom jag tycker att dom är de vackraste och mest(på ett skrämmande sett) intressanta djuren vi har här.

Dock är jag inte engagerad nog att göra nån skillnad, en namnlista är meningslöst. Social förändring kräver mer engagemang än ett klick. Några tusen som marcherar längs en gata slår lite hårdare.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Med samma tankegång kan man undra varför man ens ska bry sig om utrotningshotade djur överhuvudtaget, bara ta DNA för att spara i en grotta någonstans...

När vi ändå håller på, varför bry sig om fattiga människor? Bara låta dem dö ut ju (kanske ta deras DNA också för att i framtiden kunna återskapa dessa fattiga människor...).

Eller ännu bättre, varför inte bara skita i allt och köra starkast vinner överallt?

För det första - ja, det stämmer, varför ska vi bry oss om utrotningshotade djur, om vi inte finner något värde i dem?
MILJONTALS arter har dött under de senaste åren. Varje dag så dör det säkerligen en art. Vad tjänar vi på att rädda några extra?

Din jämförelse med fattiga människor är ju helt sjuk. Menar du alltså att du sätter samma värde på människor som på utrotningshotade djur? Låter du hellre en människa dö än två hajar?

Dessutom är det direkt felaktigt att påstå att fattiga människor har andra gener än rika människor. Det finns inget som stödjer ett sådant påstående.

Var har du fått för dig att vi ska "skita i alltihop och köra starkast vinner överallt"? Du menar alltså att du hellre lägger enorma summor pengar på att rädda några arter av myror än att exempelvis investera pengarna i ekonomin istället, så att mänskligheten får det bättre?

Inse att det är ologiskt och dumt att "rädda" arter från att bli utrotade om det inte finns något behov av att göra det. (Nej, det här handlar inte om enstaka djur - om du "räddar" en art så innebär det givetvis att det blir fler djur som kommer dö, dessutom så kommer givetvis andra djur att bli dödade än exempelvis hajen om hajarna helt skulle försvinna).

Du uppvisar inga som helst argument för varför vi skulle vilja rädda utrotningshotade djur.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem

Kanske inte läga att berätta att jag dödat en haj en gång i tiden.
Men till mitt försvar var det den eller jag. Dessutom fanns det många och så smakade den inte sådär jättebra. Vi provade att koka den och att steka den och det bev nästan inget kvar (köttet krympte). Sen var den nästan omöjlig att rensa pga dess skinn.
Nu vet jag bättre och håller mig borta från att äta haj, dessutom håller dom sig borta från mig.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iXam
Kanske inte läga att berätta att jag dödat en haj en gång i tiden.
Men till mitt försvar var det den eller jag. Dessutom fanns det många och så smakade den inte sådär jättebra. Vi provade att koka den och att steka den och det bev nästan inget kvar (köttet krympte). Sen var den nästan omöjlig att rensa pga dess skinn.
Nu vet jag bättre och håller mig borta från att äta haj, dessutom håller dom sig borta från mig.

Haj ska man gräva ner i sanden, när den är rutten så ska man gräva upp och äta den

Visa signatur

Du skall icke stjäla, staten gillar inte konkurrens.