Permalänk
Medlem

Konstigt fel i Ubuntu

Jag får upp det här meddelande när jag ska gå in i min 250 gb ntfs hårddisk http://img293.imageshack.us/img293/6356/ubuntufelqh4.jpg
Jag har försökt skriva det där i terminalen men vet inte var det ska vara mellanslag och så!
Så har non någon anning vad jag ska göra för att komma in i den?
Och det konstiga är att min andra hårdisk som är ntfs funkar hur bra som helst att gå in i !
Ska tillägga att innan det här hände hade jag installerat wine om det har någon betydelse!

Permalänk
Medlem

skriv följande: "mkdir disk && sudo mount -t ntfs /dev/stc1 disk -o force"
så monteras disken i mapp disk i nuvarande mapp. Du kan självklart anväda en annan mapp.

Permalänk
Medlem

Fast grejen är ju att NTFS-partitionen blivit "dålig", eller vad man säger. Om du startar Windows och låter den köra scandisk på partitionen så bör det bli bra.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av perost
Fast grejen är ju att NTFS-partitionen blivit "dålig", eller vad man säger. Om du startar Windows och låter den köra scandisk på partitionen så bör det bli bra.

Grejjen är väl det som står i felmeddelandet, han har fått ur hårddisken utan att avmontera den i Windows, typ som att dra ur en extern utan att ta "säker borttagning....". Ubuntu gillar inte det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KlavKalashj
Grejjen är väl det som står i felmeddelandet, han har fått ur hårddisken utan att avmontera den i Windows, typ som att dra ur en extern utan att ta "säker borttagning....". Ubuntu gillar inte det.

Det som hänt är nog att Windows inte avslutats korrekt, och därför har NTFS-filsystemet blivit korrupt på något sätt. Det är ganska vanligt förekommande, och jag har sett det där felmeddelandet flera gånger av den orsaken. Så det bästa är att helt enkelt starta Windows och låta det fixa filsystemet. Att tvinga Ubuntu att mounta ett korrupt filsystem kan göra det värre, så det rekommenderar jag inte.

Permalänk
Medlem

Tack för hjälpen alla jag det löste sig Jag startade upp Xp och stängde av det och gick in i ubuntu och nu funkar det!