Nehalem prestandatestad

Permalänk

Orättvist!

Visa signatur

Intel Core 2 Q6600 G0 2.4Ghz@3,6Ghz | Tuniq Tower 120 |Gigabyte GA-P35-DQ6 | 4x1gb Corsair XMS2-6400 CL4
| XFX GTX260+ 896MB | Antec Three Hundred | Corsair HX520 | Intel 510 120GB | Samsung Spinpoint F1 750GB | Samsung Spinpoint F3 1TB | Windows 7 Pro x64

Permalänk
Medlem

låter för bra för att vara sant. igen.

vad kommer amd kontra med då?

Visa signatur

*AM3 X3, Gtx 560ti, 8gb corsair DDR3 1333mhz*
http:///

Permalänk
Medlem

Hmmm... Så Anandtech "råkade få tag" i 2st Nehalem? Och halvfärdiga moderkort dessutom...

Om ni inom ett halvår/år skulle lansera eran nya processor, skulle inte ni vilja smygstarta hypen då, och bygga upp lite efterfrågan innan lansering?

Är det bara jag som får känslan av att Intel "råkade" glömma processorerna nånstans och sedan lyckades detta på nåt sätt läcka till Anand. Jag menar hur kan de "låna" processorerna utan att Intel anser detta vara stöld och/eller industrispionage?

Det är sent och jag är trött och yr men jag tror att Anand fick hjälp av Intel - eh, jo, det kanske framgick av inlägget.

Hehe. Paranoid, jag? Inte alls!

Visa signatur

Spel: Intel i5 9600K@4,8GHz | Hydro H100i Pro | 32GB Vengeance RGB Pro 3000MHz | Z390 Gaming X | HX750 | GTX1060 6GB | MSI Optix G273QF | Corsair Obsidian 500D RGB | EVO 970 Pro 500GB + EVO 980 1TB
Barnens: Intel i7 920 | 16GB Corsair | GA-X58A-UD7 | HX520 | GTX460 SLI | P182 | EVO 840 256GB

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av raekan
Jaha, inga tester med spel?

Nej för då hade den kanske åkt på pisk och det vill nog inte Intel, givetvis släpper inte Intel iväg en processor vid detta stadie om de inte har full kontroll vad som testas. Dagens spel har liten nytta av trådar och kan dra nytta av blaffecachen som finns i nuvarande Intel processorer.

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av raekan
Laddningstider etc. Skiter ganska mycket i om jag kan tjäna några sekunder på att zippa filer eller konvertera film.

Du är nog ganska ensam i att tycka detta. Sedan så tar det lång tid att packa rar-filer m.m.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av epatnor
Hmmm... Så Anandtech "råkade få tag" i 2st Nehalem? Och halvfärdiga moderkort dessutom...

Om ni inom ett halvår/år skulle lansera eran nya processor, skulle inte ni vilja smygstarta hypen då, och bygga upp lite efterfrågan innan lansering?

Är det bara jag som får känslan av att Intel "råkade" glömma processorerna nånstans och sedan lyckades detta på nåt sätt läcka till Anand. Jag menar hur kan de "låna" processorerna utan att Intel anser detta vara stöld och/eller industrispionage?

Det är sent och jag är trött och yr men jag tror att Anand fick hjälp av Intel - eh, jo, det kanske framgick av inlägget.

Hehe. Paranoid, jag? Inte alls!

Paranoid?
Vad är skillnaden egentligen?

Såhär säger anandtech, om du istället tror att intel gav dem processorerna rakt av så visst, men vad ändrar det?

Citat:

It's like clockwork with Intel; around six months before the release of a new processor, it's sent over to Intel's partners so they may begin developing motherboards for the chip. It was true with Northwood, Prescott, Conroe, Penryn and now Nehalem. And plus, did you really expect, on the eve of the two year anniversary of our first Core 2 preview, a trip to Taiwan for Computex without benchmarks of Nehalem? In the words of Balki Bartokomous, don't be ridiculous

...

Without Intel's approval, supervision, blessing or even desire - we went ahead and snagged us a Nehalem (actually, two) and spent some time with them.

(Sorry guys, stop making interesting chips and we'll stop trying to get an early look at them :)...)

Om intel skulle låna ut processorerna till anandtech skulle de antagligen villja kombinera detta med ett par riktiga moderkort och inte några beta-moderkort som de fick köra på nu.

Lite halvroad av att HT är påväg tillbaka, blir så rörigt att se vad som används till vad och på vilken cpu osv. Har haft en quadcore i ett par månader och det är fortfarande lite ovant att lägga märke till att när processorn är uppe i 25% är det något program som maxar en kärna
Det är förstås bara detaljer men men, ser ut att bli en fin processor det här

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av piXtor
Spelen är kanske inte så beroende av processorns beräkningskraft längre eftersom det tyngsta lasset i beräkning sköts av GPU:n nuförtiden. Däremot spelar minnesprestandan en stor roll och integrerad minneskontroller gör väldigt stor skillnad. Dessutom är spel väldigt cache-minne beroende, detta har intel också gjort radikala förändringar på i Nehalem. Utöver detta tycker jag många klagar för mycket på Anandtech. Jag tvivlar på att det var lätt att få tag på dessa processorer, och de hade dem under en väldigt begränsad tid på halvfärdiga moderkort. Sammanfattningen av hela deras artikel är att Nehalem är 20-50% bättre klocka för klocka jämfört med Penryn totalt sett, och det på ett trasigt moderkort. Dessutom är den runt 20% snabbare i väldigt enkeltrådade program. Detta bara med 10% högre effektförbrukning.

De har alltså gjort samma sak mot sin föregående arkitektur som Core gjorde mot AMD 2006... Lyckas AMD kontra.. så.. tatuerar jag deras logga på bröstet.. bara av respekt

Ser fram emot din bild på tatueringen

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Inaktiv

ge oss en riktig 8 kärnig cpu istället..

bygga luftslott känns inte riktigt som min grej.

om den där hyperthreadning nu ger 30% bättre prestanda i multithreadning ..öh.. så är väl inte 40% bättre prestanda något att hurra för i 3ds max?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av H_Bozz
ge oss en riktig 8 kärnig cpu istället..

bygga luftslott känns inte riktigt som min grej.

om den där hyperthreadning nu ger 30% bättre prestanda i multithreadning ..öh.. så är väl inte 40% bättre prestanda något att hurra för i 3ds max?

äh... knappast HT som står för den största prestandavinsten. Det är mer som en bonus - speciellt just vid multitasking. Det kanske inte ger nåt alls i vissa fall, men det ger ju aldrig sämre prestanda iaf (tror jag), så det skadar ju inte att ha det.

8 kärnor utan HT är ju snabbare än 4 kärnor med HT, men 8 kärnor lär ju ta mer yta och genererar mer värme. 8 kärnor är kanske lite overkill utanför servrar iofs.

I vilket fall är det nog likheten med Phenom's design (integrerad minneskontroller, liknande design på cachen, osv) kombinerad med Core2's beräkningskraft som gör att Nehalem blir en killer.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Emerald
Håller med i sarkasmen ^^

Kan du ju göra men personen som kastade ur sig den bevisade ju bara tillsammans med dig sin okunnighet på området.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Om intel skulle låna ut processorerna till anandtech skulle de antagligen villja kombinera detta med ett par riktiga moderkort och inte några beta-moderkort som de fick köra på nu.

Men du är medveten om att om det skulle stämma det som står i artikeln så erkänner skribenten ett brott. Det handlar nog mer om att försöka få artikeln mer trovärdig för om han skrivit att Intel gav dem processorn och berättade vilka tester han fick lov och utföra så hade testet inte alls uppfattats som lika trovärdigt.

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av trinitas
låter för bra för att vara sant. igen.

vad kommer amd kontra med då?

Konkurt förmodligen

Permalänk

Hoppas inte detta är spiken i kistan för AMD, känns ju inte som det går lysande för dem för tillfället ...

Permalänk
Medlem

AMD kan nästan omöjligen gå i konkurs. Om de nu totalförlorar på prestanda segmentet så kan de alltid sparka 70% av sina anställda och bli som VIA o satsa på mellansegmentet där de redan är starka.

Men just på toppen av isberget. Där kommer nog amd få det mycket svårt. Jag är med dig ang. Tatueringen piXtor

Visa signatur

AMD x399M | TR 1950x | 64GB 3200Mhz | 2 x Zotac 3090

Permalänk
Medlem

Oj... för bra.. har inte lust at köpa nytt system redan hehe... Men spännande är det.

Visa signatur

åhoj

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av trinitas

vad kommer amd kontra med då?

Bulldozer

Visa signatur

AMD 1800X - Corsair 100i v2 med noctua fläktar - 2x8gb G Skill RGB 3200 mhz ddr4 - Samsung Evo 850 250GB - Samsung Evo 960 m2 500gb - Evga Gtx 1080 Classified 8gb - Biostar B350 GT3 - Corsair 860AX - Fractal R4 - WD black 1tb - Asus Strix Soar - Sennheiser PC 363D

Plex Server: Intel 6700K - Noctua NH-U12S - 2x8gb Corsair Vengeance LPX Black DDR4 PC24000 - Intel 520 120gb - 3x HGST Deskstar NAS 4TB - Gigabyte GA-Z170N-WIFI mitx - EVGA SuperNOVA G2 750W - Fractal Design Node 304 (Vit)

Permalänk

Kommer det inte komma nån dualcoreprocessor på den här arkitekturen också?

Quad drar bara ström och genererar värme i onödan. Att den här endast drog pyttelite mer än en Quad ser jag inte som speciellt bra.

Sen ytterligare sak som talar för endast två kärnor, är att de är billigare.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem

frågan är, kommer den klocka lika bra som Core 2 Duo/Quad? Om den klockar sämre så är den inte lika het

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Det går rykten om att Intel tänker sätta stopp för klockare av budgetmodeller. Sannolikt vill Intel att endast Extreme-modellerna skall gå att klocka.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gosh
Men du är medveten om att om det skulle stämma det som står i artikeln så erkänner skribenten ett brott. Det handlar nog mer om att försöka få artikeln mer trovärdig för om han skrivit att Intel gav dem processorn och berättade vilka tester han fick lov och utföra så hade testet inte alls uppfattats som lika trovärdigt.

Skribenten har väl inte gjort något olagligt, däremot de som lånar ut sina processorer. Och de hålls anonyma (inga blider visas på moderkorten eller något). Att försöka hålla artikeln mer trovärdig tror jag inte alls på, inte på en seriös sida som anandtech, det skulle få omvänd effekt på en gång - särskilt eftersom det inte gör den otrovärdig på något sätt bara för att det kom direkt från intel. Det händer ju många gånger inför själva lanseringen. Det enda missvisande som det kan handla om är ju eventuella krav på testet som intel sätter (vilket väl inte är särskilt vanligt vad gäller intel?) och att man kanske fått ett engineering sample som överklockar vädligt bra. Men detsamma gäller ju den här situationen, det rör sig inte ens om en massproducerad processor och dessutom så överklockas den inte heller (den var låst jusst för att ingen (det inkluderar moderkortstillverkarna) skulle kunna testa vad den går för).

Och skulle prylarna komma direkt från intel ligger det väl i intels intresse att processorn får testas på ett relativt färdigt moderkort (dvs. ett intel-kort).

Men visst kan det vara så att intel medvetet ser mellan fingrarna på det här och att de haft möjlighet att bryta det eller att de t.o.m. går genom en moderkortstillverkare för att låta dem testa processorn. Men det ändrar ju ingenting ur ananctechs perspektiv.

Permalänk
Medlem

Tror fanimej att amd kan rycka lite i andra hållet på grafiksidan med sin hd4870-serie faktiskt. Att det går åt helvete med processorerna är en annan sak dock. Får ligga lågt, och satsa på försäljnign till servermarknaden som de kan, och sedan kontra med någon killer typ...

Visa signatur

Vincent Gustafsson

Än en dag går solen upp.

Permalänk
Medlem

Man kan säga att det är tur för AMD att Intel och Nvidia bråkar, och på det sättet var det kanske bra att AMD köpte ATI trots allt.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Emerald
Håller med i sarkasmen ^^

Jag med.
Om de hade kört mot en Skulltrail med två Quad på samma hastighet då ser man ju om den nya HT tekniken stämmer.

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the squonk
Laddningstider beror allra mest på hårddisk, och i viss mån minne, processorn har minimalt med saken att göra eftersom hårddisken är sådär 1000 ggr långsammare än en långsam processor .. vill du ladda spel snabbt köp snabba diskar och raida dom.

Bullshit! Snälla sluta sprida dumheter.
http://techreport.com/r.x/gigabyte-iram/time-load-farcry.gif

Permalänk
Medlem

Och vad vill du säga med det? Att i-ram också flaskar? Tror du att det hade gått snababre med en "snabbare processor"? Nope. marginellt isåfall. Det är fortfarande lagringen som flaskar. Btw, så är sämsta disken i det diagrammet mycket snabbare än raptor om man kör den i raid. Det enda raptor är extremt snabb i är åtkomsttid, inte överföringshastighet.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ecchi-BANZAII!!!
Jag med.
Om de hade kört mot en Skulltrail med två Quad på samma hastighet då ser man ju om den nya HT tekniken stämmer.

Detta är vad jag kallar humor!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Skribenten har väl inte gjort något olagligt, däremot de som lånar ut sina processorer.

Så här står det i artikeln

http://www.anandtech.com/cpuchipsets/intel/showdoc.aspx?i=332...
Without Intel's approval, supervision, blessing or even desire - we went ahead and snagged us a Nehalem (actually, two) and spent some time with them.

Enligt skribenten så verkar det inte som Intel lånat ut processorn, de har ju snott den OM det skulle stämma.

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.

Permalänk
Medlem

Snott dem?
De har ju lånat dem från moderkortstillverkarna.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Snott dem?
De har ju lånat dem från moderkortstillverkarna.

Ja självklart är det så, vilket också borde framgå. Hade det varit ett fristående test så skulle han förmodligen även testat lite andra program för de är nog inte helt omedvetna om hur många som sitter och spelar som också är hyperintresserade av hur processorn presterar i dagens spel. Det är ju i första hand de som sitter och läser sådana här tester. Ändå väljer han och testa andra program och då kan man ju fråga sig varför, är det ett journalistiskt bra arbete?

Det behöver ju inte vara Intel som sagt till om vad han får testa och inte får testas utan det kan även varit moderkortstillverkaren för risken finns ju annars att moderkortstillverkaren får sig en bassning om de släppt iväg en processor till en testare som visar prestanda från mindre fördelaktiga program.

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gosh
Ja självklart är det så, vilket också borde framgå. Hade det varit ett fristående test så skulle han förmodligen även testat lite andra program för de är nog inte helt omedvetna om hur många som sitter och spelar som också är hyperintresserade av hur processorn presterar i dagens spel. Det är ju i första hand de som sitter och läser sådana här tester. Ändå väljer han och testa andra program och då kan man ju fråga sig varför, är det ett journalistiskt bra arbete?

Jag hoppas inte att spel är så viktigt som du tror.
Men som sagt, om du läser artikeln så står det att de hade väldig tidsbrist och ...

Citat:

The second issue we ran into was a PCI Express problem that kept us from running any meaningful GPU benchmarks. We've been told that it'll take the motherboard guys about a month to work out these kinks, but that's why you shouldn't expect to see a full performance evaluation of Nehalem in the near term.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av gosh
Det behöver ju inte vara Intel som sagt till om vad han får testa och inte får testas utan det kan även varit moderkortstillverkaren för risken finns ju annars att moderkortstillverkaren får sig en bassning om de släppt iväg en processor till en testare som visar prestanda från mindre fördelaktiga program.

Visst kan det vara så, men som en stor trovärdig sida så tvivlar jag starkt på det - mer än krav för att säkerställa anonymiteten.

För återigen, om man inte ska spekulera för mycket så har ju inte intel en susning om vilken moderkortstillverkare det är hursomhelst...
Visserligen ligger det ju i moderkortstillverkarens intresse att processorns bra sidor lyfts fram men ananctech är väldigt tekniskt insatta så jag tvivlar på att man skulle komma någon vart med det.

Samtidigt vore det ju dessutom förståeligt om prestandan inte är perfekt eftersom varken processorn eller moderkortet är färdiga - såsom single-channel problemet de hade på moderkortet varför det inte är någon katastrof om tester från mindre fördelaktiga program visades. Hade det varigt aftonbladet som varigt på plats så visst...