"Ingen reklam tack" - Någon brevbärare här?

Permalänk

"Ingen reklam tack" - Någon brevbärare här?

Jag har precis flyttat till en vanlig hyreslägenhet, efter att ha bott i ett studentområde de senaste fyra åren. Under dessa år har jag i stort sett varit befriad från reklam som dimper ner i brevlådan, bortsätt från ett och annat reklamblad vid jul exempelvis.

Nu har jag precis flyttat till en vanlig hyreslägenhet, och under de första 3 dagarna har en stor hög samlats under brevinkastet med allehanda reklamblad. På alla dörrar har hyresvärden satt upp klistermärken som säger "ingen reklam tack" osv, men uppenbarligen har dessa ingen effekt.

Jag har förrän nu inte reflekterat över detta, men nu skulle jag hemsk gärna vilja höra en brevbärares tankar om detta med "reklamförbudlappar". Varför slänger ni in reklamen trots att de boende uppenbarligen inte vill ha skräpet?

Jag ber de som svarar att hålla en god ton även om detta är något som säkert kan irritera många, och undvik påhopp av brevbärarna

Permalänk
Medlem

Re: "Ingen reklam tack" - Någon brevbärare här?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av @@mårten@@
Jag har precis flyttat till en vanlig hyreslägenhet, efter att ha bott i ett studentområde de senaste fyra åren. Under dessa år har jag i stort sett varit befriad från reklam som dimper ner i brevlådan, bortsätt från ett och annat reklamblad vid jul exempelvis.

Nu har jag precis flyttat till en vanlig hyreslägenhet, och under de första 3 dagarna har en stor hög samlats under brevinkastet med allehanda reklamblad. På alla dörrar har hyresvärden satt upp klistermärken som säger "ingen reklam tack" osv, men uppenbarligen har dessa ingen effekt.

Jag har förrän nu inte reflekterat över detta, men nu skulle jag hemsk gärna vilja höra en brevbärares tankar om detta med "reklamförbudlappar". Varför slänger ni in reklamen trots att de boende uppenbarligen inte vill ha skräpet?

Jag ber de som svarar att hålla en god ton även om detta är något som säkert kan irritera många, och undvik påhopp av brevbärarna

Man vill antagligen bli av med skiten. Haffa brevbäraren nästa gång om du ser att han kommer inom en viss tid.

Permalänk
Medlem

Posten bär inte ut någon reklam vad jag vet. Bara i det där "svepet" eller vad det heter. Är nog några stackare på Svensk Direktreklam som gör det.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Hedersmedlem

här respekterar de lapparna i alla fall, och på alla andra ställen jag bott, tror du är på något undantag

Permalänk
Medlem

Jag får aldrig nån reklam hemma, har lapp på dörren och det följs mycket väl. Sen är det nog inte alltid posten som dumpar saker som nämndes ovan.

Visa signatur

The truth lies in the eyes of the Be(er)holder

http://www.howdoeshomeopathywork.com/

Permalänk
Medlem

Händer väll det slinker in något litet svep, fast med Posten då. Vi har stängsel med porttelefon, samt nyckel i dörren där nere. Men övrig reklam är obefintlig.

Fick nog 2kg reklam om dagen när jag bodde i Växjö på Universitetsområdet. Fyllde en pappkass på två veckor. Otroligt.

Permalänk
Medlem

1 ton papper motsvarar ungefär 14 normalstora träd. Snacka om slöseri med natur och resurser med dessa sätans reklamblad

Visa signatur

http://wurmonline.com - Live your life like you want it.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Robfox
1 ton papper motsvarar ungefär 14 normalstora träd. Snacka om slöseri med natur och resurser med dessa sätans reklamblad

en stor del av svensk industri grundas på skogsindustrin, tänk hur det skulle gå om all reklam skulle försvinna från en dag till en annan.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av heande
en stor del av svensk industri grundas på skogsindustrin, tänk hur det skulle gå om all reklam skulle försvinna från en dag till en annan.

Tänk om dom istället skulle gå över till digitala medier istället helt

Visa signatur

Du vet att det är måndag när du upptäcker en landmina i din frukost. - Garfield

Permalänk
Medlem

stå och vänta i nyckelhålet, när brevbäraren lutar sig fram för att lägga i reklamen så SLÅR du upp dörren i ansiktet på honom och säger "Fattar du trögt? Ingen reklam sa jag!"

Var en gubbe som delade ut reklam vid 4.30 en morgon för ett tag sen, och av en ren händelse så var jag vaken och hörde honom.. När han tryckt in reklamen hos mig så tryckte jag ut den igen.. Han blev livrädd ^^

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Triphys
stå och vänta i nyckelhålet, när brevbäraren lutar sig fram för att lägga i reklamen så SLÅR du upp dörren i ansiktet på honom och säger "Fattar du trögt? Ingen reklam sa jag!"

Var en gubbe som delade ut reklam vid 4.30 en morgon för ett tag sen, och av en ren händelse så var jag vaken och hörde honom.. När han tryckt in reklamen hos mig så tryckte jag ut den igen.. Han blev livrädd ^^

Hahahaha dagens skratt!

Permalänk
Medlem

JAG ARBETAR PÅ POSTEN! JAG ARBETAR PÅ POSTEN! JAG DELAR UT BREV! HALLÅ!

Ehrm, right. Visserligen i Finland, men vi snackar ändå post som post. Yes, vi delar ut reklam också, inte bara brev och paket. Och jodå, det händer faktiskt att jag lägger reklam i brevlådor med "ingen reklam, tack"-skyltar.

Varför? Åh, jag ska förklara, naturligtvis. En brevbärares (återigen, en finsk brevbärare) dag börjar 06.00 med grovsortering av all inkommen post. Posten sorteras till de olika områden/rutter som körs under dagen.

När all post är färdigsorterad sticker man till ens eget områdes sorteringsbås, där den grovsorterade posten sorteras till respektive hus/lägenhet/adress. Här sorterar man också ut dagens reklam (om det är någon dvs). Människor som inte vill ha reklam har ett litet svart, cirkelrunt klistermärke brevid sitt namn och dit kastar man helt enkelt inte någon reklam. Det är alltså framförallt här som det kan gå fel, ute på fältet behöver man egentligen inte "ingen reklam, tack"-skyltarna (även om det underlättar naturligtvis).

Hur får man då ett svart klistermärke? Nu som då har vi "ingen reklam, tack!"-kontroller, då vi går igenom alla lägenheter (inte dörrknackning) och ser om de vill ha reklam eller inte. Vid dessa kontroller får hus/lägenheter UTAN klistermärke men MED skylt sitt klistermärke i sorteringsbåset.

Därför kan det hända att man sorterar reklam till en reklamvägrare (utan klistermärke, med skylt) och av misstag lägger med reklamen i brevinkastet/lådan under utdelningen. Varför skippar man inte bara att lägga med reklamen om man noterar "ingen reklam, tack!" då? Tja, reklam som inte delas ut ska tas tillbaka till sorteringscentralen. Dagar med mycket post blir det här jäkligt otympligt kort och gott, eftersom riktig post måste ge plats för reklamen i cykelväskorna.

Trådskaparen löser sitt problem genom att skaffa sig ett svart klistermärke! Om du inte orkar vänta på en kontroll (vet inte om rutinen finns i Sverige) så bör du ringa till ditt lokala postkontor och påpeka att du inte vill ha någon reklam. Troligtvis är din brevbärare ung och orutinerad, så gör inget elakt mot honom/henne, tack!

Reserverar mig för stavfel och backflips i logiken.

Kram!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Äntligen ett vettigt svar på detta.
Tack Romar

Nu har mitt hat mot vissa brevbärare avtagit

Visa signatur

REFUSED

Permalänk
Medlem

Vad är det för typer som sätter upp ett klistermärke med "Ingen reklam tack, men gjärna samhällsinformation"?
SSU-medlemmar?

Funderat på att samla ihop flygblad från nazister och annat pack och trycka ner i deras postfack.

Permalänk
Medlem

Jag jobbade som brevbärare för några år sen och då fungerade det så att man justerade antalet reklamblad man har med sig nästa gång baserat på hur många man delade ut förra gången. Om man fick över 10 reklamblad förra gången så tar man alltså med sig 10 färre nästa gång.

Som brevbärare har man alltså intresse att respektera skyltarna eftersom det betyder mindre att släpa med sig nästa gång. Visst händer det att man missar nån gång, men jag kan garantera att de flesta brevbärare bara är tacksamma om dom slipper dela ut skiten.

Tänk på att det inte bara är posten som delar ut reklam. Även Citymail och Svensk direktreklam delar ut.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har delat ut reklam för Svensk direktreklam i drygt sex år, och jag respekterar naturligtvis alltid nej tack-skyltar. Några få gånger (de kan räknas på ena handens fingrar) har jag missat en skylt, men då har jag alltid skrivit ett personligt meddelande och bett om ursäkt alternativt gjort samma sak genom att ringa på dörren. Det är tråkigt att reklamutdelarna där du bor inte verkar respektera din skylt. Kolla upp vilket företag som delar ut reklamen och ring till dem och klaga.

När det gäller samhällsinformation, delar vi ut den till alla, även hushåll med nej tack-skyltar, oavsett om texten "men gärna samhällsinformation" finns med eller ej. Det rör sig om exempelvis informationstidningen "Sommarvägen" från Vägverket som jag delade ut härom veckan och kommunens informationstidning "Vi i Ängelholm". I samband med val brukar det naturligtvis bli mer samhällsinformation än vanligt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GAPa

När det gäller samhällsinformation, delar vi ut den till alla, även hushåll med nej tack-skyltar, oavsett om texten "men gärna samhällsinformation" finns med eller ej. Det rör sig om exempelvis informationstidningen "Sommarvägen" från Vägverket som jag delade ut härom veckan och kommunens informationstidning "Vi i Ängelholm". I samband med val brukar det naturligtvis bli mer samhällsinformation än vanligt.

Precis, varför då sätta upp en skylt om att man vill ha?
Ska nog sätta upp en skylt med "Jag tar gärna min post tack!"

Permalänk

Bor man i Södertälje så kan reklam-utdelarna sällan svenska. Det har jag upptäckt de gånger jag öppnat dörren och frågat vad fan killen håller på med när jag hör ett bombnedslag i hallen. Alltid har dom bara ryckt på axlar och huvud och mumlat något oförståerligt och sprungit iväg. Men nu verkar dom ha förstått att jag inte vill ha något, då det var ett tag sen sist.
Det är då inte posten som delar ut reklam här.

För övrigt så står det "Endast adresserad post" på min dörr. Då slipper jag allt som det inte står mitt namn och adress på

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fesen
http://www.d7.se/catalog/product_info.php?cPath=186_244&produ...

Köp!Köp!Köp!Köp!Köp!

http://www.d7.se/catalog/product_info.php?products_id=6107
Den här e rätt klockren också.

Men då får man ju inte ha roliga diskussioner med Jehovas Vittnen! Hallå!?

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem

Jag håller på att bli galen här hemma...
varenda dag så ligger det en 5cm (nej, jag skämtar inte) tjock hög med reklam innanför dörren... Kan ha jobbat kväll, ligger och sover och så "bang", kl0700 så är man väckt av att Siba, onoff, elgiganten, rusta och varenda annat jälva skitföretag ska försöka lura på en kassa prylar för för mycket pengar... mindre kul.

Och sätter man upp en skylt om att man inte vill ha, ja då dimper det ner lika mycket för det, bara att det då står ens namn på det. Samhällsinformationen är precis lika illa. Jag behöver liksom inte veta att sjuksköterskorna 20 mil härifrån är lyckliga för sina nya skor eller att sjöfartsverket 10 mil åt andra hållet flyttat 3 kvarter... Jag vill ha min morgon och kunna sova ostört.

Funderar på att montera en pappersstrimmlare precis innanför inkastet så slipper man skiten, bara att tömma påsen.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Jag håller på att bli galen här hemma...
varenda dag så ligger det en 5cm (nej, jag skämtar inte) tjock hög med reklam innanför dörren... Kan ha jobbat kväll, ligger och sover och så "bang", kl0700 så är man väckt av att Siba, onoff, elgiganten, rusta och varenda annat jälva skitföretag ska försöka lura på en kassa prylar för för mycket pengar... mindre kul.

Och sätter man upp en skylt om att man inte vill ha, ja då dimper det ner lika mycket för det, bara att det då står ens namn på det. Samhällsinformationen är precis lika illa. Jag behöver liksom inte veta att sjuksköterskorna 20 mil härifrån är lyckliga för sina nya skor eller att sjöfartsverket 10 mil åt andra hållet flyttat 3 kvarter... Jag vill ha min morgon och kunna sova ostört.

Funderar på att montera en pappersstrimmlare precis innanför inkastet så slipper man skiten, bara att tömma påsen.

Då försvinner ju din riktiga post också

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Jag håller på att bli galen här hemma...
varenda dag så ligger det en 5cm (nej, jag skämtar inte) tjock hög med reklam innanför dörren... Kan ha jobbat kväll, ligger och sover och så "bang", kl0700 så är man väckt av att Siba, onoff, elgiganten, rusta och varenda annat jälva skitföretag ska försöka lura på en kassa prylar för för mycket pengar... mindre kul.

Och sätter man upp en skylt om att man inte vill ha, ja då dimper det ner lika mycket för det, bara att det då står ens namn på det. Samhällsinformationen är precis lika illa. Jag behöver liksom inte veta att sjuksköterskorna 20 mil härifrån är lyckliga för sina nya skor eller att sjöfartsverket 10 mil åt andra hållet flyttat 3 kvarter... Jag vill ha min morgon och kunna sova ostört.

Funderar på att montera en pappersstrimmlare precis innanför inkastet så slipper man skiten, bara att tömma påsen.

Är det inte lättare att bara skruva igen brevinkastet?

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Jag håller på att bli galen här hemma...
varenda dag så ligger det en 5cm (nej, jag skämtar inte) tjock hög med reklam innanför dörren... Kan ha jobbat kväll, ligger och sover och så "bang", kl0700 så är man väckt av att Siba, onoff, elgiganten, rusta och varenda annat jälva skitföretag ska försöka lura på en kassa prylar för för mycket pengar... mindre kul.

Och sätter man upp en skylt om att man inte vill ha, ja då dimper det ner lika mycket för det, bara att det då står ens namn på det. Samhällsinformationen är precis lika illa. Jag behöver liksom inte veta att sjuksköterskorna 20 mil härifrån är lyckliga för sina nya skor eller att sjöfartsverket 10 mil åt andra hållet flyttat 3 kvarter... Jag vill ha min morgon och kunna sova ostört.

Funderar på att montera en pappersstrimmlare precis innanför inkastet så slipper man skiten, bara att tömma påsen.

Spänn fast en tygpåse vid brevinkastet som allting hamnar i - då dunsar det inte och du kan sova vidare. Sen får du lösa tömningen på något sätt, men det kan inte vara alltför svårt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax
Är det inte lättare att bara skruva igen brevinkastet?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av froken
Spänn fast en tygpåse vid brevinkastet som allting hamnar i - då dunsar det inte och du kan sova vidare. Sen får du lösa tömningen på något sätt, men det kan inte vara alltför svårt.

Säkerhetsdörr... sitter en stålskiva 2-3mm in i den så att skruva är rätt besvärligt.

Hmm...
*Går iväg och letar efter silvertejpen nynnandes McGuyver-temat*

Edit**
Karim: Räkningar?

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk

Jag JOBBADE som brevbärare i SVERIGE!

Var sak vi börja? Kan köra samma rutt som "finnen".

Började klockan 0700 och började sortera resterna av B-posten från gårdagen in i mina små fack på min linje (då hade jag cirka 350 hushåll). Klockan 0800 kommer morgonposten, dvs den riktiga massan och den sorterar man upp i cirka 60-90 minuter. Därefter kommer den underbara fikarasten där man snackar skit med sina kollegor (vi var lantbrevbärare på en "mindre" ort, dvs fyra bilar täckte hela byn och dess omnejd).

Därefter blir det två val, antingen sortera in svepet i mina fack eller ha dem inne i bilen för sig själva (förutsatt att det är reklamdag. Oftast är det mellan 2-3ggr per vecka, på somrarna kan det bli 5ggr i veckan).

Innan man åker ut så ska man beräkna hur många reklamblad som går åt som man sedan lastar in i bilen.

Väl ute på turen så går reklamen in i alla brevlådor (förutom somarhushåll, de får egen reklam en gång i veckan) som inte har märkning, alternativt att man känner personerna i fråga (ganska vanligt). Blir det reklam över så gör det inget, någon gick kanske kort på ena turen och då kan man dela med sig.

Vi delar inte bara ut svepet utan även annat skit så som lokala idrottsförbund och självklart delar vi ut adresserad reklam (den får ni oavsett om ni sätter "ej reklam" på brevlådan. Ett exempel är postkodslotteriet).

EN sak ni ickebrevbärare borde tänka på är era brevlådor. Vissa gör egna gjort i massiv plyfa med skruvar på insidan av locket = man blöder alltid efter den brevlådan. Vissa har brevlådan för nära ställningen som brevlåderaden sitter på = går knappt att öppna locket. Vissa har supersmå brevlådor, speciellt dessa i metall, köp normalstora! Vissa skiter i att sätta upp gatunummret/efternamnet på sin egen brevlåda vilket gör vårat jobb liite värre!

Och snälla, när eran Allers inte kommer så är det inte vårat fel! Vi delar ut när tidningarna kommer, skickar allers ut en dag senare än vanligt så är det inte vårat fel.

Kommer säkert på 10 saker till när jag har postat, men fråga på!

EDIT; Vissa har brevlådor som man öppnar från djupet/sidan, vi hatar dessa! Det blir jättesvårt att kasta in posten med en hand.
Sista nu
Vissa har två lock, först det klassiska och under det ett låsbart, vi hatar dessa, ingen kommer sno din post (har hänt en gång där jag jobbade). Hat du en brevlåda med två lock, ta bort den ena!

Vill ni vara snälla mot oss så köp den "godkända" brevlådan från posten.

EDIT2;
Det finnen beskrev om "icke reklam" på era brevlådor och den svarta pricken på våra postkontor stämmer bra, och dilemmat som han beskriver kan infinna sig, inte så vanligt för en lantbrevbärare dock.
Får du reklam av en lantbrevbärare fast du inte vill, ring till linjens telefon, eller till postkontoret (dvs den som delar ut din post). Oftast blir du kopplad till den mest erfarna på kontoret (även den personen kör en linje), den personen kan sedan säga vad t. ex jag har för telefonnummer.

Permalänk
Medlem

Ah, seinfeld någon? Gör som kramer, mura igen skiten.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Triphys
stå och vänta i nyckelhålet, när brevbäraren lutar sig fram för att lägga i reklamen så SLÅR du upp dörren i ansiktet på honom och säger "Fattar du trögt? Ingen reklam sa jag!"

Var en gubbe som delade ut reklam vid 4.30 en morgon för ett tag sen, och av en ren händelse så var jag vaken och hörde honom.. När han tryckt in reklamen hos mig så tryckte jag ut den igen.. Han blev livrädd ^^

fick också påhälsning av en sån där som inte respekterade min skylt, så jag tog upp reklamen å öppnade dörren å sa åt han att han råkade tappa dessa å gav tillbaks reklamen... han såg rätt paff ut..

fick av brorsan en snygg skylt i metall han köpte i australien som det står "No Junk mail" på som jag hängde upp på dörren och reklamen forsade in... skrev ut en papperslapp jag skrev "ingen reklam" på och sen dess har jag inte fått nå reklam...

Visa signatur

If you play a Nickelback song backwards you’ll hear messages from the devil. Even worse, if you play it forwards you’ll hear Nickelback. - Dave Grohl

Permalänk
Medlem

När jag läste första inlägget i tråden noterade jag detta: Varför har trådskaparns hyresvärd enligt trådskaparn satt upp "ingen reklam"-skyltar på allas dörrar? Är inte det upp till var och en?

Visa signatur

[D'feldt Audioengine 5+][NuForce ICON HDP][Shure SRH1840][Sennheiser HD650][Alessandro MS1]

Let's go Rangers!

Permalänk
Medlem

Triphys: "Var en gubbe som delade ut reklam vid 4.30 en morgon för ett tag sen, och av en ren händelse så var jag vaken och hörde honom.. När han tryckt in reklamen hos mig så tryckte jag ut den igen.. Han blev livrädd ^^"

estoves: "Vad är det för typer som sätter upp ett klistermärke med "Ingen reklam tack, men gjärna samhällsinformation"?
SSU-medlemmar?"

estoves: "Ska nog sätta upp en skylt med "Jag tar gärna min post tack!""

Alla tre inlägg fick mig att småle! =D

Visa signatur

Cat funeral! Cat funeral!
>>> 112383 <<<