Sennheiser HD650, förstärkare nödvändig?

Permalänk
Medlem

Sennheiser HD650, förstärkare nödvändig?

Hej allesammans!
Jag tänkte snart köpa mig ett par Sennheiser HD650 då jag läst att de ska vara mycket bra. Det jag undrar över är om man måste ha en hörlursförstärkare för att få ut vettigt ljud. Hur stor är skillnaden utan och med? Jag har ett Creative X-fi ljudkort i datorn och det är datorn jag kommer använda dom med i första hand.
Om jag behöver en förstärkare, räcker det med en billig för ca 500 spänn?

Jag söker inget perfekt ljud, men är ändå ganska noga med att det låter bra.

Visa signatur

CPU: i9-9900K GPU: Gigabyte RTX 2070 Super Case: Louqe Ghost S1

Permalänk
Medlem

Prova att köra utan förstärkare först, sen kan du bygga ut ditt system med tiden.Jag skulle inte rekommendera att köpa en förstärkare för 500 spänn då det är rätt krävande lurar, och du kasnke ångrar att du inte köpte bättre sen.Innan jag körde med hörlurs förstärkare till mina så låter det helt ok endå, tusen gånger bättre än random datorhögtalare tex :).Men när jag köpte min heed förstärkare så märker man stor skillnad.Dom kan kännas tama utan en bra förstärkare, jag vet dock inte hur bra x-fi kortet är, det kanske driver dom fint.

Permalänk
Medlem

Nu testade jag aldrig att köra HD650 utan förstärkare när jag hade dem, men jag märkte stor skillnad på att driva dem med en 1000kr (inbyggd i min dac) förstärkare och en 1800kr (Little Dot MKIII).

Dilemmat som ofta finns med att köpa dyra svårdrivna hörlurar och driva dem utan förstärkare så kommer de inte låta speciellt mycket bättre än hörlurar som kostar bara hälften så mycket. Systemet blir aldrig bättre än dess flaskhals.

Men om du väl ger dig in på hifi-området så kommer du troligen utan tvekan köpa förstärkare ändå, det är omöjligt att motstå. Och iom att du kommer göra det så kan du lika gärna sikta så högt upp du har råd med valet av hörlurarna.

Om du är SÄKER på att du aldrig kommer köpa förstärkare så skulle jag satsa på något annat än HD650.

Om du kör dem utan förstärkare så kommer de utan tvekan låta bra, men kanske inte 2400kr bra utan kanske snarare 1500kr bra.

EDIT: Håller med ovanstående postare, köp inte en 500kr förstärkare till dem. Ju bättre (och i de flesta fall så är det lika med dyrare) förstärkare du har desto bättre kommer de låta. Börja med kanske en 2000kronors som Little Dot MKIII, en begagnad Xcan V3(begagnade säljs ofta för cirka 2-3000kr), en Heed Canamp (cirka 3500kr kanske?), Gilmore Lite(cirka 3000kr) eller liknande istället. Lägre nivå är så är nog inte värt det för så pass svårdrivna lurar som HD650.

Och en helt annan fråga. Är du SÄKER på att det är HD650 du vill ha? Det finns många många hörlurar i samma prisklass, varför väljer du just HD650? Är det för att du vill ha ett lättlyssnat lugnt ljud med mycket bas, fint mellanregister och mycket värme, ja då är HD650 ett kanonval. Vill du ha ett snabbt, neutralt ljud med tajt bas och med mycket riv, ja då är HD650 ett dåligt val.

Permalänk
Medlem

Tack för alla snabba svar!

Som jag förstått det nu så kan jag alltså köra dom utan förstärkare, bara att jag inte får ut allt som lurarna har potential för. Kanske köper en förstärkare till dom senare i så fall, men till en början får jag nog klara mig utan.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Henmyr
EDIT: Håller med ovanstående postare, köp inte en 500kr förstärkare till dem. Ju bättre (och i de flesta fall så är det lika med dyrare) förstärkare du har desto bättre kommer de låta. Börja med kanske en 2000kronors som Little Dot MKIII, en begagnad Xcan V3(begagnade säljs ofta för cirka 2-3000kr), en Heed Canamp (cirka 3500kr kanske?), Gilmore Lite(cirka 3000kr) eller liknande istället. Lägre nivå är så är nog inte värt det för så pass svårdrivna lurar som HD650.

Har inte riktigt lust att lägga ut 3000 för en förstärkare, men kan tänka mig att lägga ut mellan 1500-2000 ändå. Kollade lite snabbt på prisjakt och hittade den här, kan den vara något att ha?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Henmyr
Och en helt annan fråga. Är du SÄKER på att det är HD650 du vill ha? Det finns många många hörlurar i samma prisklass, varför väljer du just HD650? Är det för att du vill ha ett lättlyssnat lugnt ljud med mycket bas, fint mellanregister och mycket värme, ja då är HD650 ett kanonval. Vill du ha ett snabbt, neutralt ljud med tajt bas och med mycket riv, ja då är HD650 ett dåligt val.

Japp, just därför! Sen så var HD650 även dom ändå lurarna som var snygga, tycker alla andra lurar i samma prisklass har väldigt dålig design.

EDIT: Har förresten inte riktigt koll på vad förstärkaren gör, kan någon förklara?

Visa signatur

CPU: i9-9900K GPU: Gigabyte RTX 2070 Super Case: Louqe Ghost S1

Permalänk
Medlem

http://www.harmonydesign.se/ear9.htm

denna hade jag nog köpt.
har haft deras DAC innan och den var sketbra.

Visa signatur

|| Förstärkare Amplifix || Högtalare Canton RC-L || Cambridge Audio Dacmagic || asrock 330||

http://www.minhembio.com/forum/index.php?s=dd15fd8c8426beaecf...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Foetus
http://www.harmonydesign.se/ear9.htm

denna hade jag nog köpt.
har haft deras DAC innan och den var sketbra.

Tack för tipset, men dock känns den aldeles för dyr för mig.

Visa signatur

CPU: i9-9900K GPU: Gigabyte RTX 2070 Super Case: Louqe Ghost S1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Exabyte
Tack för alla snabba svar!

Som jag förstått det nu så kan jag alltså köra dom utan förstärkare, bara att jag inte får ut allt som lurarna har potential för. Kanske köper en förstärkare till dom senare i så fall, men till en början får jag nog klara mig utan.

Har inte riktigt lust att lägga ut 3000 för en förstärkare, men kan tänka mig att lägga ut mellan 1500-2000 ändå. Kollade lite snabbt på prisjakt och hittade den här, kan den vara något att ha?

Har ingen aning om hur bra den är.

[QUOTE]
Japp, just därför! Sen så var HD650 även dom ändå lurarna som var snygga, tycker alla andra lurar i samma prisklass har väldigt dålig design.

EDIT: Har förresten inte riktigt koll på vad förstärkaren gör, kan någon förklara?

[/QUOTE]

En förstärkare kan göra lite olika beroende på hur den är designad. De allra flesta förstärkare brukar:

... snabbare och tajtare bas, alltså bas med bra tryck vid varje trummslag och inte bara ett överhängande muller.
... större ljudbild(pratar om illusionen att musiken inte kommer ifrån två lurar som sitter tätt kring huvudet, utan att ljudet istället kommer långt utanför huvudet) med mera luft kring instrumenten.
... låter oftast mer detaljer höras.
... bättre separation av instrumenten och bättre positionering. Med en dålig förstärkare eller utan så kan instrument flyta ihop lite, och positionering kan vara lite blurrig. Med en bra förstärkare så kan det bli mycket lättare att höra varje enstaka instrument, och det kan vara mycket lättare att fixera var varje enstaka musiker står, och om den är mycket bra tom höra vid vilken höjdnivå de är på, och hur de olika instrumenten är placerade jämfört med varandra.
... klarare mellanregister, alltså röster med mera.
... luftigare diskant.

Sen så kan en förstärkare ha en färgning som man vill åt, till exempel ett extra fint mellanregister eller med mycket bas. Finns många förstärkare som bara satsar på helt neutralt ljud utan färgning också. De förbättrar då allt ovanstående, men utan att färga ljudet åt nåt håll.

Ljudet blir dock aldrig bättre än källan. Om du har ett dåligt ljudkort så kommer inte en extremt bra förstärkare kunna ta ljudet längre än ljudkortets begränsning.

Ta en titt på www.head-fi.org. Största hifi-forumet med hörlursinriktning. Där kan du hitta många förslag på relativt billiga förstärkare till HD650.

Permalänk
Medlem

Sitter själv med kombon X-fi + X-Can V3 + HD650.

Det jag lugnt kan säga är: satsa på förstärkaren först!

Har kört min X-can med tre olika lurar förutom sennheissrarna, Beyerdynamic DT-531, Dt-770 och mina in-ear Sonylurar.

jag kan lätt säga att jag skulle välja kombon DT-531 (900 SEK) plus X-can före HD-650 utan förstärkare. När jag uppgraderade mina DT-531 till DT-770 vart ljudet _sämre_ än innan, tills jag skaffade lursträkaren.

För så tunga lurar blir ljudet helt själlöst om man inte har nog med effekt för att driva dem...

Bara mina två cent...

Sedan att HD-650 är det bekvämaste i lurväg jag nånsin haft är en annan historia

Lycka till med köpet

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Henmyr
En förstärkare kan göra lite olika beroende på hur den är designad. De allra flesta förstärkare brukar:

... snabbare och tajtare bas, alltså bas med bra tryck vid varje trummslag och inte bara ett överhängande muller.
... större ljudbild(pratar om illusionen att musiken inte kommer ifrån två lurar som sitter tätt kring huvudet, utan att ljudet istället kommer långt utanför huvudet) med mera luft kring instrumenten.
... låter oftast mer detaljer höras.
... bättre separation av instrumenten och bättre positionering. Med en dålig förstärkare eller utan så kan instrument flyta ihop lite, och positionering kan vara lite blurrig. Med en bra förstärkare så kan det bli mycket lättare att höra varje enstaka instrument, och det kan vara mycket lättare att fixera var varje enstaka musiker står, och om den är mycket bra tom höra vid vilken höjdnivå de är på, och hur de olika instrumenten är placerade jämfört med varandra.
... klarare mellanregister, alltså röster med mera.
... luftigare diskant.

Sen så kan en förstärkare ha en färgning som man vill åt, till exempel ett extra fint mellanregister eller med mycket bas. Finns många förstärkare som bara satsar på helt neutralt ljud utan färgning också. De förbättrar då allt ovanstående, men utan att färga ljudet åt nåt håll.

Ljudet blir dock aldrig bättre än källan. Om du har ett dåligt ljudkort så kommer inte en extremt bra förstärkare kunna ta ljudet längre än ljudkortets begränsning.

Ta en titt på www.head-fi.org. Största hifi-forumet med hörlursinriktning. Där kan du hitta många förslag på relativt billiga förstärkare till HD650.

Tack för förklaringen, nu fick jag en mycket bättre bild av det hela

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gabrioth
Sitter själv med kombon X-fi + X-Can V3 + HD650.

Det jag lugnt kan säga är: satsa på förstärkaren först!

Har kört min X-can med tre olika lurar förutom sennheissrarna, Beyerdynamic DT-531, Dt-770 och mina in-ear Sonylurar.

jag kan lätt säga att jag skulle välja kombon DT-531 (900 SEK) plus X-can före HD-650 utan förstärkare. När jag uppgraderade mina DT-531 till DT-770 vart ljudet _sämre_ än innan, tills jag skaffade lursträkaren.

För så tunga lurar blir ljudet helt själlöst om man inte har nog med effekt för att driva dem...

Bara mina två cent...

Sedan att HD-650 är det bekvämaste i lurväg jag nånsin haft är en annan historia

Lycka till med köpet

Då blir det att skaffa förstärkare också då. Men jag skaffar nog ändå lurarna först, eftersom jag behöver dom nu. Får titta runt efter bra förstärker först, kanske köper den framåt mitten av sommaren. Men nu vet jag att den verkligen är viktig och värd att satsa pengar på.

EDIT: Hittade den är nu, http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=92624. Av vad jag läst så verkar den väldigt bra för sitt pris, kanske köper en sådan. Någon som har några erfarenheter av den tillsammans med HD650?

Visa signatur

CPU: i9-9900K GPU: Gigabyte RTX 2070 Super Case: Louqe Ghost S1

Permalänk
Medlem

Är du ute efter biligast möjliga förstärkare hade jag spanat på en Pocket Amp 2 v2. Finns att få tag på för ca 350kr med frakt. Tillverkas och säljs av Gary på: http://www.electric-avenues.com/
Har en sådan själv och är mycket nöjd, nu sitter jag iofs bara med ett par HD555'or på huvudet men den passar verkligen Sennheiser-ljudet som handen i handsken!
Den sägs kunna driva AKG 601'or samt 701'or utan problem, och den är ju verkligen billig, så det är bara att chansa Du får ju lätt tillbaka pengarna om du kränger den begagnat här hemma i Sverige.

Visa signatur

[D'feldt Audioengine 5+][NuForce ICON HDP][Shure SRH1840][Sennheiser HD650][Alessandro MS1]

Let's go Rangers!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dala56
http://www.electric-avenues.com/
Har en sådan själv och är mycket nöjd, nu sitter jag iofs bara med ett par HD555'or på huvudet men den passar verkligen Sennheiser-ljudet som handen i handsken!

Den verkar mycket intressant, har också HD555. Var köpte du din?
Eller jag ska satsa på ett bra ljudkort istället ( tex Xonar D2). Kör allt ljud via min streo. För då får jag väl bäst ljud? Eller jag skulle få bättre ljud om jag köper ett nyt ljudkort och kopplar lurarna direkt till ljudkortet? Men då mister jag förstärkaren i stereon, alltså är det bäst att köra genom stereon? Och då hade det gett en boost om jag hade köpt nytt ljudkort ist för DS4:as inbyggda?
Eller ska jag satsa på en hörlursförstärkare istället för ljudkort? Men hörlursförstärkare ger inte boost i stereon? aja, förvirrad

Sry, men tyckte det var onödigt att skapa en ny tråd?

Permalänk
Medlem

Hej igen, jag har ett par HD650 påväg hem till mig nu Tänkte prova dom först utan förstärkare hemma och sen bege mig iväg till någon butik och prova dom med en förstärkare, då kan jag testa med oilka modeller och se vad som passar mig bäst.

Visa signatur

CPU: i9-9900K GPU: Gigabyte RTX 2070 Super Case: Louqe Ghost S1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Exabyte
Hej igen, jag har ett par HD650 påväg hem till mig nu Tänkte prova dom först utan förstärkare hemma och sen bege mig iväg till någon butik och prova dom med en förstärkare, då kan jag testa med oilka modeller och se vad som passar mig bäst.

Ett mycket klokt val tycker jag

Se till att lurarna är hyfsat inspelade innan du börjar testa med ampar i butik. De ändrar karaktär rätt mycket de första 40-60 timmarna.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gabrioth
Ett mycket klokt val tycker jag

Se till att lurarna är hyfsat inspelade innan du börjar testa med ampar i butik. De ändrar karaktär rätt mycket de första 40-60 timmarna.

Precis, koppla in dem i datorn och sätt en sjysst spellista på repeat när du är på jobbet/skolan på medelvolym. Jag märkte ganska stor skillnad med mina HD555or efter ca 100tim speltid.

Visa signatur

[D'feldt Audioengine 5+][NuForce ICON HDP][Shure SRH1840][Sennheiser HD650][Alessandro MS1]

Let's go Rangers!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Henmyr
Nu testade jag aldrig att köra HD650 utan förstärkare när jag hade dem, men jag märkte stor skillnad på att driva dem med en 1000kr (inbyggd i min dac) förstärkare och en 1800kr (Little Dot MKIII).

Dilemmat som ofta finns med att köpa dyra svårdrivna hörlurar och driva dem utan förstärkare så kommer de inte låta speciellt mycket bättre än hörlurar som kostar bara hälften så mycket. Systemet blir aldrig bättre än dess flaskhals.

Men om du väl ger dig in på hifi-området så kommer du troligen utan tvekan köpa förstärkare ändå, det är omöjligt att motstå. Och iom att du kommer göra det så kan du lika gärna sikta så högt upp du har råd med valet av hörlurarna.

Om du är SÄKER på att du aldrig kommer köpa förstärkare så skulle jag satsa på något annat än HD650.

Om du kör dem utan förstärkare så kommer de utan tvekan låta bra, men kanske inte 2400kr bra utan kanske snarare 1500kr bra.

EDIT: Håller med ovanstående postare, köp inte en 500kr förstärkare till dem. Ju bättre (och i de flesta fall så är det lika med dyrare) förstärkare du har desto bättre kommer de låta. Börja med kanske en 2000kronors som Little Dot MKIII, en begagnad Xcan V3(begagnade säljs ofta för cirka 2-3000kr), en Heed Canamp (cirka 3500kr kanske?), Gilmore Lite(cirka 3000kr) eller liknande istället. Lägre nivå är så är nog inte värt det för så pass svårdrivna lurar som HD650.

Och en helt annan fråga. Är du SÄKER på att det är HD650 du vill ha? Det finns många många hörlurar i samma prisklass, varför väljer du just HD650? Är det för att du vill ha ett lättlyssnat lugnt ljud med mycket bas, fint mellanregister och mycket värme, ja då är HD650 ett kanonval. Vill du ha ett snabbt, neutralt ljud med tajt bas och med mycket riv, ja då är HD650 ett dåligt val.

Jag sitter själv med ett par hd650 lurar och X-Fi platinum. Tycker personligen ljudar väldigt bra. Inbillar mig att Platinum enheten till ljudkortet också har en hörlursförstärkare?

Hursom - tror ni det blir stor skillnad om jag köper ngn av ovannämnda lur-stärkare?

Visa signatur

//slackie was here
[nej jag tänker inte lista upp mina hårdiskar och .dll filer]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av slackie
Jag sitter själv med ett par hd650 lurar och X-Fi platinum. Tycker personligen ljudar väldigt bra. Inbillar mig att Platinum enheten till ljudkortet också har en hörlursförstärkare?

Hursom - tror ni det blir stor skillnad om jag köper ngn av ovannämnda lur-stärkare?

Tror inte det finns någon bra förstärkare i i/o enheten. Har du testat att driva hörlurarna direkt från ljudkortet? Tror det är bättre.

Hur stor förändring man får är väldigt subjektivt. En stor förbättring för en kan vara en liten eller ingen alls för en annan. De allra flesta skulle dock se en uppgradering från oförstärkt HD650 till förstärkt HD650 som en stor förbättring.

Tänk över om du vill ha en förstärkare med eller utan rör. Rör är definitivt jobbigare att ha ha göra med, men gillar man rörljud så kan det var värt det.

Av dem ja tipsade om så är Little Dot MKIII en ren rörförstärkare, Xcan V3 hybrid och Glite/Canamp utan rör.

Vad gillar du med HD650? Vad vill du förbättra?