iPhone - Apples nya smartphone

Permalänk
Medlem

Hur blir det med 3G samtal om det inte finns någon kamera ifram är det bara för surfing då?

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haziza
Hur blir det med 3G samtal om det inte finns någon kamera ifram är det bara för surfing då?

Det är väl bara videosamtal som drar nytta av frontkamera.
Prata över 3G nätet kommer funka som vanligt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av peterj
Det billigaste AT&T abonemanget kostade $59.99 ~350:- /mån, så totalt sett är det inte säkert att det blir så billigt.
En möjlighet att få en billigt skulle vara om man kan jailbreaka telefonen och skippa abonemanget.

Det var detta jag menade när jag skrev att jag inte gillade idéen med abb.
Det är inget fel på abb överlag, men även i sverige så lär det ju bli nånstans mellan 100-200:- "förhöjd" månadsavgift i 2 år.
Det skulle ge 199$ + 2400-4800:- = ~3600-6000:- i total kostnad för luren.

Samt att man är fucked om man redan har ett abb/annan operatör än dom som får sälja (bara telia?).
Eller fucked och fucked, man kan ju köpa abbet och sen bara betala av månadskostnaden, men det ger ju som sagt ett högt totalpris på luren återigen.

Angående USA/jailbreak så har jag läst nånstans, och tippar ju även själv på, att Apple byter system till det "vanliga", dvs
teckna abb samtidigt som köp av lur.

Tror knappast dom gör om misstaget med att sälja låsta subventionerade lurar som sen kunde hackas oxå stod dom där utan att få abb:en sålda i efterhand

I övrigt verkar ju telefonen riktigt trevlig så det blir antagligen ett köp även för mig om det på nått magiskt sätt går att vrida till utan abbonemang till ett vettigt pris.

Permalänk
Medlem

Måste aktiver AT&T abonnemanget i affären :/
http://gizmodo.com/5014764/iphone-3g-pricing-and-activation-d...

Blir väl då på att hoppas att telia sätter ett bra pris eller säljes utan abonnemang

Visa signatur

Du skall icke stjäla, staten gillar inte konkurrens.

Permalänk
Medlem

Så länge själva abonnemanget kotar max 2-300 (inklusive unlimited data) är jag nöjd och tar en när den kmr till sverige

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Så länge själva abonnemanget kotar max 2-300 (inklusive unlimited data) är jag nöjd och tar en när den kmr till sverige

Själv tycker jag: 250 kr / månaden inklusive: obegränsad data, fira (as in 3000 per månad) sms och med så pass hög månadsavgift även fria minuter efter de fria minutrarna 69 öre öppningsavgift, 69 öre minuten samt 0 kr minuten till andra telia mobiler.
Det tycker jag är rimligt att betala.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Genome
Ska den säljas i Sverige måste den ju även finnas tillgänglig utan abonnemang.

Det måste den ju inte alls. Inte första tiden iaf...

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk

Lite roligt att många tror att telefonen kostar 199$ utan abonnemang, för det priset måste amerikanerna teckna ett 24 månaders abonnemang med hög månadsavgift hos AT&T. Samma sak kommer gälla i Sverige, hoppas därför att Telia sätter ett bra pris på abonnemanget plus att fri datatrafik ingår. Är personligen mycket tveksam till 24 eller 18 månaders bindningstid, har själv aldrig använt samma telefon mer än 12 månader. Att betala av telefonen med abonnemangsavgiften känns ungefär lika idotiskt som alla andra avbetalningar, avser abonnemangskostnaden däremot endast ersättning för samtal och datatrafik är det inga problem.
Tydligen skriver Aftonbladet att priset blir rekordlåga 1300kr, jag antar att många som läser tidningen blir besvikna när Telia presenterar sina villkor. I USA ställs det antagligen inte samma krav på att det tydligt framgår av informationen att priset avser telefonen i kombination med tecknande av abonnemang med 2 år bindningstid. Men förhoppningsvis kan Telia och Apple inte vilseleda svenska konsumenter på samma sätt.

Permalänk
Medlem

Ja, det är helt galet att folk tror att den kommer att kosta 199$. Priset med abonemang är ju nästan ointressant. När andra telefoner diskuteras pratar man ju inte om vad de kostar med olika abonemangslösningar utan vad de kostar utan abonemang.

Permalänk
Medlem

Månads kostnaden för en iPhone i USA är 59 USD (24 månaders bindningstid) plus priset för telefonen, 199 USD. Totalt svala 1 639 USD, eller 9 819 SEK.

Det är i USA... där är det billigt att handla telefoner och ringa. I Sverige... total kostnad... 15 000?

Aftonbladet rapporterar "1 300 kronor" bland annan banbrytande journalistik, http://www.aftonbladet.se/pryl/article2647651.ab . "Kommer kosta samma i hela världen". Well, har inte sett apples keynote än... men det har jag väldigt svårt att tro på. Samma pris i USA som Sverige? Ska Apple subventionera iPhones nu?

Jämför priset på iPods till exempel.

EDIT: Många hann påpeka samma sak. Bra jobbat grappar.

Visa signatur

Macbook Pro C2D 15,4"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hauk
Månads kostnaden för en iPhone i USA är 59 USD (24 månaders bindningstid) plus priset för telefonen, 199 USD. Totalt svala 1 639 USD, eller 9 819 SEK.

Det är i USA... där är det billigt att handla telefoner och ringa. I Sverige... total kostnad... 15 000?

Aftonbladet rapporterar "1 300 kronor" bland annan banbrytande journalistik, http://www.aftonbladet.se/pryl/article2647651.ab . "Kommer kosta samma i hela världen". Well, har inte sett apples keynote än... men det har jag väldigt svårt att tro på. Samma pris i USA som Sverige? Ska Apple subventionera iPhones nu?

Jämför priset på iPods till exempel.

EDIT: Många hann påpeka samma sak. Bra jobbat grappar.

Uhm, det är snarare svindyrt med abonnemang och telefoner i USA. Dom är verkligen ett u-land när det gäller mobiltelefoni. Med knasigheter som betala för mottagna samtal och sms.

Och givetvis kommer den inte kosta 1300kr, vi har ju t.ex. 25% moms här som ska betalas också. 1795-1995 kommer det svenska priset bli. 10kr per dollar brukar fungera riktigt bra för att översätta priser. Mobile Mes 99 dollar blir 795 kr. iPod Touchs 299 dollar blir 2695kr osv.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BasseBaba
varför då?

För att en telefon med sådana här spec helt enkelt är värd mer? Tänk själv efter, villka telefoner får du idag för 1200? Eller ens 2000, som sprucetwig tror? Går dessa att jämföra med iPhone, med dess processor, mängd inbyggt minne, skärmstorlek, wifi, gps?

Krävs ju bara ett uns av kritiskt och logiskt tänkande för att inse att telefonen i praktiken kommer att kosta _mycket_ mer.

Vad tror ni, att Apple har hittat alla komponenter skräpandes på gatan, och kan på så vis sätta ett så lågt pris, och ändå göra en vettig vinst på varje såld lur?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av s.c.s.i.
För att en telefon med sådana här spec helt enkelt är värd mer? Tänk själv efter, villka telefoner får du idag för 1200? Eller ens 2000, som sprucetwig tror? Går dessa att jämföra med iPhone, med dess processor, mängd inbyggt minne, skärmstorlek, wifi, gps?

Krävs ju bara ett uns av kritiskt och logiskt tänkande för att inse att telefonen i praktiken kommer att kosta _mycket_ mer.

Vad tror ni, att Apple har hittat alla komponenter skräpandes på gatan, och kan på så vis sätta ett så lågt pris, och ändå göra en vettig vinst på varje såld lur?

Förra telefonen tillverkades ju grymmt billigt. Denna lär inte vara dyr. Sen har ju Apple fördelen att välja en operatör och på så vis få in pengar från varje såld telefon.

Jag tror nog vi kan se att alla länder kommer ha att man ska signa direkt i butik! Eftersom apple inte verkar sälja dem på nätet längre. Utan hänvisar till fysiska butiker

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Måste bara fråga hur har ni gjort som har jailbreakat G1 iphonen? Den såldes väl bara ihop med ett abonnemang? Hur har ni då löst att slippa betala för AT&T abonnemanget när ni har tagit över den till Sverige? Någon måste ju betala för abonnemanget?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sunnis
Måste bara fråga hur har ni gjort som har jailbreakat G1 iphonen? Den såldes väl bara ihop med ett abonnemang? Hur har ni då löst att slippa betala för AT&T abonnemanget när ni har tagit över den till Sverige? Någon måste ju betala för abonnemanget?

Man kunde köpa den i Apple Store och sedan aktivera den hemma genom iTunes. Man tecknade alltså inget abonnemang förens man kom hem, alltså bara köpa och jailbreaka istället. Tyvärr har dom ju satt stopp för det nu.

s.c.s.i.: Menar givetvis 2000kr plus en relativt hög månadskostnad. Det var ju vad Steve sa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sprucetwig
Man kunde köpa den i Apple Store och sedan aktivera den hemma genom iTunes. Man tecknade alltså inget abonnemang förens man kom hem, alltså bara köpa och jailbreaka istället. Tyvärr har dom ju satt stopp för det nu.

s.c.s.i.: Menar givetvis 2000kr plus en relativt hög månadskostnad. Det var ju vad Steve sa.

aha okej då förstår jag.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sprucetwig
s.c.s.i.: Menar givetvis 2000kr plus en relativt hög månadskostnad. Det var ju vad Steve sa.

Precis, det är vad jag menar. Tycker bara att det är väldigt konstigt att många verkar tro på ~1500 kronor olåst. Detta är inte en låg-budget-telefon, direkt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Hoppas för all del man kan välja på 6, 12 och 24 månader med olika månads kostnader. Jag skriver aldrig upp mig på ett 2 årigt avtal för att vara fast vid en telefon i hela 2år.

Hellre en hög första avgift än 2års krångel.'

Just det hur blir det när flash kommer till Iphone blir det en vanligt mjukvaru upg eller krävs ny hårdvara i telefonen?

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Medlem

Hmm.. Hoppades på att iphone2 skulle bli bra.. Men va fel jag hade. Jag får vänta på Samsung i900 istället.

Visa signatur

Gaming: NZXT H440W NE, EVGA SuperNOVA G3 650W, Asus ROG Strix X470-F Gaming, AMD Ryzen 7 2700X, Sapphire Radeon RX 5700 XT Pulse, Samsung 970 EVO 500GB, Corsair Vengeance White RGB LED Pro DDR4 3200MHz 4x8GB, HDD: 4TB, Logitech G915 Lightspeed Tactile, Logitech G502 Lightspeed, Razer Leviathan, Corsair Void Pro RGB Wireless, 2x MSI Optix MAG271CQP.
Server: Fractal Design Arc, Corsair CMPSU-850AX, Asus P8P67 Pro B3, Intel Core i5 2500K, Asus GeForce GTX 1060 Dual OC 6GB, Samsung 850 EVO 250GB, Corsair Vengeance DDR3 PC12800 CL9 4x4GB, HDD: 11TB, Logitech G710, SteelSeries Rival 710, 2x Fujitsu SL27T-1 LED.
Laptop: Fujitsu Lifebook UH552, Samsung 840 EVO 250GB, Corsair Vengeance DDR3 PC12800 CL9 2x4GB.
Mobile: Apple iPhone 11 Pro Gold 256GB.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av s.c.s.i.
Precis, det är vad jag menar. Tycker bara att det är väldigt konstigt att många verkar tro på ~1500 kronor olåst. Detta är inte en låg-budget-telefon, direkt.

Är väl ändå _SVIN_ billigt om man jämnför med när skiten släpptes för 1 år sedan kostade ju 5-600$ för enbart telefon sedan abb på det, och då ska vi inte ens tala om finneserna den hade då, 4gb minne, ingen 3g osv osv.

Vissst ett bättre pris idag men jag tycker de har gjort ett steg tillbaka i utvecklingen, att gå från alu baksida till plast är ju bara patetiskt, inget mms funktion, ännu samt fortfarande 2mp kamera och _bara_ 16gb i den, de borde iaf fläska på en 32gb som i ipod touchen är ju inte mycket som skiljer den från iphone egentligen.

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haziza
Hoppas för all del man kan välja på 6, 12 och 24 månader med olika månads kostnader. Jag skriver aldrig upp mig på ett 2 årigt avtal för att vara fast vid en telefon i hela 2år.

Hellre en hög första avgift än 2års krångel.'

Just det hur blir det när flash kommer till Iphone blir det en vanligt mjukvaru upg eller krävs ny hårdvara i telefonen?

Du binder dig ju inte till den telefonen i två år? Kan ju när som helst köpa en ny, kommer en ny iphone lär du ju få köpa den och förlänga dit nuvarande. Vill du ha en annan är det ju bara att använda ditt teliaabonnemang du har.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RoleX
Är väl ändå _SVIN_ billigt om man jämnför med när skiten släpptes för 1 år sedan kostade ju 5-600$ för enbart telefon sedan abb på det, och då ska vi inte ens tala om finneserna den hade då, 4gb minne, ingen 3g osv osv.

Vissst ett bättre pris idag men jag tycker de har gjort ett steg tillbaka i utvecklingen, att gå från alu baksida till plast är ju bara patetiskt, inget mms funktion, ännu samt fortfarande 2mp kamera och _bara_ 16gb i den, de borde iaf fläska på en 32gb som i ipod touchen är ju inte mycket som skiljer den från iphone egentligen.

Varför ska de slå på stora trumman för MMS och liknande när knappt någon av deras potentiella större marknader använder skiten?
MMS är en efterbliven kvarleva i norden/europa på sin höjd.

Visa signatur

as it was in the beginning so it shall be in the end

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sprucetwig
Man kunde köpa den i Apple Store och sedan aktivera den hemma genom iTunes. Man tecknade alltså inget abonnemang förens man kom hem, alltså bara köpa och jailbreaka istället. Tyvärr har dom ju satt stopp för det nu.

s.c.s.i.: Menar givetvis 2000kr plus en relativt hög månadskostnad. Det var ju vad Steve sa.

Det står fortfarande "Based on iPhone 3G (8GB) and first-generation iPhone (8GB) purchases. Requires new 2-year AT&T rate plan, sold separately."

Är det något jag har missat?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hampe10
Det står fortfarande "Based on iPhone 3G (8GB) and first-generation iPhone (8GB) purchases. Requires new 2-year AT&T rate plan, sold separately."

Är det något jag har missat?

De har nog inte uppdaterat sidan bara, de kommer ju inte äns sälja iPhonen på webbplatsen längre så...

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nidas
Varför ska de slå på stora trumman för MMS och liknande när knappt någon av deras potentiella större marknader använder skiten?
MMS är en efterbliven kvarleva i norden/europa på sin höjd.

MMS används rätt flitigt i hela Europa, vilket ändå får ses som en "större marknad".

Var du sedan tycker om MMS är helt irrelevant.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
De har nog inte uppdaterat sidan bara, de kommer ju inte äns sälja iPhonen på webbplatsen längre så...

Så det kommer bli omöjligt att köpa utan abonnemang om man åker till USA?

Permalänk

om telia använder sig av samma prissättning som de gör idag för N95, så kommer du att vara tvungen att teckna ett abonemang i två år, men du får å andra sidan välja vilket abonnemang du vill (99 eller 299) och du får ringa för hela den summan.

den förhöjda avgiften (200:- i månaden för N95) går till att betala telefonen, och det till ett rabaterat pris! Man kan, om man vill, betala 200*24 = 4800:- direkt i butiken, och skita i den förhöjda månadsavgiften (men du är fortfarande fast med abonnemanget i två år).

om det fungerar någotsånär lika med Iphone så kan du alltå betala vad den kostar (199$ = 2000 kr?) i affären, skriva på abonnemang för två år (minst 99*24 = 2376 kr) och telefonen är din. och då får du ringa upp de 2376 också...

inte sååå dåligt?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Evald_den_Onde
om telia använder sig av samma prissättning som de gör idag för N95, så kommer du att vara tvungen att teckna ett abonemang i två år, men du får å andra sidan välja vilket abonnemang du vill (99 eller 299) och du får ringa för hela den summan.

den förhöjda avgiften (200:- i månaden för N95) går till att betala telefonen, och det till ett rabaterat pris! Man kan, om man vill, betala 200*24 = 4800:- direkt i butiken, och skita i den förhöjda månadsavgiften (men du är fortfarande fast med abonnemanget i två år).

om det fungerar någotsånär lika med Iphone så kan du alltå betala vad den kostar (199$ = 2000 kr?) i affären, skriva på abonnemang för två år (minst 99*24 = 2376 kr) och telefonen är din. och då får du ringa upp de 2376 också...

inte sååå dåligt?

Men visst förstår du att $199 är det rabatterade priset? Subventioneringen kommer inte gå till på samma sätt som med andra telefoner.
Billigaste abonnemanget kommer knappast bli 99 kr/månad heller...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nidas
Varför ska de slå på stora trumman för MMS och liknande när knappt någon av deras potentiella större marknader använder skiten?
MMS är en efterbliven kvarleva i norden/europa på sin höjd.

Du menar att du inte använder den?

Kan nog säga att MMS är väldigt stort, jag personligen skickar mer MMS än sms.

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk

hur fungerar AT&T's 59$ abonemang? Ringer du för hela summan? Tillkommer trafikavgifter? Ingår data eller inte?