Permalänk
Medlem

Skulle vi flyga åt helvete?

Om jorden helt plötsligt skulle stanna mitt i omloppsbanan och gå från 29 000km/s eller vad det nu är, till 0m/s på ett ögonblick, hur skulle vi människor då uppleva detta?

Visa signatur

Detta är första varningen va, jag ämnar brisera ur denna japanska kampställning och fullständigt förinta dig om inte du försvinner härifrån.

Permalänk
Medlem

Precis som du misstänker.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Relik 📜

Haha, vilken rolig frågeställning..

Vi skulle nog flyga åt skogen

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Efter att vi har slagits sönder och samman av hus och träd som har aningen bättre fotfäste än oss och därför kommer att få lite mindre hastighet än oss, så kommer vi nog skapa ett eget litet asteroidbälte gjort av bilar, kroppsdelar och hus som går i jordens gamla omloppsbana runt solen, och om jorden inte redan har börjat falla mot solen så kommer vi nog krocka med vår kära planet nästa år.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Då skulle det ju även innebära att de som är på fel sida jorden blir nedtryckta i sina skor i 29 000km/s

Visa signatur

Detta är första varningen va, jag ämnar brisera ur denna japanska kampställning och fullständigt förinta dig om inte du försvinner härifrån.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Loaded
Då skulle det ju även innebära att de som är på fel sida jorden blir nedtryckta i sina skor i 29 000km/s

.... Aj!

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk

Tänker på filmen Spaceballs...

- Stanna!

- Ska vi inte sakta ner först?

Visa signatur

"- Asså jag fattar inte dom här vegetarianerna. Dom gillar djur men äter inte kött. Vilken osis då att nästan alla djur är gjorda av kött."

Permalänk
Medlem

Är inte dragningskraften samma om jorden står still?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Robbaz
Är inte dragningskraften samma om jorden står still?

Jo, men samtidigt så får ju människan en hastighet som räcker och blir över för att få oss att flyga åt helvete.

Permalänk
Medlem

mm vi skulle inte förlora den hastighet som jorden påverkar oss med men om jorden skulle plötsligt stanna skulle det vara som om man krockar med ett bil, från låt oss säga 90 km/h till 0 km/h på ett väldigt kort tid ... aj

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk

Nu är frågan... vilka skulle överleva detta?

Arter alltså.

Permalänk

I'm invincible!

Visa signatur

Muf:are

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.Schnucky
Nu är frågan... vilka skulle överleva detta?

Arter alltså.

kackerlackorna såklart

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.Schnucky
Nu är frågan... vilka skulle överleva detta?

Arter alltså.

Det man har att välja på är väl antingen att stanna på jorden och uppleva typ 3000 G (om vi antar att det tar 1 sekund att stanna jorden) och sen leva utan atmosfär eftersom den troligtvis inte stannar med jorden.
Eller så stannar man inte med jorden och hoppas på att man inte slår i något som stannade när man är på väg ut i rymden, där man sen lever utan de fördelar en atmosfär ger.

Så frågan är väl då vilka arter som klarar 3000 G (eller eventuellt en kollision med något i 30km/s) och kan leva utan atmosfär.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Kan man inte flyga med atmosfären ut i rymden?

Permalänk

Alltså nu ser ju ni på jorden som en plattform som rör på sig och vi står på. Jag tror inte det är fullt så enkelt. Isåfall hade väl rymdfärjorna blivit ifrånkörda i 29,000km/h så fort de åker utanför atmosfären och alla som står på sidan som är "framåt" borde tryckas mot jordens yta as we speak? Jag tror inte vi upplever det alls, förutom att tiden skulle "stanna" och halva jorden hade blivit väääldigt kall och den andra väldigt varm.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NatoGandalf
Alltså nu ser ju ni på jorden som en plattform som rör på sig och vi står på. Jag tror inte det är fullt så enkelt. Isåfall hade väl rymdfärjorna blivit ifrånkörda i 29,000km/h så fort de åker utanför atmosfären och alla som står på sidan som är "framåt" borde tryckas mot jordens yta as we speak? Jag tror inte vi upplever det alls, förutom att tiden skulle "stanna" och halva jorden hade blivit väääldigt kall och den andra väldigt varm.

Läs, tänk, skriv om

Visa signatur

No pain, No gain
CyberVillain: "det finns snygga sossebrudar... men jag tycker de är skitfula endå.. principsak"
"Demokrati: Tron att en hög summa kan uppnås genom addering av en massa nollor."

Permalänk
Medlem

Hela jorden skulle väl mosas också för om något skulle orsaka denna häftiga inbromsning så skulle det väl vara att den frontalkrockar med någon jättelik himlakropp på villovägar... Sedan skulle väl resterna falla ner mot solen eftersom ingen centrifugalkraft motverkar solens dragningskraft längre.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NatoGandalf
Alltså nu ser ju ni på jorden som en plattform som rör på sig och vi står på. Jag tror inte det är fullt så enkelt. Isåfall hade väl rymdfärjorna blivit ifrånkörda i 29,000km/h så fort de åker utanför atmosfären

Det är du som tänker fel.
Rymdfärjorna är också i omloppsbana kring solen, precis som de kackerlackor och människor som står på jorden.

Vilka arter som hade överlevt? Bara mikroorganismer om ens de skulle jag tro.
Det beror ju lite på hur man definerar jorden, är mikroorganismer en del av den jord som bara plötsligt stannar hade ju de naturligtvis överlevt (en tid åtminstånne)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haricots
Det är du som tänker fel.
Rymdfärjorna är också i omloppsbana kring solen, precis som de kackerlackor och människor som står på jorden.

Och det beror, som vi alla vet, på jordens böjning av rumtiden som en effekt av dess gravitation som inte kommer att upphöra bara för att jorden inte snurrar runt solen längre

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NatoGandalf
Och det beror, som vi alla vet, på jordens böjning av rumtiden som en effekt av dess gravitation som inte kommer att upphöra bara för att jorden inte snurrar runt solen längre

Nej, det beror på solens krökning av rumtiden, inte jordens.
Krökningen kommer att bestå, stannar jorden utan att vi stannar så kommer vi fortsätta i omloppsbana kring solen om inget är i vägen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ronnylov
Hela jorden skulle väl mosas också för om något skulle orsaka denna häftiga inbromsning så skulle det väl vara att den frontalkrockar med någon jättelik himlakropp på villovägar... Sedan skulle väl resterna falla ner mot solen eftersom ingen centrifugalkraft motverkar solens dragningskraft längre.

Det finns ingen centrifugalkraft som motverkar dragningskraften. Vi faller hela tiden mot solen, men eftersom vi har hastighet åt sidan så missar vi hela tiden.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk

Uhm, hade inte det enorma trycket som skapats i princip splittrat jorden i smådelar? Vi pratar trots allt om hela jorden, som går från 29 000 km/h till 0 på nolltid. Explosionen hade blivit enorm, troligtvis betydligt större än hela jorden. Frågan är om den hade påverkat andra planeter?

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
Uhm, hade inte det enorma trycket som skapats i princip splittrat jorden i smådelar? Vi pratar trots allt om hela jorden, som går från 29 000 km/h till 0 på nolltid. Explosionen hade blivit enorm, troligtvis betydligt större än hela jorden. Frågan är om den hade påverkat andra planeter?

Jag uppfattar frågan som om vi 'magiskt' stannar jorden och på så sätt behåller själva jorden intakt.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax
Jag uppfattar frågan som om vi 'magiskt' stannar jorden och på så sätt behåller själva jorden intakt.

Men vad är då jorden? Bakterier i jordskorpan får väl räknas som en del av det som magiskt stannar upp, kanske.. Träd är väl inte jorden.. kanske..

Jobbigast att leva på den yta av jorden som ligger tangent med rotationsriktningen.

Om man befinner sig under vattnet på öppet hav, hur påverkas vi då? :9

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem

Men om man står ute och jorden helt plötsligt stannar då borde vi väll inte utsättas för speciellt mycket G kraft, man skulle väll bara flyga av jorden i samma hastighet, om något fick ta emot G-kraften så är det ju jorden själv!

Om man står på taket av en bil som åker i 100km/h och sen stannar bilen på 0.1 sek då fortsätter man ju bara flyga i 100km/h och sen saktas in, och då rakar man ju själv inte ut för några G-krafter!
Vet inte om det är så här men det känns mer logiskt!

Visa signatur

Antingen ska du hålla dig lugn, eller slå så det känns.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alakai
Om man befinner sig under vattnet på öppet hav, hur påverkas vi då? :9 [/B]

Om man befinner sig i en ubåt i havet kan man vara lugn då man fortfarande kan åka runt i vattnet iom att det far iväg i samma hastighet som en själv

Sen att det blir till is iom låg temperatur i rymden är inte relevant

Visa signatur

Efter att ni har läst det här har ni insett att det inte gav något.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BorN
Men om man står ute och jorden helt plötsligt stannar då borde vi väll inte utsättas för speciellt mycket G kraft, man skulle väll bara flyga av jorden i samma hastighet, om något fick ta emot G-kraften så är det ju jorden själv!

Om man står på taket av en bil som åker i 100km/h och sen stannar bilen på 0.1 sek då fortsätter man ju bara flyga i 100km/h och sen saktas in, och då rakar man ju själv inte ut för några G-krafter!
Vet inte om det är så här men det känns mer logiskt!

Det beror ju lite på vilken sida av jorden (eller bilen) man står på.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kuufukuji
Sen att det blir till is iom låg temperatur i rymden är inte relevant

Är inte det en myt? Visst är det kallt i rymden men det finns väl för lite materia för att det ska påverka något så pass snabbt.

Skulle det gå att ha ett levande hav ute i rymden?

Visa signatur

alla forumedlemmar skapar glädje.
vissa när de loggar in.
andra när de loggar ut.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax
Det beror ju lite på vilken sida av jorden (eller bilen) man står på.

Hur menar du då? du har ju fortfarande samma utgångshastighet? annat vore ju om vi satt fast i jorden och den tvärtstanna på fläcken, då skulle vi utsättas för en hel del G krafter.

BorN, verkar ha en poäng där och jag är nog inne i samma veva.

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.