Western Digital Raptor i 20 000 varv per minut

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wesc
Vad påverkar hårddisken egentligen? Är det bara laddnings tider på tex uppstart och laddning av banor på spel?

japp... som sagt, dessa snabba hårddiskar e egentligen till för serverar där man måste kunna hämta mycket data snabbt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wildcover
Precis!

Öhh... nej?

aja här kommer idén da.
http://pici.se/pictures/FBoBkHjsG.jpg

Vadå nej? Det är ju det du ritat, för att citera mig själv "två tunna läshuvuden istället för ett dubbelt". Ful bild med

Visa signatur

mobo Asus M4A88TD-M EVO/USB3 cpu 1100T kylare Noctua NH-D14
gpu RX 460 passive ram 16GB DDR3 1600MHz ssd Samsung 850 EVO 250GB
psu Corsair AX 850 skärmar 3 * 40" NEC P401

Permalänk

20 000 vara/min=ganska mycket ljud?

samt priset lär väl öka kanske tom mer än dagens velociraptor kostar?

Visa signatur

|- ASUS P6T deluxe v2-|- Intel Corei7 920 stock speed stock cooling-|- XFX HD4890 i CF|- Corsair dominator 1600mhz DDR3 -|- ANTEC P190-|- samsung 226bw-|

Permalänk
Medlem

Kan de inte göra dem 23000 rps istället? Då kommer ju frekvensen av ljudet att vara högre än man kan höra och då är den ju "tyst".

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Vive la liberté!

23000rps = 1380000rpm

Är ganska svårt att åstadkomma rent praktiskt då, men visst vore det bra om det gick.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Apanx
23000rps = 1380000rpm

Är ganska svårt att åstadkomma rent praktiskt då, men visst vore det bra om det gick.

Ha ja, omöjligt!

Visa signatur

Intel 9700 i7@4.7GHz | LG55G920V | Silverstone Raven RV02 | Thermaltake MAX | Asus TUF 3080 OC | g-string 32GB RAM 1833mhz | Hyper 880W Gold | Intel 9700 Pro mNVME 1TB |
Intel 2700K@4.7GHz | VIEWSONIC 4K PROJ | SILVERSTONE HTPC | Zalman 9900CCMAX | MSI GTX970 4096Mb SLi | Kingston 16Gb DDR3 1866Mhz | Windows 8 64 Bit | Hyper 880W Gold | LG BH10LS30 | Asus P8P67 Maximus IV Extreme| Samsung 840 Pro 256GB SSD | Acer

Permalänk
Medlem

Den här kommer ganska snabbt att bli uppäten av snabba ssd diskar som inte lever om som en 747:a.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Semjonov
Den här kommer ganska snabbt att bli uppäten av snabba ssd diskar som inte lever om som en 747:a.

Jag tror inte raptorn kommer störa så mkt, och är priset bra skulle jag lätt välja en raptor före ssd.

Visa signatur

Intel 9700 i7@4.7GHz | LG55G920V | Silverstone Raven RV02 | Thermaltake MAX | Asus TUF 3080 OC | g-string 32GB RAM 1833mhz | Hyper 880W Gold | Intel 9700 Pro mNVME 1TB |
Intel 2700K@4.7GHz | VIEWSONIC 4K PROJ | SILVERSTONE HTPC | Zalman 9900CCMAX | MSI GTX970 4096Mb SLi | Kingston 16Gb DDR3 1866Mhz | Windows 8 64 Bit | Hyper 880W Gold | LG BH10LS30 | Asus P8P67 Maximus IV Extreme| Samsung 840 Pro 256GB SSD | Acer

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dealerovski
Jag tror inte raptorn kommer störa så mkt, och är priset bra skulle jag lätt välja en raptor före ssd.

Om priset /Gb var samma skulle du INTE välja en raptor.

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wildcover
Precis!

Öhh... nej?

aja här kommer idén da.
http://pici.se/pictures/FBoBkHjsG.jpg

*Ingen* har tänkt på det tidigare! Det är ingen bra lösning. Hade så varit, hade alla diskar haft detta. Hur exakt hade du tänkt dig att prestandan skulle öka? Är det överföringshastigheten som skulle öka, eller är det accesstiden? Jag tror inte du tänkt igenom detta. _Både_ accesstiden och överföringshastigheten kan öka med flera läshuvuden, men det är oekonomiskt att sätta dessa på separata armar. Det ger absolut ingen vinst och är bara fördyrande.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZecretW
Kan de inte göra dem 23000 rps istället? Då kommer ju frekvensen av ljudet att vara högre än man kan höra och då är den ju "tyst".

Det finns flera skäl till varför det inte är en god idé. Bortsett från det praktiskt svåra att få upp en disk i 23 000 rps = 1 380 000 rpm så måste du tänka på vad det egentligen är som hörs. Finns det något i disken som ger ett ljud för just varje varv? Nej. Klart att det finns en relation mellan såväl ljudstryka som frekvens och rotationshastighet, men enkel är den inte. Över- och undertoner skapas hela tiden och en disk som spinner i över en miljon varv per minut kommer låta rätt mycket på grund av undertoner. Dessutom, som sagt, det är inte en ljudinpuls per varv, utan flera och färre. Trögheten och rotationsenergin gör också att en sådan hårddisk inte kan vara stilla utan kommer utöva en våldsam kraft på chassi för att inte vrida detta i en motrörelse (lite ungefär som en helikopter utan stjärtrotor). Datorn torde behöva bultas fast i det förstärkta golvet. För att chassit inte ska vrida sig självt, krävs en mycket styv konstruktion. Två diskar som spinner åt var sitt håll kan minimera detta men skapar två nya problem. Dels dyrare utvecklingskostnad, dels kommer det uppstå en sorts corioliskraft i axeln mellan diskarna, så dessa måste vara mycket mycket till varandra tätt monterade för att chassit inte ska vridas.

Energin som behövs för att varva upp plattorna och bibehålla farten är också allt annat än försumbart. Vem som helst kan räkna ut det med en formelsamling, men jag ids inte. Vi talar om kW snarare än watt.

Armens konstruktion blir helt unik också. Den normala areodynamiken måste helt byggas om, och armen måste skyddas från friktionsvärme och vinddraget. Att ha magnetiska domäner som förflyttar sig så fort kommer också leda till radiostörningar. Hårddisken kommer börja sända någon form av bredbandigt vitt brus på långvåg med en centerfrekvens på 23 kHz. Och hur ska husdjuren reagera? De hör toner långt över 23 kHz.

Och, som sagt, hela existensberättigandet, att få ner ljudnivån, faller direkt.

Prestandaökningen blir också fånigt liten. Det spelar ingen roll hur hög överföringshastigheten kan bli när armens förflyttning ger en minsta möjliga accesstid redan. Prestandaökningen kommer alltså inte öka linjärt med rotationshastigheten. Prestandan går mot spårstorleken/medelaccesstiden för armen. En disk med 69 ggr rotationstid jämfört med 20 krpm-raptorn ger kanske en faktor 10 i prestanda.

Slutsats: Dålig lösning. Overkill. Ett extraordinärt dumt sätt att öka prestanda.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

Nästa gång ska jag sätta en smileygubbe efter mina ironiska inlägg, så alla inser att de inte är helt seriösa. Tack för det utförliga svaret dock.

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZecretW
Nästa gång ska jag sätta en smileygubbe efter mina ironiska inlägg, så alla inser att de inte är helt seriösa. Tack för det utförliga svaret dock.

Ja, smileys är bra och viktiga. Dock förstod jag faktiskt att du med största sannolikhet skämtade. Det var bara det att utan just dessa smileys kan andra få dumma idéer. Det gäller att stävja sådant. Ditt "skämt" hade dessutom varit roligare om en 23 krpm-disk verkligen blev ljudlös så att grundpremissen stämde.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr Gargamel
Superfetch hade inte jag slaigt av iaf, en av dom stora fördelarna med vista jämfört med xp

Hmm, beror helt på mängde minne i datorn.

När jag körde Vista 64 med 2GB ram funkade den funktionen underbart fint. Sedan med 4 resp senare 6 GB är det en mardröm att ha det påslaget.

Prestandan blir under all kritik eftersom windows heeeela tiden belastar disken när den försöker fylla det lediga minnet...

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gabrioth
Hmm, beror helt på mängde minne i datorn.

När jag körde Vista 64 med 2GB ram funkade den funktionen underbart fint. Sedan med 4 resp senare 6 GB är det en mardröm att ha det påslaget.

Prestandan blir under all kritik eftersom windows heeeela tiden belastar disken när den försöker fylla det lediga minnet...

Men när den väl fyllt upp det så är det då inte något speciellt mycket laddande.
Är väl i så fall uppstarten. Men vem kallstartar sin dator numera?
När datorn kommer ur sleepläge så finns superfetchinfon kvar i minnet och behöver inte laddas in.
Finns en anledning till att MS lagt "sleep"-knappen framme och gömt "stäng av"-knappen på en meny i startmenyn.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
Men när den väl fyllt upp det så är det då inte något speciellt mycket laddande.
Är väl i så fall uppstarten. Men vem kallstartar sin dator numera?
När datorn kommer ur sleepläge så finns superfetchinfon kvar i minnet och behöver inte laddas in.
Finns en anledning till att MS lagt "sleep"-knappen framme och gömt "stäng av"-knappen på en meny i startmenyn.

De flesta kallstartar faktiskt. Att M$ har lagt undan den knappen är ju för att dom vill att folk skall köra sleep eftersom operativet är så nedlastat och inte gnälla på långa uppstarter etc.

När SSD är legio så har dessutom superfetch spelat ut sin roll helt.

Sen skall man ha helt klart för sig att den tiden som går åt för att göra operativet snabbare kommer man aldrig tjäna in för i slutändan är det så lite man tjänar i förhållande till en maskin utan sån funktion och att ens användande av datorn inte är statiskt.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tempel
De flesta kallstartar faktiskt. Att M$ har lagt undan den knappen är ju för att dom vill att folk skall köra sleep eftersom operativet är så nedlastat och inte gnälla på långa uppstarter etc.

När SSD är legio så har dessutom superfetch spelat ut sin roll helt.

Sen skall man ha helt klart för sig att den tiden som går åt för att göra operativet snabbare kommer man aldrig tjäna in för i slutändan är det så lite man tjänar i förhållande till en maskin utan sån funktion och att ens användande av datorn inte är statiskt.

Tror många Vista-användare (riktiga Svenssons) inte förstår att de inte stänger av datorn helt och är fullt nöjda med att Vista "startar så snabbt".

Man kanske inte tjänar in den tiden om man stänger av och sätter på datorn hela tiden.
När jag haft en upptid (inkl. sleeptid) på min Vista dator i 1 månad så kan jag lova att de där minutrarna som gick åt att superfetcha saker har väl betalt sig, dels i tid (man använder samma sak flera gånger) dels i att OS:et känns rappare och gör en nöjdare.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Hedersmedlem

skulle jag inte stänga av min UMPC med vista skulle batteriet ta slut innan jag startar den nästa gång igen..

Har en fråga... Hur bevarar man batteriet bäst på sin bärbara??
ska man ha laddaren ikopplad hela tiden eller hur är det?

Visa signatur

Samlingstråd om SSD/HDD | PC:amd ryzen 9 5900x, 64gb, nvme SSDs | Silverstone ft03 svart | Seasonic x460FL Server:Intel, 8GB, 20+TB,Ubuntu | Kamera:Canon 5d mk4 oj vad gammal länk MySpace