Permalänk

Tunnklient som server, med GPS

Hej alla glada fantomer.

Jag har startat ett litet projekt här hemma.

Jag fick en tunnklient från jobbet (700mhz, 128 ram)som jag har slitit ur flashminnet ur och stoppat i en 2,5" disk (20Gb).

Sen har jag langat in ubuntu server (med generic-kerneln, för cpu:n hade inte stöd för server-kerneln).

På kakan har jag även lagt in Apache, Mysql och Pph5, Samba, vsftp, blåtand. (samt zoneminder och och en webkamera för övervakning).

Tunnklientens funktion just nu är fil-/Webbserver.

Men det tänkta arbetsområdet för den skall egentligen vara i bilen.

Den går ju nämligen på 12 VOLT!

Så, det jag ska lyckas med nu är att para ihop blåtanden (USB) med Gps'en (blåtand). Sedan ska jag få igång ett mobilt bredband som jag har två modeller att välja mellan Telenor "Option" eller Tele2 Huawei E220.

Problematiken är att denna lilla klump inte har någon skärm ansluten, så allt görs genom terminalen. Hittils har det fungerat jättebra, men jag har inte lyckats med handskakningen mellan blåtandsenheterna eller få igång mobila bredbandet.

Tanken är alltså att gps'en ska logga kordinaterna i en fil, som varje natt eller i realtid, skickas eller kan hämtas, från den tunna klienten som sitter gömd i reservhjulsbaljan. via FTP, eller http. alternativt även webkamera så man ser vem som sitter i bilen.

Problem i praktiken:

1: Bredbandstäckning. Jag vet inte om modemen endast fungerar över 3G eller om de använder GPRS eller till och med GSM.

2: Om anslutningen går upp och ner hela tiden, kanske det är svårt att behålla ipnummret på burken. det kanske finns ett textbaserat dyn-dns program.

3: Idag hittar jag nästan bara grafiska guider, till allt. det är väldigt svårt
att gissa sig till alla växlar och syntax i termialform.

Har ni några konkreta tips, reflektioner åsikter eller frågor så hör gärna av er.

/Damas

EDIT: Jag har även ett wlan-kort från Belkin som jag inte får igång i servern, men i ubuntu-desktop

Permalänk
Medlem

Ska du bara använda den för GPS tracking så rekommenderar jag gpsgate (www.gpsgate.com) för javamobiler + blåtands-GPS.

Så monterar du bara in varsin laddare mot batteriet och sen gömma dom på lämpligt ställe

så kan du tracka dom som t.ex. min: http://bogg.110mb.com/

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bogg
Ska du bara använda den för GPS tracking så rekommenderar jag gpsgate (www.gpsgate.com) för javamobiler + blåtands-GPS.

Så monterar du bara in varsin laddare mot batteriet och sen gömma dom på lämpligt ställe

så kan du tracka dom som t.ex. min: http://bogg.110mb.com/

Tack, det var ett bra tips.

Hur ser det ut på serversidan vid installationen, har du provat det i terminalläge? Hur har du det konfigurerat om man får fråga?

/Damas

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av axeburken
Tack, det var ett bra tips.

Hur ser det ut på serversidan vid installationen, har du provat det i terminalläge? Hur har du det konfigurerat om man får fråga?

/Damas

Min lösning bygger alltså på en mobiltelefon + bluetooth-GPS, det är ingen dator eller så som ligger och kör utan allt laddas upp via GPSGates lilla klient till deras server. Sen via deras API binder man det mot Google Maps också.

Men vill du köra din variant, om du t.ex. ska använda den tunna klienten till något annat, så har jag tyvärr ingen direkt lösning.

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem

intressant projekt men hur hur har tänkt att den ska agera när bilen är avstängd?
Har tyvärr aldrig anslutet en GPS till Linux så kan inte ge några råd mer än att du bör läsa på om GPSD

Annars borde du som redan sagts kunna få det mesta av funktionaliteten som du söker med en vanlig mobiltelefon och java program.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Meto
intressant projekt men hur hur har tänkt att den ska agera när bilen är avstängd?
Har tyvärr aldrig anslutet en GPS till Linux så kan inte ge några råd mer än att du bör läsa på om GPSD

Annars borde du som redan sagts kunna få det mesta av funktionaliteten som du söker med en vanlig mobiltelefon och java program.

Ja, bra fråga det där med batteriet. Det står på strömdosan som transformerar strömmen från 230 till 12 att den ger ut 12v med 3330 milliampere. Alltså borde ett bilbatteri med 60 amperetimmar (finns säkert optimabatterier med det dubbla) kunna driva grejerna i alla fall 20 timmar. Detta går givetvis att trimma till lite om man ställer in disken på sleep och att man skriver några skript som tar ner nätverksort eller dyl om inte gps'en ger utslag på 20 minuter. Jag ska testa hela konfigurationen med ett fristående batteri från källaren så får vi se hur länge burken klarar sig.

Det är vissa saker jag saknar på mobilsidan dock.
Tex Terminal (med SSH förstås), Kraftfulla diagnosverktyg, men framför allt (och det kommer snart) videoövervakning, med backup över SQL. Givetvis finns det roliga och koola mobiler, men det är kanske svårt att få dem att agera dynamisk webserver. Jag kör tex Zoneminder för att hålla koll på videoövervakningnen. Sen kan man säkert vara lite latjo och använda den som en omvänd webradio eller så och koppla in en FM-sändare i hörlursutgången som kan streama ljud från multimediadatorn hemma

Ne, skämt åsido.

Det finns fördelar och nackdelar.

MER TIPS!

/Tomas

Permalänk
Medlem

en varning är dock att strömmen varierar kraftigt i bilen så koppla inte in den utan att stabilisera strömmen - köp en enkel byggsats och dona ihop själv...

sedan kan det väl vara en ide att bara tanka över informationen när du kommer inom räckhåll för ditt WLAN och då slippa datatrafik över mobiltelefon

men då blir det inte längre realtid utan bara en loggad resa...

Visa signatur

Har varit på detta forum på tok för länge...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av UndCon
en varning är dock att strömmen varierar kraftigt i bilen så koppla inte in den utan att stabilisera strömmen - köp en enkel byggsats och dona ihop själv...

sedan kan det väl vara en ide att bara tanka över informationen när du kommer inom räckhåll för ditt WLAN och då slippa datatrafik över mobiltelefon

men då blir det inte längre realtid utan bara en loggad resa...

Tack för tipset.

Ja, jag förstår ju att det borde hända saker med strömmen varefter bilen ömsom står stilla och åker. Brorsan snackade om att han skulle fixa en kondensator eller så för att få en jämnare ström.

Återstår att se, ikväll ska jag stoppa in datorn i extrabateriet i källaren.

/Damas

Permalänk
Medlem

kul jag har en liknande tunn klient (Itona) som ligger på 7-800Mhz

jag har dock stoppat i mer minne (2*256) och använder den som surf/köksdator

bootar från ett CF-kort och kör DSL...

Visa signatur

Har varit på detta forum på tok för länge...

Permalänk

Ja va kul!

Jag körde DSL förut men på ett USB innan jag slängde i en disk.
Problemet med DSL tyckte jag (när man körde på USB) var att alla inställningar var tvungna att skrivas i .filetool eller vad filen hette och sedan körde man backup. Jag Letade och letade men hittade aldrig hur man skulle göra allt det från terminalen, så jag lade ner usb-installationen av DSL. Annars måste jag säga att OS:et som sådant är ju ruskigt litet och startsnabbt.

Får se om jag lägger in det igen på någon av de andra tunnisarna (har 7 till liggande ) men då får de bli på CF, eller disk. (håller på att buda in en på tradera!).

/Damas