Permalänk
Medlem

Ersättning vid skada?

För att göra en lång historia kort; en tjej pajade en bokhylla och mitt vardagsrumsbord i helgen och hon skulle ersätta mig för det. Bokhyllan är bara slänga för den gick av, men bordet skruvade jag i massa skruvar så står det i alla fall. Jag får kompensation för en viss del av bordets egentliga värde, men om det gick att laga och hon ersätter mig så säger hon att bordet i laglig rätt är hennes isåfall. Är det så? Tänkte att det fanns många duktiga här på Swelockers så någon kanske vet vad som gäller i sådana här fall? För jag har då inte den blekaste

Permalänk
Medlem

"You break it you buy it"
Naturligtvis ska hon ersätta skadan, om du nu vill det.
I vissa fall kan det ju vara vä att offra pengarna för att behålla vänskapen.
Om hon n kör med att hon skulle äga bordet - låt henne köpa hela bordet för ursprungsvärdet och köp dig själv ett nytt. För det är ju svårt med delad vårdnad om ett bord.

Permalänk
Medlem

Säg åt henne att hålla käften och betala.

Visa signatur

Detta är första varningen va, jag ämnar brisera ur denna japanska kampställning och fullständigt förinta dig om inte du försvinner härifrån.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Loaded
Säg åt henne att hålla käften och betala.

Faktiskt helt rätt, vafan är det för tjej som börjar snacka om att hon äger bordet om hon ersätter skador???
Se till att hon betalar och förklara sen för henne att hon inte är välkommen hem till dig igen.

Permalänk
Medlem

Re: Ersättning vid skada?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av axer
För att göra en lång historia kort; en tjej pajade en bokhylla och mitt vardagsrumsbord i helgen och hon skulle ersätta mig för det. Bokhyllan är bara slänga för den gick av, men bordet skruvade jag i massa skruvar så står det i alla fall. Jag får kompensation för en viss del av bordets egentliga värde, men om det gick att laga och hon ersätter mig så säger hon att bordet i laglig rätt är hennes isåfall. Är det så? Tänkte att det fanns många duktiga här på Swelockers så någon kanske vet vad som gäller i sådana här fall? För jag har då inte den blekaste

Låt henne i sådana fall ersätta bordets hela värde (plus kostnaden för skruv och arbete), så att du kan köpa ett nytt bord.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem

ring fjortisen mamma så löser sig problemet.

och självklart ska hon ersätta som alla andra skriver

Visa signatur

Pain is temporary, glory is forever

Permalänk
Avstängd

Är hon snygg och trevlig annars?

Om så är fallet är det bara att säga att bordet är hennes om hon flyttar in.

Men det är inte hennes på något lagligt rätt/sätt, annars hade jag gått och sparkat sönder grannens cykel för att få den.

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

hon får helt enkelt betala i natura engligt mig...

Visa signatur

Zalman GT900 - Corsair 850W - ASUS H97-PLUS - Intel Core i5 4590 - Ballistix sport 1600MHz 16GB - Nvidia 970GTX OC -Crucial ssd256GB - x2 WD 1000GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ak47
hon får helt enkelt betala i natura engligt mig...

du vet ju inte alls hur hon ser ut;)

har inte heller ngn koll, men rent spontant, nej, hon kan inte säga att bordet ä hennes. Om d ä så ska ja göra som Bomber3 säger:D pajja ngt a vill ha lite nätt, betala o ta saken:)

Visa signatur

På A svarar jag B, och på C vill jag höra om frågan.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
Men det är inte hennes på något lagligt rätt/sätt, annars hade jag gått och sparkat sönder grannens cykel för att få den.

Att äga saker blev helt plötsligt mer spännande

Visa signatur

Irish today, hungover tomorrow

Permalänk

Re: Ersättning vid skada?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av axer
För att göra en lång historia kort; en tjej pajade en bokhylla och mitt vardagsrumsbord i helgen och hon skulle ersätta mig för det. Bokhyllan är bara slänga för den gick av, men bordet skruvade jag i massa skruvar så står det i alla fall. Jag får kompensation för en viss del av bordets egentliga värde, men om det gick att laga och hon ersätter mig så säger hon att bordet i laglig rätt är hennes isåfall. Är det så? Tänkte att det fanns många duktiga här på Swelockers så någon kanske vet vad som gäller i sådana här fall? För jag har då inte den blekaste

så här är det: vi utgår från att ersättningsskydligheten är utredd och klar, dvs att hon ska ersätta skadan på bordet. i sådant fall ska ersättningen täcka de utgifter du har för att återställa bordet i det skick det var innan skadan. det kan med andra ord handla om reparation, om sådan är möjlig, eller inköp av ett nytt bord. om hon betalar dig en ersättning som täcker inköp av ett nytt bord och det sedermera visar sig att du kan laga bordet för en mindre kostnad så ska du återbetala skillnaden mellan hennes betalning och reparationskostnaderna samt bordets värdeminskning. det trasiga bordet blir dock under inga omständigheter hennes.

tillämpliga lagrum i skadeståndslagen (om du vill ha något att hänvisa till):

2 kap. 1 §
Den som uppsåtligen eller av vårdslöshet vållar [...] sakskada skall ersätta skadan.

5 kap. 7 §
Skadestånd med anledning av sakskada omfattar ersättning för
1. sakens värde eller reparationskostnad och värdeminskning,
2. annan kostnad till följd av skadan,
3. inkomstförlust eller intrång i näringsverksamhet.

Visa signatur

Holler at thy dragonmaster

Permalänk

jag kräver genast en bild på bordet och tjejen för att kunna göra en rättvis bedömning av fallet.

Visa signatur

Ride wit me, or collide wit me
jag älskar trådar som spårar ur redan vid första inlägget :)

Permalänk
Medlem

Ta bara en påse på hennes huvud, och en P- tidning på ryggen så ska nog det gå bra ska du nog se...

aj den va fräck.. sorry, kunde inte låta bli

Visa signatur

Zalman GT900 - Corsair 850W - ASUS H97-PLUS - Intel Core i5 4590 - Ballistix sport 1600MHz 16GB - Nvidia 970GTX OC -Crucial ssd256GB - x2 WD 1000GB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ak47
Ta bara en påse på hennes huvud, och en P- tidning på ryggen så ska nog det gå bra ska du nog se...

aj den va fräck.. sorry, kunde inte låta bli

Hahahahaahahahaha :D:D Vilket garv man fick hahaha

Som dem andra sagt, hon kan ju inte säga att bordet är hennes när hon betalat reparationer etc.

Visa signatur

(\__/)
(O.o)
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Medlem

Mycket enkelt exempel. Hon backar in i din bil med sin bil och istället för att blanda in försäkringsbolag osv så ersätter hon din skada på bilen. Är din bil hennes då? Knappast.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem

Hahahahaha! Jag tänker bara vad roligt det skulle vara om äganderätt bara kunde bytas ut så lätt! Om jag bara hade gått fram till hans granne, sparkat lite lätt på hans gräsklippare, sedan gett han en tjuga och sagt att den är min nu.

Permalänk
Medlem

This thread is worthless without pictures!

Säg att hon ska köpa dig ett nytt bord så kan hon få det gammla.

Permalänk
Medlem

Haha underbara svar ^^ Har tyvärr ingen bild, men visst, hon såg väl bra ut Dock så vart jag lite paff av det svaret och därav skrev jag här... Vill tacka headcleaner för ett väldigt bra svar! Det klargjorde en hel del.

Jag hade aldrig träffat tjejen i fråga innan, det var min grannes tjejkompisar som låg i min säng, sen på vägen ut från muggen gick en av dem in i bokhyllan, och, tja... En höjdare att sitta på sin framsida med en cigg i munnen och höra ett ordentligt BANG inifrån sin nyköpta lägenhet... ^^

Det hela har löst sig dock, så... Tack i alla fall allihopa ;D

Permalänk
Medlem

Hur gick det då?

Permalänk
Medlem

Hon pröjsade mig för en ny bokhylla samt reparation av bordet... dock har jag inte fått några pengar än, men, humm, hoppas de dyker upp... ^^

Permalänk
Avstängd
Citat:

det var min grannes tjejkompisar som låg i min säng

Aha, är det så det ligger till... ingen möjlighet att återskapa hela händelsen? med bilder såklart

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.