Försvarets Radio Anstalt skall få läsa dina mail o avlyssna dina telefon samtal

Permalänk
Medlem

Försvarets Radio Anstalt skall få läsa dina mail o avlyssna dina telefon samtal

Ja det är sant det du läser den 17e juni skall regeringen rösta om det mycket kritiserade lag förslaget som ger FRA rätten att avlyssna all form av trafik
såsom mail sms mm och även avlyssna dina telefon samtal...

Det är rena vansinnet alltihop

http://www.stoppafralagen.nu/

Gå dit och gör din röst hörd innan det är försent

Till moderators,

Jag sökte ordentligt på FRA och "stoppafralagen" men hittade
ingen annan tråd med detta ämne så ha överseende om jag råkade
skapa en dublett

Visa signatur

Chassi: Adtronics 7890A (modifierat) || Moderkort: Asus m5a99x-evo || Cpu: Amd PhenomII 1100T || Ram: 32GB ddr3 1600mhz || Gfx: Hd5850 || Hdd: Vertex3 120gb Lagring: 1x3TB 3x2TB 2x1TB mm || Nätagg: Corsair AX850

Permalänk

Om du vill hålla tråden seriös, pma gärna en moderator att byta namn på tråden till något i stil med "Försvarets Radioanstalt skall få läsa dina mail och avlyssna dina telefonsamtal".
Tack på förhand.

Det är ett fullständigt vansinne, och en av de första stegen till att avskaffa den fria demokratin.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk

Demokratin? Njae.

Personlig integritet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.Schnucky
Demokratin? Njae.

Personlig integritet.

Troligtvis demokratin också. När en så pass stor del (det lockar att säga all, för varför skulle FRA egentligen börja bry sig om att följa lagen först nu?) av din kommunikation avlyssnas kommer människor i allt större grad tillämpa självcensur. Om jag inte minns fel är det även fritt fram för regeringen (inte riksdagen) att besluta om vad som är ett hot mot riket. Jag kan tänka mig att pedofiler, fildelare och sverigedemokrater ska ta det försiktigt i framtiden.

Visa signatur

"A good discussion is like a miniskirt; Short enough to pertain interest and long enough to cover the subject"
何回やっても何回やってもエロゲが終わらない

Permalänk
Medlem

detta är en lag som tillkommit för "terrorhotets" skull....

hur många tror den kmr utnyttjas för att jaga andra brott? Pontén kommer nog gilla denna lagen:/

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Avstängd

Jag tror lagen kan bli bra. Då kan polisen äntligen sätta ditt alla organiserade brottslingar, knarklangare, smugglare m.m.

Men jag har för lite inblick vad som gäller i lagen så jag ska inte säga så jättemycket.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xaanin
Jag kan tänka mig att pedofiler, fildelare och sverigedemokrater ska ta det försiktigt i framtiden.

Tror nog att alla partier, höger som vänster, upp som ner, ska ta det försiktigt.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crippa90
Jag tror lagen kan bli bra. Då kan polisen äntligen sätta ditt alla organiserade brottslingar, knarklangare, smugglare m.m.

Men jag har för lite inblick vad som gäller i lagen så jag ska inte säga så jättemycket.

Tror nog att alla partier, höger som vänster, upp som ner, ska ta det försiktigt.

Så att bryta mot grundlagen, FNs mänskliga rättigheter och lite annat smått och gott är ok?

Ganska hemskt att media inte uppmärksammar det förens en vecka innan. Man undrar ju hur sjutton det gått till, dom har haft flera år på sig men nu när det är för sent börjar dom skriva.

Permalänk

Har personligen mailat ett antal ledamöter i riksdagen om detta.
Min hypotes är att organiserad brottslighet inte kommunicerar okrypterat i tråd i dag, och således kommer ej avlyssningen att tjäna något till, åt minstone inte till bekämpning av organiserad brottslighet.

Visa signatur

There is a Swedish conspiracy.
http://forum.theswedishconspiracy.com

Permalänk
Medlem

Re: Försvarets Radioanstalt skall få läsa dina mail och avlyssna dina telefonsamtal

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hagis2k
Jag sökte ordentligt på FRA och "stoppafralagen" men hittade
ingen annan tråd med detta ämne så ha överseende om jag råkade
skapa en dublett

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=7...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Detta är ju helt stört, snart kommer man sitta och tänka på vad man skriver till sina vänner i mail för att det inte kan uppfattas som något "hot".

Och till alla er som skriver att detta inte spelar någon roll för "jag har inget att dölja" etc etc.
ALLA har något att dölja!
Det kan vara politisk orientering, sexuell läggning, ärftliga sjukdomar i familjen och dylik. Tänk om detta hamnar i fel händer, tex försäkringbolag, och utnyttjas. All information ska ju även sparas och vem vet vad det är för galning som har tillgång till informationen om 10, 20 eller 50 år framåt i tiden. Mycket kan hända, Sverige kanske har en "demokrati" som den i ryssland eller så.

Nästan alla i sverige tycker att demokratin är så självklar så att vi inte märker när den tas ifrån oss.

Hoppas inerligt att lagen inte går igenom!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sprucetwig
Så att bryta mot grundlagen, FNs mänskliga rättigheter och lite annat smått och gott är ok?

Som jag skrev förut så vet jag inte vad som gäller i lagen.

Syftet med lagen verkar ju ändå bra, av det som jag har läst. Tvivlar på att statens mål med lagen är att se vilka sidor Svensson porrsurfar på eller vilken pizzeria han beställer hos.

Tror vi kan vara rätt lugna. Sverige är ju ändå ett utav världens mest demokratiska land.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crippa90
Som jag skrev förut så vet jag inte vad som gäller i lagen.

Syftet med lagen verkar ju ändå bra, av det som jag har läst. Tvivlar på att statens mål med lagen är att se vilka sidor Svensson porrsurfar på eller vilken pizzeria han beställer hos.

Tror vi kan vara rätt lugna. Sverige är ju ändå ett utav världens mest demokratiska land.

såntdär tankesätt är MYCKET farligt, tar man bara sånt här i flera små steg.
så folk tänker äh, det är ju lugnt. sen sitter vi där och inte änns kan stava till privat.

Visa signatur

"I wrap my raskal two times, because i like it to be joyless and without sensation. Its a way to punishing supermodels."

Permalänk
Medlem

Nej fy fan nej jag hoppas verkligen att detta inte går igenom, gör den det så är det ett steg tvärtemot demokratin.

Visa signatur

LG OLED77CX • Intel i9 10900K @ 5.0GHz • Noctua NH-D15 • ASUS Strix Z490-H • Corsair 32GB DDR4 3200MHz • GIGABYTE RTX 4080 • Phanteks Evolv X • Corsair RM 850W V2

Permalänk
Medlem

Om det blir allmänt kännt vem som har tillgång till all info om personerna i Sverige så kommer ju denna med största sanorlikhet bli hotad/mutad av försäkringsbolag, kriminella och dylikt!

Detta kommer hända här också!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crippa90
Som jag skrev förut så vet jag inte vad som gäller i lagen.

Syftet med lagen verkar ju ändå bra, av det som jag har läst. Tvivlar på att statens mål med lagen är att se vilka sidor Svensson porrsurfar på eller vilken pizzeria han beställer hos.

Tror vi kan vara rätt lugna. Sverige är ju ändå ett utav världens mest demokratiska land.

sånt tankesätt är farligt därför att du kmr inte bry dej om när alla små steg mot ett totalitärt samhälle tas, detta är vad som mycket väl skulle kunna vara första steget, nästa steg kanske är att blocka vissa "olämpliga" sidor? o då menar jag inte barnporr utan även trackersidor, politiska diskusions forum, wikipedia, steget mot barnporr sidor var bra och är redan genomfört....

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ragganof
såntdär tankesätt är MYCKET farligt, tar man bara sånt här i flera små steg.
så folk tänker äh, det är ju lugnt. sen sitter vi där och inte änns kan stava till privat.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av flancen
sånt tankesätt är farligt därför att du kmr inte bry dej om när alla små steg mot ett totalitärt samhälle tas, detta är vad som mycket väl skulle kunna vara första steget, nästa steg kanske är att blocka vissa "olämpliga" sidor? o då menar jag inte barnporr utan även trackersidor, politiska diskusions forum, wikipedia, steget mot barnporr sidor var bra och är redan genomfört....

Äh, det är nog inte så farligt. Ni överdriver nog lite tror jag. Visst, risken finns. Men då ska vi komma ihåg att det är det svenska folkets valda förespråkare (politiker) som har beslutar om det ena och det andra. Duger inte deras förslag, rösta på något annat.

Sen tror jag det är bättre att staten/polisen har för mycket befogenheter än för lite. Idag har jag för mig att man måste ha ett domstolsbeslut för att bugga en misstänkt knarklangare eller en illegal vapensäljare. Hur sjukt är inte det?

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crippa90
Äh, det är nog inte så farligt. Ni överdriver nog lite tror jag. Visst, risken finns. Men då ska vi komma ihåg att det är det svenska folkets valda förespråkare (politiker) som har beslutar om det ena och det andra. Duger inte deras förslag, rösta på något annat.

Jag röstade inte på någon av de klåparna som sitter i riksdagen, så nog tänker jag beklaga mig allt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crippa90

Sen tror jag det är bättre att staten/polisen har för mycket befogenheter än för lite. Idag har jag för mig att man måste ha ett domstolsbeslut för att bugga en misstänkt knarklangare eller en illegal vapensäljare. Hur sjukt är inte det?

Inte särskilt. Detta hinder finns för att man inte ska kunna avlyssna vem som helst när som helst. Du ska ha en stark brottsmisstanke för att huvudtaget få ett godkännande om avlyssning.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crippa90
Äh, det är nog inte så farligt. Ni överdriver nog lite tror jag. Visst, risken finns. Men då ska vi komma ihåg att det är det svenska folkets valda förespråkare (politiker) som har beslutar om det ena och det andra. Duger inte deras förslag, rösta på något annat.

Sen tror jag det är bättre att staten/polisen har för mycket befogenheter än för lite. Idag har jag för mig att man måste ha ett domstolsbeslut för att bugga en misstänkt knarklangare eller en illegal vapensäljare. Hur sjukt är inte det?

Inte så farligt ? seriöst är du 12 år eller?

Det här får fan inte gå igenom! Det kan se harmlöst ut för den vanlige, ej upplysta individen, men baaaah jag blir så trött när folk inte fattar!!

läs mer på www.stoppafralagen.nu!

Visa signatur

System 1 || Asus Rampage Extreme II | i7 920 @3,8GHz | 6GB DHX+ | 300GB Velociraptor | EVGA GTX275 1,7GB |
System 2 || Asus A8N-SLI Premium | Amd Opteron 170 | Sapphire X1800xt 512 ViVO | 2GB OCZ PC4000 Platinum EB |

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hYpN0L
Inte så farligt ? seriöst är du 12 år eller?

Det här får fan inte gå igenom! Det kan se harmlöst ut för den vanlige, ej upplysta individen, men baaaah jag blir så trött när folk inte fattar!!

läs mer på www.stoppafralagen.nu!

Nope. Är 18 år med egna åsikter.

Du får gärna förklara vad jag och "de ej upplysta individerna" inte förstår. Utveckla och förklara.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crippa90
Tror vi kan vara rätt lugna. Sverige är ju ändå ett utav världens mest demokratiska land.

Du inser väl att demokratiskt i grund och botten betyder majoritetens rätt att slänga dig i fängelse för vad fan de vill?

Fast jag börjar misstänka att du bara trollar, jag har svårt att tro att det finns människor som har sådan blind tilltro till staten, trots att så mycket pekar på att man inte ens bör låta den sköta ens växter medan man är på semester.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av mr_padawan
Min hypotes är att organiserad brottslighet inte kommunicerar okrypterat i tråd i dag, och således kommer ej avlyssningen att tjäna något till, åt minstone inte till bekämpning av organiserad brottslighet.

Om inget annat kan man väl med största säkerhet säga att de inte kommer göra det efter att lagen träder i kraft. De flesta garderar sig nog så pass att om de inte använde kryptering innan så började de när lagen kom upp på förslag första gången.

Visa signatur

"A good discussion is like a miniskirt; Short enough to pertain interest and long enough to cover the subject"
何回やっても何回やってもエロゲが終わらない

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crippa90
Som jag skrev förut så vet jag inte vad som gäller i lagen.

Syftet med lagen verkar ju ändå bra, av det som jag har läst. Tvivlar på att statens mål med lagen är att se vilka sidor Svensson porrsurfar på eller vilken pizzeria han beställer hos.

Tror vi kan vara rätt lugna. Sverige är ju ändå ett utav världens mest demokratiska land.

Man ska aldrig ta demokrati för givet.
Demokrati är ett svagt samhällsskick, som inte är svårt att slå sönder. Det går inte att luta sig tillbaka och hoppas på det bästa. Demokratin måste alltid försvaras för att hållas vid liv.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xaanin
Du inser väl att demokratiskt i grund och botten betyder majoritetens rätt att slänga dig i fängelse för vad fan de vill?

Teoretiskt sätt ja, det är möjligt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xaanin
Fast jag börjar misstänka att du bara trollar, jag har svårt att tro att det finns människor som har sådan blind tilltro till staten, trots att så mycket pekar på att man inte ens bör låta den sköta ens växter medan man är på semester.

Nej jag trollar inte. Jag har inte blind tilltro till staten, men jag föraktar inte staten heller. Jag tycker även att det här med att staten kommer läsa av all information är lite väl. Sverige har en ganska saftig stadsskuld och staten/polisen har nog med jobb att lösa "riktiga" brott och ärenden än att se vilka porrsidor du och jag är inne på eller lyssna av mitt samtal med mormor om vad jag önskar mig i födelsedagspresent. Visst, risken finns men knappast troligt.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crippa90
Nej jag trollar inte. Jag har inte blind tilltro till staten, men jag föraktar inte staten heller. Jag tycker även att det här med att staten kommer läsa av all information är lite väl. Sverige har en ganska saftig stadsskuld och staten/polisen har nog med jobb att lösa "riktiga" brott och ärenden än att se vilka porrsidor du och jag är inne på eller lyssna av mitt samtal med mormor om vad jag önskar mig i födelsedagspresent. Visst, risken finns men knappast troligt.

1. Det är FRA, inte polisen, som ska avlyssna dig.
2. Det är i första hand automatisk filtrering.
3. Polisen är kanske inte intresserad, men vad sägs om Försäkringskassan, Skatteverket eller din arbetsgivare?

Visa signatur

"A good discussion is like a miniskirt; Short enough to pertain interest and long enough to cover the subject"
何回やっても何回やってもエロゲが終わらない

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crippa90
Teoretiskt sätt ja, det är möjligt.

Nej jag trollar inte. Jag har inte blind tilltro till staten, men jag föraktar inte staten heller. Jag tycker även att det här med att staten kommer läsa av all information är lite väl. Sverige har en ganska saftig stadsskuld och staten/polisen har nog med jobb att lösa "riktiga" brott och ärenden än att se vilka porrsidor du och jag är inne på eller lyssna av mitt samtal med mormor om vad jag önskar mig i födelsedagspresent. Visst, risken finns men knappast troligt.

Om dom nu är så ointresserade kan man ju fråga sig varför den här lagen drivs på så förbannat? Dom som FRA påstår sig vara ute efter är nog tillräckligt klipska för att använda kryptering och så pass få att dom försvinner i mängden.

Även om dom nu skulle fånga några skurkar så har dom inte rätt att göra det. Även om dom fångar hela al-qaida är det fel. Dom tar det hyfsat öppna och demokratiska samhälle vi byggt i hundratals år och slänger bort det. Om lagen blir verkligheten kommer vi garanterat få ångra det om några år.

Du borde läsa George Orwells 1984 under sommarlovet. http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9174865412

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xaanin
1. Det är FRA, inte polisen, som ska avlyssna dig.
2. Det är i första hand automatisk filtrering.
3. Polisen är kanske inte intresserad, men vad sägs om Försäkringskassan, Skatteverket eller din arbetsgivare?

Jag skulle vilja lägga till IB under punkt tre.

Permalänk

Idag när ungdomar slänger ihop några bomber brukar de först googla på recept, sedan kanske diskutera på något forum. Allt detta okrypterat då de annars måste ha en nyckel, vilket i sin tur gör det krångligare.
Det är väl det enda som jag skulle tänka denna lag skulle försvåra för, -ungar som vill spränga något. Problemet för dessa ungdomar blir att polisen i efterhand kan visa incidenter, vilket ökar sannolikheten för att de är skyldiga.

Fast i.o.f.s så kunde busungdomar riktiga sprängrecept i huvudet innan internet. Så jag tycker lagen är meningslös då kunskapen redan finns och tillhör allmänbildningen, det är som att försöka förbjuda kunskapen om hur man gör hembränt.
Nå någonstans måste vi slösa bort våra skattepengar på...
*edit*
Så fort en bra kontakt har skapats bland personer kan riktig kryptering användas vid behov, så det enda de kan se är nya personer som söker kontakt och ej har nycklar etc.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk

"Du gamla du fria"

Njaaee, knappast.

Permalänk
Medlem

"The more power you think you have, the more quickly it slips from your grasp." - Tracer Tong från Deus Ex. Kanske något värt att tänka på. Hur snabbt kan detta spåra ur?

"When government surveillance and intimidation is called "freedom from terrorism" or "liberation from crime", freedom and liberty have become words without meanings."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bud_bundy
Idag när ungdomar slänger ihop några bomber brukar de först googla på recept, sedan kanske diskutera på något forum. Allt detta okrypterat då de annars måste ha en nyckel, vilket i sin tur gör det krångligare.
Det är väl det enda som jag skulle tänka denna lag skulle försvåra för, -ungar som vill spränga något. Problemet för dessa ungdomar blir att polisen i efterhand kan visa incidenter, vilket ökar sannolikheten för att de är skyldiga.

Fast i.o.f.s så kunde busungdomar riktiga sprängrecept i huvudet innan internet. Så jag tycker lagen är meningslös då kunskapen redan finns och tillhör allmänbildningen, det är som att försöka förbjuda kunskapen om hur man gör hembränt.
Nå någonstans måste vi slösa bort våra skattepengar på...
*edit*
Så fort en bra kontakt har skapats bland personer kan riktig kryptering användas vid behov, så det enda de kan se är nya personer som söker kontakt och ej har nycklar etc.

Jo, och även det är väl tveksamt. Nu är jag iofs troligtvis mer paranoid än genomsnittsanvändaren men jag har iaf. använt Tor för betydligt mildrare saker än så. När man samtidigt kan få en krypterad VPN-anslutning genom en server i utlandet att surfa genom för $5 per månad känns det inte som det krävs mycket för att undvika avlyssningen om man verkligen har behov av det.

Visa signatur

"A good discussion is like a miniskirt; Short enough to pertain interest and long enough to cover the subject"
何回やっても何回やってもエロゲが終わらない

Permalänk
Medlem

The New World Order, here we come....

Visa signatur

Zalman GT900 - Corsair 850W - ASUS H97-PLUS - Intel Core i5 4590 - Ballistix sport 1600MHz 16GB - Nvidia 970GTX OC -Crucial ssd256GB - x2 WD 1000GB