Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SWE|OggE
Fattar inte hur de ska kyla alla highend prylar utan några fläkthål? Måste finnas på baksidan eller nått..

Antar att den tar in luft i botten? (ovanför foten så att säga)

Riktigt stilren burk! Kan dock hålla mer Raekan att den nog skulle kännas ännu mer stilren utan skärmen högst upp... Och skulle helst vilja ha en utan loggorna!

... men de där priserna är ju bortom denna värld tyvärr...
Trist att man inte kan få tag i lådan separat.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Linkzar
den bärbara såg riktigt mumma ut skulle kunna tänka mig en sån om man inte behöver betala överpris då som på den stationära.
Jag tycker även att det är lite underligt att dom använder såpass gamla kort som 8800ultra endå är känns som att det hade varigt mera rimligt att använda kort ifrån 9000 serien iaf om dom inte sätter i kort från GTX200 och gärna ati kort från 4800 serien men dom har säkert en anledning till det

Tillverkas ens ultran fortfarande?!?

Visa signatur

Main Rig FD Define R4 |Intel C2Q Q9650@3.6GHz|Asus P5Q-E|OCZ Reaper 4GB@800MHz|WD6400AAKS|HD6850|Corsair HX650
HTPC HDPLEX H1.S |Intel Core i3 4330|ASRock Z87E-ITX|8GB|128GB mSATA
Work Dell Vostro 3360 |Intel Core i5-3317U|8GB|Samsung 840 Pro 256GB

Permalänk

Omen chassit ska jag ha som htpc om det inte är allt för skumma lösningar i. Shit va soft, äntligen ett stort chassi man kan tänka sig ha ståendes i storarummet.

Visa signatur

"You know what's fun to do? Rent an adult movie, take it home, record over it with The Wizard of Oz, then return it so the next guy that rents it is thinking. 'When is this Dorothy chick going to get naked?'"
- Mark Pitta

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sprucetwig
Du missförstod mig. Jag menar helt enkelt att Macbook Air inte är dyr, det är helt enkelt så mycket det kostar att bygga en sådan dator.

Och mig veterligen är det ingen som tvingar folk att köpa en mac heller.

Du använder en klart överprisad skrytprodukt för att visa att MBA inte är dyr?
Man kan ju inte säga att MBAn är särskilt billig heller. Men överdrivet dyr är den väl inte, ska man ha en *bra* ultraportabel dator så kommer man inte under 10 kkr, jag tycker att MBAn kostar ett par tusenlappar för mycket men det är väl kanske inte så jättemycket i sammanhanget. Däremot får man ju betala ett enormt oöverstigligt pris för apples kompromisser med MBAn, och som enda alternativ i den kategorin så är det lite snopet.

Tjae, ska man köra OS X gör apple det bästa för att tvinga på dig en mac och apple har verkligen nischat till sig mer än vanligt med MBAn, och det är det enda ultraportabla alternativet med OS X.
Du måste inte köpa en Voodoo-PC för att få använda windows eller något annat OS för den delen.

Permalänk
Medlem

Ge mig det där chassit!
Jag kör med en fet Heater Core-radiator i botten på mitt chassi (ursågat) och bara fläktar som suger ut luft ur lådan, funkar hur bra som helst faktiskt (har monterat hjul på lådan, så det är en 5cm glipa mot golvet).

Permalänk
Medlem

Den där bärbara är verkligen läcker Har allt jag vill ha från en bärbar också (HDMI osv).

Tyvärr så är den också för dyr för mig, så det blir väl en Toshiba U400 istället som har ungefär samma hårdvara och är inte så himla mycket större.

Permalänk

Den bärbara var riktigt jävla fet, men 42 000 kr känns väl sådär =/

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sprucetwig
En PC med ungefär samma specs som Macbook Air och den är dyrare. Vart är alla stackare som whinade om saknade funktioner och högt pris på Macbook Air nu?

Den har datorn är ju ganska mycket unikare än en Mac. Det är ju ofta därför folk köper Mac, för att de inte är så mainstream som en "vanlig PC"

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Du använder en klart överprisad skrytprodukt för att visa att MBA inte är dyr?
Man kan ju inte säga att MBAn är särskilt billig heller. Men överdrivet dyr är den väl inte, ska man ha en *bra* ultraportabel dator så kommer man inte under 10 kkr, jag tycker att MBAn kostar ett par tusenlappar för mycket men det är väl kanske inte så jättemycket i sammanhanget. Däremot får man ju betala ett enormt oöverstigligt pris för apples kompromisser med MBAn, och som enda alternativ i den kategorin så är det lite snopet.

Tjae, ska man köra OS X gör apple det bästa för att tvinga på dig en mac och apple har verkligen nischat till sig mer än vanligt med MBAn, och det är det enda ultraportabla alternativet med OS X.
Du måste inte köpa en Voodoo-PC för att få använda windows eller något annat OS för den delen.

När alla datorer i segmentet, MBA, den här och X300 kostar ungefär samma är det ju ganska bevisat att ingen av dom är särskilt dyr.

Fortfarande ingen som tvingar dig att varken välja varken en Mac eller Mac OS.

Dunde: Uhm, knappast. MBA var först, X300 och den här är PC-världens svar på MBA. Voodoon sägs ju tom använda MBAs processor.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sprucetwig
När alla datorer i segmentet, MBA, den här och X300 kostar ungefär samma är det ju ganska bevisat att ingen av dom är särskilt dyr.

Fortfarande ingen som tvingar dig att varken välja varken en Mac eller Mac OS.

Dunde: Uhm, knappast. MBA var först, X300 och den här är PC-världens svar på MBA. Voodoon sägs ju tom använda MBAs processor.

Bevisat?
X300 är en thinkpad, känd för sitt höga pris men kvalitet.
Denna är en Voodoo-PC, som är kända för sina löjligt höga priser.

Så om man hittar ett par dyra PCs så är inte macen dyr längre?

Ingen som tvingar mig att välja mac/mac-os?
Jag vill ju använda den dator jag köpt, och en viktig del i det är självklart OSet eftersom det är det allting kommer köras på. Oavsett vad jag vill ha för OS så vill jag ju självklart ha en dator som kan köra det.
Få blir nog glada av att ha få den bästa maskinen för sina pengar men inte kunna köra sitt OS på den och därmed knappt villja använda den.

Vill jag köra MAC OS X så begränsar jag utbudet från hundratals datorer och olika modeller till en handfull, alla med sin egna lilla nisch.

PC sidan har haft ultraportabla i bra många år innan MBAn, varför är inte MBAn ett svar på PCns utbud istället?

Sitter själv på en, med ungefär likvärdig prestanda (lite äldre prylar förstås men motsvarande paket idag kostar mindre och är med nyare hårdvara). Köptes för snart två år sedan (innan MBAn fanns) och kostade ~3500 kr mindre då än vad MBAn kostar idag med studentrabatt. Är mindre till volymen än MBAn (nåja den är nog inte med det stora batteriet men det är det IMHO värt för då slipper man ta med strömadaptern och får riktigt bra batteritid (långt bättre än MBAn)).
Det är en Lenovo Thinkpad x60s, köpt med rätt kraftig studentrabatt.

Och då kan jag faktiskt uppgradera den sen också... För det var visserligen lite ram i den när jag köpte den, så har köpt till mer ram, funderar på att uppgradera igen eftersom det är så löjligt billigt, ett till batteri blir det kanske om ett tag också.

Men det är riktigt svårt att jämföra ultraportabla datorer eftersom man kompromissat på olika saker osv.. Så jag tycker inte att man kan jämföra dem rakt av, däremot om man ska försöka jämföra dem så förlorar MBAn på alla punkter förutom skärmen (anser jag), nåja - skärmen är ju glossy på MBAn så det är väl inte så lyckat :(.
Och det av en dator som är köpt för snart två år sedan för 3500kr mindre än MBAn kostar idag.
Det fanns i alla fall en bättre skärm förr också till x60s, den var tunnare och lättare och högre upplösning och slår nog MBAns utan problem. Däremot kostade den löjliga pengar och det var inte alls värt det (anser jag).

Visst, man får större studentrabatt hos Lenovo och kan inte välja lika mycket med den. Å andra sidan så riktar sig thinkpads normalt mot företag och kan ta ett prispremium. Apple riktar sig mycket mer mot privatpersoner och studenter, klingar det inte lite falskt redan där?
Det är väl inte meningen att man ska behöva leta reda på dyrare PC produkter för att jämföra med en apple-produkt?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bullibert
Den bärbara var riktigt jävla fet, men 42 000 kr känns väl sådär =/

Hmm 42000 kr? Missade jag ngt? Var inte priset 2099$ = ~ 19000 kr efter moms, skatt and shit?

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gambit_2K
Hmm 42000 kr? Missade jag ngt? Var inte priset 2099$ = ~ 19000 kr efter moms, skatt and shit?

Hmm, vart fan såg jag det då

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bullibert
Hmm, vart fan såg jag det då

Du tog den stationäras pris på 7000 dollar och gångande det med 6 (ugnefär vad dollarn ligger på nu) vilket blir 42 000 SEK ?

Visa signatur

Core i7 8700K | 32GB RAM | MSI GTX 1080 Twin Frozr | Asus Xonar Essence STX | Fractal Design Define R6 |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tri_State
Du tog den stationäras pris på 7000 dollar och gångande det med 6 (ugnefär vad dollarn ligger på nu) vilket blir 42 000 SEK ?

Ah! just det ja

Visa signatur