Xiop, vågar man beställa?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Åland, Finland
Registrerad
Aug 2006

Xiop, vågar man beställa?

Hejsan, skall köpa ny laptop en Hp Pavilion DV9880. Kollade runt, såg att Xiop hade den för 2/3 av priset mot nästa försäljare.. Dom tar 10 000kr nästa närmare 14 000kr. Men vill veta vad ni har för intryck av dem. Deras sida såg enligt mig ganska billig ut.

Har ni beställt? isf Gick det snabbt, var det problem o.s.v.?
Hur är det med garantiproblem där? Tar dom snällt imot eller vägrar dom blankt?

Denna dator är det frågan om försten..

//Olol

Citera så hittar jag tillbaks och kan ge svar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Norrköping
Registrerad
Dec 2004

"HP PAV DV9880 T9300/500/4/17 SYST NO RETURNS ALLOWED"

Jag skulle inte chansa... Mycket möjligt att man ändå har rätt till det tack vare distansköplagen eller något annat, men det säger en del om företagets attityd.

************************************
* Detta meddelande har granskats av FRA *
************************************

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vid datorn
Registrerad
Feb 2007

Jag skulle inte vilja se någon chansa, sidan ser för suspekt ut med blandningen av språket, samt villkoren som bryter mot svenska lagar. Man har alltid rätt att reklamera.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Nov 2005

Tillverkare: INGRAM - PROMOS

någon form av demoex?

Q9450 @ 3.5 GHz | GTX 770 | 6GB OCZ Reaper | Abit IP35 Pro | Auzentech X-Meridian | Dell U2412M

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Åland, Finland
Registrerad
Aug 2006

Jag tyckte också sidan verkade lite sådär halvt.. Såg även no returns. Engelska på svensk sida, och returnera har amn väll altid rätt till? Kanske är värt 4 000kr för att komma över till datorbutiken som är ganska mycket kändare och pålitligare..

Citera så hittar jag tillbaks och kan ge svar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2007

Fast går man in under "villkor" på deras sida så nämner de ångerrätt enligt distansavtalslagen och länkar till och med till konsumentverkets information kring ämnet.

Kanske är "no returns" helt enkelt ett fel som smugit sig in i deras system? Nån info som kommit från deras leverantör (alltså att Xiop får inte returnera den till HP (Ingram?) ifall den förblir osåld) och automatiskt lagts till i produktbeskrivningen.

Hur som helst så verkar sidan som sagt lite hafsigt ihopsatt, och de verkar ha ett samarbete med "IT Service", som även den säljer saker väldigt billigt ibland. Jag har för mig att det finns nån tråd om just IT Service här eller på någon annan konsumentsite - minns jag rätt så har deras servicenivå fått kritik.

Men å andra sidan så är ju 4000kr ganska mycket pengar i sammanhanget. Frågan jag skulle ställa mig är vad för hjälp jag kan förvänta mig från HP ifall datorn går sönder. Xiop säljer ju kontant över disk eller mot faktura, så nån sån blåsningsrisk finns ju inte.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Registrerad
Feb 2006
Citat:

Ursprungligen inskrivet av str8forthakill
Jag skulle inte vilja se någon chansa, sidan ser för suspekt ut med blandningen av språket, samt villkoren som bryter mot svenska lagar. Man har alltid rätt att reklamera.

Och var står det att man inte har rätt att reklamera? Om du ska basunera ut att dom bryter mot lagen så bör du kanske kunna påvisa det?

Raid is not backup

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vid datorn
Registrerad
Feb 2007
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FoxOne
Och var står det att man inte har rätt att reklamera? Om du ska basunera ut att dom bryter mot lagen så bör du kanske kunna påvisa det?

"HP PAV DV9880 T9300/500/4/17 SYST NO RETURNS ALLOWED"

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2007

Efter att ha kollat lite mer blir jag mer och mer skeptisk till själva butiken. Xiop och IT Service verkar i praktiken vara samma verksamhet - nästan identiska hemsidor och en och samma person är styrelseordförande i båda bolagen. Bolagen är också nästan "systerbolag".

Båda bolagen går också väldigt knackigt, revisorsberättelserna innehåller mycket kraftig kritik mot bolagen, bokföringen är väldigt dåligt hållen och moms och andra inbetalningar till staten har flera gånger varit försenade. Därutöver har båda bolagen varit så sena med att lämna in sina årsredovisningar att bolagsverket hotat med tvångslikvidation av vardera bolag.

Redan här skulle den försiktige generalen vända på klacken och ta sina affärer någon annanstans. Behöver man hjälp veckan efter köpet så kan bolaget mycket väl ha gått i konkurs vid det laget.

Men återigen - rabatten jämfört med konkurrenterna är i det här fallet väldigt stor. Väntevärdet blir ändå frestande bra även om man skulle räkna med att inte få någon som helst service från säljaren. Och efter en snabb överblick hos HP så verkar de ha en global garanti på alla sina produkter - garantin är på 1 år, så den får du ju oavsett. Är du fortfarande osäker så kan du kanske skaffa dig en tredjepartsförsäkring på datorn. Din hemförsäkring kanske täcker fel i alla fall, annars så verkar atava sälja tre års försäkring för ~1000kr vilket borde ge dig nästan samma skydd som en pålitlig säljare och konsumentköplagen skulle ge. Så även i det fallet skulle du hamna ekonomiskt på plus.

Fan, börjar ju nästan bli lite sugen själv.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Linköping
Registrerad
Jun 2007

Kollar man på prisjakt så står det att det är ett demoex, vilket förmodligen är orsaken till att man inte får returnera datorn.
Det är ju iofs. lite konstigt att det står beställningsvara på Xiops hemsida. Jag tror inte att chansen är särskilt stor att de faktiskt har någon kvar att sälja.

Jag skulle förresten aldrig handla hos någon affär som säljer datorer under "Data"

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Åland, Finland
Registrerad
Aug 2006

Tack så mycket för info. Har nu bestämt mig för att INTE köpa från dem. Utan tar en annan likvärdig dator från lokala affären, aningen dyrare men tror det är värt att lägga lite extra cash för säkerheten. Den lokala affären kan man ju lita på då jag känner dem hyfsat bra.

Citera så hittar jag tillbaks och kan ge svar.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Registrerad
Feb 2006
Citat:

Ursprungligen inskrivet av str8forthakill
"HP PAV DV9880 T9300/500/4/17 SYST NO RETURNS ALLOWED"

Och hur kan du hävda att information om att öppet köp inte gäller produkten ifråga har någonting med garantier och distansavtalslagen att göra?

Raid is not backup

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vid datorn
Registrerad
Feb 2007
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FoxOne
Och hur kan du hävda att information om att öppet köp inte gäller produkten ifråga har någonting med garantier och distansavtalslagen att göra?

Du fattar saker och ting ganska trögt va? Det står att det inte är tillåtet att skicka tillbaka datorn på reparation/service/ångra köpet. Nu måste man tänka lite för att förstå det hela vilket du tydligen inte klarar av. De menar att om man har köpt den så är det förbjudet att skicka tillbaka den för de kommer inte att acceptera det, och där är det skon klämmer. Lär dig att läsa engelska .

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Registrerad
Feb 2006

Jag instämmer, lär dig engelska..
No returns allowed = Inget öppet köp
No warranty = Ingen garanti
No manufacturing warranty = Ingen tillverkargaranti
Då konsumetköplagen är svensk har den ingen vedertagen engelsk översättning..

Jag väntar fortfarande på en förklaring om var du hittar annan information än om öppet köp..

Raid is not backup

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vid datorn
Registrerad
Feb 2007
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FoxOne
Jag instämmer, lär dig engelska..
No returns allowed = Inget öppet köp
No warranty = Ingen garanti
No manufacturing warranty = Ingen tillverkargaranti
Då konsumetköplagen är svensk har den ingen vedertagen engelsk översättning..

Jag väntar fortfarande på en förklaring om var du hittar annan information än om öppet köp..

No returns allowed, inte skicka tillbaka datorn alls -,- .
Man kortar ner det för att inte skriva så mycket, likadant som vi gör i sverige.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Nov 2005

Med "no returns" avses tveklöst varureturer, det har inte ett smack med garanti att göra.
Huruvida texten står där medvetet eller av en olyckshändelse låter jag vara osagt, men är det avsiktligt ger det en fingervisning om att nyttjande av den lagstadgade ångerfristen inte kommer gå helt smärtfritt. Är man intresserad av att inhandla en dylik så gör man nog bäst i att kontakta företaget och vänligt fråga varför den är så billig och vad deom avses med den textsnutten, av svaret kan man säkerligen dra en hel del slutsatser om hur företaget agerar.

Q9450 @ 3.5 GHz | GTX 770 | 6GB OCZ Reaper | Abit IP35 Pro | Auzentech X-Meridian | Dell U2412M

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Malmö
Registrerad
Dec 2001

Produktfrågor info@xiop.se 08 - 20 11 30
TELEFONTID: Måndag - Fredag 10.00 - 12.00, 14.00 - 16.00

Hade ju varigt värt att prova kanske?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Nov 2005

Jag har varit i Paris, där fick jag ett varigt sår.

Q9450 @ 3.5 GHz | GTX 770 | 6GB OCZ Reaper | Abit IP35 Pro | Auzentech X-Meridian | Dell U2412M

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sundsvall
Registrerad
Nov 2003

Citat från deras hemsida:

"Vårt mål
Att till 2009 vara en de största internetbutikerna i Europa. "

De är för roliga!
De omsatte 22 miljoner... Jämför med tex. Dustin som omsätter en bit över 2 Miljarder... Stor risk att det blir en av de störta till nästa år! lol

Revisors kommentarer till Xiops senaste bokslut:
Påtalad brist i företagets interna kontroll.
(De har slarvat med bokföring och betalaning av skatter etc. )

Xiop ägs av: IT SERVICE HALVARSSON & CEDERWALL AB www.itservice.se
Kreditrating: 0 (Revisorn har ej tillstyrkt årsredovisningen)
Betalningsanmärkningar: 12 st, senast 2008-02-03

Nä, jag skulle nog handla från bolag som sköts mer seriöst.

- Who are you? -