Nästa generations grafikkort till försäljning

Permalänk
Avstängd

Radeon HD 4870, 4850 prestandasiffror
http://www.nordichardware.se/nyhet,14222.html

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wwraver
Sedär, inte bara sätter du dig över andra utan du förolämpar folk dessutom. Starkt jobbat P-G, som man säger.

Jag förolämpar inte någon, möjligen nyhetsskaparen. Det är du som tolkar saker och ting med en oerhört negativ inställning.

[QUOTE]
Att du är medlem i ett hårdvaruforum och har koll på hårdvara är två saker du bör separera. Såvida du inte är under illusionen att det krävs kunnande i hårdvara för att registrera sig hos Sweclockers?
[/QUOTE]

Att jag är medlem på ett forum som är inriktat på överklockning och hårdvara torde innebära att det är ett av mina intressen. Om man är intresserad av detta så borde man hålla koll på det senaste. Därmed inte sagt att man måste för att man är medlem men man måste väl ändå ha den generella uppfattningen att folk som figurerar på forumet vet vad de sysslar med?

[QUOTE]
Nyheten var intressant eftersom många vaknar till och inser att det är dags för release snart. Att du är ointresserad av nyheten är dock något totalt ointressant och bör således tas upp med ledningen istället för att få oss "namn på en skärm" att tvingas dra ytterligare en gång på scrollhjulet.
[/QUOTE]

Vad jag menade med att du är ett namn på en skärm är inte att du är en betydelselös människa, det jag menade var att jag inte känner dig och därför inte vill dömma dig som person.

Du verkar blivit gravt förolämpad eftersom du fann susbtans i denna nyheten. Behöver inte gå igång på alla växlarna för att jag tyckte nyheten var oerhört tunn. Du har all rätt att hävda motsatsen men jag står fast vid min åsikt.

[QUOTE]
Det är tråkigt att dumheter leder till poster som kunde ha utelämnats (som denna), men ibland är det svårt att inte låta fingrarna löpa, som du har förståelse för vid det här laget.
[/QUOTE]

Onekligen.

Här har du en sidan som publicerar _intressanta_ nyheter. Nyheter framförallt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kaleid
Radeon HD 4870, 4850 prestandasiffror
http://www.nordichardware.se/nyhet,14222.html

Intressant.

Ett HD4850 kommer alltså att prestera ganska likt 9800GTX som det var sagt sedan innan. Förmodligen lite över med nyare drivrutiner.

Men sen så är detta ATi:s egna dokument, dock så poängterar Nordic en bra sak med att ATi iaf inte kapar diagrammen som vissa andra...

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Ser ut som AMD har goda chanser att ta tillbaka marknadsandelar.

GT200 scores revealed
"The short story: not enough, not nearly enough. It is barely faster than a GX2, yields are crap, and there will only be a syphilitic trickle of parts on launch, slowing to next to nothing after that."

http://www.theinquirer.net/gb/inquirer/news/2008/06/12/gt200-...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av S1im
Ser ut som AMD har goda chanser att ta tillbaka marknadsandelar.

GT200 scores revealed
"The short story: not enough, not nearly enough. It is barely faster than a GX2, yields are crap, and there will only be a syphilitic trickle of parts on launch, slowing to next to nothing after that."

http://www.theinquirer.net/gb/inquirer/news/2008/06/12/gt200-...

Ska bli roligt att se vad AMD kommer att prestera!

Visa signatur

HTPC Hemmabio Vinyl
CPU Intel 9900k@4.9GHz - Corsair Hydro H150i PRO RGB 360mm MB Gigabyte Z390 Aorus Master RAM Corsair Vengance LPX 16GB 3200Mhz GFX ASUS GTX 1080 Ti FE 11GB PSU Seasonic PRIME Ultra 1000W Gold SSD Corsair Force MP500 240GB Chassi NZXT H440
Gaming/Workstation
CPU Intel i9-7900X @4500 NZXT Kraken X62 MB Asus Prime X299-A GFX AMD Radeon VII RAM Corsair Vengeance RGB 4x8GB 3000MHz PSU EVGA SuperNOVA 750 G1 SSD Samsung 960 EVO M.2 SSD 500GB Chassi Phanteks Enthoo EVOLV ATX

Permalänk
Medlem

AMD 4870 sitter i min burk framåt.

Visa signatur

Chassi: Phanteks Eclipse G360A D-RGB | Intel Core Intel Core i5 13600KF | CPU Kylare: ASUS TUF Gaming LC 240 A-RGB | Moderkort: ASRock Z790 Pro RS | Minne: ADATA XPG 32GB DDR5 5200MHz | Hårddiskar: Crucial P3 Plus M.2 NVMe SSD 1TB M.M | Grafikkort: RTX 3080 | Nätaggregat: Corsair RM850e 850W | Bildskärm: Gigabyte 34" G34WQC A QHD VA 1500R 21:9 144 Hz

Permalänk
Medlem

budgetnoja

Detta eviga tugg om priserna! För de flesta entusiaster är priset oväsentligt. Datorsnickeri är trots allt en sjukt dyr hobby. Om Nvidia lyckas kapa Amd vid knäskålarna som de gjorde med sin 8000-serie, kommer jag inte tveka på två stycken 280-kort i sli. Fast jag måste hålla med om att Nvidia har lagt allt mindre fokus på mellan- och lågsegmenten. Men flaggskepp ftw!

Visa signatur

Endast det som jag dricker är mitt

Permalänk
Medlem

Re: budgetnoja

Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonnka
Detta eviga tugg om priserna! För de flesta entusiaster är priset oväsentligt. Datorsnickeri är trots allt en sjukt dyr hobby. Om Nvidia lyckas kapa Amd vid knäskålarna som de gjorde med sin 8000-serie, kommer jag inte tveka på två stycken 280-kort i sli. Fast jag måste hålla med om att Nvidia har lagt allt mindre fokus på mellan- och lågsegmenten. Men flaggskepp ftw!

Läste du ens TheInq:s artikel?

"Remember though, these parts are $449 for the 260, $649 for the 280, and they are barely faster than the ATI 770/4870."

Är HD4870 lite efter GTX280 i standard klock lär den utprestera GTX280 om man klockar. Tror inte det finns mycket utrymme att klocka GTX280 p.g.a. värmeproblem och strömhungern.
Entusiasterna köper det som presterar bäst efter klockning och inte det som är bäst @ standard. Men det är klart Svenssons med mycket pengar köper troligtvis GTX280 för att det är "bäst".

Sen återstår det att se om TheInq:s uppgifter stämmer.

Permalänk
Moderator
Testpilot

Re: budgetnoja

Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonnka
Detta eviga tugg om priserna! För de flesta entusiaster är priset oväsentligt. Datorsnickeri är trots allt en sjukt dyr hobby. Om Nvidia lyckas kapa Amd vid knäskålarna som de gjorde med sin 8000-serie, kommer jag inte tveka på två stycken 280-kort i sli. Fast jag måste hålla med om att Nvidia har lagt allt mindre fokus på mellan- och lågsegmenten. Men flaggskepp ftw!

Kanske för att man inte måste vara stenrik för att vara en entusiast. Jag själv som är student dammsuger marknaden på det bästa för minst pengar. T.ex. tycker jag ett släpp som ATi:s kommande är mycket intressantare än Nvidias. Det jag tror att Nvidia kan konkurrera med är G92b som är en krymp av G92. Kortet som troligen kommer heta 9800GT som kanske kan konkurrera med RV770Pro. I alla fall om prissättningen är rätt. Det är alltså fortfarande G80-grunden som kommer fortsätta dominera. Det är min kaffesump.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

http://www.nordichardware.com/news,7854.html

Nvidia 9800GTX blir piskad, men de jämför ett nvidia kort som redan finns ute med AMD's kommande 4870-serie men 4870 ser bra ut XD!

Visa signatur

Grafikkort: GeForce RTX 2080 Ti || Processor: Intel® Core™ i9-9900K@5Ghz || Moderkort: Gigabyte Z390 AORUS ||

Permalänk
Medlem

Re: Re: budgetnoja

Citat:

Ursprungligen inskrivet av S1im
Läste du ens TheInq:s artikel?

"Remember though, these parts are $449 for the 260, $649 for the 280, and they are barely faster than the ATI 770/4870."

Är HD4870 lite efter GTX280 i standard klock lär den utprestera GTX280 om man klockar. Tror inte det finns mycket utrymme att klocka GTX280 p.g.a. värmeproblem och strömhungern.
Entusiasterna köper det som presterar bäst efter klockning och inte det som är bäst @ standard. Men det är klart Svenssons med mycket pengar köper troligtvis GTX280 för att det är "bäst".

Sen återstår det att se om TheInq:s uppgifter stämmer.

Med ett hyffsat nätagg på 2000 watt och lite kylsmegma under flänsen kommer inte det vara några problem med varken ström eller kylning. Kortet är ju testade för att köras stabilt i 150 grader när allt kommer omkring. Men som sagt kommer benchmarkresultaten och framtida drivrutiner som alltid avgöra striden. Dock tror jag inte, som du säger, att en Svensson bränner 5-6 lakan på ett slumpmässigt grafikkort. Han fattar troligare inte att grafikkortet är A och O i ett gamingsystem och lägger pengarna på en prolle för 10k.

Visa signatur

Endast det som jag dricker är mitt

Permalänk

nVidia sänker priset på sina kommande serie:
GTX 280 - 599$ -> 499$
GTX 260 - 449$ -> 399$

http://www.fudzilla.com/index.php?option=com_content&task=vie...

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DataNusse
nVidia sänker priset på sina kommande serie:
GTX 280 - 599$ -> 499$
GTX 260 - 449$ -> 399$

http://www.fudzilla.com/index.php?option=com_content&task=vie...

Positivt.

Vill inte se en upprepning av G80-eran. Med cirkapriser runt 5-6000:- för värstingmodellerna. Jag säger detta som student med otroligt begränsad budget men ställ det i relation, du kan köpa dig ett Xbox360 och Wii med mängder av spel för summan av ett GTX 280.

Kom precis på att detta visste vi redan. Dustinhome har ju listat GTX 280 för ~5000:-.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Visa signatur

HTPC Hemmabio Vinyl
CPU Intel 9900k@4.9GHz - Corsair Hydro H150i PRO RGB 360mm MB Gigabyte Z390 Aorus Master RAM Corsair Vengance LPX 16GB 3200Mhz GFX ASUS GTX 1080 Ti FE 11GB PSU Seasonic PRIME Ultra 1000W Gold SSD Corsair Force MP500 240GB Chassi NZXT H440
Gaming/Workstation
CPU Intel i9-7900X @4500 NZXT Kraken X62 MB Asus Prime X299-A GFX AMD Radeon VII RAM Corsair Vengeance RGB 4x8GB 3000MHz PSU EVGA SuperNOVA 750 G1 SSD Samsung 960 EVO M.2 SSD 500GB Chassi Phanteks Enthoo EVOLV ATX

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av S1im
Ser ut som AMD har goda chanser att ta tillbaka marknadsandelar.

GT200 scores revealed
"The short story: not enough, not nearly enough. It is barely faster than a GX2, yields are crap, and there will only be a syphilitic trickle of parts on launch, slowing to next to nothing after that."

http://www.theinquirer.net/gb/inquirer/news/2008/06/12/gt200-...

Snälla folks

The Inquirer ??

Liksom teknikens Aftonbladet

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem

Det verkar som om Dustin har tagit bort grafikkorten......(GTX280)...hmmm? Undrar varför, förseningar??

Visa signatur

Antec P182 - i7 920 @ 3.2GHz - 6GB Corsair DDR3 1600mhz - 150 GB Raptor 10000rpm - NVidia GTX 280 - Viewsonic 23" wide - MB ASUS P6T Deluxe V2 - PSU Antec 1000w