Problem vid installation av Ubuntu 8.04

Permalänk

Problem vid installation av Ubuntu 8.04

Nu har jag äntligen bestämt mej för att byta från Windows till Linux och jag tänkte använda mej av Ubuntu. Är nybörjare på Linux, har använt det när jag gick i skolan samt på fritiden men har alltid tröttnat på det när något program inte har funkat.
Gjorde allt klart för installation, laddade ner nyaste versionen av Ubuntu, brände ner den på en skiva och bootade upp. Partitionen som jag tänkte använda mej av är ca 11gb stor, jag delade upp den i en växlingspartition på 1,2gb (har 1gb ram) och resten som en logisk partition av typ ext3 med monteringspunkt "/". Utöver detta har jag 3 andra partitioner, HDDn är 250gb.
Efter partitionerandet gick jag vidare i installationen och slutligen började det installera sej, allt gick bra ända tills installationen kom till 82% då det står:

Konfigurerar apt
82%
Söker igenom spegeln

, då hänger sej installationen. Varför gör det så? Har provat tre gånger nu och alltid samma sak.

Tackar på förhand för snabba svar, vill helst inte installera XP tillbaka men är i behov av datorn!

Permalänk

Din skiva kanske blev korrupt... Prova bränna en ny.

Visa signatur

People... What a bunch of bastards... | Mac Pro 2x2.26GHz QuadCore - Nehalem, 24GB DDR3, ATI HD4870, 3TB HDD | MacBook Pro 13.3 ", Core 2 Duo - 2.26GHz, 8GB DDR3, 9400M 256MB, 120GB SSD | PowerMac G4 MDD, Dual 1,25GHz, 2GB DDR, 1,45TB HDD | FCNSA | VCP4

Permalänk

Prova att dra ut nätverkskabeln om du har den inkopplad under installationen. Ser ju ut som den hakar sig när den ska kika igenom Ubuntus speglar.

Visa signatur

"Knowledge amplification. What he learns, we all learn. What he knows, we all benefit from."

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av larsrohdin
Din skiva kanske blev korrupt... Prova bränna en ny.

Det går ju att testa om skivan är i skick före installationen, det gjorde jag och det visade att den var ok.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av KentRoyal
Prova att dra ut nätverkskabeln om du har den inkopplad under installationen. Ser ju ut som den hakar sig när den ska kika igenom Ubuntus speglar.

Okej, det ska jag göra, är på jobb nu men ska testa senare ikväll.

Tack för svaren!

Förresten, är partitionerna ok eller är det något jag har missat?

EDIT: Nu är det installerat! Funkade när man drog ur nätverkskontakten. Nu till nästa problem, internet fungerar inte! Eller google funkar men ska man in på nån annan sida står det still, laddar men händer inte något. Vad kan det vara som är fel?

Permalänk
Medlem

Har du satt tillbaks nätverkskontakten?

kolla med ifconfig (i terminalen) om du fått ip-adress

Permalänk
Medlem

Det är säkert den dynamiska DNSen som e knas. Testa med att fylla i en statisk adress.

Kan du pinga:
google.se
sweclockers.com
83.140.33.3

Testa och hör av dig

Visa signatur

I'm Winston Wolfe. I solve problems.