Permalänk
Medlem

Nybörjare i Debian

Igår bestämde jag mig för att byta från Windows XP till Debian på mina huvudburk. Har haft Debian installerat på några andra datorer ibland för att testa litegrann mest för skojs skull, men nu tänkte jag att jag skulle byta på riktigt.
Så nu har jag installerat Debian med Xfce som fönsterhamterare.
Men jag har tre problem just nu.

Det första problemet är med min mus, som har fem knappar, alltså två knappar på sidan utöver scrollhjulet och höger/vänster. I Windows fungerade de som fram/bak i webbläsaren, och jag skulle vilja ha samma funktion i Debian. För tillfället så verkar de två knapparna göra lite olika grejer beroende på var muspekaren befinner sig, men har inte kommit underfund med vad.
Så hur ska jag göra för att få det att fungera?

Det andra problemet är med ljudet. Har ett OEM kort från HP, tillverkaren är MSI. Det har integrerat Realtek AC'97 ljud, och ljudet fungerar rätt bra, förutom att det brusar och verkar hålla lite sämre kvalité än i Windows. Jag har installerat alsa-grejen men vet inte riktigt om eller hur jag ska konfigurera det för att få det att låta bättre. Använder Amarok som musikspelare.
Någon som kanske har en lösning?

Sen har jag ett Logitech G15 tangentbord. Hur mycket av Windows-funktionaliteten kan jag få i Linux? Media-knapparna, LCD skärmen och macro-knapparna?

Gillar faktiskt redan Debian mer än XP, undrar varför jag inte bytt tidigare. Så nu kommer väl den här delen av forumet vara där jag befinner mig mest...

Visa signatur

AMD X2 4200+ 2.2ghz - MSI Amethyst (HP OEM) moderkort - 2x 1gb Infinion PC3200 @ 3-3-3-8-2T - MSI 7800GTX 256mb - Raptor Gaming M2 - Koss SB45

Permalänk

För att få ditt Logitech G15 att fungera under Debian sökte jag snabbt på google, det verkar som att du behöver paketen "g15daemon" och "libg15" och sen ställer du in för X.org att använda "XkbModel" to "logitech_g15" i /etc/X11/xorg.conf.

Visa signatur

Gigabyte-P35-DS4 | Intel Core 2 Quad Q6600 [3 GHz] | 2x1GB Corsair XMS-6400@800Mhz | Nvidia Geforce 460 GTX [975/2000 MHz] | Intel 320 Series 80 GB SSD | | SETI@Home Team: Sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Du valde verkligen en svår dist att börja med. Jag skulle föreslå en enklare som Ubuntu t.e.x tills du blir van vid linux.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Scirocco
Du valde verkligen en svår dist att börja med. Jag skulle föreslå en enklare som Ubuntu t.e.x tills du blir van vid linux.

Debian är inte svårt, det kräver ofta bara lite mer konfiguration.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Vill man lära sig om *nix så är debian en bra dist att börja med. (själv började jag med slackware ca 2000 och lärde mig jättemycket av det)

För musen kan du testa det här: http://www.ollisalonen.com/btnx/ (har själv aldrig testat efterssom jag har en vanlig 3-knappsmus)

För ljudet skulle jag gissa på att det är ett hårdvaruproblem som windows-drivern har en workaround för. Kan inte va helt säker dock. Google is your friend.
Du kan också posta din exakta ljudkortsmodell. Kör lspci och posta raden med ljudkortet.

Permalänk
Medlem

Tjena!

Började också med Debian Testing

/Mvh x_link.

Visa signatur

Intel C2D E8400 @ 4.7GHz (Nuvarande Max) | Thermalright Ultra 120 Extreme + Noctua 120mm | Gigabyte GA-P35-DS4 rev 2.0 | Antec P182 G-M-B | GeForce 7600GT 256MB GDDR3 + Thermaltake Schooner | Corsair HX620 Watt | Samsung SpinPoint 250GB SATA2 16MB [Systemdisk] + 3x Samsung SpinPoint 500GB SATA2 16MB [Storage] | Crucial BallistiX 2x2GB DDR2 PC6400 4-4-4-8 Tracer Red | 22" Samsung SyncMaster 226BW | Logitech Z-2300 | Linux.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Scirocco
Du valde verkligen en svår dist att börja med. Jag skulle föreslå en enklare som Ubuntu t.e.x tills du blir van vid linux.

Om man vill lära sig att hantera ett linuxsystem är det väl anmärkningsvärt dumt att inte använda sig av en dist som gör just detta lättillgängligt. Om man med lära sig menar att komma igång snabbt genom trail-by-error är kanske ubuntu som du föreslår ett bra val. Om man däremot med detta menar att man vill förstå och behärska systemet, är det inte lika ultimat.

Visa signatur

Jag tänkte skriva något klyftigt här

Permalänk

det roliga idag är att Suse och Fedora är dom 2 distarna som är värda att lära sig. Bara dom som är certificerade..

Visa signatur

Jag är bäst på det som jag är bra på.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av razerrazer
det roliga idag är att Suse och Fedora är dom 2 distarna som är värda att lära sig. Bara dom som är certificerade..

Uhm Certifierade för vad?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av razerrazer
det roliga idag är att Suse och Fedora är dom 2 distarna som är värda att lära sig. Bara dom som är certificerade..

Av vem/för?

Permalänk

Konfigurera alsa
(# betyder att du är inloggad som root i terminalen)

# alsaconf

Och OT.
Vad är det för fel på att lära sig Debian eller Arch Linux först nudå?
Jag tycker att Debian GNU/Linux och Arch Linux är de två
trevligaste distributionerna.

Jag vill aldrig köra ubuntu på min dator igen.

Visa signatur

Intel i5 6600K | Be Quiet, Pure Rock! | Asus Z170 Pro Gaming | Asus GTX 1070 Strix Gaming | HyperX 16 GB (2x8GB) DDR4 2133MHz Fury Black | Samsung 850 Evo 250GB | Skärm: Samsung S27D390H | Chassi: Fractal Design Define R4 Black
Spelnick: Jernhand

Permalänk
Medlem

Brus kan bero på att du har microfon ingågen aktiverad

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk

idag om du ska plugga till Unix tekniker så måste du ha Certifikat i något av dom 2 distarna. Man får idag inte använda en dist som Debian på företag.

Visa signatur

Jag är bäst på det som jag är bra på.

Permalänk
Medlem

Mitt ljud brusar en hel del om jag inte tystar enheten "cd", kolla om den finns i alsamixer t.ex.

Visa signatur

I \w+ regular expressions.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av razerrazer
idag om du ska plugga till Unix tekniker så måste du ha Certifikat i något av dom 2 distarna. Man får idag inte använda en dist som Debian på företag.

Skitsnack. Det finns många företag som använder Debian... HP, Google t.ex. Och vem bryr sig vilken dist man börjar med? Alla är ju ändå samma sak i grunden...

Permalänk

jo men idag vet jag att många företag går via Certifikaten. Alltså Fedora eller SuSe linux.

Visa signatur

Jag är bäst på det som jag är bra på.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av razerrazer
jo men idag vet jag att många företag går via Certifikaten. Alltså Fedora eller SuSe linux.

äh vad snackar du om? vilka företag då?

Permalänk
Medlem

Vi kör debian på sjukhuset

Visa signatur

Viva las vegas....

Permalänk

Högskolor bland annat dom går bara på certifikerade...

sen om ni inte tror mig det är något helt annat.

dom vill ha certifikerade distar annars så tas dom inte i bruk på skolor. Derför mycket fedora körs....

Visa signatur

Jag är bäst på det som jag är bra på.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av razerrazer
Högskolor bland annat dom går bara på certifikerade...

sen om ni inte tror mig det är något helt annat.

dom vill ha certifikerade distar annars så tas dom inte i bruk på skolor. Derför mycket fedora körs....

Department of Computing Science här på mitt Universitet kör Debian på sina maskiner.

Så någon har nog lurat dig om det där med cerfikaten.

Permalänk

Möjligen. Men då vill dom kanske bara inrikta sig på sitt special.

har kompisar som går o alla läser iprinsip bara Fedora.

Visa signatur

Jag är bäst på det som jag är bra på.

Permalänk
Medlem

Svenska försvaret kör på red-hat vad jag har hört, men de kanske klassas som fedora.

Visa signatur

4690K, 16GB ram, 1,25TB SSD, Radeon 7750
100% PASSIVT

Permalänk
Medlem

DSV i sthlm kör debian på sina desktop maskiner, och så vitt jag vet på några av servrnarna också..

Permalänk
Medlem

Lista på organisationer som använder Debian: http://www.debian.org/users/

Jag förstår inte riktigt meningen med att diskutera om man kan bli certifierad för en viss distribution när vi pratar om användning för privat bruk.
Jag tror dock att om man en gång har lärt sig hur ett system baserat på Linux fungerar (där Debian enligt min åsikt är ett bra val) så har man nog inga problem att lära sig de relativt små skillnaderna mellan t.ex Debian och Suse.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Att bli certifierad är inte samma sak som att kunna något. Däremot, om man kan något kan man lätt bli certifierad.

Fundamentan i alla linux-distar är mycket snarlik; har du fattat hur en fungerar på djupet har du fattat andra. Det är ganska lätt att lära sig om man googlar (jag lärde mig själv, från ingenting när jag var 11) och har lite tålamod. Vinsten med att lära sig en linuxdist/kompilera program/fatta var inställningar görs är att man tvingas lära sig hur datorsystem (även windows) generellt fungerar, och det är en kunskap som är applicerbar på oerhört mycket.

att gå från linux till bsd är ingen konst t.ex. Vissa saker görs annorlunda, men det är på ytan.

Börja med att installera debian, confa samba (gärna manuellt) och släng upp en apache-server. Ändra lite inställningar för apacheservern. Då har du förstått var inställningar görs (/etc) och hur olika tjänster interagerar i ett linux/bsd-system. Sen fungerar allt utöver det mycket mycket snarlikt.

För övrigt tycker jag att hela dist-diskussionen är ganska befängd. Det handlar i stort sett om vilka paket som är installerade från början (alla kommer från samma rep. från början). Det är lätt att bygga om vilken dist som helst så att den programvarumässigt liknar en annan. Om man skall administrera många burkar spelar det kanske roll, men om man sitter på en dator som man pillar med kan man installera vad som helst.

Visa signatur

Björn