Permalänk
Medlem

Sata och Ubuntu

Jag har aldrig byggt en dator med Sata-diskar tidigare och har stött på problem. Jag har tre diskar varav två är tänkta att köras som RAID1 och den sista till systemet. Jag lyckas konfigurera RAIDen i bios men sen när jag ska installera Ubuntu så dyker det upp massa buffer I/O error. Moderkortet jag använder är GIGABYTE GA-73PVM-S2H S-775 MATX. Vad är det jag har missat för att det ska fungera?

Permalänk

Fakeraid funkar ofta dåligt i linux. Använd software-raid istället ( http://www.howtoforge.com/software-raid1-grub-boot-debian-etc... )

Permalänk
Medlem

Ursprungliga felet visade sig beror på en dålig cd-läsare. Men är det ändå att rekommendera mjukvaruraid framför fakeraid?

Permalänk
Medlem

Så verkar fallet vara om du inte har ett "riktigt" RAID kontrollerkort dvs inte ett kort för runt 500-1000kr.

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk
Medlem

linux[kärnan] har dåligt stöd för raid, det kan ha ändrats på senare tid, men enligt en "rapport" som jag läste för 1-2 år sedan var det så..

så SoftRAID är det ända som riktigt fungerar...

inte äns om man har RAID kontrollkort kan man vara säker på att man inte behöver SoftRAID

[rätta mig om jag har del]

Visa signatur

@gegoxaren på identi.ca
min personliga Blag ^_^
#python #cSharp #php #sqlite #freetard #loonix