Permalänk

Särskrivningar

Sitter här och funderar lite på särskrivningar av ord. Jag har själv stora problem med att jag i tid och otid skriver isär ord som skall vara hopskrivna. Har en teori om att min tumme blir lite för ivrig att trycka på space när ett ord blir lite för långt. Vad har ni för teorier? Det finns ju väldigt tydliga regler, för när ska man skriva isär ett ord som är sammansatt? aldrig så klart. Om raden tar slut så får man ju helt enkelt använda sig av ett bindestreck.

Har även märkt att särskrivningar blir vanligare och vanligare i trycksaker, vissa blir rent av hysteriskt roliga då meningens innebörd blir helt annorlunda. Dock tycker jag att i publikationer så som tidningar osv borde ha bra korrekturläsare som skall finna dessa fadäser. Vill absolut inte att någon skall känna sig träffad för att denne någon också är lite ivrig på space precis som jag.

Här kommer några av de roligaste särskrivningarna som jag sett.

Ett företag som säljer leksaker sökte vid ett tillfälle kassa medarbetare, inte kassamedarbetare som det kanske borde stått.

I en kontaktannons stod det en gång: mörk hårig sjuk sköterska söker... hmm borde kanske varit: mörkhårig sjuksköterska söker, men hon kanske var mörk, hårig och sjuk...

För några år sedan var jag ute och strosade lite på staden och såg att en skoaffär sålde Jesus sandaler. Shit, tänkte jag, dom måste vara värdefulla om Jesus en gång burit dem...

En stor rikstäckande tidningsåterförsäljare hade en gång en kampanj där man uppmanades att "pumpa gubben!" vad jag inte förstod då var att dom hade pumpor i form av små gubbar, dvs "pumpagubben"

I en lokal blaska fann jag en gång en lång artikel som föregicks av en rubrik som kanske inte ljög men.. Ren skötsel i... borde kanske varit renskötsel, fast vem vet renskötseln kanske var ren skötsel.

listan kan göras lång med extremt roliga särskrivningar, fyll gärna på har nedan.

Visa signatur

Göm hornen ko!

Permalänk
Medlem

Haha, pumpa gubben! De andra har man hört otaliga gånger förut, men den var ny.

Särskrivningar är förresten nåt som man borde ta upp mera i skolorna. Det verkar som om det är internet-generationerna som är lite för vana med space-tangenten.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sando
Haha, pumpa gubben! De andra har man hört otaliga gånger förut, men den var ny.

Särskrivningar är förresten nåt som man borde ta upp mera i skolorna. Det verkar som om det är internet-generationerna som är lite för vana med space-tangenten.

mm sen så blir det att dom "trycker" på space i skolan också så blir det fail, man märker det om man går in på fragbite tex där var och varannan tråd avslutas med "Jag bjuder på stavfel :)" så det är bra många som särskriver och felstavar (jag är en av dom :z) som tur är så händer det inte allt för ofta.

Permalänk
Medlem

"Pingvin stänger" är en personlig favorit som jag sett några gånger.
Mest irriterad blir jag när jag ser särskrivningar där man inte ens har fått två korrekta ord. T.ex. ordet "fyllefest" som särskrivs "fylle fest". "Fylle" är ju i sig inget riktigt ord.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Testpilot

Här i stan hade en affär satt upp en skylt i sitt fönster om att dom nu började sälja "Herr kläder", undrar vad fru kläder tycker om att dom säljer hennes man.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk

Kom ihåg några fler medans jag fick min skönhetssömn.

En av de skyltar som blir så fel är när man möts av uppmaningen "rök fritt! Tack"!" eller "rök förbud!", är det verkligen meningen att man kan röka helt fritt i lokalen och hur gör man när man röker förbud?

Rak maskin 599:- , jaha.. kanske en rakmaskin som vitvaruföretaget sålde?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av hunden
Här i stan hade en affär satt upp en skylt i sitt fönster om att dom nu började sälja "Herr kläder", undrar vad fru kläder tycker om att dom säljer hennes man.

Just dam/herr + ett annat ord är det många som gör fel på. T.ex.
herr och dam toalett finns tydligen i Stockholm herr och dam parfym är ett mycket vanligt namn.

Visa signatur

Göm hornen ko!

Permalänk
Medlem

Problemet är nog mer att vi har blivit väldigt amerikaniserade dom sista 50-60åren, och blivit "vana" vid engelskans konstanta särskrivningar.

Permalänk
Medlem

Sen finns det iofs viktigare grejjer att bry sig om, menmen :).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kryll
Problemet är nog mer att vi har blivit väldigt amerikaniserade dom sista 50-60åren, och blivit "vana" vid engelskans konstanta särskrivningar.

Tänkte skriva det. Rätt många, elever till föreläsare till överläkare, som särskriver på läkarutbildningen och då vi nästan uteslutet läser engelsk litteratur så tror jag att det är därför det blivit så.

Edit: den roligaste särskrivningen jag stött på hittills är:

"Sex galna kvinnor sökes"
XD

Permalänk

Särskrivning är det största hotet mot demokratin.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hunden
Här i stan hade en affär satt upp en skylt i sitt fönster om att dom nu började sälja "Herr kläder", undrar vad fru kläder tycker om att dom säljer hennes man.

Hahaha.

Jag tror f.ö ungefär som ovanstående att engelskan är ensam skyldig. Vet inte riktigt vad som är värst, särskrivningarna av svenska ord, eller ersättande engelska låneord.

Visa signatur

| 212965 00 ] == :^D * ==)

Permalänk
Medlem

"Skum Tomte 5kr"

Permalänk

Jag hade en diskussion med språkkunniga utbytesstudenter från olika länder angående detta, de tyckte sveriges system med ihopskrivningar var helkonstigt och ovanligt. Jag sa att det även förekom i engelska t.ex. airplane, men de tyckte det ej var samma sak. -De skrattade åt vissa ord i Metrotidningen som tack var detta system var runt 30 bokstäver långt.

Nå är detta system med ihopskrivningar som svenskan ovanligt som de sa? Själv tycker jag det är meningslöst att lägga ner så mycket tid på att vara bra på ett språk som bara några infödingar använder, t.o.m. på många arbetsplatser i sverige är det engelska som gäller, likaså utbildningar. B.la. min senaste utbildning som knappast är något att skryta över, var såklart helt på engelska.
Så alla särskrivningar tack vare engelskan är bara ett steg i rätt riktining och överge svenskan. -Visst övertyga de andra att överge engelska till förmån för svenska är heller inte fel, men ej trovärdigt något sådant kommer att ske.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bud_bundy
Jag hade en diskussion med språkkunniga utbytesstudenter från helt olika länder angående detta, de tyckte sveriges system med ihopskrivningar var helkonstigt och ovanligt. Jag sa att det även förekom i engelska t.ex. airplane, men de tyckte det ej var samma sak. -De skrattade åt vissa ord i Metrotidningen som tack var detta system var 30 bokstäver långt.

Nå är detta system med ihopskrivningar som svenskan ovanligt som de sa? Själv tycker jag det är meningslöst att lägga ner så mycket tid på att vara bra på ett språk som bara några infödingar använder, t.o.m. på många arbetsplatser i sverige är det engelska som gäller, likaså utbildningar. B.la. min senaste utbildning som knappast är något att skryta över, var såklart helt på engelska.
Så alla särskrivningar tack vare engelskan är bara ett steg i rätt riktining och överge svenskan. -Visst övertyga de andra att överge engelska till svenska är heller inte fel, men ej trovärdigt något sådant kommer att ske.

Jo, med tanke på globalisering och att språk är något dynamiskt är det ju nästan oundvikligt att det går åt sär skrivnings hållet

Ta även i beaktande alla ungdomar (fjortisar) som lirar spel online med människor i andra länder, även det är en sak som jag tror påverkar till stor del. Min generation var ju rätt skonad från onlinespel och är väl antagligen den sista generationen som lärde sig swedish the old way.

Permalänk
Medlem

Kan inte särskrivarna hålla sig till swe clockers.com så jag slipper dem?

Permalänk

Frux: Om det ändå vore så väl. Det är omöjligt för en normal människa att besöka exempelvis spelavdelningen är på Swec utan att bli en psykstörd människa.
Tur nog så har Akademiska ämnen... klarat sig hyfsat.
Det är synd att det nästan aldrig verkar finnas antisärskrivningsfascister som moderatorer, istället är det moderatorer som närmast uppmuntrar till särskrivning. Mycket tragiskt. Man får inte ens ha åsikten att särskrivande är fel utanför trådar som är specifikt gjorda för att diskutera detta (exempelvis denna tråd).

Det hade varit intressant med ett forum som var precis som alla andra forum, men där allvarliga särskrivningar leder till en varning.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem

Ihopskrivningar och mer korrekt svenska är viktigt när man spelar analfapet.
Sen är det snyggt med mer korrekt språk, impar på tjejerna med spår av hjärnsubstans, där innanför pannbenet :9

Nej, men man fattar varför andra kan skratta år våra ihopskrivningar, det måste se lika märkligt ut som skriven grönländska gör i våra ögon.

Fiskbulle (blä, en bulle på en fisk), jätteliten (duh?), innombords, skogvaktare (Treebeard), damcykel (en cykel av kvinnligt kön) Måste se oerhört lustigt ut för en t.ex. engelsktalande.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
Frux: Om det ändå vore så väl. Det är omöjligt för en normal människa att besöka exempelvis spelavdelningen är på Swec utan att bli en psykstörd människa.
Tur nog så har Akademiska ämnen... klarat sig hyfsat.
Det är synd att det nästan aldrig verkar finnas antisärskrivningsfascister som moderatorer, istället är det moderatorer som närmast uppmuntrar till särskrivning. Mycket tragiskt. Man får inte ens ha åsikten att särskrivande är fel utanför trådar som är specifikt gjorda för att diskutera detta (exempelvis denna tråd).

Det hade varit intressant med ett forum som var precis som alla andra forum, men där allvarliga särskrivningar leder till en varning.

Hade älskat att vara en sådan moderator *drömmer mig bort i en värld där jag trollar bort särskrivare*

Permalänk

Vilken oerhört torr tråd.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag tror inte på att man kan beskylla engelskan för svenskarnas särskrivande. Enligt min erfarenhet är de som särskriver mest de som knappt kan någon engelska alls, inte vet skillnaden mellan "de" och "dem", o.s.v...

Dessutom tycker jag inte att särskrivningen är något som hör den unga generationen till, eftersom jag har märkt att väldigt många människor i medelåldern också särskriver. Dessa också utan några större kunskaper i engelska.

Ser särskrivningen på samma sätt som jag ser på stavningar som "alldrig", "kretik" och "våldtäckt". Tycker fördomsfullt att de tyder på låg bildning, eller som det börjar bli väldigt populärt att kalla det idag; dyslexi.

(Naturligtvis menar jag inte att alla dyslektiker skulle vara lågt bildade, utan att mycket verkar skyllas på symptomet)

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av s.c.s.i.
Jag tror inte på att man kan beskylla engelskan för svenskarnas särskrivande. Enligt min erfarenhet är de som särskriver mest de som knappt kan någon engelska alls, inte vet skillnaden mellan "de" och "dem", o.s.v...

Dessutom tycker jag inte att särskrivningen är något som hör den unga generationen till, eftersom jag har märkt att väldigt många människor i medelåldern också särskriver. Dessa också utan några större kunskaper i engelska.

Ser särskrivningen på samma sätt som jag ser på stavningar som "alldrig", "kretik" och "våldtäckt". Tycker fördomsfullt att de tyder på låg bildning, eller som det börjar bli väldigt populärt att kalla det idag; dyslexi.

(Naturligtvis menar jag inte att alla dyslektiker skulle vara lågt bildade, utan att mycket verkar skyllas på symptomet)

"Alla på internet har dyslexi." som man brukar säga ;).

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av s.c.s.i.
Jag tror inte på att man kan beskylla engelskan för svenskarnas särskrivande. Enligt min erfarenhet är de som särskriver mest de som knappt kan någon engelska alls, inte vet skillnaden mellan "de" och "dem", o.s.v...
...

Du är förmodligen helt rätt ute. Särskrivning är inte något nytt fenomen utan kan återfinnas i historiska texter alltifrån medeltid till idag. Idag beskylls engelskan, men det är nog bara en "ad hoc"-hypotes eftersom engelskan har annorlunda sär- och ihopskrivningsrelger än svenskan. Men vi hade särskrivningar redan när tyskan var det influerade språket och mig veterligen är också just tyskan drabbad av detta.

Så, skyll inte på engelskan. Det är, hur osmakligt det än må låta, ren och skär obildning som är boven i dramat. Slapphet och dumhet. Dyslexi som förklaring tror jag inte ett skvatt på. Varför skulle inte en dyslektiker kunna lära sig att följa en av de få (den enda?) hel konsekventa regeln i svenskan; "låter det som ett ord, skrivs det som ett ord"? Helt utan undantag är denna regel (vilket inte hindrar ett fåtal uttryck från att både kunna sär- och ihop-skrivas - men betoningen blir därefter). Precis som "Lyml" säger har "alla" på internet dyslexi. Konstigt, då jag vet många som har just dyslexi som skriver utmärkt. Jag har aldrig sagt det förut, och jag har ingen diagnos bakom, men jag har vissa läsproblem som är stereotypa för just dyslexi. Brukar jag särskriva? (Av mina många tusentals inlägg på forumet har jag belägg för att jag särskrivit en gång - en gång jag snabbt upptäckte och rättade till [samtidigt som jag erkände det i en "edit"]).

...

Att stava fel är en annan sak. Det måste vara tillåtet - alla stavar fel. Detta innebär dock inte att man får ursäkta sig hur som helst ("hur som helst" kan också skrivas hursomhelst - båda är ok) och vägra sig ta till välmenande förmaningar.

...

Att inte kunna skilja på "de" och "dem" riktigt blöder i ögonen. Det är nog, för mig, det värsta efter särskrivning. Hur tusan kan man ens förklara att folk använder "dem" när det ska vara "de"? För mig är det fullkomligt obegripligt. "Dem" är ett hyggligt avancerat ord, som nog borde komma senare i språkutvecklingen än "de". Således bör man förvänta sig ett överanvändande av "de" när det strängt taget ska vara "dem". Men ändå är det tvärt om, trots att "de" i stället för "dem" svider mindre i ögat än vice versa. Jag erkänner villigt att jag själv knappast är någon expert på "dem", jag tycker detta pronomen är allmänt svårt. Men att komma undan problemet är lätt med omskrivningar och användningen av "dessa". En regel jag lärt mig är att om man i huvudet formulerar om meningen för att innehålla ett "oss" kan man skriva "dem". Förekommer i stället "vi" i omformuleringen blir det i stället "de". Regeln är knappast lika vattentät som regeln om ihopskrivningar.

Detta leder mig till den mer allmänna frågan om varför folk använder ord eller språkkonstruktioner de själva inte begriper? Begriper folk objektsformen "dem"? Om inte, varför skriver man "dem"? Är det talspråk? Dialektalt?

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MBY
Varför skulle inte en dyslektiker kunna lära sig att följa en av de få (den enda?) hel konsekventa regeln i svenskan; "låter det som ett ord, skrivs det som ett ord"? Helt utan undantag är denna regel (vilket inte hindrar ett fåtal uttryck från att både kunna sär- och ihop-skrivas - men betoningen blir därefter).

Jag tror att det beror lite på dialekt. Själv så har jag ofta problem med att inte skriva ihop "i alla fall". Detta uttalas dock som ett enda ord. I alla fall där jag kommer ifrån.

Visa signatur

alla forumedlemmar skapar glädje.
vissa när de loggar in.
andra när de loggar ut.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rankko
Jag tror att det beror lite på dialekt. Själv så har jag ofta problem med att inte skriva ihop "i alla fall". Detta uttalas dock som ett enda ord. I alla fall där jag kommer ifrån.

Det är på intet sätt fel att skriva "i alla fall". Tvärt om; det är att föredra av läsbarhetsskäl. "Iallafall" är inte god svenska, men väl godtagbar sådan. Det uttalas inte heller som ett ord, även om det kan tyckas så. Saken är det att "i alla fall" är ett statiskt uttryck, och då kan det förefalla som ett ord. "Jallafall", som många, inklusive jag, säger är ett uttryck snarare än något som låter som ett ord. Eftersom det är ett uttryck kommer orden i tät följd och man kan uppfatta det som ett enda ord. I framtiden kan det tänkas att "iallafall" blir den enda riktiga formen. Dylika uttryck är ett bra motbevis till det ogrundade påståendet att särskrivningar någon gång i framtiden kan bli riktiga med hänvisning till språkutveckling. Särskrivning är förvanskning, inte utveckling. Det finns goda skäl till varför särskrivningar är fel från början till slut. Skrivspråket kommer inte, om säg 100 år, ha "utvecklats" så att "skum tomte" och "kassa biträden" blir riktigt. Därmed inte sagt att språket inte utvecklas. Självklart utvecklas språket kontinuerligt.

...

Mitt favoritexempel är "rök fritt" som ju antyder den diametrala motsatsen till vad som avses. Jag undrar hur det står sig rent juridiskt? Kan man komma undan med att röka där det ju faktiskt så står, att man kan röka fritt? Det borde man. Det pucko som skrivit skylten borde ha hela ansvaret.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Medlem

Skrev lite luddigt. Menade självklart att jag brukar skriva "iallafall" om jag inte tänker efter. Obegripligt användande av ord såsom "dock" är en annan svaghet i mitt skrivande.

Är verkligen "iallafall" godtagbar svenska?

Visa signatur

alla forumedlemmar skapar glädje.
vissa när de loggar in.
andra när de loggar ut.

Permalänk
Medlem

Jag tycker inte att särskrivningar finns pga ren och skär obildning.

Att en 63-årig universitetsprofessor särskriver tycker jag är beviset för att så inte alltid är fallet. Kan nämna flera andra exempel (rätt många faktiskt) på högutbildade människor som jag i min vardag som student stöter på och som särskriver rätt frekvent.

Så jag tror som sagt ändå att engelskans större roll i många utbildningar och utbredning bland ungdomar är en del som inte ska glömmas. Däremot så är det klart att lathet och att man helt enkelt inte bryr sig också har sin beskärda del i skulden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
Jag tycker inte att särskrivningar finns pga ren och skär obildning.

Att en 63-årig universitetsprofessor särskriver tycker jag är beviset för att så inte alltid är fallet. Kan nämna flera andra exempel (rätt många faktiskt) på högutbildade människor som jag i min vardag som student stöter på och som särskriver rätt frekvent.

Så jag tror som sagt ändå att engelskans större roll i många utbildningar och utbredning bland ungdomar är en del som inte ska glömmas. Däremot så är det klart att lathet och att man helt enkelt inte bryr sig också har sin beskärda del i skulden.

Kände många 8- till 12-åringar som skrev slarvigt, med stafel och konstiga uttryck men som ändock kunde/kan konsten att skriva ihop när det skall skrivas ihop. Gemensamt för dessa är att de tog sig tid och hela tiden tänkte före/efter när de skrev, att de var måna om att texten skulle se bra ut och vara lätt att läsa.

Så jag håller med dig, det har inte mycket med bildning att göra. Det har med ens inställning till skrivande och text att göra. Eller dylikt..

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alakai
Gemensamt för dessa är att de tog sig tid och hela tiden tänkte före/efter när de skrev, att de var måna om att texten skulle se bra ut och vara lätt att läsa.

Dock är det varken svårare eller mera tidskrävande att skriva utan särskrivningar. Snarare tvärt om; man behöver inte trycka på mellanslag lika ofta.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Dock är det varken svårare eller mera tidskrävande att skriva utan särskrivningar. Snarare tvärt om; man behöver inte trycka på mellanslag lika ofta.

Detförutsätterjuattmanvetvadsomskaskrivasihoppannarsblirdetjuännumerfel.

Permalänk

Oj vad obildande ni är ;). Själv-klart är det words stavning-kontrol som ligger bakom alla sär-skrivningar.

Visa signatur

amd64 3500+ x800gt nforce4