Apple och Asus växer på laptopmarknaden

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ErikHK
Vet inte om du tror det, men det låter på dig som om du tror att Air ersätter hela Macbook-serien, men så är inte fallet, som tur är! Tycker själv att det är lite konstigt att dom gör en ultraportabel som ändå har lika stor skärm som ordinarie Macbooks.

Macbook Air konkurrerar inte med Asus EEE-PC och liknande 7-10" mini-laptops. Utan den fokuserar sig mot Sony TZ och liknande som har mycket bättre prestanda än EEE-PC, men är byggda på väldigt lätt material för den som reser mycket. Och att Macbook Air är tunn är en kul grej, men det är vikten som är viktig framför allt, väger endast dryga kilot.
Eftersom det är så populärt med mini laptops så kanske Apple fixar en sådan (Macbook Nano?) men närmaste konkurrenten till mini-laptops är faktiskt inte Macbook Air utan iPhone

Visa signatur

Bianconeri siamo noi, ma chi cazzo siete voi?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AMD_for_life
jag vet vad han grundar det på tänker nämligen likadant att dem känns plastiga,blir lätt varma och startiden ska man inte ens prata om

WTF yrar du om, var fick du luft ifrån?
Plastiga ja det kan en del modeller vara men XPS 1330 är ju till stor del i aluminium. Varma? Inte dell laptops de senaste åren iaf. Min är STENKALL. Den känns aldrig varm på tangentbordet inte ens om den står på en filt som blockar luftingångarna. Den blir lite ljummen med grafikkortet @560/460 och man spelar crysis men varm? Näe!

Starttiden, beror inte på datorerna, det beror på mjukvaran som de är laddade med. Vem fan tar inte bort skräp? Till och med mina datornoobs till kompisar gör det.

Jag räknade sekunderna vid andra uppstarten (då hade jag inte tagit bort något ännu) och det tog 45 sekunder, är det slött? Nu är jag nere på 27-32 sekunder. Nu snackar jag om att det tar 27-32 sek tills den är fullt användbar och inte bara så man ser skrivbordet.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ravix_04
Macbook är nog den mest stabila bärbara skulle jag tro...men vem fan vill ha den nya? Macbook Air heter den väl? Hur lätt knäcker man inte den tro? Ta nåt robust istället, min gamla inspiron har klarat av tre fall, alla från ca. ½ meters höjd.

Det är kvalitet.

Som sagt Air har ett chassi helt i aluminium och är faktiskt den bärbara som i handen känns mest kvalitativ av Apples tre modeller...

Permalänk
Medlem

Mycket skitsnack här. HP gör fina laptops med kvalite (iaf. buissness-modellerna) Acer, Asus m.m tycker jag alltid kännts jäkligt plastiga och smeckiga.

Min nästa laptop efter min HP nx7400 (snart 2 år) blir nog en MacBook när den kommit med LED-backlight. XP börjar bli gammalt nu, och mycket hellre OSX än Vista.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MaLo
Det är alltid intressant att se hur stora Apple ser ut att vara i media men att dom i verkligheten är små och obetydliga. Men om hundra år kanske dom växt till sig.

Obetydliga? Det är ju ffs. dem som driver hela den designmässiga utvecklingen i datorvärlden. De gör en iPhone, och alla måste också göra något likande. De gör en Air, nu ska alla också göra en.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
Obetydliga? Det är ju ffs. dem som driver hela den designmässiga utvecklingen i datorvärlden. De gör en iPhone, och alla måste också göra något likande. De gör en Air, nu ska alla också göra en.

Ja det är sorgligt att se så många apa efter Apples horribla design. Jag skulle hellre hoppa från 10'e våningen än bli sedd med någonting Appe-liknande, än mindre nåt som Apple själva har gjort. Fy fabian.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zidern
Ja det är sorgligt att se så många apa efter Apples horribla design. Jag skulle hellre hoppa från 10'e våningen än bli sedd med någonting Appe-liknande, än mindre nåt som Apple själva har gjort. Fy fabian.

Vad är det som är så fel med deras design? Akta dig, har hört att vissa fruktar att det finns mactalibaner i forumet.

On topic: Jag kan tänka mig en Macbook men vill antingen ha bättre hårdvara för 10-13k kr eller halverat pris. Just nu lutar det mot en Asus Eee 9xx såvida inget bättre eller annat hinner komma innan..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anders.149
Vad är det som är så fel med deras design? Akta dig, har hört att vissa fruktar att det finns mactalibaner i forumet.

On topic: Jag kan tänka mig en Macbook men vill antingen ha bättre hårdvara för 10-13k kr eller halverat pris. Just nu lutar det mot en Asus Eee 9xx såvida inget bättre eller annat hinner komma innan..

Hehe, passande uttryck med tanke på hur dom gamla macarna kraschade..

Själv tycker jag Zepto gör riktigt sköna laptops, både billiga och testade med Linux (iallafall en del av dom). Stort plus i kanten.

(iofs kinatillverkade och sen namnbytt till "zepto", men vafan.. det är resultatet som räknas)

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zidern
Hehe, passande uttryck med tanke på hur dom gamla macarna kraschade..

Själv tycker jag Zepto gör riktigt sköna laptops, både billiga och testade med Linux (iallafall en del av dom). Stort plus i kanten.

(iofs kinatillverkade och sen namnbytt till "zepto", men vafan.. det är resultatet som räknas)

Zepto gör ju intressanta laptops och de billigaste är riktigt intressanta. För min del så blir det inget köp pga bristande byggkvalitet. De dyrare modellerna ska vara bättre byggda har jag fått uppgift från ett par håll men är personligen inte intresserad av något för över 5000kr såvida inte byggkvaliten är bra. Jag vet att man oftast får vad man betalar för och jag tar hellre en slöare dator som är byggd för att hålla än en snabbare dator som inte tål att släpas med.

Vad är det som inte tillverkas i Kina är ju den intressanta frågan.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anders.149
För min del så blir det inget köp pga bristande byggkvalitet.

Hm? Jag köpte en 3215W (kostade 4400 ink frakt och wlankort), och det är då ingen brist på byggkvalitet i den..