Billiga ultraportabla här för att stanna

Permalänk
Avstängd

Varför försvann plötsligt "ultraportabel"?

Permalänk

För att ultraportabla väl mer klassiskt syftar på t ex Sonys 20 000:- maskiner. En viktig del av dom nya "netbooksen" är ju deras låga pris, och därför vill man skilja på dom?

Dessutom framgår det väl av produktinformationen på Engadget att namnet Dell E inte är spikat än, utan även kan vara projekt/arbetsnamn.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AtlasPatlas

Dessutom framgår det väl av produktinformationen på Engadget att namnet Dell E inte är spikat än, utan även kan vara projekt/arbetsnamn.

Det låter vettigt, projekt kopiera eee:P

Permalänk
Medlem

Via är ju på gång med sin OpenBook: http://www.viaopenbook.com/

Permalänk
Medlem

Jag tycker att Gigabytes variant verkar helt klart mest intressant, hoppas den får ett lågt pris

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fenix
Sony Vaio TR1A <3

IBM Thinkpad X31 <3

Sålde min 701 för denna. Oslagbar.
Allt under 12" går inte att använda enligt mig.

Visa signatur

Laptop : Macbook Pro M1

Permalänk

När jag tänker UMPC tänker jag på datorerna som har en.. öh, "slide-skärm", där tangentbordet verkligen är minimalt (anpassat för att skrivas på med tummarna). Inte på 3000-kronorsdatorer som är identiska med vanliga bärbara, men de är mindre.

Själv är jag verkligen tveksam till hur mycket de här minidatorerna verkligen kommer att användas...
Det finns helt enkelt inget riktigt användningsområde för datorer som är så pass stora att de inte får plats i en ficka (kan vara en av anledningarna till varför handdatorerna dog ut - de är/var på gränsen), men som är så pass små att man inte vill jobba på dem mer än väldigt korta perioder.

12-tumsdatorer är inte större än ett A4-ark, det enda man behöver göra nu är att göra dem tunnare, lättare och ge dem längre batteritid.

Anledningen till att dagens datorer säljer är enbart för att de är billiga, och "nya".

Vi får se hur marknaden ser ut om 5 år, när nyhetens behag har lagt sig. Jag tvivlar på att vi kommer att ha kvar 7-tumsmodellerna, kanske några 8,9-tumsmodeller.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
När jag tänker UMPC tänker jag på datorerna som har en.. öh, "slide-skärm", där tangentbordet verkligen är minimalt (anpassat för att skrivas på med tummarna). Inte på 3000-kronorsdatorer som är identiska med vanliga bärbara, men de är mindre.

Själv är jag verkligen tveksam till hur mycket de här minidatorerna verkligen kommer att användas...
Det finns helt enkelt inget riktigt användningsområde för datorer som är så pass stora att de inte får plats i en ficka (kan vara en av anledningarna till varför handdatorerna dog ut - de är/var på gränsen), men som är så pass små att man inte vill jobba på dem mer än väldigt korta perioder.

12-tumsdatorer är inte större än ett A4-ark, det enda man behöver göra nu är att göra dem tunnare, lättare och ge dem längre batteritid.

Anledningen till att dagens datorer säljer är enbart för att de är billiga, och "nya".

Vi får se hur marknaden ser ut om 5 år, när nyhetens behag har lagt sig. Jag tvivlar på att vi kommer att ha kvar 7-tumsmodellerna, kanske några 8,9-tumsmodeller.

Precis.
Jag köpte en 701 för att den fick en sån enorm "vill-ha" faktor. Efter ett tag insåg jag
"Vad ska jag egentligen göra med den här? Jag har 4GB utrymme och en skärm som är mindre än en fickspegel"
Så jag sålde den, och köpte en begagnad X31a. Känner att den fortfarande är liten, men tillräckligt stor och har den kvalitet och har det användningsområde jag var ute efter från början.

800x480 i upplösning räcker inte riktigt till, speciellt när vissa program inte ens vill lira i upplösning lägre än 1024x768.

Visa signatur

Laptop : Macbook Pro M1

Permalänk
Avstängd

Så minilappisarna är bara en hype, dock fortfarande en perfekt ersättare för en handdator

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk

De här laptopsen bör förövrigt inte kallas UMPCs, utan Subnotebooks.
En UMPC har touch-screen och eventuellt ett "tum-tangentbord".

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MaLo
Jag tycker faktiskt att Dell är snyggast och det är viktigt det också.

Hur kan du tycka dell är snyggare än:

Visa signatur

| E6420 @ 3.55 Ghz | Asus P5B DLX wifi/ap (Vdop MOD) | 4 GB GEiL PC 6400 @ Mhz 887Mhz 4-4-4-12 | 8800GTS | 250GB SATA2 Maxtor | Corsair 520W |
Bärbar: MSI WIND

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ViXoN
Hur kan du tycka dell är snyggare än:
http://regmedia.co.uk/2008/05/09/msi_wind_2.jpg

Kanske inte snyggare men bätre kvalité på dell, ingen med vett köper MSI (Mycket Skit Inkluderat)

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Hedersmedlem

Intressant att Microsoft tydligen pressat (førhandlat) Asus till att fylla sina montrar på Computex med "Better in Windows" slogans och dylikt. Trots att Eee PC først i mycket var lanserad som Linux baserad næmnde nu Asus detta endast med små bokstæver i viss mindre synlig dokumentation.

Historien kænns igen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KimTjik
Intressant att Microsoft tydligen pressat (førhandlat) Asus till att fylla sina montrar på Computex med "Better in Windows" slogans och dylikt. Trots att Eee PC først i mycket var lanserad som Linux baserad næmnde nu Asus detta endast med små bokstæver i viss mindre synlig dokumentation.

Historien kænns igen.

Haha, gamla vanliga windows-pressar taktiken.
Det var i alla fall en rolig tid jag hade med min 701.

Visa signatur

Laptop : Macbook Pro M1

Permalänk
Medlem

Var är en sån minidator bra för ? Är det endast för att surfa på ? går de arbete något alls på dem, som typ med Illustrator elelr något.

Visa signatur

MSI X48C PLATINUM | Q9450 @ 2,66 | HD 4870 512 DDR 5 | 320gig HHD | 4 gig 1333mhz DDR3 | Corsair 650w | Antec Nine Hundred

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tomzi
Var är en sån minidator bra för ? Är det endast för att surfa på ? går de arbete något alls på dem, som typ med Illustrator elelr något.

mediaspelare?, läsplatta?,...

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tomzi
Var är en sån minidator bra för ? Är det endast för att surfa på ? går de arbete något alls på dem, som typ med Illustrator elelr något.

Köp en handdator och lek med den en stund, du märker att något saknas väldigt fort när du ska skriva mycket med den, eller använda den överhuvudtaget.

det ska vara en jäkligt bra ersättare för handdator, inte riktiga laptopar eller andra kraftfullare datorer.

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Avstängd

e väll snyggare än MSI??

Permalänk
Medlem

Allt är väll bättre än MSI.

Visa signatur

Min:ABIT NF7-S V2.0,Barton 2500+AQXEA XPMW@2,35Ghz,2x521Mb Adata Cas 2-3-3-6,Lt 6800LE 1,3v 16x1,6@440-930,SLK900A,Mustek A806 5:1 Dolby Digital Amp. Frugans:ESC K7-SEM,Duron1600,512Mb DDR. Antons:Aopen AK73(A)-V,512Mb Sdr,Xp1600+Parlomino AGOIA GREEN@1875Mhz@1.9v,Volcano7+Moddad@92mm,Gf 4200Ti@305-610 Zalman HP-80.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Svullo90
http://www.sweclockers.com/imagebank/200806/Dell_e001.jpg

e väll snyggare än MSI??

Citat:

Ursprungligen inskrivet av linxz
Allt är väll bättre än MSI.

lätt att svara = JA

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk

ehh...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Svullo90
http://www.sweclockers.com/imagebank/200806/Dell_e001.jpg

e väll snyggare än MSI??

NEJ!

Visa signatur

Antec Performance P182 | Intel Core i7 920 | Gigabyte GeForce GTX 660Ti | Gigabyte GA-EX58-DS4 | Corsair XMS3 1333 MHz 6 GB | Samsung SpinPoint F3 | Corsair 650TX | Windows 7 x86-64 | QPAD MK-50