Strömsnål hemma-ihopsatt router?

Permalänk
Medlem

Strömsnål hemma-ihopsatt router?

Visste inte riktigt var jag skulle lägga denna eftersom den rör många områden, men hoppas jag kan få hjälp här

Hade tidigare planer att bygga en fullfjädrad RAID filsever + router, men efter att kollat vad det skulle kosta (hårdvaran men framförallt el-kostnaden) har jag släppt den tanken och letar nu primärt efter en strömsnål router. Dock vill jag kunna ha de extra funktionerna som t.ex. m0n0wall ger (t.ex. kunna skicka WOL till en dator innanför nätverket) och skulle inte tacka nej till en lite enklare filserver-funktion. Hur som haver misstänker jag att det inte finns en kommersiell router i mänsklig prisklass som uppfyller kraven...

Mina krav är i alla fall:

- Grundläggande routerfunktioner
- Skicka Wake on LAN-signal till specifika datorer i nätverket
- Skrivarserver (via USB)
- Möjlighet att köra script/program på routern (min internetleverantör, dvs. mitt universitet, vill att man ska logga in via en webbsida fär att komma åt internet)
- Dynamisk DNS
- Inget krav men stort plus om man kan använda den som enklare filserver med iSCSI, FTP, HTTP+PHP (för att komma åt filerna externt när FTP-klient inte är tillgängligt), och BitTorrent-klient som man kan sköta via http...

Vidare bör den vara tyst, strömsnål och liten... framförallt strömsnål

Jag har kollat på två förslag, antingen ett ALIX-system á la detta eller bygga ihop ett Mini-ITX system likt denna:

Intel D945GCLF (Atom CPU)

Corsair Value Select 1 GB

Netgear GA311

Samsung SpinPoint 320 GB (eller strömsnålare 2,5 tums hårddisk)

Morex Cubid 2688

Den senare blir några hundringar dyrare och kräver antagligen mer ström också...

Mina frågor är nu:
- Hur mycket mer ström kommer den senare konfigurationen dra?
- Hur bra drivrutiner har Netgear, specifikt deras GA311-kort, för linux/BSD?
- ALIX-systemet med m0n0wall, kommer det kunna uppfylla kraven?
- Om jag köper ett ganska stort CompactFlash till ALIX:en kan jag fixa en liten filserver, som använder överskottet av CF:et, med iSCSI, FTP och HTTP+PHP (men utan BitTorrent)? Tanken är då att ha den för att spara dokument. Kommer det även att funka med m0n0wall?
- Bör jag välja m0n0wall eller något annat? I så fall vad, avskalat Linux? Hur pass svårt är det att få allt att fungera tillfredsställande då?

(Jag är medveten om att m0n0wall är baserat på FreeBSD så det är ett fullgott operativsystem, dock blir ju problemmet med ALIX:en att den inte har någon möjlighet till skräm, kan man kanske aktivera SSH om man ska fixa scriptet osv? sedan kanske hårdvaran sätter stopp om man vill ha iSCSI och annan lyx?)

Permalänk

Du kunde ju bygga ihop något själv av något av Alix alla varianter av kort. Jag valde ett annat kort än det som m0n0wall routern gjordes av.

Jag håller själv på med en liten server som är klar förutom målning och fix av skalet :
http://www.sweclockers.com/album/?id=2601

Den kör Voyage-linux som är baserat på Debian och jag har kopplat in en extern hårddisk till den. Den har även VGA-output. Använder den som server för filer, bittorrent m.m.

Du kan säkert kombinera och fixa ihop något på det sättet skulle jag tro.

Visa signatur

"Knowledge amplification. What he learns, we all learn. What he knows, we all benefit from."

Permalänk
Medlem

FreeBSD och resten av BSD systemen talar då iSCSI, men förstår inte riktigt varför du har snöat in dig på det..

Annars är det ju en Atom eller för den delen någon av EPIA plankorna som du kan använda, vet du sedan vad du sysslar med så är det ju trivialt att få upp maskinen med seriel console osv.

Jag kör själv en EPIA med 800Mhz processor och OpenBSD, den agerar VPN koncentrator och lite annat då Via processorer har hårdvaruacceleration för AES och andra algoritmer så den passar perfekt för mina endåmål.

Compactflash korten är inte lämpade att köra OS på dock, pga att de har en begränsad mängd skrivningar vilket gör att loggning och liknande saker snabbt skriver sönder CF kortet, antingen kollar på du på SSD diskar vilket kommer att kosta pengar eller så normala diskar då dessa går att få tysta och strömsnåla.

Visa signatur

"Stallman to Dvorak: Welcome to freedom, your rulebook is in the mail" - Fake Steve Jobs
rfc-1925 - The Twelve Networking Truths

Permalänk
Medlem

Köp en Linksys WRT54GL, modda firmware med OpenWRT, sätt in ett SD chip på X antal GB. Installera därefter ett relativt stort utbud av applikationer (irc, torrent, aircrack, you name it...). Kostar runt 650kr + SD korts kostnad. Drar 4-6W och helt ljudlöst. Kör detta hemma och den klarar allt man kan tänka sig av en router. OpenWRT bygger på linux så det Linux kan, det kan OpenWRT.

Bara ett förslag, ifall du inte redan visste om att detta fanns

Visa signatur

E6600 2.4GHz @ 3.2GHz | 4GB 800MHz DDR2 | X1950XTX 512MB @ 695MHz GPU, 2.2GHz mem | WD Raptor | Asus P5B-E | 600W CT600 | FreeBSD & Vista Dual boot
IBM Thinkpad 560X - OpenBSD | Fujitsu Siemens Amilo D - FreeBSD | PSP 4.01-M33 | WRT54GL OpenWRT Kamikaze | iPhone | IMS/SS7 Developer

Permalänk
Medlem

Jag såg trådarna som börjar dyka upp om hemmabyggd router med alix och liknande. Kunde inte hålla mig... Får förhoppningsvis hem min alix2c2 idag. blir m0n0wall på den. trevligt värre!

Permalänk
Medlem

Även jag kör med Epia och jag är helnöjd...

Epia + CFkort = webserver på vinden (alltid igång)

Epia + hårddisk = filserver/backup i förrådet (på efter en WOL signal)

Epia + CF-kort = surfdator i köket (på vid behov)

Epia + hårddisk = labbdator (plockas fram vid behov)

kör bara linux på dessa...

Visa signatur

Har varit på detta forum på tok för länge...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nergala
Köp en Linksys WRT54GL, modda firmware med OpenWRT, sätt in ett SD chip på X antal GB. Installera därefter ett relativt stort utbud av applikationer (irc, torrent, aircrack, you name it...). Kostar runt 650kr + SD korts kostnad. Drar 4-6W och helt ljudlöst. Kör detta hemma och den klarar allt man kan tänka sig av en router. OpenWRT bygger på linux så det Linux kan, det kan OpenWRT.

Bara ett förslag, ifall du inte redan visste om att detta fanns

Det här lösnig tycker jag låter intressant.
Är det lätt att administrerar wlan delen?
Den bilden jag har fått är att wlan-router delen i Linux är mökig och att det helt enkelt är enklast/bäst och köra på en vanlig router.

Sen vore det ja bra om det fans OWRT routrar med USB som kan koplpa hårddisk/skrivare till.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Meto
Det här lösnig tycker jag låter intressant.
Är det lätt att administrerar wlan delen?
Den bilden jag har fått är att wlan-router delen i Linux är mökig och att det helt enkelt är enklast/bäst och köra på en vanlig router.

Sen vore det ja bra om det fans OWRT routrar med USB som kan koplpa hårddisk/skrivare till.

Problemet med wrt54gl är att den är lite efter i prestanda.. har du 24/1 eller liknande uppkoppling är det nog inga problem, men glöm att köra den på 100/10. torrentrafik kan ev också innebära problem. (jättemånga samtida anslutningar)
Som AP är den dock mycket trevlig, kör en själv i client mode som routar trafik mellan två fysiskt åtskilda LAN och annonserar sig själv till gateway-routern via RIP (tomato firmware). micket smidig.

Personligen skulle jag köpa en billig wifi-router att ha som fristående AP och köra OpenBSD eller Pfsense på en dator som OP tänkt. det är om inte annat mycket roligare att pilla med. särskilt om man vill utöka den med diverse serverfunktioner längre fram.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

Min Epiaplanka drar 33W i full load. Men då drar spänningsomvandlaren 11W bara den är inkopplad på elnätet fastän datorn är avstängd.

Permalänk
Medlem
Citat:

Det här lösnig tycker jag låter intressant.
Är det lätt att administrerar wlan delen?
Den bilden jag har fått är att wlan-router delen i Linux är mökig och att det helt enkelt är enklast/bäst och köra på en vanlig router.

Sen vore det ja bra om det fans OWRT routrar med USB som kan koplpa hårddisk/skrivare till.

Du kan administrera allt i ett webgränssnitt (X-wrt) så du behöver inte ens logga in via ssh för att till exempel lägga till fler paket (applikationer).

Om du vill ha en liten billig router så kan du köpa en NSLU2, som har 2 USB portar och kostar bara runt 800kr, drar c:a 10W. Sedan slänger du in http://www.nslu2-linux.org/ på den

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aphex
Problemet med wrt54gl är att den är lite efter i prestanda.. har du 24/1 eller liknande uppkoppling är det nog inga problem, men glöm att köra den på 100/10. torrentrafik kan ev också innebära problem. (jättemånga samtida anslutningar)
Som AP är den dock mycket trevlig, kör en själv i client mode som routar trafik mellan två fysiskt åtskilda LAN och annonserar sig själv till gateway-routern via RIP (tomato firmware). micket smidig.

Personligen skulle jag köpa en billig wifi-router att ha som fristående AP och köra OpenBSD eller Pfsense på en dator som OP tänkt. det är om inte annat mycket roligare att pilla med. särskilt om man vill utöka den med diverse serverfunktioner längre fram.

Well, OpenWRT öppnar ju upp mycket mer än vad orginal firmware från Linksys gjort. Orginal firmware begränsar max antal anslutningar till väldigt lågt medan OpenWRT öppnar upp till många fler (minns inte siffrorna i huvudet).

Jag har kört moddad WRT54GL länge nu och det har inte varit några problem. CPU load ligger lågt även vid hög last på trafik. Då kör jag samtidigt flera screenade irc klienter på den utan problem.

Om jag inte minns fel så var han ute efter en billig router som drar minimalt med ström, vilket du knappast får om du använder en dator som router. Du lär även få svårigheter att få den helt tyst om du inte hittar något fint nätagg utan fläkt som inte kostar en förmögenhet. Så 650kr för en router som klarar det mesta (moddad) och endast drar runt 6W, det är enormt prisvärt imo.

Btw, här kan ni se vilka paket som finns för kamikaze verisonen:
http://downloads.openwrt.org/kamikaze/packages/mips/

Visa signatur

E6600 2.4GHz @ 3.2GHz | 4GB 800MHz DDR2 | X1950XTX 512MB @ 695MHz GPU, 2.2GHz mem | WD Raptor | Asus P5B-E | 600W CT600 | FreeBSD & Vista Dual boot
IBM Thinkpad 560X - OpenBSD | Fujitsu Siemens Amilo D - FreeBSD | PSP 4.01-M33 | WRT54GL OpenWRT Kamikaze | iPhone | IMS/SS7 Developer

Permalänk
Medlem

Tack för alla tipsen!

Anledningen varför jag är så insnöad på iSCSI är för jag tycker det verkar smart och bekvämt. Så man slipper ladda upp dokument via ftp varje gång man ändrar dom... (men kanske har missförstått något där )

Linksys WRT54GL är ett bra förslag, min mamma har den och tycker den fungerar utmärkt. Dock har den ingen USB-utgång och kan därmed inte fungera som skrivarserver vilket är ett absolut krav. Vidare har den trådlöst nätverk, vilket jag inte kommer använda och skulle därför helst slippa det hos routern med tanke på säkerheten och strålning etc.

NSLU2 kommer väl knappast fungera som router med tanke på att den bara har en nätverksanslutning, visserligen kan man väl kanske lägga till en via USB men känns inte optimalt...

Som ntity lätt insinuerade är jag inte expert på området och skulle inte klara att sätta upp en router med FreeBSD utan någon form av guide (har haft några webbserverar etc med linux men inte mycket mer än så), därav drar jag mig lite för det även om det hade varit kul och lära sig...

Vad säger ni om att köra ett ALIX-system, installera m0n0wall, lägga all oförärdning data på CF:et och all som förändras på ett USB-minne, och installera alla tjänster som inte följer med m0n0wall (t.ex. webbserver, ftpserver osv.) via SSH?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av savje
Tack för alla tipsen!

Anledningen varför jag är så insnöad på iSCSI är för jag tycker det verkar smart och bekvämt. Så man slipper ladda upp dokument via ftp varje gång man ändrar dom... (men kanske har missförstått något där )

Linksys WRT54GL är ett bra förslag, min mamma har den och tycker den fungerar utmärkt. Dock har den ingen USB-utgång och kan därmed inte fungera som skrivarserver vilket är ett absolut krav. Vidare har den trådlöst nätverk, vilket jag inte kommer använda och skulle därför helst slippa det hos routern med tanke på säkerheten och strålning etc.

NSLU2 kommer väl knappast fungera som router med tanke på att den bara har en nätverksanslutning, visserligen kan man väl kanske lägga till en via USB men känns inte optimalt...

Som ntity lätt insinuerade är jag inte expert på området och skulle inte klara att sätta upp en router med FreeBSD utan någon form av guide (har haft några webbserverar etc med linux men inte mycket mer än så), därav drar jag mig lite för det även om det hade varit kul och lära sig...

Vad säger ni om att köra ett ALIX-system, installera m0n0wall, lägga all oförärdning data på CF:et och all som förändras på ett USB-minne, och installera alla tjänster som inte följer med m0n0wall (t.ex. webbserver, ftpserver osv.) via SSH?

fyi, det är ju bara att avaktivera den trådlösa delen på WRT54GL, den har ju trots allt 4 ethernet portar också.

Kombinera moddad WRT54GL med moddad NSLU2 och få NAS + skrivare och vad man nu vill ha (obegränsande möjligheter!) som då drar under 20W totalt (borträknat USB-devices) för en kostnad av c:a 1500kr.

Ja, jag är frälst av linksys prylarna

Visa signatur

E6600 2.4GHz @ 3.2GHz | 4GB 800MHz DDR2 | X1950XTX 512MB @ 695MHz GPU, 2.2GHz mem | WD Raptor | Asus P5B-E | 600W CT600 | FreeBSD & Vista Dual boot
IBM Thinkpad 560X - OpenBSD | Fujitsu Siemens Amilo D - FreeBSD | PSP 4.01-M33 | WRT54GL OpenWRT Kamikaze | iPhone | IMS/SS7 Developer

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av savje
Tack för alla tipsen!

Anledningen varför jag är så insnöad på iSCSI är för jag tycker det verkar smart och bekvämt. Så man slipper ladda upp dokument via ftp varje gång man ändrar dom... (men kanske har missförstått något där

Det har du cifs eller nfs till, iSCSI är mer för lagringsskåp och annat, då du får en lokal device som du formaterar etc på maskinen som använder den och så skickar man SCSI kommandon över nätet..

Visa signatur

"Stallman to Dvorak: Welcome to freedom, your rulebook is in the mail" - Fake Steve Jobs
rfc-1925 - The Twelve Networking Truths

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ntity
Det har du cifs eller nfs till, iSCSI är mer för lagringsskåp och annat, då du får en lokal device som du formaterar etc på maskinen som använder den och så skickar man SCSI kommandon över nätet..

Ok, men hade för mig att det är svårt att få en NFS-lösningen att fungera bra över flera plattformar och dessutom att få den att identiferas som en vanlig disk...

Men men, som sagt: filuppladdningen är inte en dealbreaker... Tar nog och testar på någon gammal burk, om jag får det att funka bra blir det nog Mini-ITX... men tankar och tips välkommans fortfarande

Tack alla!

Permalänk
Medlem

iSCSi är helt klart tufft, men du får bekymmer med dela det på flera datorer sen. SMB/CIFS eller NFS är att föredra där.

Intel-kortet är väll ett bra val skulle jag säga, precis som ett VIA-kort. Men du kommer tyvär aldrig ner i samma elförbrukning som ett ARM eller MIPS system som småburkarna är baserade på. Men en <30W är inte omöjligt med rätt prylar.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ntity
Compactflash korten är inte lämpade att köra OS på dock, pga att de har en begränsad mängd skrivningar vilket gör att loggning och liknande saker snabbt skriver sönder CF kortet, antingen kollar på du på SSD diskar vilket kommer att kosta pengar eller så normala diskar då dessa går att få tysta och strömsnåla.

Det där har helt med hur det är installerat. Jag har kört FreeBSD från ett CF-minne på rätt sätt med readonly-root och /var under ramdisk. Där skrivs inget isönder.

Permalänk
Medlem

iSCS delar man ut en fysisk hårdisk eller är det någon slags virtuell disk?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Meto
iSCS delar man ut en fysisk hårdisk eller är det någon slags virtuell disk?

På en ISCSI-server (target) kan det vara i princip vilken enhet som helst (inte nödvändigtvis en SCSI-enhet), det är ganska vanligt att dela ut bandstationer över ISCSI. Även logiska diskar på LVM eller ZFS går att dela ut.
På klienten (initiator) ser enheten ut som om den vore lokalt ansluten. ISCSI är alltså inte till för fildelning utan för att centralisera lagringsutrymme vilket ntity redan påpekat.

Permalänk
Medlem

ok men kan man ha typ flera ISCSI-enhter på en raid?
och vilka fördelar ger ISCSI jämfört med NFS egentligen ?
(det vekar ju bara vara jobbigt då man inte kan komma åt enheten ifrån flera klienter)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
iSCSi är helt klart tufft, men du får bekymmer med dela det på flera datorer sen. SMB/CIFS eller NFS är att föredra där.

Intel-kortet är väll ett bra val skulle jag säga, precis som ett VIA-kort. Men du kommer tyvär aldrig ner i samma elförbrukning som ett ARM eller MIPS system som småburkarna är baserade på. Men en <30W är inte omöjligt med rätt prylar.

Det där har helt med hur det är installerat. Jag har kört FreeBSD från ett CF-minne på rätt sätt med readonly-root och /var under ramdisk. Där skrivs inget isönder.

Om man monterar CF kortet som readonly är det ju rätt uppenbart att det inte skrivs sönder, dock måste man ju då antingen köra med ramdisk, slå av loggning eller köra en separat syslog server som i min mening är det enda riktiga alternativet och då faller ju som hela ideen med lite stömförbrukning och enkelhet

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Meto
ok men kan man ha typ flera ISCSI-enhter på en raid?
och vilka fördelar ger ISCSI jämfört med NFS egentligen ?
(det vekar ju bara vara jobbigt då man inte kan komma åt enheten ifrån flera klienter)

Därför att det är lättare att byta diskar och ha redundans på separata lagringsskåp istället för att ha diskar i 492 olika maskiner spridda över hela hallen.

/edit, stavfel

Visa signatur

"Stallman to Dvorak: Welcome to freedom, your rulebook is in the mail" - Fake Steve Jobs
rfc-1925 - The Twelve Networking Truths

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nergala
Köp en Linksys WRT54GL, modda firmware med OpenWRT, sätt in ett SD chip på X antal GB. Installera därefter ett relativt stort utbud av applikationer (irc, torrent, aircrack, you name it...). Kostar runt 650kr + SD korts kostnad. Drar 4-6W och helt ljudlöst. Kör detta hemma och den klarar allt man kan tänka sig av en router. OpenWRT bygger på linux så det Linux kan, det kan OpenWRT.

Bara ett förslag, ifall du inte redan visste om att detta fanns

Ehm, sen när har wrt54gl en SD kortläsare? Jag har två stycken sådana routrar och ingen av dem har det. Klart, man kan ju modda in en själv.
Men det är en jäkla bra router iaf. DD-WRT kör jag på mina och det funkar skitbra. Men som sagt så är prestandan inte den bästa kanske. Fick 100/100 för ett tag sen men fick bara ut typ 40mbit/s. Då gjorde jag om min server till router och linksysen till switch/AP, sen gick det undan kan jag lova

EDIT: Man kan också dela ut en hårddisk från sin riktiga dator till linksysen och göra på det sättet istället för SD kort.

Visa signatur

Laptop: Zepto Znote 3215W | Intel C2D T7250 2.0ghz | 2GB ram | Intel X3100 GPU | 120 GB 5400rpm hdd | Intel 4965 AGN | 9-cell batteri
Kamera: Nikon D80 + batterigrepp | Nikkor AF-S DX 18-55mm 3.5-5.6G VR | Nikkor AF-S 70-300/4.5-5.6 G VR IF-ED | Nikkor AF 50mm 1.8D | Nikon SB-600 blixt