Får Elgiganten göra så här?

Permalänk

Får Elgiganten göra så här?

Ganska lång text, hoppas ni kunniga orkar läsa igenom allt.

Historien börjar med att en polare byggt ihop en ny dator åt mej. Det inbyggda ljudkortet går inte att installera givetvis, så jag springer till Elgiganten (som mot förmodan hade det billigare i butik än alla nätbutiker ) och köper ett x-fi XtremeGamer för 699:-.
Funkade bra i typ 1.5 månad, sedan började problemen med att jag till exempel ibland fick installera om ljudkortet när jag startat om datorn o.s.v. Dessutom slutade micen fungera för ett tag sen, och det går inte byta från högtalare till hörlurar genom att dra ur ena kontakten o sätta i den andra, när datorn är igång, då får man installera om ljudkortet (som medför en nödvändig omstart).
Nu för ett tag sen provade jag att ladda ner nya drivrutiner till det inbyggda, då funkar detta skitbra och allt är som jag vill.
Tänker ju då givetvis att 700 spänn till något annat aldrig är fel. Så jag packar ner kortet i antistatpåsen i kartongen tillsammans med installationsskivor o grejer. Åker till Elgiganten för att lämna tillbaka skräpet på garanti, kvitto och allt har jag givetvis. Kommer dit, går till reklamationsdisken och lämnar in och förklarar problemen, och säger att jag vill ha pengarna tillbaka.
Visst det ska vi väl kunna ordna säger han, knappar lite på datorn och skriver ner ett nummer på kvittot som jag ska gå till en säljare inne i butiken med. Jag gör så, och den tomten (säljaren) jag lämnat kvittot till ska då gå och prata med honom som jag lämnade in kortet hos utav nån anledning. Visst säger jag och väntar i en 5-10 minuter.
Han kommer tillbaka och säger att jag kan få dagsvärdet tillbaka, därför att det gått ca ett halvår sedan jag köpte kortet. Men det är ju garanti säger jag, så ska jag väl få tillbaka hela beloppet då?
- Nää för det har ju gått så länge och då får du dagsvärdet tillbaka.
- Jaha och vad är dagsvärdet då?
- eeeh 579:-
- Jaja de får väl bli så då, undrar bara vad det är för en jävla kundservice?
- Joo men du vet det står så i lagen också, det kan inte jag göra nåt åt.
- Nehe de va ju synd, men skriv ut det där då så jag kan komma härifrån
Han gör det och jag går till kassan, ger kassörskan en krona för att få det jämnt (580:- tillbaka) och får pengar. [ironi]Börjar gå iväg och kolllar i plånboken för att vara säker (det är ju rediga klåpare på Elgiganten vet ju alla som är lite kunniga på elektronik) och ser då att jag bara fått 560:- tillbaka, dvs en 20:a fattas. Visar kassörskan och hon blir som ett frågetecken när jag säger att jag vill ha en tjuga till. Hon ber så hemskt mycket om ursäkt (vilket inte hjälper då jag kommer bojkotta Elgiganten i framtiden, oavsett om de får göra så här eller inte. Detta är ju inte det första bekymret man haft med dom.) och jag får min tjuga och går.[/ironi]

Hoppas ni orkat läsa igenom allt, har ett par frågor nu.

Får Elgiganten göra så här? Står det så i lagen?
Vem sätter "dagsvärdet"?

mvh

EDIT: Stavfel och lite annat.

Visa signatur

(\__/)
(O.o)
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Medlem

Tja, du krävde pengarna tillbaka. Med andra ord så innebär det att du får det varan är värd idag, eller säljs i butik.

Det är egentligen inget konstigt med det, själv fick jag betala extra för att få ett par större minnen på datorbutiken, trots att mina kostade mer än de nya kostar idag.

Du skulle ha valt en reparation/ersättningsprodukt, då hade du kunnat få exakt samma kort eller ett likvärdigt sådant.

Tycker inte elgiganten gjorde något större fel här, det är ju så med allt, det tappar värde.

Permalänk
Medlem

Dock kan man häva köpet om varan efter uppreade ggr inte går att reparera vill jag minnas

Permalänk
Medlem

Elgiganten gjorde inget fel angående din reklamation.

Visa signatur

Steve Jobs, 1955 - 2011

Permalänk
Sötast

Tycker det är en korrekt retur.

Permalänk
Medlem

dom har gjort helt rätt.

Permalänk
Medlem

Tvärtom var El-Giganten snälla när de tillät återköp direkt utan att skicka iväg kortet på reparation. Det är knappast deras fel att kortet inte fungerar bra.

Permalänk

Okej, var bara nyfiken på att veta

@Ghosty: Jag har ju ett fungerande ljudkort så jag var inte intresserad av något nytt. Hade ju i o för sig varit lite skoj o få se vad dem erbjudit för ersättningskort.

Visa signatur

(\__/)
(O.o)
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Avstängd

Elgiganten brukar väl ta en ersättning för bruten förpackning m.m

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag förstår inte riktigt varför du skulle bojkotta Elgiganten för detta?

Vad man än tycker om kunskapen hos Elgiganten/SIBA etc. så tycker jag de alltid har varit långt framme när det gäller returer. Ofta är det inga problem att lämna tillbaka något inom 30 dagar om man inte är nöjd.Inget snack där om att man bara får prova en vara försiktigt utan att det egentligen syns.

Och det där med tjugan - hon tjafsade inte och bad t om om ursäkt. Vad förväntar du dig? Ingen är perfekt och fel händer men det är hur felen hanteras som är viktigt.

/B

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Medlem

Sen har dom rätt att dra av pengar för "nyttan" du har haft av kortet också s.a.s.

T.ex. om man ägt en produkt i 11 månader, den börjar strula som fan sista månaden så får dom dra av en skälig del för de 11 månader du faktiskt använt den utan problem (vilket ÅF egentligen bestämmer hur stor del den ska vara).

Sen har förstås du enligt lag rätt till de utgifter du haft också, d.v.s. bensinkostnader och ev. förlorad arbetsinkomst p.g.a. att du åker och returnerar det.

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NickePicke
@Ghosty: Jag har ju ett fungerande ljudkort så jag var inte intresserad av något nytt. Hade ju i o för sig varit lite skoj o få se vad dem erbjudit för ersättningskort.

Det här spelar ingen roll i det här fallet. Enligt konsumentköplagen så har Elgiganten rätt att försöka åtgärda felet.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NickePicke
Okej, var bara nyfiken på att veta

@Ghosty: Jag har ju ett fungerande ljudkort så jag var inte intresserad av något nytt. Hade ju i o för sig varit lite skoj o få se vad dem erbjudit för ersättningskort.

Du tänker alltså bojkotta elgiganten för att dom genomförde en retur med pengarna tillbaka sjukt mkt smidigare än de flesta företag skulle ha gjort?

Att du dessutom av ditt eget inlägg att dömma betedde dig som en idiot inne i butiken och var otrevlig när dom inte var något annat än tillmötesgående.

Du skulle fan inte ha fått en krona tillbaks, de borde ha skickat ditt kort på reparation, där dom skulle hitta att det var ett användarfel och inte åtgärda ditt kort. Sedan fick du tillbaks det och du skulle fortfarande inte förstå hur du skulle få det att funka. Detta hade varit det enda riktiga från elgiganten.

Försökte du ens att formatera datorn och installera om allting innan du gick ner till elgiganten för att grina över att du inte lyckas få en dator att fungera?

Permalänk
Medlem

Re: Får Elgiganten göra så här?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av NickePicke
Ganska lång text, hoppas vi kunniga orkar läsa igenom allt.

"Vi"?

Exakt vad är det du är kunnig på? Det var ju din polare som byggde datorn, inte du.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av NickePicke

Funkade bra i typ 1.5 månad, sedan började problemen....
..text..
.... därför att det gått ca ett halvår sedan jag köpte kortet.

Hade du gått till El-giganten direkt när problemen började och inte väntat 4 månader hade du nog fått mer tillbaka, så skyll dig själv.

Permalänk
Medlem

Antar att det var ett Gigabyte-moderkort du köpte till din dator? Är man en klåpare så klarar man inte installera det korrekt. De medhörande drivisarna fungerar ej. Var lite knåp att avinstallerar allt och installera andra.

Elgiganten gjorde helt rätt.

Visa signatur

Pentium D 2.66 @ 3.9 Ghz, Voltmoddat 7900 GT

Permalänk

Ojojoj nu börjar det snart brinna här

@Swedbear: Jag bojkottar inte Elgiganten på grund av detta, som jag skrev har det andra orsaker också. Det där med tjugan var tänkt att folk skulle läsa med lite ironi för att jag gnällt så mycket innan, men det gick visst inte

@Bogg: Det där med mina utgifter hade kunnat bli en ganska bra summa, då det är cirka 2mil härifrån till närmsta Elgiganten.

@SueCia: Du har rätt om att jag betedde mig som en idiot, helt rätt. Men var jag ju faktiskt ärlig och skrev så här också. Ja, jag hade formaterat datorn åtminstone 2gånger och försökt hitta lösningar på felen.

@Cami: Ojdå, stavfel. Detta var när jag började bli lite intresserad av hårdvara. Jag vet hur man bygger en dator och att man bör använda ESD-armband o.s.v. Kanske inte hade möjlighet att lämna tillbaka det tidigare?

@oscra: Nej det var ett Asus moderkort, det jag har i min sign. Drivrutinerna som var till det inbyggda ljudkortet vid tillfället fungerade inte, det fanns ett antal fall till som bevisar detta, bla annat på Asus eget forum. Jag provade med alla möjliga saker, sedan för ett par månader sedan laddade jag ner nya drivrutiner (som inte fanns då) och då funkade det.

Usch va man blev idiotförklarad nu xD

Visa signatur

(\__/)
(O.o)
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!

Permalänk
Medlem

Hehe. Skulle vara kul och som om de säljer det under fyndvara

Visa signatur

Pentium D 2.66 @ 3.9 Ghz, Voltmoddat 7900 GT

Permalänk
Medlem

ElGiganten har gjort rätt som betalade dig en mindre summa än vad du gett för kortet då du haft en viss nytta av det ändå.

Dom gjorde även rätt som lät dig häva köpet och få pengarna tillbaks som du begärde och har rätt till enligt konsumentlagstiftningen.

M a o så har ElGiganten skött sig exemplariskt och kan rekomenderas anser jag.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NickePicke

@Bogg: Det där med mina utgifter hade kunnat bli en ganska bra summa, då det är cirka 2mil härifrån till närmsta Elgiganten.

Du hade kunnat be om milersättning, dock skulle du fått ut 68kr då de ger 17:- milen. Dock så är det direktkredit på Creative så du skulle egentligen fått en likvärdig produkt tillbaka och inte pengar. Endast om de inte har en likvärdig produkt får du pengarna tillbaka, så jag tycker vad de gjorde var schysst.