Får Elgiganten göra så här?
Ganska lång text, hoppas ni kunniga orkar läsa igenom allt.
Historien börjar med att en polare byggt ihop en ny dator åt mej. Det inbyggda ljudkortet går inte att installera givetvis, så jag springer till Elgiganten (som mot förmodan hade det billigare i butik än alla nätbutiker ) och köper ett x-fi XtremeGamer för 699:-.
Funkade bra i typ 1.5 månad, sedan började problemen med att jag till exempel ibland fick installera om ljudkortet när jag startat om datorn o.s.v. Dessutom slutade micen fungera för ett tag sen, och det går inte byta från högtalare till hörlurar genom att dra ur ena kontakten o sätta i den andra, när datorn är igång, då får man installera om ljudkortet (som medför en nödvändig omstart).
Nu för ett tag sen provade jag att ladda ner nya drivrutiner till det inbyggda, då funkar detta skitbra och allt är som jag vill.
Tänker ju då givetvis att 700 spänn till något annat aldrig är fel. Så jag packar ner kortet i antistatpåsen i kartongen tillsammans med installationsskivor o grejer. Åker till Elgiganten för att lämna tillbaka skräpet på garanti, kvitto och allt har jag givetvis. Kommer dit, går till reklamationsdisken och lämnar in och förklarar problemen, och säger att jag vill ha pengarna tillbaka.
Visst det ska vi väl kunna ordna säger han, knappar lite på datorn och skriver ner ett nummer på kvittot som jag ska gå till en säljare inne i butiken med. Jag gör så, och den tomten (säljaren) jag lämnat kvittot till ska då gå och prata med honom som jag lämnade in kortet hos utav nån anledning. Visst säger jag och väntar i en 5-10 minuter.
Han kommer tillbaka och säger att jag kan få dagsvärdet tillbaka, därför att det gått ca ett halvår sedan jag köpte kortet. Men det är ju garanti säger jag, så ska jag väl få tillbaka hela beloppet då?
- Nää för det har ju gått så länge och då får du dagsvärdet tillbaka.
- Jaha och vad är dagsvärdet då?
- eeeh 579:-
- Jaja de får väl bli så då, undrar bara vad det är för en jävla kundservice?
- Joo men du vet det står så i lagen också, det kan inte jag göra nåt åt.
- Nehe de va ju synd, men skriv ut det där då så jag kan komma härifrån
Han gör det och jag går till kassan, ger kassörskan en krona för att få det jämnt (580:- tillbaka) och får pengar. [ironi]Börjar gå iväg och kolllar i plånboken för att vara säker (det är ju rediga klåpare på Elgiganten vet ju alla som är lite kunniga på elektronik) och ser då att jag bara fått 560:- tillbaka, dvs en 20:a fattas. Visar kassörskan och hon blir som ett frågetecken när jag säger att jag vill ha en tjuga till. Hon ber så hemskt mycket om ursäkt (vilket inte hjälper då jag kommer bojkotta Elgiganten i framtiden, oavsett om de får göra så här eller inte. Detta är ju inte det första bekymret man haft med dom.) och jag får min tjuga och går.[/ironi]
Hoppas ni orkat läsa igenom allt, har ett par frågor nu.
Får Elgiganten göra så här? Står det så i lagen?
Vem sätter "dagsvärdet"?
mvh
EDIT: Stavfel och lite annat.
(\__/)
(O.o)
(> <) This is Bunny. Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination!