Permalänk
Medlem

Vad är FRA

Hej är det någon som vet mer om hur FRA fungerar och hur dom gör för att kolla? Om jag skickar ett mail hur fungerar det för dom ska kunna läsa mailet? Hur går dom in och hur kan man skydda sig?

Permalänk
Medlem

Hur FRA fungerar?
Tänk dig att du skickar ett vanligt brev, på posten så öppnar en maskin brevet och läser det, hittar den inget intressant så packar den ihop det igen och skickar det vidare som vanligt. Skulle den hitta nått intressant så lämnar den över det till en person som får undersöka saken.

Om det sen är brev från hemmafun anna svensson som skickar konstigt formulerade brev till sina väninnor eller från självutnämnde "frihetskämpen" och terroristen <insert name> som planerar att blåsa bort griskultingarnas hus skiter maskinen i.

Edit*
Om det var rent tekniskt du ville veta så tror jag inte att det är någon som vet, vilket också är en anledning att vara emot det. Att bara få veta att det skall övervakas men inte hur lämnar alldeles för mycket makt i händerna på de som övervakar.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

okej, men hur ska dom kunna undesöka ett mail från gmail? eller andra världsmail servers? konstigt formulerat? men du kanske förstår? hur ska dom komma åt mail som skickas från hotmail och mailadresser som är reggade utomlands?

Permalänk
Medlem

FRA har existerat i över 60 år. Blanda inte ihop Big Brother-förslaget med FRAs existens, eftersom dom sysslar med annan signalspaning också (militär sådan).

Permalänk
Medlem

Ja men som jag fråga, hur kan dom kolla mail utanför sverige? jag tänker ju på gmail och liknande

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

är det inte så att du läser din mail på en dator i sverige och mailet skickas till din dator I sverige och FRA lyssnar på trafik till sverige ??

Permalänk
Medlem

ja jag frågar er, jag förstår inte hur dom ska ta sig in hoss allas mail och läsa av dom?

Permalänk
Medlem

Jag har fått det förklarat för mig att det ska installeras en fibersplitter vid en operatörs router/routrar som vätter mot utlandet och det ska i sin tur ledas till där FRA nu huserar.
FRAs budget är i dagsläget (den offentliga siffran) 500 miljoner kronor om året och det känns som om den siffran skulle öka markant om det aktuella förslaget skulle röstas igenom.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av numon
ja jag frågar er, jag förstår inte hur dom ska ta sig in hoss allas mail och läsa av dom?

Oavsett om du skickar trafik till grannen eller till usa är trafiken i sig densamma. Det enda dem behöver göra är att kopiera själva trafiken som skickas så kan de pussla ihop samma sak hos sig som det som pusslas ihop på din dator.

När du läser ett mail så måste ju informationen i detta mail skickas från servern till dig, och om någon annan "lyssnar" på den så får ju de samma information.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

jo det klart. man borde skapa ett program, som torrent men som skickar lite av en persons mail från alla datorer. typ: logga in i programmet bland 100-tals andra inloggade, skicka ett mail som med hjäp då av programmets inloggade skickar en liten bit till varje och som sen skickas till den rätta personen:) Smart?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av numon
jo det klart. man borde skapa ett program, som torrent men som skickar lite av en persons mail från alla datorer. typ: logga in i programmet bland 100-tals andra inloggade, skicka ett mail som med hjäp då av programmets inloggade skickar en liten bit till varje och som sen skickas till den rätta personen:) Smart?

Annars kan man kryptera sina brev; det blir lite krångligare men betydligt säkrare.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av numon
jo det klart. man borde skapa ett program, som torrent men som skickar lite av en persons mail från alla datorer. typ: logga in i programmet bland 100-tals andra inloggade, skicka ett mail som med hjäp då av programmets inloggade skickar en liten bit till varje och som sen skickas till den rätta personen:) Smart?

Finns vägar runt det med. Om inte annat så finns det möjlighet för dem att känna igen traikmönster och på så sätt filtrera ut vad som är just din trafik iallafall.

Men visst, det skulle ju kräva en massa extra resurser för dem, så om inte annat så för att jävlas vore det ju något.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Jag tycker Benjamin Franklin sa det bäst:

"Any society that would give up a little liberty to gain a little security will deserve neither and lose both. "

Permalänk
Medlem

eller så skickar vi alla våra mail till riksdagen. mailbombning...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av numon
ja jag frågar er, jag förstår inte hur dom ska ta sig in hoss allas mail och läsa av dom?

LOL! Du skämtar va?

Det är därför dom har SWAT teams vetdu.

Högst troligen skulle detta system funka likadant som Echelon i USA. En dator lyssnar efter "TRIGGERS" i texten, alltså ord som man vill söka efter. Detta kan vara vad som helst: bom, 911, osama, hundvalp, gammelmormor eller liknande. När man hittar ett triggerord så kollar man lite närmare, är det inget viktigt så söker man vidare.

Om du kollar på filmerna om jason bourne(Bourne identity m.fl) så visar de där hur det funkar i praktiken.

Personligen så ser jag inget fel i att avlyssna brottslingar och deras tele och datatrafik men senast jag kollade så var jag ingen brottsling och inte min granne, min mamma, mina kompisar, arbetskamrater eller någon annan jag känner det heller, så varför ska vi behöva avlyssnas?

Det finns ett utmärkt system som funkar och det är att söka tilstånd för såna här avlyssningar. Man får ange anledning och det behövs en god anledning för att få avlyssna. Finns det så får man tillståndet. Varför bryta ett vinnande koncept?
Det har ju uppenbarligen funkat bra hitintills då sverige inte drabbats av några terrorattacker. Snarare är det så att de länder som drabbas är de länder som redan har dessa kontrollsystem.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem

jag röstade ja, men begränsat...

på grund av att de ska inte jaga kriminella enligt min åsikt, bara yttre hot mot rikets säkerhet. för att få avlyssna kriminella ska de behöva tillstånd i vanlig ordning...

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Medlem

FRA är nödvändigt. Det finns en hotbild mot Sverige. Men dom kommer ju knappast vinna något underättelse eller informationsvärde genom detta förslaget.

Visa signatur

MacBook 13" - Intel Core 2 Duo 2.2ghz, 4GB RAM, 500GB HD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av killawife
Varför bryta ett vinnande koncept?
Det har ju uppenbarligen funkat bra hitintills då sverige inte drabbats av några terrorattacker. Snarare är det så att de länder som drabbas är de länder som redan har dessa kontrollsystem.

Har det uppenbarligen fungerat, eftersom vi inte har drabbats av några terroristattacker? Då fungerar det också som ett ypperligt skydd mod jordbävningar också, eftersom vi inte har haft några på jättelänge.

Och om länder som drabbas av terrorattacker slutar med dessa kontrollsystem och börjar använda vårt "vinnande koncept", så kommer terrorattackerna att upphöra?

Jösses..

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Röstade ja då vi behöver någon som spanar efter ryssen. Att dom ska göra fler uppgifter kan disskuteras.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av s.c.s.i.
Och om länder som drabbas av terrorattacker slutar med dessa kontrollsystem och börjar använda vårt "vinnande koncept", så kommer terrorattackerna att upphöra?

Nej, men jag tvivlar på att de kommer öka. Slutar man föra en idiotisk utrikespolitik och lämnar andra länder i fred kanske terrorattackerna minskar, om man kan ompröva tanken att Gud givit en rätten att regera över andra.

Visa signatur

"A good discussion is like a miniskirt; Short enough to pertain interest and long enough to cover the subject"
何回やっても何回やってもエロゲが終わらない

Permalänk
Glömsk

Det finns ett par platser i Sverige där några feta nätverkssladdar går in i andra länder. Ett exempel på en sådan kabel är mellan Stockholm och Finland. Här finns en karta (som inte har så mycket info om Sverige, men resten av världen: http://telegeography.com/products/map_cable/TG_CableMap_1200x... ).

Trafiken som passerar dessa punkter kommer att kopieras till hårdvara som går igenom den efter sökord. FRA avlyssnar alltså all trafik. Om du besöker Gmail kommer trafiken någonstans passera Sveriges gränser till USA, där den kommer att snappas upp av FRA.

Nu har dock FRA-lagen temporärt blivit uppskjuten (se DN, SVD).

Edit: "Uppskjutningen" är några timmar bara, beslut snart.

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Medlem

Kan man få den kartan i mer detalj? bar aför skojj skull?

Permalänk
Medlem

www.hushmail.com, sen får de sitta och lyssna bäst de vill.

Permalänk
Medlem

om dom kan se allt du skickar ut. varför skulle hushmail funka?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av numon
om dom kan se allt du skickar ut. varför skulle hushmail funka?

Klart att dom även ser hushmailen men de kan inte få ut någon information eftersom meddelandet är krypterat.

Så om en framtida terrorist ska skicka sin terrorplan till sina kollegor så är det bara att kryptera mailet och skicka iväg. FRA har inte chans att kunna läsa det eller dekryptera det. De krypteringalgoritmer vi har idag skulle folk för 100år sedan kunna runka till, de är mer eller mindre oknäckbara.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sunnis
De krypteringalgoritmer vi har idag skulle folk för 100år sedan kunna runka till, de är mer eller mindre oknäckbara.

Gick det bättre för 100 år sedan än idag?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sunnis
Klart att dom även ser hushmailen men de kan inte få ut någon information eftersom meddelandet är krypterat.

Så om en framtida terrorist ska skicka sin terrorplan till sina kollegor så är det bara att kryptera mailet och skicka iväg. FRA har inte chans att kunna läsa det eller dekryptera det. De krypteringalgoritmer vi har idag skulle folk för 100år sedan kunna runka till, de är mer eller mindre oknäckbara.

prata mer i klarspråk....

Permalänk

Det går alltid att knäcka ett lösenord eller ett 'språk' det enda som behövs är tid och resurser.

Ni alla har väl gjort egna krypteringar i skolan mm att man abra flyttar en bokstav fram eller bakoåt. problemet blir bara att som ord som är lätt att tyda ut som ATT skulle kunna bli BOO. hur lätt är det inte att helt enkelt gissa sig till att det står att där istälelt sen om man ser det i en mer väl forumlerad mening så kan det vara ännu lättare.

Det finns några väldigt stora superdatorer i värden FRA har minst en bland annat vad tror ni de gör med den? Spelar pasians? knappast. De krypterar ju sjlvklart sådan här trafik och krypton. Tro inte att de kör på Win 95 utan de kör på ett eget knåpat operativsystem som nyttar all datakraft så mycket som det abra går och lite där ut över. Ni som fooldar vet att tillsammans blir kraften väldigt stor i slutändan och ett lösen som medelsvensson hade tagit en vecka knäcker de på några minuter.

Detta handlar ju även om andra länders interna trafik då datan inte går kortaste vägen utan snabbaste så kan likså väl när vi surfar runt på sweclockers ta vändan både innom USA Tyskland Afrika danmark och tillbaka till sverige istället för den lokalaplatsen ni sitter till servrarna i stockholm?

Hoppas verkligen att andra länder hoppar på Sverige och tycker att de har gjort fel!

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
Det går alltid att knäcka ett lösenord eller ett 'språk' det enda som behövs är tid och resurser.

Jag tror dock inte att du inser riktigt hur mycket tid som krävs för att knäcka meddelande som krypterats med en modern metod. För att citera wikipedia, http://en.wikipedia.org/wiki/Brute_force_attack#Theoretical_l...

"The amount of time required to break a 128 bit key is also daunting. Each of the 2128 possibilities must be checked. This is an enormous number, 340,282,366,920,938,463,463,374,607,431,768,211,456 in decimal. A device that could check a billion billion keys (10^18) per second would still require about 10^13 years to exhaust the key space. This is longer than the age of the universe, which is about 13,000,000,000 (1.3 *10^10) years."

Det spelar inte så stor roll om man har en superdator eller inte; om datorn är en miljon gånger snabbare tar det fortfarande 10^7 år, och detta var ändå en nyckel på 128 bitar. En 256-bitars nyckel kräver 2^128 gånger mer tid...

Permalänk
Hedersmedlem

Ok, förslaget gick tydligen igenom:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article2719438.ab
Men när "träder den i kraft" Övervakar de redan allt nu? Eller kommer de dröja något år? Och hur gör man för att skydda sig?