EVGA snabbar upp Geforce GTX 280

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fire_Ice
Hur låter det med FTW då?

Datorbutiken skriver också DDR3 på ett BFG GTX 280. Ajaj, Nvidia kanske använder DDR3 minnen, stackare XD

FTW = Folk-tand-wården

Kan man inte komma på något bättre namn?

Visa signatur

.: iPad :: iPhone 4 :: iFan :.

Permalänk
Medlem

haha. folk tand wården .. nice one...

Visa signatur

i5 3570K, Corsair H100, 16Gig Corsair Vengence, Gigabyte GTX 470, WD Caviar Black

Permalänk
Inaktiv

Super Clocked = 17 MHz extra? Är detta ett skämt? Den lilla skillnaden lär ju på sin höjd ge EN mer fps i CS 1.6.....väl motiverade 600 spänn extra man får lägga ut där

Permalänk

FTW - F*** Their Wallets

Att Nvidia har överprisat sina prylar är väl ingen direkt nyhet. Visst är det häftiga kort men, det kommer att bli väldigt intressant när releasen av 48XX kommer ... most bang for bucks.

Jag har ingen sponsor eller mamma.

Permalänk
Medlem

Hur ska man ta det, att ingen upptäckte manipuleringen av gpu & kontakterna i förra nyheten? oroväckande.

Permalänk
Medlem

Oh, 2st 8pin och en 6pin, hehe lite photoshopad. GPU:n är ävl inte ändrad?

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Clint Eastwood
eVGA är ett skitmärke. Alltid standardkomponenter ELLER sämre, klockar alltid piss jämfört andra märken som t.ex. XFX, Leadtek eller Gainward. De matar alltid sina kort med lite extra spänning för att kompensera för dåliga komponenter. Enda de är bra på är marknadsföring och "balla" namn.

Nu pratar jag hårdvaran, deras garantier är väl hyfsade...i US.

eVGAs garantier är fenomenala och de gäller inte bara US utan hela världen. Jag köper hellre eVGA produkter även om det innebär att jag får betala mer. Då köper man inte heller klockade varianter utan nöjer sig med stock till lägre pris.

eVGAs hantering av nVidias 680i fuck-up var helt otroligt. Medan alla andra företag vände ryggen så gick eVGA in och tog sitt ansvar. Kände mig bara tvungen att försvara eVGA här...

Permalänk

Erm, vem är dum nog och köper EVGAs 280? Man får en hel dator som klarar det mesta för priset av bara grafikkortet. ATI vinner den här ronden lätt med sina priser.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fire_Ice
Oh, 2st 8pin och en 6pin, hehe lite photoshopad. GPU:n är ävl inte ändrad?

Runt 30% större lr så. Nästan lika bred som pcie kontakten ju. LOL.

Permalänk
Medlem

Icke att jag köper ett grafikkort som inte heter något med Turbo.
Alla vet ju att en Turbo får kortet att gå snabbare. Fråga SAAB.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Ha, a, a, a! Visst lanseras kortet/korten idag men ingen har det till försäljning över disk. Om någon vet något annat så får ni gärna upplysa mig. Inte för att jag ska köpa det. Ínväntar ATI's kort för att se vad dom har att komma med.
Men förmodligen blir det ett sådant då dom stödjer DX10.1.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gemmy
Ha, a, a, a! Visst lanseras kortet/korten idag men ingen har det till försäljning över disk. Om någon vet något annat så får ni gärna upplysa mig. Inte för att jag ska köpa det. Ínväntar ATI's kort för att se vad dom har att komma med.
Men förmodligen blir det ett sådant då dom stödjer DX10.1.

DirectX10.1 är bara marknadsföring, precis som DirectX10.
Men det känns som AMD har alla kort på sin sida just nu, åtminstonne tills dess att Nvidia nylanserade sina G92-kort i G92b-utförande, vilket är en alldeles precis lagom liten ändring, men priserna kan se lite bättre ut.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.Borka
DirectX10.1 är bara marknadsföring, precis som DirectX10.
Men det känns som AMD har alla kort på sin sida just nu, åtminstonne tills dess att Nvidia nylanserade sina G92-kort i G92b-utförande, vilket är en alldeles precis lagom liten ändring, men priserna kan se lite bättre ut.

Om DirectX10.1 blir en standard så är det ju knappast marknadsföring. Personligen tror jag att ATI förväntade sig att Nvidia skulle implementera DX10.1 också, så det började inte som ett marknadsföringsknep. För tillfället är det ju det, i och med att det inte finns några spel som riktigt stöder DX10.1 men blir det en standard så fyller det ju en funktion. Någon här som vet vad HD3950 innebär? http://www.nordichardware.com/news,7849.html

Visa signatur

Macbook Pro 15" Retina 2013 | Spelriggen: Asus Rampage Formula | Sapphire HD7970 | 4GB ram | Intel Q6600 @ 3.2 ghz | Samsung 840 Pro 256gb + 3.3TB HDD | Antec P182B | Zalman ZM-850HP | BenQ FP241W | Logitech G500+Qpad MK-85 Pro|
Ljud: Peachtree Grand Pre, Emotiva XPA-2, Triangle Magellan Duetto, Beyerdynamic DT990

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Volvopower
Erm, vem är dum nog och köper EVGAs 280? Man får en hel dator som klarar det mesta för priset av bara grafikkortet. ATI vinner den här ronden lätt med sina priser.

What he said - instämmer

vad beträffar HD3950 har jag läst på något forum att det va för integrerad grafik i moderkort, en uppgradering på HD3200. Men kan inte hitta någon källa för detta.

Visa signatur

Sometimes autocorrect makes me say things I don't Nintendo.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HavoX
Jag väntar nog tills de döper ett grafikkort till "5UP4H1337C0PKI114CH0P4CH0P".

klagar du på att nvidia namnger sina graffikort jobbigt lr?

ASG.

Jag tkr ATi har minst lika svår namnsättning som Nvidia, bara att de bonntölpar som klagar inte har fått tillräckligt med hjärnkapacitet för lite bokstäver blrevid siffrorna xD

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av borz
eVGAs garantier är fenomenala och de gäller inte bara US utan hela världen. Jag köper hellre eVGA produkter även om det innebär att jag får betala mer. Då köper man inte heller klockade varianter utan nöjer sig med stock till lägre pris.

eVGAs hantering av nVidias 680i fuck-up var helt otroligt. Medan alla andra företag vände ryggen så gick eVGA in och tog sitt ansvar. Kände mig bara tvungen att försvara eVGA här...

Inte gäller väl step-up programmet för EU med?
Ärligt talat så har jag ingen vidare koll på deras garantier, men jag moddar alltid mina kort så garantier betyder ingenting. De får gärna ha 100års garanti och skicka en bikinibrud med kortet till mig personligen, jag bryr mig bara om prestandan ändå.

Jag inbillar mig att inte ens deras "double lifetime" garanti gäller här, så köper du kortet begagnat kan du glömma deras garantier.

Hursomhelst så kvarstår faktum att deras kort alltid presterar sämre än de jag nämnde (på samma spänning). Min kommentar gällde främst kvaliten på deras kort och komponenter.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oscarstegland
Nej 9800GX2 har fler shaders och har dessutom högre klock på dem så den har högre prestanda vad gäller shaders. Till och med 8800gt i sli som har lägre antal shaders (dock fortfarande högre klock) presterar oftast bättre och det till ett pris av strax mer än hälften. Det är på grund av minnesmängden som folk trodde att GTX280 skulle prestera så extremt i höga upplösningar med mycket AA på. Det gör det också men ändå får det i många fall smisk av 9800gx2 eller 8800gt sli som båda har en effektiv minnesmängd av 512 mb och en effektiv minnesbandbredd på runt hälften skulle jag gissa. Floppkort i min åsikt, och det är bara att säga grattis till de som kapade sig två stycken 8800gt

Sant, blev förvirrad av Anandtechs teknik genomgång. Var jämfört med 9800GTX, men det vore väl skumt om det inte hade mer krut än det. GTX280 är helt enkelt inget tekniskt framsteg utan ett misslyckande. Det är inte särskillt svårt att göra feta grafikkort om det samtidigt får dra stört mycket el, kosta löjligt mycket samt alstra värme som en lödkolv.

Jag ser detta kort som en nödlösning för att kontra Ati tills det riktiga version B kortet släpps, men detta kommer inte att prestera magiskt det heller. Allt pekar på att 4870x2 smiskar detta kort, 3870x2 är trots allt inte särskillt långt bakom.

Visst X2 korten är tandlösa i xfire och GTX280 kommer att totaldominera i Sli. Men knappt någon kör GTX280 i Sli på grund av priset som aldrig kommer att bli Sli vänligt även om det sjunker. 9800GTX x2 + ett nytt nvidia moderkort som kör idle med korten avslagna låter betydligt vettigare.

Visa signatur

dualsata2| A64 3500+ 2,7 ghz | Cruical ballistix 2 gig DDR 4000 | jag hatar Nvidia 8800GTS 100% buggar (nu 5% och gudomligt 660/1044)|Windows XP Pro | Proff deluxe - kungen av vattenkylning| 480 W Hiper typeR nätagg

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Clint Eastwood
Inte gäller väl step-up programmet för EU med?
Ärligt talat så har jag ingen vidare koll på deras garantier, men jag moddar alltid mina kort så garantier betyder ingenting. De får gärna ha 100års garanti och skicka en bikinibrud med kortet till mig personligen, jag bryr mig bara om prestandan ändå.

Jag inbillar mig att inte ens deras "double lifetime" garanti gäller här, så köper du kortet begagnat kan du glömma deras garantier.

Hursomhelst så kvarstår faktum att deras kort alltid presterar sämre än de jag nämnde (på samma spänning). Min kommentar gällde främst kvaliten på deras kort och komponenter.

EVGA:s garantier gäller även efter moddning i de allra flesta fall och de är de nog unika med att ge...

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Medlem

Okej om det vore ETT kort med vattenkylning och ETT "vanligt" överklockat, men 4 varianter av samma kort och 3 som är nästan identiska?! Och vilka namn sen.. Super Superclocked? Starkt jobbat EVGA ^^

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZecretW
För 6500 spänn kan man få en 2v restresa till medelhavet! Undrar vad som blir varmast, resan eller kortet?

Haha, håller med. Fattar inte hur folk kan betala 6500 spänn för ett grafikkort, speciellt när det presterar så väldigt lika sina föregångare (läs gx2).

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Clint Eastwood
De får gärna skicka en bikinibrud med kortet till mig personligen, jag bryr mig bara om prestandan ändå.

Är du verkligen helt säker nu?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oscarstegland
Om DirectX10.1 blir en standard så är det ju knappast marknadsföring. Personligen tror jag att ATI förväntade sig att Nvidia skulle implementera DX10.1 också, så det började inte som ett marknadsföringsknep. För tillfället är det ju det, i och med att det inte finns några spel som riktigt stöder DX10.1 men blir det en standard så fyller det ju en funktion. Någon här som vet vad HD3950 innebär? http://www.nordichardware.com/news,7849.html

Jag tror du är ute och cyklar, eller så är jag bara trött och bitter (rivit ned halva rummet i jakt på mitt pass).

Om vi har Windows Vista, det marknadsförs genom att lova *ditt* och *datt*, men gör inte detta i praktiken. Blir denna marknadsföring, eller allmänt fulspel, mer acceptabelt bara för att det säljer? En standard behöver inte vara en användbar standard, utan bara tomma ord, men detta standard förblir ändå vara ord och/eller marknadsföring.

Själv vill jag gärna se att AMD gör en stor grej av DirectX10.1 precis som Nvidia gjorde en enorm grej av DirectX10. Vad som helst som kan ge AMD en större marknadsandel gynnar marknadens alla användare.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nyarlathotep
Sant, blev förvirrad av Anandtechs teknik genomgång. Var jämfört med 9800GTX, men det vore väl skumt om det inte hade mer krut än det. GTX280 är helt enkelt inget tekniskt framsteg utan ett misslyckande. Det är inte särskillt svårt att göra feta grafikkort om det samtidigt får dra stört mycket el, kosta löjligt mycket samt alstra värme som en lödkolv.

Jag ser detta kort som en nödlösning för att kontra Ati tills det riktiga version B kortet släpps, men detta kommer inte att prestera magiskt det heller. Allt pekar på att 4870x2 smiskar detta kort, 3870x2 är trots allt inte särskillt långt bakom.

Visst X2 korten är tandlösa i xfire och GTX280 kommer att totaldominera i Sli. Men knappt någon kör GTX280 i Sli på grund av priset som aldrig kommer att bli Sli vänligt även om det sjunker. 9800GTX x2 + ett nytt nvidia moderkort som kör idle med korten avslagna låter betydligt vettigare.

Jo det var väl egentligen inte meningen att dessa kort skulle komma ut förens Augusti någon gång. Jag gissar på att 55nm versionen blir ganska försenad och vi ser nog inga sådana i butik förens framåt i fjärde kvartalet och då finns väl HD5000 serien ute

Som sagt är det väldigt få som köper vare sig HD4870X2 i Crossfire eller GTX280 i SLI. Gissningsvis är det runt 10% av alla datoranvändare värdlen över som ens har ett 8800gt eller över. Antagligen mindre än 1% som kommer ha dubbla HD4870X2 eller dubbla GTX280. Som sagt, i det scenariot är ju dubbla GTX280 en mycket bättre lösning men det beror egentligen enbart på bristande mjukvara i spel. Crossfire skalar ju faktiskt aningen bättre än SLI trots TWIMTBP, så det kommer bli intressant så fort spel börjar fixa riktig support för mer än 2 GPU:er (finns ju stöd för 3 och 4 men väldigt dåligt stöd). Å andra sidan kommer man antagligen kunna maxa varenda spel i världen förutom Crysis i resonliga upplösningar med en bra fps med ETT HD4870 så jag ser inte mycket anledning till att satsa på dubbla GTX280.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr. Borka
Jag tror du är ute och cyklar, eller så är jag bara trött och bitter (rivit ned halva rummet i jakt på mitt pass).

Om vi har Windows Vista, det marknadsförs genom att lova *ditt* och *datt*, men gör inte detta i praktiken. Blir denna marknadsföring, eller allmänt fulspel, mer acceptabelt bara för att det säljer? En standard behöver inte vara en användbar standard, utan bara tomma ord, men detta standard förblir ändå vara ord och/eller marknadsföring.

Själv vill jag gärna se att AMD gör en stor grej av DirectX10.1 precis som Nvidia gjorde en enorm grej av DirectX10. Vad som helst som kan ge AMD en större marknadsandel gynnar marknadens alla användare.

Jag missförstod lite vad du menade. Jo självklart har ju inte DX10 varit lika revolutionerande som vi alla blev lurade att tro. Å andra sidan har vi inte sett ett enda DX10 spel ännu. Alla spel som hävdas vara DX10 är gjorda i DX9 motorer som har lite bättre texturer i DX10. Alan Wake verkar bli en av de första spelen med DX10 som native så jag kan inte riktigt uttala mig om hur det kommer se ut i slutändan men jag vet att delar av Vantage såg ju helt jävla sjukt ut. Till exempel så kunde ju ingen tro år 2002 när DX9 släpptes i form av spel som Call of Duty och Halo att man skulle kunna klara av Crysis-grafik i DX9. Vänta till riktiga DX10 spel kommer så tror jag nog att några år så kommer vi märka en enorm skillnad mellan DX9 och DX10.

Det jag menade dock var att jag tror inte ATI:s motiv med DX10.1 implementeringen var "ha Nvidia kan inte implementera DX10.1, vi gör det för det ser mycket bättre ut". Jag tror snarare att de trodde på DX10.1 som en ny standard, och att de implementerar det tycker jag bara gynnar kunderna och jag ser det inte riktigt som fult spel. Det är ju trots allt en bevisad förbättring. Å andra sidan är det ju en hållhake numera när vi vet att Nvidia inte har stöd för det. Jag hoppas dock att Nvidia implementerar det eller att utvecklare börjar samarbeta lite med ATI nu efter HD4000 serien så att det kan bli standard för det funkade tydligen fantastiskt bra i Assassin's Creed.

Visa signatur

Macbook Pro 15" Retina 2013 | Spelriggen: Asus Rampage Formula | Sapphire HD7970 | 4GB ram | Intel Q6600 @ 3.2 ghz | Samsung 840 Pro 256gb + 3.3TB HDD | Antec P182B | Zalman ZM-850HP | BenQ FP241W | Logitech G500+Qpad MK-85 Pro|
Ljud: Peachtree Grand Pre, Emotiva XPA-2, Triangle Magellan Duetto, Beyerdynamic DT990

Permalänk

"Jag tkr ATi har minst lika svår namnsättning som Nvidia, bara att de bonntölpar som klagar inte har fått tillräckligt med hjärnkapacitet för lite bokstäver blrevid siffrorna xD"

Oj, är du från mänskobyn?

I Mariestad fick man inte lära sig och stava iaf. Där är man tusen kronor ATI och kan inte sätta bokstäver i rätt följd...

Permalänk
Medlem

Om N-vidia får till sina i G92b-utförande(55nm), så att dom går i 800-900mhz med lite andra små justeringar. Så kan kortet mycket väl bli rätt snabbt, eller åtminstone så snabbt det borde vart från början. (20-50% kunde kanske vara möjligt) Spekulerar.
Men skiter egentligen i dessa dyra kort

Visa signatur

Min:ABIT NF7-S V2.0,Barton 2500+AQXEA XPMW@2,35Ghz,2x521Mb Adata Cas 2-3-3-6,Lt 6800LE 1,3v 16x1,6@440-930,SLK900A,Mustek A806 5:1 Dolby Digital Amp. Frugans:ESC K7-SEM,Duron1600,512Mb DDR. Antons:Aopen AK73(A)-V,512Mb Sdr,Xp1600+Parlomino AGOIA GREEN@1875Mhz@1.9v,Volcano7+Moddad@92mm,Gf 4200Ti@305-610 Zalman HP-80.

Permalänk

Det är ju tur att Gainward släpper sitt GLS (goes like hell)sen också!!B-)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZecretW
För 6500 spänn kan man få en 2v restresa till medelhavet! Undrar vad som blir varmast, resan eller kortet?

Och hur mycket skit släpper inte en sån resa ut då?

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

Ja, kretsen kan ju behöva lite överklockning ;D
Ett GTX280 utvecklar nog en hel del värme, hehe. Med tanke på "resan eller kortet".

Permalänk

Designmiss, det går inte att använda tripple-sli på Hydro copper modellen
Det ser så ut i alla fall

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av joelh
Och hur mycket skit släpper inte en sån resa ut då?

Jag tänkte det, du sa det.

Svensken är så glad över att han köpt en miljöbil, men åker till Thailand två ggr per år. Sensmoralen?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av joelh
Och hur mycket skit släpper inte en sån resa ut då?

Var inte du en av de som hävdade att det spelar ingen roll hur mycket ett GTX280 drar, då det är ett topprestandakort? Visserligen så är ju både resa och grafikkort dåligt för miljön och resa mycket mer så. Problemet är det att grafikkort kan vi ju ändå göra någonting åt medan flyget går nog vare sig vi köper en biljett eller inte.

Visa signatur

Macbook Pro 15" Retina 2013 | Spelriggen: Asus Rampage Formula | Sapphire HD7970 | 4GB ram | Intel Q6600 @ 3.2 ghz | Samsung 840 Pro 256gb + 3.3TB HDD | Antec P182B | Zalman ZM-850HP | BenQ FP241W | Logitech G500+Qpad MK-85 Pro|
Ljud: Peachtree Grand Pre, Emotiva XPA-2, Triangle Magellan Duetto, Beyerdynamic DT990

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oscarstegland
Visserligen så är ju både resa och grafikkort dåligt för miljön och resa mycket mer så. Problemet är det att grafikkort kan vi ju ändå göra någonting åt medan flyget går nog vare sig vi köper en biljett eller inte.

Tro mig, grafikkort tillverkas ändå, konkar ett företag så finns det alltid ett annat, precis som flyget. Om vi kan påverka grafikkortstillverkarna mer än flygbolagen, tja det tvistar de lärde om.

Till topic, vore inte alls dumt med ett nytt grafikkort men OM det blir av så blir det tidigast till hösten då sommaren är för kort för att sitta inne, sedan om det blir Nvidia/ATi , blir nog pris för prestanda som avgör som vanligt när snålvargen får säga sitt!

Visa signatur

Me, Myself and I...