Kan detta vara riktigt: "Bil som drivs på vatten"!

Permalänk

Kan detta vara riktigt: "Bil som drivs på vatten"!

Bilar och transporter rör ju i allra högsta grad samhället, så jag tänkte höra vad ni tror om det här klippet på Aftonbladet:

http://www.aftonbladet.se/webbtv/livsstil/bil/article2705790....

En bil som påstås drivas på kranvatten eller havsvatten. Spontant känner jag att det måste vara något fuffens. Det sägs vidare att bilen kan köras 8mil (!!) på en liter vatten. Skulle dessa siffror vara korrekta så skulle denna motor fullständigt omdefinera förutsättningarna för hur människor och varor transporteras runt om i världen. Allt vi hittills tvingats acceptera i form av utsläpp och kostnader skulle i ett slag försvinna. Och denna nyhet har Aftonbladet som en liten kuriositet i högerspalten i form av ett litet videoklipp. Här rasar etanoldebatten som värst, regnskogar skövlas, hav och atmosfär förorenas, det är protester och kravaller runt om i världen pga höga mat- och bensinpriser, och så dyker plötsligt en japan upp och påstår sig ha en bil som går på vatten(!). Jag tror den gamla tumregeln gäller i det här fallet, att om något verkar för bra för att vara sant så är det troligtvis inte sant.

Men vad tror ni?

Permalänk
Medlem

http://www.metacafe.com/watch/1345772/man_develops_a_car_whic...

Helt sjukt om det är sant, få en skär låga av vatten? Mycket imponerande!

Får hoppas att det går att få någon prestanda från det!

Visa signatur

Antingen ska du hålla dig lugn, eller slå så det känns.

Permalänk
Medlem

holy smokes fan vad grymt.

Visa signatur

PSN: todddan Adda gärna

Permalänk
Medlem

Verkar som sagt alldeles för bra för att vara sant, och förmodligen finns det någon stor hake med det hela som de döljer. Men den som lever får se, antar jag.

Visa signatur

MSI K9N SLI Platinum - A64 X2 5600+ @ 3 GHz - 4GB Corsair XMS2-6400 4-4-4-12 - MSI GeForce 8800GTS 320MB OC - Aspire 520W

Permalänk
Medlem

Vatten innehåller ju ingen energi hur går det här ihop..

Gick det inte några ryckten för xx antal år sedan att någon hade uppfunnit en bil som gick på vatten men som senare blev mördad, tydligen mördad av bil/bränsle industrin?.

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Hedersmedlem

Samma som det här? Kan inte kolla just nu.
http://science.slashdot.org/article.pl?sid=08/06/14/1737231

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Avstängd

Riktigt imponerande. Om detta verkligen skulle säljas så är Sverige oljeberoende borta på ett fåtal sekunder.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av RoleX
Vatten innehåller ju ingen energi hur går det här ihop..

Vatten innerhåller extremt mycket energi. Svårigheten är bara att utvinna och få användning av den.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem

Samma sak varje gång oljepriset chockhöjs - lycksökarna och bluffmakarna vädrar morgonluft.

Vatten är flytande sot - det ser inte ut som sot och luktar inte som sot men det ÄR sot.

Visa signatur

Something is wrong with science – fundamentally wrong. Theories just keep getting stranger and stranger.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Crippa90

Vatten innerhåller extremt mycket energi. Svårigheten är bara att utvinna och få användning av den.

Vad menar du?

Permalänk

Men snälla. Nej!
Det är inte möjligt sålänge ingen helt ny teknik poppar upp, som verkligen fungerar.
Det går att få ut energi, men det krävs mer energi för att få ut energin, så därför är det omöjligt att driva bilar med detta.

Aftonbladet slår ännu ett bottenrekord när de publicerar sånt här trams.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Avstängd

"Utnyttjar väteoxid"
Men, det är ju en bråkdel av alla vattenmolekyler som är i väteoxidjoner, och denna bråkdel blir ju mindre och mindre i takt med att man plockar ut det.
Hade de kunnat överkomma detta så skulle man ju ändå sluta med vatten fyllt med en jävla massa hydroniumjoner. Avfallet skulle ju vara fruktansvärt surt.

... förutsatt att man skulle kunna plocka ut väteoxidjoner som bildas spontant, vilket man naturligtvis inte kan.

Naturligtvis är det en scam.

Permalänk
Inaktiv

Med nuvarande teknik och kända metoder finns det en möjlighet att göra en sån här bil. Och att säga att en sån bil drivs på vatten vore larvigt.

Man kan bygga membram gjorda av någonform av aluminium/gallium legering som kemiskt reagerar med vatten och frigör vätgas ur det. Denna vätgas skulle kunna driva bilen på vanligt vis.

Då skulle bilen till synes ta vatten som bränsle. När det egentligen är legeringen som är bränslet och inte vatten.

Det är faktiskt en relativt rimlig förklaring; Det är dock rimligt att det är en scam också :).

Permalänk

Jag tycker som sagt att det hela verkar minst sagt skumt, men kan ni som skriver "lycksökare" och "scam" utveckla hur ni tänker att han ska kunna tjäna pengar på en motor som inte fungerar som det påstås? Ingen lär ju investera i ett projekt och ännu mindre köpa ett patent på något som inte kan demonstreras och bevisas i vetenskapligta tester. Om den där blåa bilen i själva verket drivs på annat än vatten eller med icke redovisade begränsningar, vilket i min mening är högst sannolikt, borde väl ett sådant lurendrejeri knappast leda till mer än ett påkostat practical joke? Jag har alltså svårt att se hur man ska lyckas omsätta en sådan bluff i reda pengar, när det handlar om något man mha en enkel demonstration skulle kunna avfärda. Är det inte mer troligt att mannen som intervjuas verkligen tror att detta fungerar så som han påstår, fast han förbiser en eller annan hake? Hur som helst tycker man ju att han borde ha torrt på fötterna innan han ställer sig framför en kamera och påstår något så djärvt som detta. Såvida han inte har någon konstig japansk fetish, som gör att han går igång på att bli gjord till åtlöje.

Permalänk

Tony Clifton, är du seriös?
Vill ingen investera i ett projekt som inte fungerar?
Uhm, du har inte tänkt på att världen är full med idioter, som mycket väl kan gå på det här?

Förövrigt så finns det hur många som helst som har försökt med liknande saker. Ingen har gjort en ordentlig uppvisning.

Inse att det här är scam, om man tror något annat har man ingen aning om vad man pratar om.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Avstängd

Vatten + elektricitet = knallgas + gnista = kaboom

Nu är det tredje gången knallgasmotorn presenteras, första gången var det en snickare i Amerika på 80-talet, andra gången en Japansk professor 90-talet... sen lite experiment på mythbusters, samt en lite olycka i min egna bil

Skiten fungerar men otroligt nog så tystas det ner av oljebolagen..

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk

Random-person, ta o lugna ner dig och gör ett nytt försök att läsa vad jag skrev. Jag har sagt hela tiden att Aftonbladets nyhet verkar konstig. Om det gått dig förbi, är hela poängen med tråden att höra om andra också tycker att det låter som ett osannolikt påstående.

Jo, det är uppenbart att världen är full av idioter, men min fråga till de som menar att detta är ett bedrägeriförsök var hur man rent praktiskt ska tjäna pengar på att påstå att man har en motor som går på vatten. Företaget som japanen företräder, hoppas tydligen på att någon biltillverkare skall köpa patentet och min invändning var att man tycker att en sådan affär kräver mer än djärva påståenden.

Du säger att det har funnits massor av liknande lurendrejeriförsök tidigare, vilket jag inte alls har svårt att tro, men hur många tror du har tjänat pengar på att påstå att de har en motor som går på vatten? Det kanske finns någon som lyckats lura en granne eller bekant, men spontant har jag svårt att föreställa mig att några stora affärer har gått i lås. Och skälet är, som jag också skrev, att man relativt enkelt kan motbevisa sådana otroliga påstående.

Permalänk
Medlem

Det har funigts ett tag att man kunde driva bilar på salt vatten och vatten kom ut som avgaser. Tror det var GM som låg bakom det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dvärgen
Det har funigts ett tag att man kunde driva bilar på salt vatten och vatten kom ut som avgaser. Tror det var GM som låg bakom det.

Då skulle väl bilen gå på salt och inte vatten?

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk

GM har redan gjort en prototyp, den enda i världen och är värd, mja, en hel del (de säger hur mycket i reportaget, men jag kommer inte ihåg).
http://www.youtube.com/watch?v=46TFbwhOn7w

Skulle finnas på marknaden om cirka 10-20 år tydligen.

Det coola är att själva kraftanläggningen skulle kunna driva en hel gata.

Och jepp, den går på saltvatten.

EDIT; Humm, pratar vi om samma sak lösning? Läste inte alla inlägg och jag klickade inte på länken.
Den drivs i alla fall på vatten!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maverickgoose
GM har redan gjort en prototyp, den enda i världen och är värd, mja, en hel del (de säger hur mycket i reportaget, men jag kommer inte ihåg).
http://www.youtube.com/watch?v=46TFbwhOn7w

Skulle finnas på marknaden om cirka 10-20 år tydligen.

Det coola är att själva kraftanläggningen skulle kunna driva en hel gata.

Och jepp, den går på saltvatten.

EDIT; Humm, pratar vi om samma sak lösning? Läste inte alla inlägg och jag klickade inte på länken.
Den drivs i alla fall på vatten!

Nej den drivs på vätgas (H2)! inte H20 som är vatten. Har du ens kollat på videon? De nämner inte vatten utan hydrogen som är Väte på svenska.

Vätgasen går till en så kallad bränslecell där vätgasen reagerar med syre och ut får man elektricitet som driver elmotorn. --> http://fy.chalmers.se/ef/bcanim.gif

Alltså bilen går inte vatten utan på vätgas som är helt annat ämne. Avgaserna blir vatten.

Vet du inte vad du pratar om kan du knipa.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
Vatten + elektricitet = knallgas + gnista = kaboom

Nu är det tredje gången knallgasmotorn presenteras, första gången var det en snickare i Amerika på 80-talet, andra gången en Japansk professor 90-talet... sen lite experiment på mythbusters, samt en lite olycka i min egna bil

Skiten fungerar men otroligt nog så tystas det ner av oljebolagen..]

Att man kan göra elektrolys av vatten är knappast en hemlighet.

Man skulle givetvis kunna köra på bil genom att ha ett batteri som elektrolyserar vatten och ut får man knallgas som driver en förbränningsmotor dock är det är ganska värdelöst sätt eftersom en förbränningsmotor har en verkningsgrad på runt 25-30%. Ett bättre sätt är att använda bränsleceller då de har betydligt högre verkningsgrad.

Det absolut bästa sättet att driva bilar är vätgas som går till bränsleceller, dock har vi problemet hur ska vi kunna tillverka vätgasen på ett hållbart sätt. Det krävs energi för att få fram det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
Vatten + elektricitet = knallgas + gnista = kaboom

Nu är det tredje gången knallgasmotorn presenteras, första gången var det en snickare i Amerika på 80-talet, andra gången en Japansk professor 90-talet... sen lite experiment på mythbusters, samt en lite olycka i min egna bil

Skiten fungerar men otroligt nog så tystas det ner av oljebolagen..

Elektricitet + elmotor = vrooom!

Varför ta omvägen via knallgas och förlora stora mängder energi?

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haricots
Vad menar du?

All materia innerhåller (är) energi, t.ex vatten, bensin, trä m.m. Svårigheten är att utvinna energin till nyttig energi, vid det här fallet rörelseenergi.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax
Elektricitet + elmotor = vrooom!

Varför ta omvägen via knallgas och förlora stora mängder energi?

För att knallgas låter tuffare

Permalänk
Avstängd

För er grabbar som tror att det inte är fake/bluff/scam så vet jag inte riktigt vad jag ska säga, ni har väll inte läst nog mycket kemi?

Läs på lite om "free energy".
http://en.wikipedia.org/wiki/Gibbs_free_energy

Det kanske lättaste sättet att se varför det här inte fungerar är att vatten redan har så "låg energinivå" som det kan. Det finns ingen energi att hämta.
Man kan hämta energi om man har en fussionsreaktor... men det har inte den där bilen.

Visst får ni sitta och förvänta er att saker som dessa är möjliga...

EDIT: Hur reagerade ni när aftonbladet-TV hade filmen med tomten? Var det en scam/bluff?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maverickgoose
GM har redan gjort en prototyp, den enda i världen och är värd, mja, en hel del (de säger hur mycket i reportaget, men jag kommer inte ihåg).
http://www.youtube.com/watch?v=46TFbwhOn7w

Skulle finnas på marknaden om cirka 10-20 år tydligen.

Det coola är att själva kraftanläggningen skulle kunna driva en hel gata.

Och jepp, den går på saltvatten.

EDIT; Humm, pratar vi om samma sak lösning? Läste inte alla inlägg och jag klickade inte på länken.
Den drivs i alla fall på vatten!

Det där är bara ett löjligt koncept, kommer aldrig bli något. Ungefär som dom flygande bilarna dom drömde om på 50-talet.

Honda däremot producerar redan en bränslecellsbil om än rätt små kvantiteter än så länge.
http://www.autoblog.com/2008/06/16/honda-presents-first-custo...

Är inte bränslecellsbilar ganska korkade egentligen? Det krävs energi för att framställe vätet, det krävs energi för att frakta det och vi blir fortfarande tvungna att tanka på en mack. Bättre att köra vidare på olja tills elbilarna är användbara.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sprucetwig
Det där är bara ett löjligt koncept, kommer aldrig bli något. Ungefär som dom flygande bilarna dom drömde om på 50-talet.

Honda däremot producerar redan en bränslecellsbil om än rätt små kvantiteter än så länge.
http://www.autoblog.com/2008/06/16/honda-presents-first-custo...

Är inte bränslecellsbilar ganska korkade egentligen? Det krävs energi för att framställe vätet, det krävs energi för att frakta det och vi blir fortfarande tvungna att tanka på en mack. Bättre att köra vidare på olja tills elbilarna är användbara.

Nackdelen med batterier är att de väger väldigt mycket, att bevara energin som vätgas är betydligt effektivare. Dessutom kan man tillverka vätgasen nära kraftstationerna så slipper man även förlusterna i ledningarna från elverket till hemmet (Om man laddar elbilen hemma). Sen en till sak, det tar runt 3timmar att ladda en elbil medans det tar ca 15s att tanka en bränslecellbil. Inte så smidigt om man ska åka 40mil så räcker bara laddningen 20, då måste man vänta 3 timmar på att den ska ladda när man har kommit halva vägen. En bränslecellbil kör du bara till macken som vanligt efter 20mil.

Sen är en bränslecellsbil en elbil, den enda skillnaden att man har vätgas istället för batterier som energikälla.

"Är inte bränslecellsbilar ganska korkade egentligen? Det krävs energi för att framställe vätet"

Det går faktiskt åt energi för att ladda batteriet också.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sunnis
Sen en till sak, det tar runt 3timmar att ladda en elbil medans det tar ca 15s att tanka en bränslecellbil. Inte så smidigt om man ska åka 40mil så räcker bara laddningen 20, då måste man vänta 3 timmar på att den ska ladda när man har kommit halva vägen. En bränslecellbil kör du bara till macken som vanligt efter 20mil.

Inte om man har superkondensatorer istället för batterier. De väger lite mer än batterier per energi, men går på ett kick att ladda, så man kan 'tanka' oftare istället.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax
Inte om man har superkondensatorer istället för batterier. De väger lite mer än batterier per energi, men går på ett kick att ladda, så man kan 'tanka' oftare istället.

Är inte superkondensatorerna först och främst till för att lagra kinetisk energi vid inbromsningar av fordonet eller maskinen? Deras användningsområde är väl inte att användas som batterier utan som en pool där man under en kort tid kan lagra stora mängder av energi som sedan kan användas till för att accelerera fordonet igen.

Men det är säkert möjligt att använda superkondensatorer som batterier men det är nog inte så effektivt i längden.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sunnis
Nej den drivs på vätgas (H2)! inte H20 som är vatten. Har du ens kollat på videon? De nämner inte vatten utan hydrogen som är Väte på svenska.

Vätgasen går till en så kallad bränslecell där vätgasen reagerar med syre och ut får man elektricitet som driver elmotorn. --> http://fy.chalmers.se/ef/bcanim.gif

Alltså bilen går inte vatten utan på vätgas som är helt annat ämne. Avgaserna blir vatten.

Vet du inte vad du pratar om kan du knipa.

Du är häftig också, jag lovar!

Det "utvinns" ur saltvatten.
http://sv.wikipedia.org/wiki/V%C3%A4te
http://sv.wikipedia.org/wiki/Natriumborhydrid

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maverickgoose
Du är häftig också, jag lovar!

Det "utvinns" ur saltvatten.
http://sv.wikipedia.org/wiki/V%C3%A4te
http://sv.wikipedia.org/wiki/Natriumborhydrid

Men den går fortfarande inte på vatten.

Du kommer aldrig att kunna "tanka" din bil med enbart vatten och förvänta dig att den ska gå några sträckor. Den vätgasen som man sedan driver bilen med (drivmedlet) får man troligen fram med hjälp av stora mängder elektricitet för att antingen tillverka de kemikalier som krävs för att utvinna vätgas ur vatten alternativt elektrolys.

Energin i detta fall kommer från elektriciteten som kommer från någon annan källa; troligtvis kärnkraft/olja/kolkraft.

Vatten kan inte användas som drivmedel, det är redan förbränt. Enda möjligheten vore någon form av kall fusion (och det har de inte i några bilar).

Vatten är inget bränsle; punkt slut.